ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

לסוטו – המדינה הראשונה ביבשת אפריקה שפותחת שוק קנאביס רפואי

שתפו את החברים

לסוטו, מדינה עצמאית המובלעת בדרום אפריקה, הפכה למדינה הראשונה ביבשת שמעבירה חקיקה לפתיחתו של שוק קנאביס רפואי. השלטונות התירו לחברה פרטית לגדל קנאביס ולהפיק תמציות ושמנים שישמשו לטיפול בחולים, למחקר ולייצוא למדינות אחרות. “הגישה כלפי קנאביס רפואי באפריקה התקדמה עתה…

לסוטו, מדינה עצמאית המובלעת בדרום אפריקה, הפכה למדינה הראשונה ביבשת שמעבירה חקיקה לפתיחתו של שוק קנאביס רפואי. השלטונות התירו לחברה פרטית לגדל קנאביס ולהפיק תמציות ושמנים שישמשו לטיפול בחולים, למחקר ולייצוא למדינות אחרות. “הגישה כלפי קנאביס רפואי באפריקה התקדמה עתה בצעד משמעותי,” מסר דובר החברה.

מדינת לסוטו (Lesotho) הנמצאת ביבשת אפריקה, הפכה בחודש האחרון למדינה האפריקאית הראשונה המאשרת חקיקה עסקית לקראת פתיחתו של שוק קנאביס רפואי.

על פי הדיווחים, הממשל המקומי בלסוטו העניק בחודשים האחרונים היתר רשמי לחברת הפארמה ‘ורוו דינמיקס‘ (Verve Dynamics), חברה דרום אפריקאית במקורה שעוסקת בהפקת וישווק תמציות צמחים רפואיות, להקים מהיסוד את שוק הקנאביס הרפואי במדינה.

החקיקה החדשה, שמבוססת על ההיתר שניתן לחברה אך טרם התהוותה במלואה במשרד הבריאות המקומי, תאפשר לחברה לגדל קנאביס בהיקף שלא פורסם, ולעבד אותו במפעליה לכדי תמציות (מוכרות שם בשם הכולל שמן קנאביס) עם ריכוז גבוה של קנבינואידים המיועדות לשימוש רפואי.

שדה קנאביס, לסוטו אפריקה
שדה קנאביס בלסוטו: מסורת ארוכת שנים

נכון לכעת לא מדובר בשוק חופשי המבוסס בין היתר גם על תפרחת (בדומה לישראל) אלא בהיתר חלקי המאפשר לחברה לגדל קנאביס אך ורק לצורך הפקת התמציות, זאת מאחר וקנאביס עדיין נחשב במדינה לסם מסוכן שאסור על פי פקודת הסמים המקומית. עם זאת, על פי קווי המתאר של האישור הרגולטורי החדש, התמציות ישווקו לציבור הרחב ויהיו מיועדות גם לייצוא לשווקים הצפוים להיפתח במדינות אחרות באפריקה ואף באירופה.

החברה לא חשפה לגורמי התקשורת אך התאריך המדויק בו התקבל האישור, ולא את התאריך בו מיועדים להתחיל הגידולים בפועל, אך מסרה לתקשורת הצהרה שכוללת לטענתה את כל הפרטים הרלוונטיים. בפועל כוללת ההצהרה בעיקר סקירה קצרה של שיטות המיצוי המתקדמות בהן משתמשת החברה, וכן ציון לכך שהאקלים והטופוגרפיה (שטחים הרריים) בלוסטו הנם מושלמים להפקת קנאביס איכותי בעלות נמוכה.

“הגישה כלפי קנאביס רפואי ביבשת אפריקה התקדמה עתה בצעד משמעותי נוסף, ואנו גאים להיות החברה הראשונה שמקבלת אישור רגולטורי לגידול של קנאביס לצרכי הפקת תמציות לשיווק מסחרי,” מסר ריצ’ארד דיוויס (Richard Davies), דובר מטעם חברת ‘ורוו דינמיקס’ ששחרר את ההצהרה לתקשורת. “החלטת הממשלה לנוע קדימה עם החלטה היסטורית זו הביאה למצב בו לוסטו תהווה שחקן מרכזי בפיתוח התעשייה ביבשת אפריקה כולה, תוך קבלת מעמד של מדינה חלוצה בתחום הפקת תמציות הקנאביס הרפואיות.”

לסוטו - מדינה בתוך מדינת דרום אפריקה
לסוטו – מובלעת אפריקאית פורצת דרך

לסוטו, או בשמה המלא “ממלכת לסוטו” (Kingdom of Lesotho) הנה למעשה מדינה המובלעת בתוך מדינת דרום אפריקה וגובלת בה מכל הכיוונים, אך פועלת תחת ממשל נפרד ובאוטונומיה חוקית מלאה שקיבלה מבריטניה בשנת 1966. ככלל, לסוטו אינה נחשבת למדינה שמפורסמת בשום ענף מסוים או מוכרת בתקשורת העולמית, וכנראה שטרם שמעתם עליה עד היום, אך כל זאת עומד ככל הנראה להשתנות עקב החקיקה החדשה.

משחור לירוק – מתעלים “פשע” לטובת הכלכלה

פתיחת שוק הקנאביס הרפואי במדינת לסוטו תסייע בין היתר לפיתוח של מוסדות מחקר מאושרים שיתמקדו בסגולות הרפואיות של הצמח, וכמובן תנגיש את הטיפול החיוני בו לעשרות אלפים רבים מתוך 2 מיליון תושבי המדינה שחולים במחלות שונות להן קנאביס מהווה מזור, אך המטרה העיקרית של השלטונות היא כלל הנראה להתחיל לייצא קנאביס לחו”ל בהקדם האפשרי.

על פני השטח, ניתן לראות כי טרם נוסחו בכלל קווים כלליים לגבי הקמת מערכת רפואית שתטפל בתושבי המדינה בקנאביס או בתמציות המופקות ממנו, וכרגע כלל לא ברור כמה מהם, אם בכלל, יפיקו את הרווח הרפואי בנדרש מעצם פתיחת הענף. במקביל, הפיתוח ברמה המסחרית מתנהל במלוא המרץ, והגידול בפועל ככל הנראה כבר החל בחודש האחרון.

קנאביס רפואי: הזהב הירוק של היבשת השחורה

על פי הערכות של מספר גורמים וביניהם האו”ם, מרביתו (עד 70% לפי מקורות אחדים) של הקנאביס המוצע בשוק השחור במדינת דרום אפריקה ובמדינות השכנות לה מגיע במקור ממגדלים בעלי שדות בלוסטו. כלומר, עשרות מיליוני דולרים של כסף לא מבוקר שזורם ומחליף ידיים בשוק השחור, וגם כך נמצא בתוך גבולות המדינה.

בשונה מהממשל בדרום אפריקה שנטה במשך שנים רבים להחמיר עם מגדלי וסוחרי קנאביס, הממשל המקומי בלוסטו לא ראה מעולם בעבירות אלו עילה למאמץ משטרתי מיוחד, ובאופן כללי התייחס לנושא בתור אמצעי הישרדות של המקומיים העניים. בהתאם לחוסר החומרה שמפגינים השלטונות, חקלאי הקנאביס בלוסטו פועלים כבר עשרות שנים ומתמחים בגידול קנאביס איכותי שגדל באקלים והגובה שמספקים ההרים, שיוצרים שילוב שהוא אכן “מושלם” כפי שהגדירה אותו החברה.

כעת, בחרה הממשלה לנצל מומחיות זו לטובת הציבור הרחב, והפכה למעשה את אותם חלקאים “פושעים” לכוח האדם המוערך ביותר בתקופה הקרובה. במקום לרדוף את המגדלים, החקיקה החדשה שתלך ותתרחב בתקופה הקרובה מתעלת את עבודתם לשוק החוקי, ובקרוב יתברר לכולנו כמה כסף תגרוף מכך הקופה הציבורית.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות