ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
לימודי קנאביס בארץ ובעולם - המסלולים לעתיד בתעשייה הירוקה

לימודי קנאביס בארץ ובעולם – המסלולים לעתיד בתעשייה הירוקה

שתפו את החברים

תעשיית הקנאביס הולכת ומתרחבת, בישראל כמו בשווקים הבין לאומיים באירופה וארה”ב, ויותר אנשים מוצאים עצמם שואפים למשרה מכובדת בתעשייה הירוקה של העתיד. הדרך למשרה כזו עוברת דרך לימודי קנאביס והכשרה מקצועית, כמו במרבית הענפים במשק, ואלו המסלולים הטובים ביותר שיציעו…

תעשיית הקנאביס הולכת ומתרחבת, בישראל כמו בשווקים הבין לאומיים באירופה וארה”ב, ויותר אנשים מוצאים עצמם שואפים למשרה מכובדת בתעשייה הירוקה של העתיד. הדרך למשרה כזו עוברת דרך לימודי קנאביס והכשרה מקצועית, כמו במרבית הענפים במשק, ואלו המסלולים הטובים ביותר שיציעו לכם אפשרויות בענף הקנאביס בארץ ובעולם:

ענף הקנאביס היה עד לפני כמה שנים בשליטה בלעדית של השוק השחור, ו”משרה” בתעשייה הייתה בדרך כלל בחלק הלא חוקי שלו שעוסק במסחר מקוון וכיוצא בזאת. כיום, כאשר הלגליזציה הולכת ומתרחבת בארה”ב וכאן בארץ הרפורמה הרפואית עומדת בפתח ואושר סוף סוף חוק הייצוא, ענף הקנאביס הולך ונעשה תחום לגיטימי לחפש בו עבודה.

עבודה בתחום הקנאביס ובעיקר בתחום הרפואי בישראל, במרבית המקרים, אפשר להשיג רק לאחר השלמת מסלול כזה או אחר של לימודי קנאביס. ישנם לא מעט מסלולים בארץ ובעולם (גם באינטרנט) המיועדים להעניק למתחילים בתחום את הידע הבסיסי אודות הצמח הירוק, החומרים הפעילים שקיימים בו, שימושיו הרפואיים ועוד נושאים רבים שיכשירו אותם טוב יותר להשתלבות בתעשייה הירוקה.

לימודי קנאביס בארץ – קורסים לרופאים, אחיות, יזמים ומשקיעים

ישראל נחשבת אמנם למעצמת מחקר ופיתוח בנמצאת בחוד החנית של שוק הקנאביס העולמי, אך בתחום הלימודים האקדמיים מרבית המסלולים שמציעים לימודי קנאביס מיועדים לרופאים ואחיות מוסמכים, או ליזמים ומשקיעים שמחפשים להשתלב בתעשייה בדרך עצמאית.

המחיר של הקורסים השונים בארץ דומה יחסית, ומשתנה מקורס לקורס בתחום של בין 2,500 ל-3,500 ש”ח פחות או יותר. כמובן שהקורסים שבחסות משרד הבריאות הנם זולים יותר משמעותית, אך הם מיועדים בעיקר לאנשי מקצוע בתחום הרפואה ולא לקהל הרחב.

1. הטכניון – לימודי קנאביס רפואי ליזמים

הקורס הראשון שנוסד בישראל בענף הקנאביס, לפחות בתחום היזמי-עסקי שלו, שייך לשלוחה ללימודי חוץ והמשך של מוסד ‘הטכניון’ בחיפה ונקרא ‘קנאביס רפואי – יזמות טכנולוגית ועסקית, השלכות רפואיות ושיטות גידול’.

קנאביס רפואי - תרופה לחולים
לימודי קנאביס בטכניון – יזמות, חדשנות טכנולוגית וגם קנאביס

קורס זה מיועד בעיקר לבעלי תואר אקדמי ראשון בתחומי הרפואה, הכלכלה והעסקים, המעוניינים להפוך ליזמים או משקיעים בתעשיית הקנאביס בישראל ובבורסות העולמיות. עם זאת, הוא כולל המון ידע עיוני חשוב בנוגע לצמח הקנאביס, שימושיו הרפואיים ונושאים רבים אחרים, ולא מסתפק רק בצד העסקי של הענף.

2. המכללה האקדמית ‘הדסה’ ירושלים – קורס מחקר ויזמות קנאביס רפואי

מכלתת ‘הדסה’ בירושלים היית השנייה בתור לפתוח קורס קנאביס רפואי, שאמנם מתמקד גם הוא באספקט הכלכלי-יזמי של השוק אך נחשב למקיף יותר בתחומים אחרים כמו מחקר רפואי, התפתחות חוקית בעולם, היסטוריה וטכנולוגיה חדשנית לעתיד.

אחד ממייסדי הקורס הוא ד”ר מיכאל (מיקי) דור, היועץ הרפואי של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (יק”ר) ומי שאחראי על חתימה ואישור של רישיונות חדשים לכל מטופלי הקנאביס בישראל. לכן, בוגרי הקורס עשויים להיות בעלי עדיפות בעת קבלה למשרות בתעשייה הרפואית בישראל.

3. בית הספר האקדמי לאחיות – ייעוץ לטיפול בקנאביס רפואי

הקורס היחיד שפועל כיום בישראל ומכשיר בתחום של טיפול וייעוץ לגבי טיפול בקנאביס רפואי, מיועד לאחיות מוסמכות ומתקיים בבית הספר האקדמי לאחיות על שם זיוה טל הסמוך לקריית אונו.

לימודי קנאביס בארץ ובעולם - המסלולים לעתיד בתעשייה הירוקה
ייעוץ וטיפול בקנאביס רפואי – בינתיים רק לאחיות מוסמכות

קורס זה מכסה את כל התחומים הרלוונטיים בנושא הטיפול הרפואי בקנאביס – ממחלות ותסמונות כאב שונות ועד לטיפול פסיכיאטרי אקטיבי ומונע – ומיועד להכשיר אחיות לתעסוקה במרכזי טיפול בקנאביס רפואי או בשירות ההדרכה של חברות הקנאביס הרפואי.

4. בית הספר לרוקחות של האונ’ העברית – הכשרת חובה לרוקחים בענף הקנאביס (גם בת”א)

בדומה לקורס המיועד להכשרת אחיות לענף הקנאביס, קיים גם קורס חובה של לימודי קנאביס לרוקחים, המיועדים להיות החוליה המקשרת בין חברות הקנאביס למטופלים בעת עבודתם בבתי המרקחת המוכרים קנאביס.

קורס זה נערך בבית הספר לרוקחות של האוניברסיטה העברית בירושלים ומיועד רק לרוקחים מוסמכים בעלי ואר ראשון לפחות. במסגרת הקורס ילמדו הרוקחים מעט על צמח הקנאביס עצמו ובעיקר על ההליך הרפואי שעומד מאחורי גידולו, אספקתו ואופן הטיפול בו.

5. משרד הבריאות ויחידת היק”ר – קורס קנאביס לרופאים

זהו הקורס הרשמי של לימודי קנאביס מטעם משרד הבריאות ויחידת היק”ר, שמיועד לרופאים מוסמכים המעוניינים לנפק מרשמי קנאביס למטופליהם תחת הקריטריונים של הרפורמה החדשה.

המלצת רופאים לטיפול בקנאביס רפואי
רופאים ממליצים על קנאביס – רק באישור משרד הבריאות

המחזור הראשון של הקורס הסתיים בסוף 2017 ובינתיים לא ברור מה קורה איתו, מכיוון שמשרד הבריאות לא מפרסם מידע אודות הקורס הנ”ל מאז שהוחלט בפעם הראשונה על עצירה זמנית של הרפורמה. רופאים המעוניינים להירשם לקורס זה צריכים לפנות במייל באופן םרטני למשרד הבריאות וליק”ר ולבקש לקבל פרטים נוספים.

לימודי קנאביס בארה”ב – מקורס מקצועי ועד לתואר ראשון

לימודי קנאביס בארה”ב, באופן צפוי, הפכו זה מכבר למסלול קצת יותר מקובל ופרודקטיבי מאשר בישראל, בעיקר בזכות העובדה שבתעשייה האמריקאית ישנן משרות רבות שצריך לאייש ומוסדות ההכשרה הפכו בשנתיים האחרונות למצרך חיוני עבור התעשייה כולה.

בארה”ב (אנגלית בלבד) תוכלו למצוא מגוון רחב של מסלולים, בין היתר לימודי תעודה קלילים וחלקיים ואפילו תואר ראשון בלימודי קנאביס (בערך) שנערך במסגרת מלאה באוניברסיטה. אלו המסלולים העיקריים שיכולים להיות רלוונטיים עבורכם:

1. אוניברסיטת THC – קורס קנאביס מקצועי באינטרנט

התעודה האינטרנטית של ‘THC University’, שהיא המוסד הראשון בארה”ב שהתחיל לפעול בתחום הכשרת כוח האדם לתעשיית הקנאביס וכיום נחשבת למרכזית בתחום בארה”ב, היא אולי התעודה ה”שווה” ביותר שחובב קנאביס ישראלי יכול להשיג בלי לחצות את האוקיינוס.

הלימודים במוסד זה הם נרחבים במיוחד וכוללים עיסוק מדעי בתחום הטיפול הרפואי בקנאביס, התמחות בגידול קנאביס בתנאי פנים וחוץ וכן הכשרה ייעודית בתור באדטנדר (מוכר בחנות קנאביס) או בתחום העסקים, ההשקעות והרגולציה בתחום הקנאביס.

לימודי קנאביס בארץ ובעולם - המסלולים לעתיד בתעשייה הירוקה
THC University באינטרנט – לומדים קנאביס לקריירה בארה”ב

התעודה של ‘THC University’ נחשבת ליוקרתית יחסית בתעשיית הקנאביס בארה”ב והיא מקנה למחזיק בה עדיפות על פני מועמדים רבים אחרים לכל סוגי המשרות בתעשייה – בעיקר בחברת קנאביס בקולורדו, אורגון וקליפורניה שעובדות בשת”פ רשמי עם המוסד.

ישנו מוסד דומה בשם ‘CTU’ שמציע גם הוא את אותה התעודה באותו היקף הלימודים ובאותם התחומים, אך הוא נחשב למוכר פחות במרבית חברות הקנאביס בארה”ב.

2. אוניברסיטת צפון מישיגן – תואר ראשון בכימיית צמחים והתמחות בקנאביס

תוכנית הלימודים המקיפה ביותר שקיימת היום בענף הקנאביס היא התואר הראשון של אוניברסיטת צפון מישיגן – תוכנית לימודים 4 שנתית עם התמחות בכימיה, ביולוגיה ומדעי הקנאביס.

תואר זה נחשב לעדיפות העליונה של כל חובב קנאביס המחפש משרה בתעשייה, בעיקר בצד המדעי והרפואי שלה, ומי שמוכן לעשות את כל הדרך הארוכה לארה”ב וללמוד שם 4 שנים, יגלה כי מיד לאחריהן יש לו משרות רבות מובטחות בתעשייה המקומית.

3. בית הספר לגידול של דנבר – קורס הגידול של המקצוענים

אחד מהמוסדות המרכזיים ביותר בתחום הכשרת כוח האדם הייעודי לתעשיית הקנאביס בקולורדו וקליפורניה הוא בית הספר לגידול קנאביס בעיר דנבר, בו מלמדים טובי המגדלים שמובילים את החברות הגדולות ביותר בענף בארה”ב ובקנדה.

גידול קנאביס למתחילים – חלק 2 – צמיחה
לומדים לגדל קנאביס כמו מקצוענים בבית הספר לגידול

למי מאיתנו שלא רוצה לטוס לחו”ל בשביל ללמוד לגדל, בית הספר לגידול מציע גם סדרה של קורסים אונליין, שמעניקים את אותה ההכשרה אך ללא החלק המעשי שלה, שנלמד מן הסתם רק באופן פיזי בחממות של מוסד הלימודים. הכשרה זו רלוונטית מאד לעבודה בחוות הגידול של מרבית חברות הקנאביס, ובקולורדו היא כמעט מבטיחה עבודה מהרגע הראשון.

4. אוניברסיטת ‘אוקסטרדם’ – לימודי קנאביס למתחילים ומתקדמים

אוניברסיטת ‘אוקסטרדם’ שבקליפורניה היא מוסד הלימודים הפיזי הראשון בארה”ב שהחל ללמד לימודי קנאביס מתקדמים, גם בחזית המדעית/רפואית וגם בצד העסקי והיזמי של התעשייה, וכיום היא נחשבת למוסד המוכר ביותר בתעשיית הקנאביס בארה”ב.

מגוון הקורסים של ‘אוקסטרדם’ נחשב לרחב ביותר בענף לימודי הקנאביס בארה”ב, ונלמדים בה יותר קורסים ייעודיים מאשר בתוכנית התואר הראשון של אוניברסיטת מישיגן. גם בתכנית של אוקסטרדם מושם דגש על נושאים כמו כימיה וביולוגיה בסיסית, וכן ישנם קורסים רבים שעוסקים בגידול ביתי ומסחרי של קנאביס.

5. אוניברסיטת ורמונט – קנאביס רפואי כנושא משני בתואר

אוניברסיטת ורמונט היא מוסד אקדמי גבוה נוסף המציע לימודי קנאביס, אך רק בתור נושא משני (Minor) במהלך לימודים לתואר ראשון במקצוע רפואי או בתחומי הביולוגיה והכימיה.

לימודי קנאביס בארץ ובעולם - המסלולים לעתיד בתעשייה הירוקה
אוניברסיטת ורמונט – קנאביס רפואי בתור חוג משני

בסך הכל האוניברסיטה מציעה 8 קורסים ייעודיים בתחום הקנאביס הרפואי ו-2 קורסים נוספים בפרמקולוגיה של קנאביס רפואי ובשאר ניואנסים מקצועיים של התחום המיועדים לחוקרים ומטפלים. בוגרי המסלול יהיו אמנם בעלי תואר ראשון בביולוגיה או כימיה, אך תהיה להם תעודה רשמית של התמחות בקנאביס רפואי שאמורה להיות מספיקה בהחלט כדי למצוא עבודה בתחום.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 7

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. בובזי |

    בתור בוגר של מספר מסלולי לימוד בתחום הקנביס אוכל לאמר כי הקורס של THC Uni הוא לא מקצועי, ומהידע בו אינו מדוייק. חורחה קראונטאס הוא אמנם סמכות בעולם הקנביס, אבל בדומה לרוב המגדלים, חסרה לו הבנה ביוכימית ואגרונומית.
    אני ממליץ על קןרס אקדמי של מוסד לימודים מוכר, דוגמת KPU בבריטיש קולומביה. בךי לצאת מן הבית.
    הרבה יותר מוערך מאיזה קןרס קקהמיקא.

    1. דן |

      מה היית מציע למי שרוצה להיכנס לתחום הקנאביס הרפואי ללמוד ואיפה?

    2. אושי |

      מה אתה מציע ? איפה כדאי ללמוד ? האם בארץ זה רלבנטי ? מה ניתן לעשות עם התעודה הזאת אחכ ?

  2. היי, מאמר מעולה 🙂

  3. ליאור |

    מאמר מעניין, אני אכן מחפש מקצוע לחיים וקנאביס הוא משהו שמרתק אותי מאשר הכל. מה שנשאר זה רק לבחור איפה ללמוד 🙂

  4. חמד סלימאן |

    תעשית קנאביס

שינוי גודל גופנים
ניגודיות