ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס וחרדות

קנאביס וחרדות – מדוע קנאביס ידוע כמפחית חרדה, אך יכול לגרום לפרנויה אצל אחרים?

שתפו את החברים

קנאביס וחרדות – היסטוריה נפשית, מינונים גבוהים של THC, ואפילו מין המעשן – מה גורם לפרחי הקנאביס לעורר אצל חלק מהצרכנים תחושת חרדה או פרנויה לאחר השימוש, לעתים זה יכול להסתכם בדאגה קלה, אבל יש מצבים בהם חלק קטן מהצרכנים יגיעו…

קנאביס וחרדות – היסטוריה נפשית, מינונים גבוהים של THC, ואפילו מין המעשן – מה גורם לפרחי הקנאביס לעורר אצל חלק מהצרכנים תחושת חרדה או פרנויה לאחר השימוש, לעתים זה יכול להסתכם בדאגה קלה, אבל יש מצבים בהם חלק קטן מהצרכנים יגיעו למצב חרדתי של ממש שמזכיר יותר התקף חרדה ופרנויה. אז למה זה קורה? 

באופן אירוני, חלק גדול מצרכני הקנאביס צורכים אותו כדרך הבטוחה והמנוסה לטפל בחרדה, ולא רק, גם מטופלים שסובלים מפוסט טראומה מסתייעים בקנאביס לטיפול בתסמיני המתח והחרדה שמאפיינים את ההפרעה, ועם שיעורי הצלחה יוצאים מן הכלל.

עידו רזון בכנסת | צילום: יוטיוב

עידו רזון שנפגע בעזה בדצמבר 2007 זעזע את הציבור בישראל במהלך דיון שהתקיים בכנסת ב-2015, אז סיפר בכאב לב את שעבר עליו, ואיך הקנאביס שינה את חייו לטובה – ועורר לראשונה את המודעות לטיפול בקנאביס עבור אלו שסובלים מפוסט טראומה שחוו בשירות הצבאי.

אך מדוע לקנאביס השפעה כה חזקה על פחד וחרדה?

קנאביס וכימיית המוח

כשזה מגיע לקנאביס ופרנויה, קנבינואידים (כמו THC) נקלטים במוח על ידי קולטנים שממוקמים באזור האמיגדלה במוח. האמיגדלה מעורבת בעיבוד וניהול רגשות כמו פחד, מתח ופראנויה, כשה-THC מגיע לאמגדלה, הוא משנה את התקשורת והמסרים הנוירולוגיים במוח – לטוב ולרע.

ה-THC יכול לעורר את הקולטנים במוח בצורה כזו שתוביל לתחושות חרדה ופרנויה, בפרט כשמדובר באדם שמתנסה לראשונה או שאינו מורגל לקנאביס. המנגנון שבגינו זה קורה עדיין אינו ברור במדויק, אך נראה כי המערכת האנדו-קנבינואידית מלאה ברמזים. הגוף שלנו מלא בקולטנים שמיועדים לקלוט לא רק את הקנבואידים של הקנאביס, אלא גם תוצרים טבעיים שנקראים אנדו-קנבואידים (שמיוצרים בגוף האדם) שמתנהגים כמו הקנבינואידים שמצויים בקנאביס.

מחסור באנדו-קנבינואידים אלה נצפה במוחם של אנשים שנחשפו לרמות גבוהות של סטרס וטראומה, מה שיכול להסביר מדוע ל-THC יש אפקט כה מרגיע, שלא לומר נוגד מתחים עבור חלק מהאנשים. קנבינואידים שקיימים בפרחי הקנאביס ממלאים את תפקידם של רכיבים אלה ומייצרים השפעה טיפולית. הקשר הזה נמצא רלוונטי בחקר הפרעת פוסט טראומה (PTSD), ונראה כי הוא טומן בחובו הבטחה גם בטיפול בהפרעות נוספות הקשורות לטראומות.

חרדות וקנאביס

מחקר משנת 2009 מצא כי “אנשים שצורכים קנאביס בתדירות גבוהה, מגלים רמות גבוהות יותר של מתח מאנשים שאינם צורכים, ושאחוז ניכר מהצרכני הקנאביס מגלים תסמיני מתחים וחרדות טרם הופעתם של התסמינים הראשונים של התלות בקנאביס”. זה הוביל את החוקרים להניח כי אנשים בעלי נטייה לחרדות נוטים להשתמש בקנאביס כתרופה במרשם עצמי (ריפוי עצמי), מה שנוגד לחלוטין את הרעיון כי קנאביס הוא זה שגורם לחרדה, ואף מוכיח ההפך.

בזמן שטרנד השימוש בקנאביס מסייע בהבנת מגוון רחב של נטיות התנהגותיות, חוקרים מכירים בכך שצריכת קנאביס שמהווה טריגר לחרדה אצל אדם מסוים, היא שילוב של כמה גורמי סיכון הכוללים:

  • גנטיקה – היסטוריה אישית ומשפחתית של מחלות נפשיות ומצבים פסיכוטיים.
  • אישיות – האם מדובר באישיות מורכבת, עדינה, רגישה, וכדומה.
  • מגדר – ההשפעה פועלת באופן שונה כשמדובר על נשים וגברים.
  • היסטוריה ורקע אישי של טראומה – גם טראומות אישיות מהעבר יכולות להוות גורם להופעה של תחושות חרדה.
  • הפרעת חרדה – טוב זה די ברור, מי שכבר סובל מהפרעות חרדה ומצא שצריכת קנאביס אינה משפרת את ההרגשה, מוטב שימנע.

גורמי סיכון אלו מהווים חלק מהסיבות האפשריות להופעה של תחושות חרדה, גם אחת מהסיבות הללו יכולה להכניס אתכם לרשימת הסיכון, אך לפי המחקר מדובר בעיקר על שילוב של כמה מהגורמים האלו יחד – וכמשלבים את הסיכונים האלו עם מינונים גבוהים, זנים עשירים ב-THC, ונסיבות שימוש טראומתיות, התוצאה שנקבל תהיה בדרך כלל תחושת חרדה ופרנויה.

בעוד שחרדה ללא ספק, ייחודית ומשתנה מאדם לאדם, מחקרים מראים כי שימוש קבוע דווקא נוטה להפחית חרדה, בזמן ששימוש מזדמן או שימוש ראשוני עלול להיות מלווה בחוויה פחות נעימה, עוד נצפה כי חרדה נוטה יותר להופיע בצריכה של פרחים או מיצויים עם רמות גבוהות של THC.

בלתי אפשרי להעריך באיזה אופן ישפיע קנאביס על האישיות שלכם, אלא אם כן כבר ניסיתם אותו בעבר. יחד עם זאת, הבנה של אילו גורמים ביולוגיים וסביבתיים יכולים לשחק תפקיד, יכולה בהחלט לשפר את החוויה באופן משמעותי.

קנאביס וחרדות – כיצד להימנע מחוויית קנאביס הכוללת חרדה ופרנויה?

אם עד עכשיו רציתם לנסות לעשן וחששתם מתחושת חרדה, ישנן גם דרכים למנוע את אותן תחושות, והנה כמה טיפים שיסייעו בכך.

זנים בעלי רמות נמוכות של THC או רמות גבוהות של CBD

ה-CBD הוא חומר שאינו פסיכואקטיבי שנמצא בפרחים ובנוסף ליכולות הרפואיות שלו נמצא גם כמפחית חרדה, ואפילו נוגד ומאזן את השפעותיו הפסיכואקטיביות של ה-THC – כתוצאה מכך הוא מייצר תחושת רוגע, נינוחות, וחוויה צלולה ונעימה יותר.

מינונים

עישון ואידוי מאפשרים לנהל טוב יותר את המינונים הנצרכים באכילה, כך שכדאי לשקול להתחיל מאידוי או עישון.

בחרו מקום נוח

המיקום והנסיבות חיוניים לחוויה טובה, אז לכו למקום שאתם מרגישים בו בנוח כדי להפחית חרדה ופרנויה, מקום שמהווה סיכון פלילי עבורכם יכול גם הוא להגביר את תחושת החרדה.

תלמדו את הזנים שלכם

לכל זן יש השפעה ייחודית משלו עם פמליה של חומרים פעילים. שימו לב אילו זנים עובדים עבורכם והיצמדו אליהם. מקובל להתייחס לזני הסאטיבה כממריצים, בעוד זני האינדיקה מרגיעים יותר, אבל כיום הרוב המוחלט של הזנים הם היברידיים, ובאופן כללי החלוקות הקבוצתיות משתנות מאד עם הגילויים והמחקרים החדשים, כך שכדאי פשוט למצוא את הזנים הספציפיים שעושים לכם טוב.

ראו גם:

הכימיה והמדע מאחורי ה’באנג’ 

הכימיה והמדע מאחורי הג’וינט

3 השפעות מעישון קנאביס על המוח שלנו

 

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. נתי |

    תודה. כתבה מעניינת.
    מנסיוני כאדם בעל חרדות וטראומות, אני יכול לחזק את מה שנכתב כאן ולהוסיף, שהכל זה עניין של מינונים. לא להתפתות ולעשות עוד ראש או לגלגל עוד ג׳וינט אם אין בכך צורך, כי אז זה עושה את הפעולה ההפוכה בדיוק.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות