ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

ליצמן מתפטר – האם רפורמת הקנאביס הרפואי נמצאת בסכנה?

שתפו את החברים

התפטרותו של שר הבריאות יעקב ליצמן באה לממשלה באופן מפתיע, ועלולה לגרום לעיכובן או לביטולן של רפורמות חוקיות שניסה לקדם, בהן כמובן גם הרפורמה של שוק הקנאביס הרפואי. החקיקה החדשה אמנם לא התקדמה לשום מקום במהלך שנתיים, אך מה יהיה…

התפטרותו של שר הבריאות יעקב ליצמן באה לממשלה באופן מפתיע, ועלולה לגרום לעיכובן או לביטולן של רפורמות חוקיות שניסה לקדם, בהן כמובן גם הרפורמה של שוק הקנאביס הרפואי. החקיקה החדשה אמנם לא התקדמה לשום מקום במהלך שנתיים, אך מה יהיה איתה כעת לאחר התפטרותו של השר ומעבר תיק הבריאות לידיו של ראש הממשלה? כנראה ששוב נותר לנו רק לחכות לטוב.

הסערה האחרונה שעלולה לפגוע שוב במטופלי הקנאביס הרפואי בישראל: שר הבריאות יעקב ליצמן הגיש אתמול (יום א’ 26.11) את מכתב ההתפטרות הרשמי שלו מהממשלה, זאת על רקע ביצוע עבודות הרכבת בשבת ולאחר קבלת היתר ממנהיגו הרוחני, אדמו”ר חסידות גור. למרות הפשרה שהושגה, בפועל, תיק הבריאות יהיה ‘גם’ בידיו של ראש הממשלה.

למרות הניסיונות לגשר על המשבר ולמצוא פתרון שיביא למניעת חילול השבת, כך על פי הדיווחים בתקשורת, בסופו של דבר לא נמצא פתרון שכזה, וליצמן נאלץ לממש הבוקר את איום ההתפטרות שהגיש ביום שישי האחרון.

מה קורה עם הקנאביס הרפואי?

אחת הרפורמות הגדולות ביותר שהניע ליצמן בתפקידו כשר הבריאות, היא שינויו, או יותר נכון הקמתו מחדש, של שוק הקנאביס הרפואי בישראל – שעתיד היה לעבור מהמודל בו הוא קיים היום למודל פתוח וחופשי יותר, בו קנאביס ומוצריו נמכרים בבתי המרקחת ונרשמים לטיפול במחלות שונות בקלות יחסית ואפילו על ידי רופא משפחה רגיל.

קנאביס בבית מרקחת
קנאביס בבית המרקחת – הבטחה מ-2016 שעדיין עומדת וממתינה

תחת שרביטו של ליצמן, נוסח מתווה חקיקה חדש שיהפוך את שוק הקנאביס בישראל למערכת רפואית מוסדרת ומונגשת לחולים, ויפתור בעיות רבות שקיימות היום על השולחן – כמו למשל קושי בהוצאת אישורים ממשרד הבריאות, חוסר זמינות של זנים ומוצרים למטופלים וכן קשיים בירוקרטיים אחרים הקשורים בהתנהלות האדמיניסטרטיבית של הענף כולו.

רפורמת הקנאביס של ליצמן היוותה בשורה גדולה מאד בעת הכרזתה, לא רק למטופלים בישראל אלא גם ואולי בעיקר עבור בעלי חברות קנאביס רפואי ועבור חקלאים בעלי שטחים המעוניינים להצטרף לשוק הקנאביס בהתפתחותו. מיד עם ההכרזה על המודל החדש החל משרד הבריאות במגעים עם חוות הגידול הקיימות ועם המשקיעים העתידיים, והחל לחלק אישורים מנהלתיים למגדלים העתידיים.

מאחר והצעת החוק של ליצמן, בשונה ממתווי חקיקה אחרים בתחום הקנאביס שניסו לראות אור בשנים האחרונות ולא צלחו, אושרה בממשלה בהסכמה של פה אחד, צפוי היה כי היא תתקדם במהירות, ואף צוטטו מומחים רבים שהכריזו כי “בתוך שנה כבר יימכר קנאביס בבית המרקחת”, בהתאם לדברים שאמר השר בהכזרתו המקורית. ונחשו מה קרה? כלום.

רפורמה על הנייר

אז אמרו שנה ואמרו בתי מרקחת, אבל מאז סוף שנת 2015 ותחילת הסערה התקשורתית על המהפכה שמעבר לפינה, לא קרה דבר ולו חצי דבר עד היום. אם להוציא מהמשוואה כ-40 מגדלים עתידיים שקיבלו אישור ראשוני (מספר עוסק, ללא היתר גידול) לפעילות ממשרד הבריאות, שום דבר לא השתנה. לא לטובת המשקיעים, לא לטובת הקופה הציבורית ובטח שלא לטובת המטופלים.

שר הבריאות יעקב ליצמן
רפורמת הקנאביס של ליצמן – עוד חלום שלא יתגשם?

ולמה הרפורמה מתעכבת? בהתחלה היה מדובר בהתנגדות עקרונית של השר לבטחון פנים גלעד ארדן, שחשש מהקמתן של חוות קנאביס חדשות שלכאורה יקשו על המשטרה לבצע את עבודתה, ולאחר מכן דובר על קשיים בהגדרות החוקיות לגבי הייצוא, שאמור להוות את בסיס הכדאיות הכלכלית לפתיחתו של השוק כולו. בניגוד לתוצאות בשטח, תירוצים דווקא יש בשפע.

כבר לפני מספר חודשים החלו לעלות בקהילת המטופלים קולות מאוכזבים, שביקשו להביא לתשומת הלב הציבורית את העובדה שהרפורמה ממשיכה להישאר בגדר חלום רחוק ולא מתקרבת למימוש בפועל. הבעיות המהותיות שעלו בעת פגישותיה של שדולת הקנאביס הרפואי בראשותה של ח”כ שרן השכל, כמו למשל הצורך בהרחבת מגוון הזנים ומניעת ביטולם של חלק מהם, טרם קיבלו מענה בצורת שינוי המתווה, וכל זה עוד לפני התפטרותו העדכנית של השר, שהותיר כעת את הרפורמה ללא בעלים.

נכון לכעת עקב התפטרותו של ליצמן, תיק הבריאות עובר לידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלא ממש ידוע בתמיכתו בצמח הקנאביס. עם זאת, הצעת החוק של ליצמן כאמור אושרה על ידי הממשלה ובאופן עקרוני נמצאת כעת במצב ביניים בו היא ממתינה לביצועה בפועל, ולכן ייתכן כי גם בידיו של נתניהו השינוי המיוחל יקרה בסופו של דבר.

בהסכם שנערך ברגע האחרון בין ראש הממשלה לסיעות החרדיות הוחלט על פשרה בסוגיית השבת והוסכם כי יחוקק חוק לשמירת הסטטוס קוו בכל הארץ, יעקב ליצמן יישאר כסגן שר אך עדיין יחזיק בסמכויותיו של שר מכהן. לדברי מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב “אין למהלך הזה השפעה על התקדמותה של רפורמת הקנאביס הרפואי, ולא צפוי עיכוב נוסף בעקבות כך”.

לנו נותר בינתיים רק לחכות ולראות האם יקח ראש הממשלה את ההזדמנות לקבל קרדיט על השינוי שכולם בשוק מחכים לו, או שפעם נוספת ינצח השר ארדן את הקידמה וישאיר אותנו במודל הנוכחי של השוק, שלא רק פוגע בכלל המטופלים בו אלא גם מונע מחולים רבים את הטיפול מלכתחילה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות