ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

מארב בתחנת הרכבת

שתפו את החברים

הסיפורים על משתמשי קנאביס שחווים על בשרם את מדיניות “אי ההפללה” (או בשמה המכוער והאמיתי יותר “מדיניות הקנסות”), שנכנסה לתוקף לפני כמה חודשים, מתרבים והם מרגיזים ומקוממים. אנשים כבר חטפו קנסות של 1,000 שקל על עישון ג’וינט בפארקים, ליד מקומות בילוי וגם ברחוב וזה, סביר להניח, מאוד רווחי למישהו. במשטרת בנימינה, החליטו לקחת את העניינים צעד אחד קדימה. לאתר “חשודים” בשימוש בקנאביס על פי סגנון הלבוש ולחטט בכליהם, עוד לפני שהפריחו טבעת עשן אחת לאוויר.

לוקחים רכבת מבנימינה בלבוש לא מדוגם ושיער לא מסורק? בתחנה יקפצו עליכם שני שוטרי סיור במדים, יבקשו להציג תעודת זהות ויעשו עליכם חיפוש. מצאו גראס? תיקנסו ב-1,000 שקל 

הסיפורים על משתמשי קנאביס שחווים על בשרם את מדיניות “אי ההפללה” (או בשמה המכוער והאמיתי יותר “מדיניות הקנסות”), שנכנסה לתוקף לפני כמה חודשים, מתרבים והם מרגיזים ומקוממים. אנשים כבר חטפו קנסות של 1,000 שקל על עישון ג’וינט בפארקים, ליד מקומות בילוי וגם ברחוב וזה, סביר להניח, מאוד רווחי למישהו. במשטרת בנימינה, החליטו לקחת את העניינים צעד אחד קדימה. לאתר “חשודים” בשימוש בקנאביס על פי סגנון הלבוש ולחטט בכליהם, עוד לפני שהפריחו טבעת עשן אחת לאוויר.

ציידי הסטלנים

את הסיפור המוזר, שמענו מ-ר’, העובדת כמאבטחת בתחנות רכבת ברחבי הארץ, כולל זו שבבנימינה. “זה חוזר על עצמו שוב ושוב בחודשים האחרונים, בעיקר אחרי שנכנסה מדיניות הקנסות”, מספרת ר’, שמבקשת להישאר בעילום שם, כדי לא להיחשב בעיני מעסיקיה כמי שמצדדת בשימוש בקנאביס.
“מגיעים לתחנה כל בוקר שני שוטרים קבועים, אחד חובש כיפה, לבושים במדי סיור רגילים, עם מסופון ביד. הם עומדים בכניסה לתחנה וכל מי שנראה להם טיפה סטלן, עם שיער ארוך, ראסטות, שרוואל, תיק מהודו, הם לוקחים הצידה, מבקשים להציג תעודת זהות ושואלים אם יש עליו משהו. “ראיתי כבר שהם לקחו אנשים שנראו להם חשודים לחדר סגור, כדי לעשות עליהם חיפוש גופני. היו מקרים שמצאו כמויות גדולות והנוסעים האלה במקום לעלות לרכבת, יצאו מהתחנה בניידת”.  

ראיות מפלילות

יום לפני שיחתנו, קרה בתחנת בנימינה מקרה נוסף. “נכנס לתחנה בחור צעיר עם שיער ארוך, קצת זרוק”, מספרת ר’. “ישר, ‘בוא הצידה בבקשה, יש עליך משהו’? הבחור לא רצה להסתבך איתם, הודה שיש לו משהו והוציא שקית עם קצת קססה מהכיס. “השוטרים לקחו את הקססה והכניסו אותה לשקית אטומה של ראיות, כאילו עצרו מינימום רוצח. הם עיכבו את המסכן הזה, שרק רצה לעלות על רכבת, במשך חצי שעה. תחקרו, שאלו אם יש לו עבר פלילי. דיברתי איתו אחר כך. הוא היה מאוד מדוכא ונסער. הוא סיפר שהחרימו לו את החומר ונתנו לו דו”ח של 1,000 שקל”.

באנגים חשודים

אבל זה לא הכול. שני שוטרי המקוף שהוטל עליהם לבער את נגע הסמים הקלים בבנימינה והסביבה, לא מסתפקים בעיכוב “חשודים”, חיפושים גופניים ומתן קנסות.
“אני עובדת על מכונת השיקוף שהנוסעים מעבירים בה את התיקים”, מספרת ר’, “והם כל הזמן מגיעים להציץ ומפריעים לעבודה. יותר מפעם, הם אמרו שאם אני רואה בתיקים גריינדרים, באנגים, מקטרות או כל דבר מהסוג, אני צריכה לעדכן אותם”.
גם ללא השכלה משפטית, ר’ הבינה שמשהו לא תקין בכך שמכונת השיקוף, שנועדה לאיתור כלי נשק וחומרי חבלה, מנוצלת לגילוי חפצים שאין בהם סיכון בטחוני וכי מדובר בפלישה בלתי מוצדקת לרשות הפרט. “אנחנו עובדים בשוטף מול עורכת דין”, היא מספרת. “זה מאוד הטריד אותי ויום אחד פניתי אליה. שאלתי אותה האם בסמכותם של שוטרים לבקש ממני לדווח על אביזרי עישון בתיקים של נוסעים. “היא אמרה שזה ממש לא בסמכותם ונגד החוק. התפקיד שלנו, המאבטחים, הוא לאתר אמצעי לחימה ולא שום דבר אחר. דיברתי על זה גם עם הקב”ט, אבל שום דבר לא נעשה”.

  • את מתכוונת לדווח לשוטרים על חפצי עישון שתמצאי?
    “בוודאי שלא”.

לקחו את החוק לידיים

המטרה המוצהרת של נוכחות השוטרים בתחנה, לדבריה של ר’, היא אבטחת הנוסעים. “הם אמורים לראות שהכול תקין, כי מגיעים לשם גם הרבה תושבים מהשטחים, אבל הם לקחו את החוק לידיים. בא בן אדם לנסוע ברכבת, ופתאום מתנפלים עליו כרעם ביום בהיר. “בנוסף, הם מפריעים לנו בעבודה הביטחונית, הם באים, שואלים שאלות ומסיחים את הדעת. השאלה מי נותן את ההוראה ולמה זה קורה דווקא שם. לא נתקלתי בתופעה הזאת באף תחנת רכבת אחרת בארץ. זה לא בסדר ואני מופתעת לראות שאף אחד לא עושה שום דבר”.

כשפנינו לבקשת תגובה ממרחב חוף במשטרה, בו נכללת תחנת המשטרה של בנימינה, התברר שהדובר נמצא בחו”ל. ממלא מקומו הבטיח לבדוק את הדברים, אבל עד מועד פרסום הכתבה לא הגיעה תגובה.

החיים הקלים של המשטרה

פנינו לעו”ד ליאור פרי, מראשוני עורכי הדין שייצגו עצורי קנאביס בישראל ובעבר חבר מפלגת “עלה ירוק”, לקבל חוות דעת. “ברצוני לברך את המושבה בנימינה, תושביה ופרנסיה ואת משטרת ישראל בפרט”, פתח עו”ד פרי, “על כך שהצליחו למגר את כל הפשע בבנימינה והסביבה.
“כנראה שאין במושבה יותר גניבות, פריצות, שב”חים, אלימות, גניבות רכבים וכל עבירה אחרת המפריעה לזולת ועל כן משטרת בנימינה יכולה להקדיש את כל כולה לאכיפת עבירה פלילית, שהיא לא יותר מברירת קנס.
“קורה כאן בדיוק מה שחששנו ממנו במסגרת מדיניות אי ההפללה. דווקא העובדה שמדובר בעבירה זוטרה, שבגינה יש רק ברירת קנס, גורמת לכך שמשטרת ישראל מנסה יותר ויותר לחלק קנסות לציבור אנשים נורמטיבי, שלא עושה רע לאף אחד.
“ניתן להבין, שלמשטרת ישראל חשוב יותר לעשות קופה על הגב של סטודנטים, תלמידים ואנשים נורמטיביים העובדים לפרנסתם, מאשר להתאמץ ולתפוס עבריינים אמיתיים. נראה אותם מעזים ללכת לחוף הים, להתעסק עם המופרעים שדוהרים בג’יפים על החוף”.

החיפוש לא חוקי

  • חוקי לעצור אדם ולחפש על גופו ובכליו, רק בגלל צורת הלבוש או המראה?
    “לגבי החיפוש על גופם של נוסעי הרכבת, על פניו, ברוב המקרים החיפוש הוא לא חוקי. מי שמקבל קנס בסך 1,000 שקל, יכול לבקש להישפט ולטעון נגד חוקיות החיפוש. ברגע שהמשטרה תדע שכל קנס משמעותו דיון בבית משפט וברגע שבתי המשפט יתמלאו בתיקי סרק כאלה, אולי המדיניות תשתנה”.
  • ומה לגבי הבקשה מהמאבטחים לדווח על אביזרי עישון שנראים בשיקוף בתיקי הנוסעים?
    “הנחיה כזאת היא גם לא חוקית וגם מפריעה לעבודה של אנשי הביטחון ובכך מסכנת את הציבור, שכן המאמץ לאתר באמצעות מכשירי השיקוף באנגים ונרגילות, בא על חשבון המאמץ למנוע אירועי פח”ע”.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 9

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. עוגיפלצת |

    כל הכבוד על החשיפה! אהבתי את התגובה של העורך דין

  2. יואב |

    ניצול מכוון של כוחניות יתר המוקנה למופקדים על הסדר והמשמעת במרחב הציבורי.

    אין הבדל בין פושע לשוטר.
    זו הבחירה של, ‘מאיזה צד של הסורג ברצונך להיות’?

    עלינו כחברה, לבדוק מחדש את סמכויות המשטרה בכללם, כי נוצר הרושם שלשוטר יש *רשיון להרוג* (אישור לעבור על החוק) .

  3. אליהו |

    נבלות , גנבים השוטרים האלה אין להם מה לעשות בחיים רק להרביץ ולהיטפל לאזרחים מסכנים. איכס איכס איכס מתנהגים כמו חיילים של הרייך השלישי

  4. הדג |

    ברור שהמשטרה זה ארגון הפשע הגדול ביותר, אלא, שלארגון פשע הזה יש גיבוי, יש משכורת, יש מדים. ככה זה ! לא נוכל לשנות את זה. יבוא המשיח ויעשה סדר אמיתי אמיתי !

  5. דניאל |

    מדובכ בשני שוטרי תנועה. אני קבלתי מהם דו”ח תנועה וכאשר ראיתי אותם נטפלים ל”סטלנים” אמרתי להם שסו לא עבודתם ואף שלחתי מעצב לאת”ן חוף, היחידה אליה הם כפופים.
    מאז לא ראיתי אותם

  6. מיטיה |

    שתקליט אותם מבקשים ממנה להודיע על השיקוף- ולתבוע!

  7. חמי |

    ידוע כבר שהם עוצרים ללא הצדקה, חרא נשאר חרא גם אם נשים עליו מדים יפים ודרגות

  8. מרי חואנה |

    זו לא המשטרה. זה ארדן. ראש מעוות ונכלולי

  9. דוד |

    הם עדיין פה, היום עיכבו אותי על זה שנסעתי בקורקינט 5 מטר על המדרכה כדי להגיע לתחנת רכבת.
    חיפשו עלי “חום” “ירוק” ושיחרו אותי כשראו שאין לי….

שינוי גודל גופנים
ניגודיות