ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

מדיניות קנאביס – האור הגדול שיפרוץ את החושך

שתפו את החברים

מדיניות קנאביס – לפני כמה שנים, במאי 2010 ליתר דיוק, גונבה לידי משטרת ישראל השמועה שהשחקנית והקומיקאית עדי אשכנזי מחזיקה בביתה חתיכת חשיש. כמובן שמשטרת ישראל לא יכלה להבליג על הסכנה הברורה והמיידית הזאת וערכה חיפוש בביתה ומעצר מתוקשר. כתבה…

מדיניות קנאביס – לפני כמה שנים, במאי 2010 ליתר דיוק, גונבה לידי משטרת ישראל השמועה שהשחקנית והקומיקאית עדי אשכנזי מחזיקה בביתה חתיכת חשיש. כמובן שמשטרת ישראל לא יכלה להבליג על הסכנה הברורה והמיידית הזאת וערכה חיפוש בביתה ומעצר מתוקשר. כתבה בנושא שעלתה לאתר החדשות YNET  קיבלה 711 תגובות, מתוכם רק 50 תגובות נגד השחקנית ואו השימוש בצמח. למחרת היום, כתבה נוספת בנושא זכתה ל-693 תגובות, מתוכם 40 בלבד נגד השימוש בצמח ואו השחקנית. מרבית התגובות בכתבות על אותו מעצר נעו בין בוז למשטרה לבין תהיות על מה ולמה נעצרה הכוכבת. מדובר ביותר מ-90 אחוז מגיבים שלא הבינו מה זה השטויות האלה.

הדיון סביב מעצרה של עדי אשכנזי היה דיון סוער והדעה של אותם 90% מהמגיבים לא זכתה להכרה תקשורתית או התיחסות מהרשות המחוקקת. לשם השוואה, בימים אלה חזרו בהם המפקדים ששפטו את החייל שאכל חזיר “בעקבות הלחץ הציבורי“. אותו לחץ ציבורי קיבל ביטוי בכתבה באתר YNET  שקיבלה פחות מ-300 תגובות.

legaliztion-graph2

טבלה הממחישה את ביטוי המושג “לחץ ציבורי” בתגובות בYNET  אל מול הכתבות של עדי אשכנזי, בתוספת כתבות אקראיות. למגזין  YNET יותר מ-700 אלף מנויים בפייסבוק, ואל האתר נכנסים יותר ממיליון וחצי אנשים ביום

אחרי ההפגנות של מחאת קיץ 2011, הוקמה ועדת טרכטנברג שביקשה מהציבור לפנות אליה בנושאים בהם לדעתם הוועדה צריכה לדון. הפניה הכי נפוצה לוועדת טרכטנברג הייתה הדרישה להפסיק את מדיניות ההפללה כנגד צרכני צמח הקנאביס. רוב אזרחי המדינה לא שמעו על זה. רוצים עוד דוגמא להעלמת רצון האזרחים? אתר חוקים, אתר פרטי שמשמש בית למחוקקים מתחילים מציג מאז הקמתו ב-2009 רשימה של 10 החוקים הפופולריים והמדוברים ביותר, ובמקום הראשון: “לגליזציה ודה-קרמיניליזציה של קנאביס:

legaliztion-graph

על שלושת הדוגמאות הללו ניתן לטעון שהם לא מייצגות כלום וזו רק פעולה של יחידים הרוצים לשנות את מדיניות הקנאביס, לזה נענה- אם כך איפה התגובות של אותם אנשים שרוצים להשאיר את המדיניות הנוכחית? להם לא חשוב להביע את הדעה שלהם?

המובילים בהסתרת מידע מהאזרחים הם כמובן “הרשות למלחמה בסמים”, שממשיכים להתעקש בפרסומים השונים שלהם שקנאביס גורם לסרטן ותאונות דרכים. שתי טענות  שהופרכו  מדעית ועל ידי הנתונים היבשים שהצטברו בקולרדו, שם מזה כשנה יש לגליזציה מלאה והדיווחים מראים על ירידה בתאונות הדרכים.

הממצאים האלה מראים על פער בין רצון האזרחים למידע שמוצג להם בתקשורת ומדיניות האכיפה בשטח. הפער הזה מעלה שאלות שאינן מקבלות מענה מהשלטון שמתיימר לייצג את העם: עד כמה יכול השלטון לעצב, לקבוע להגדיר את אמות המידה ואת החוקים במדינה שמתימרת להיות דמוקרטית? האם המדע “המדויק”, עמוס באינטרסים ככל שיהיה, יכול לבוא על חשבון רצון הציבור? האם אין ערך לחכמת ההמונים? או שהערך מגיע לידי ביטוי רק שמדובר בזעם המונים?

בחודשים האחרונים אנחנו עדים ליותר ויותר אייטמים בתקשורת אשר מציגים את הרווח שהחברה הישראלית תפיק משינוי מדיניות הקנאביס ומעבר למדיניות אחראית יותר. נקווה שהדיון הזה יתן רוח גבית למהלכים של חברי כנסת כמו תמר זנדברג וינון מגל שהצהירו של מחויבותם לשינוי מדיניות קנאביס בישראל.

 

אור גדול שיפרוץ את החושך

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות