ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
גידול קנאביס בגינת הבית

למרות העבר הפלילי – עונש קל על גידול ביתי

שתפו את החברים

גבר בן 42 שנתפס מגדל בדירתו מספר צמחי קנאביס במשקל כולל של 1.5 ק”ג, הואשם בעבירת “ייצור סמים” והיה צפוי לקבל עונש מאסר בפועל. למרות שלנאשם עבר פלילי, הכולל בין היתר גם עבירות סמים, החליט בית המשפט שהעברות ישנות וכבר…

גבר בן 42 שנתפס מגדל בדירתו מספר צמחי קנאביס במשקל כולל של 1.5 ק”ג, הואשם בעבירת “ייצור סמים” והיה צפוי לקבל עונש מאסר בפועל. למרות שלנאשם עבר פלילי, הכולל בין היתר גם עבירות סמים, החליט בית המשפט שהעברות ישנות וכבר לא רלוונטיות, וקבע כי הגידול הנוכחי משמש לצריכה עצמית בלבד. לפיכך, נגזר עליו עונש קל של קנס כספי ומאסר על תנאי.

גידול קנאביס ביתי הוא עדיין מילה גסה, ולמרות הנחיות מקלות של המשטרה ומגמה לא מבוטלת של עונשים מקלים יחסית שניתנים לאחרונה למגדלים ביתיים, עד עתה כמעט כל תיק שעסק באדם בעל עבר פלילי, בעיקר בתחום הסמים, היה נגמר בעונש מאסר בפועל. 

אחד הראשונים לשבור סטטוס זה הוא גבר בן 42, תושב כפר יונה, שנעצר לאחר שגידל בגינת ביתו מספר שתילי קנאביס. השוטרים שפשטו על ביתו מצאו ברשותו את השתילים – במשקל כולל של 1.5 ק”ג (לעיתים כולל העציץ והאדמה) – אך מלבד זאת לא היה אצלו דבר, גם לא פרח בודד, מכשיר עישון או ציוד גידול.

גידול קנאביס ביתי
גידול קנאביס בגינה – רבים מחליטים לקחת את הסיכון

במהלך מעצרו, הוערך תחילה כי משקלו של הקנאביס שנתפס בגינת הבית היה 5 ק”ג, אך לאחר שימוע בנושא הוחלט להגיש נגד האיש כתב אישום בגין עבירה של ‘גידול וייצור סמים מסוכנים’ במשקל 1.5 ק”ג.

במהלך תקופת חקירתו של הנאשם, הגיעו איתו נציגי הפרקליטות להסכמה כי אף שלא מדובר בעבירה הראשונה שלו, לא בתחום הסמים ולא בכלל, הוא יודה בהחזקת סמים לצריכה עצמית בלבד והתביעה לא תבקש עונש מאסר בפועל אלא תסתפק בעונש של קנס כספי ומאסר על תנאי.

עם זאת, נציגי הפרקליטות לא סגרו את ההסכם באופן סופי, ולבסוף נותר הנאשם בהמתנה למשפט במשך כ-4 שנים. הנאשם, שיוצג בתיק זה על ידי עו”ד מירון רוזנטל טען כי במשך תקופה זו לא הוגש נגדו כתב אישום מתוקן או מופחת, ובעת הגעת זמן הדיון הראשון במשפטו, עוד עמדה נגדו הסכנה לקבל עונש מאסר בפועל.

עבר פלילי? ישן מדי בשביל להשפיע

במהלך משפטו של הנאשם, הוא טען כי מאז ביצוע העבירה חלפו עשרות חודשים, ובכל פרק הזמן הזה, לא נפתחו לו שום תיקים חדשים, הוא לא הסתבך בפלילים ולמעשה חזר למוטב באמצעות תהליך שיקום שהתבצע בפיקוח שירותי המבחן.

השופט עמית פרייז מבית משפט השלום בנתניה, טען כי “עברו הפלילי של הנאשם, עם כל חומרתו ותוקפו החוקי, ישן למדי. בנוסף, מאז האירוע חלפו מספר שנים שבהן לא הסתבך הנאשם עם החוק, ותוצאות התסקיר שערך מגלות גם היבטים חיוביים בחייו של הנאשם, במישור התעסוקתי והמשפחתי”.

עבר פלילי
השופט קבע – העבר הפלילי ישן מדי

בסיכומו של דבר קבע השופט כי אין מקום לגזור על הנאשם עונש מאסר בפועל, הן משום שעברו הפלילי ישן מדי והן משום שבהווה נראה כי הוא שב לאורח חיים סדיר ותקין, ובשל העובדה שהגידול שנתפס הוגדר לשימוש עצמי בלבד, העונש על העבירה צריך להיות קל בהרבה.

לפיכך, הוא החליט לגזור על הנאשם עונש מאסר על תנאי של 9 חודשים, אך במקביל הוסיף לעונשו גם קנס כספי חריג בגובהו על סך 10,000 ש”ח, בתור אלטרנטיבה למאסר ותוך התחשבות בכך שבכל זאת מדובר בנאשם בעל עבר פלילי לא מבוטל.

הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר ‘פסקדין‘.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות