ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
הנבטת זרעי קנאביס - שיטות וטיפים

גידול קנאביס למתחילים – חלק 1 – הנבטה

שתפו את החברים

הנבטת זרעים היא השלב הראשון אותו עובר כל מגדל קנאביס שאינו עובד עם ייחורים, והשלב הראשון במחזור חייו הטבעי של צמח הקנאביס. תהליך ההנבטה יכול להמשך עד שבועיים אך הוא פשוט ביותר, ודורש בעיקר תנאים בסיסיים כמו מים, אוויר וטמפרטורה…

הנבטת זרעים היא השלב הראשון אותו עובר כל מגדל קנאביס שאינו עובד עם ייחורים, והשלב הראשון במחזור חייו הטבעי של צמח הקנאביס. תהליך ההנבטה יכול להמשך עד שבועיים אך הוא פשוט ביותר, ודורש בעיקר תנאים בסיסיים כמו מים, אוויר וטמפרטורה נעימה. למרות שזרע קנאביס ידוע כחזק ושורד מאוד, ולכן יכול לנבוט כמעט בכל אדמה ובכל תנאי, ישנן 4 שיטות עיקריות ומספר טיפים מומלצים לתהליך הנבטה מוצלח:

מחזור חייו הטבעי של צמח הקנאביס מתחיל, כמו כל צמח אחר, מהיותו זרע קטן המחכה לנבוט ולהכות שורש באדמה כדי לצמוח ולפרוח. זהו לפיכך השלב הראשון בדרכו של כל מגדל קנאביס מתחיל (אחרי הרכבת הסט-אפ) וגם של מגדלים וותיקים המעדיפים שלא לעבוד עם ייחורים.

הדבר הראשון שיש לדעת על הנבטת זרעי קנאביס הוא שבדרך כלל לא צריך לעשות יותר מדי כדי לדאוג להם. צמח הקנאביס דומה יותר לעשב שוטה (Weed) מאשר לצמחים רבים אחרים, ואחת התכונות העיקריות שלו היא כוח ויכולת הישרדות, כך שלרוב זרע ינבט בעצמו גם אם לא תקראו את המדריך הזה.

 עם זאת, השלב הראשון בדרך שלכם להצלחה צריך בשאיפה להיעשות בצורה קפדנית, אחרי שקראתם את כל המידע הרלוונטי והנכם מסוגלים להבדיל בין איכותן של שיטות שונות ולמצוא את זו שהכי נוחה לכם. ולכן, נתחיל מההתחלה.

קודם כל – זרעים נקביים ממקור אמין

לפני שנתחיל להנביט את הזרעים שלנו, צריך קודם כל כמובן להשיג כמה זרעים. זרעי קנאביס ניתן להשיג בכמה אפשרויות, בדרך כלל דרך אותן קבוצות שמעודדות סחר בקנאביס ברשת או דרך חנויות חוקיות באמסטרדם, פראג, ברצלונה והרבה ממדינות ארה”ב, אך לא מומלץ להשיג אותם דרך איזה דילר לא מוכר או ממקור לא אמין אחר.

הסיבה העיקרית בגינה חשוב להביא זרעים ממקור אמין, כמו חברת זרעים בין לאומית למשל, היא כדי לוודא שמדובר בזרעים נקביים (Feminised) שהופקו בתהליך ארוך טווח ומתוכנן ונשמרו מאז בתנאים אופטימליים. אחרת, סיכויי הנביטה יורדים וכך גם הסיכויים לצמיחתו של צמח איכותי ועשיר בפרחים.

הנבטת זרעים בשיטות מומלצות שונות
הנבטת זרעי קנאביס – מכאן הכל מתחיל

אחרי שהשגתם זרעים ממקור שאפשר לסמוך עליו, והכנתם מראש יותר זרעים ממה שאתם רוצים לגדל בפועל (למנוע ירידה בכמות בגלל זכרים לא צפויים או זרעים חלשים שלא נבטו), אפשר לעבור לתהליך ההנבטה עצמו.

דבר אחד חשוב שצריך לזכור לפני שמתחילים להנביט, הוא שאין שום סיבה להתעסק ולגעת בזרעים שלכם, ובסך הכל כמה שפחות מגע עם האצבעות, יותר טוב. אנחנו לא רוצים לגרום לקרע בשורשון (בשלב מאוחר יותר) או לזהם את הזרע מלכתחילה.

ישנן 4 שיטות מומלצות להנביט זרעי קנאביס:

1. הנבטה בכוס מים

הנבטה בכוס מים היא שיטה נפוצה מאוד בקרב מגדלי קנאביס בארה”ב. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא למלא כוס נקייה במים בטמפרטורת החדר (22-25 מעלות צלסיוס) ולזרוק לתוכה 5-6 זרעים.

אחרי ששמתם את הזרעים שלכם במים, ככל הנראה שהם ינסו לצוף למעלה (זרע שלא צף כנראה מת). תנו להם נגיעה קטנה ועדינה עם האצבע על מנת שישקעו חזרה, ולאחר מכן שימו את הכוס עם המים במקום חשוך לחלוטין למשך 12 שעות.

הנבטת זרעים בכוס מים
זרעים צפים אחרי 12 שעות – לזרוק

אחרי 12 שעות תוכלו להציץ ולראות איזה מהזרעים שקעו ואילו מהזרעים נשארו למעלה. את הזרעים שנשארו כעת למעלה מומלץ להוציא, משום שאלו ככל הנראה זרעים שלא יצליחו לשרוד כמו שצריך. אחר כך, החזירו את הכוס לאותו מקום חשוך.

לאחר 16 שעות נוספות, הזרעים שלכם אמורים להתנפח ולבקוע. בשלב הזה ניתן לפרוס את כל הזרעים על נייר סופג או משטח סופג נקי אחר ולבחון אותם מקרוב. זרעים שבקעו ניתן להעביר לאדמה להמשך שלב הגדילה.

2. הנבטת זרעים באדמה – דרך הטבע

הנבטת זרעי קנאביס באדמה היא אולי השיטה הנפוצה ביותר בקרב מגדלי קנאביס בכל העולם, בעיקר עבור מתחילים שעושים זאת בפעם הראשונה, ואפשר גם לומר שהיא אפילו הקלה והטבעית ביותר.

כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להנביט כל זרע בכוס חד פעמית נפרדת, רצוי בכוסות חד פעמיות גדולות המשמשות לשתייה חמה. מלאו את הכוסות שלכם כמעט עד הסוף באדמה, בלי לדחוס אותה יותר מדי, וצרו עם האצבע שלכם גומה קטנה באמצע בעומק של כסנטימטר. 

הכניסו לגומות שיצרתם את הזרע, רצוי עם החלק העגול למטה וכסו אותו בעדינות. החל מהשלב הזה, חשוב מאוד שתקפידו שהאדמה תהיה לחה כל הזמן. הדרך המומלצת ביותר לדאוג לכך, היא להשתמש במרסס מים. 

הנבטת זרעי קנאביס בכוסות עם אדמה
הנבטת זרעים באדמה – השיטה הנפוצה ביותר

הניחו את כוסות ההנבטה שלכם במקום נעים (כ-25 מעלות מקסימום), עדיף כזה שחשוף לשמש ישירה בחלק משעות היום, וחכו מספר ימים. אחרי מספר ימים אתם אמורים לראות את הנבט הקטנטן מבצבץ מתוך האדמה. חשוב מאוד לזכור – אין לגעת בנבט ואין להוריד את הקליפה של הזרע מהנבט עד שהיא נושרת לבד.

החל מהשלב הזה, הנבט שלכם יזדקק לתאורה. כדאי להשתמש בנורת פלורסנט עם אור לבן ולשים אותה במרחק של 5 ס”מ מעל הנבט, ולדאוג להגביה אותו כשהנבט מתרומם. חשוב להקפיד שהטמפרטורה לא תרד מתחת ל-16 מעלות, מה שיפגע בסיכויי ההצלחה של ההנבטה. 

ברגע שהנבט יהיה בגובה של 15 ס”מ ויהיו לו לפחות 3 צמתי עלים, זה הסימן שהגיע הזמן להעביר את הנבט לעציץ גדול יותר, ולהתחיל את שלב הצמיחה.

3. הנבטה בצמר סלעים

הנבטה בצמר סלעים היא שיטה מוכרת פחות בקרב מגדלי קנאביס מתחילים, אך יחד עם זאת היא נחשבת ליעילה ומוצלחת מאוד. צמר הסלעים הוא חומר בידוד אקוסטי ותרמי המורכב מסיבים מינרליים מלאכותיים, והנבטים הצעירים יכולים להתקבע בו כמו באדמה.

יש לקנות מראש את צמר הסלעים יחד עם פרופוגטור, שהוא משטח פלסטיק עם מכסה (חממית) המשמש להנבטה מוצלחת (או טיפוח ייחורים) באמצעות מתן סביבה חדירה לקרני שמש אך אטומה ומשמרת לחות.

הנבטה בצמר סלעים
צמר סלעים – ניתן להשיג בכל חנות לגידול הידרופוני

תהליך הנבטת הזרעים בצמר סלעים פשוט מאוד גם הוא. כל מה שאתם צריכים לעשות, הוא לקנות את צמר הסלעים המגיע בקוביות, ולטבול אותן בעדינות במים פושרים נקיים.

לאחר שנתתם לקוביות להתייבש במשך מספר דקות, שתלו זרע אחד בכל קוביה בעומק של כסנטימטר אחד. כאשר אתם מסיימים לזרוע, הוסיפו מעט מים בתחתית מגש ההנבטה עד עומק של חצי ס”מ, על מנת לוודא שהמצע יישאר לח תמיד, וסגרו את מכסה הפרופוגטור. 

כ-3 ימים אחרי שזרעתם, תוכלו לראות את בסיס השורשים שהתפתח מתוך הזרע. בשלב הזה יש לשתול את הזרעים, כפי שהם יחד עם קוביות צמר הסלעים בעציץ הגדול הייעודי בו הם אמורים לעבור לשלב הצמיחה. 

4. הנבטה בדסקיות ג’יפי (דיסקיות הנבטה)

שיטה יחסית חדשה למגדלי הקנאביס שמאוד דומה לשיטת צמר הסלעים, אך בו זמנית נמצאה כיעילה הרבה יותר עם סיכויי הנבטה מצוינים, שנובעים מהוויטמינים והמינרלים הנמצאים בהן.

דיסקיות הג’יפי (נקראות לעיתים גם קוביות) הן בעצם דיסקיות קוקוס דחוסות, המשמשות כמצע השרשה מעולה. דיסקיות הג’יפי מגיעות יבשות ודחוסות מאוד, ועל מנת להתחיל לזרוע את הזרעים שלנו בהן, יש להשרות אותן במים נקיים כ-20 דק’ לפני הזריעה. כמו כן גם בשיטה זו תצטרכו להשתמש בפרופוגטור בדומה לשיטת צמר הסלעים. 

הנבטת זרעים בג'יפי
דיסקיות ג’יפי – דיסקיות קוקוס דחוסות

אחרי שנתתם לדיסקיות להתייבש במשך מספר דקות, זה הזמן לזרוע. יש לדחוף את הזרע בעדינות לתוך הדיסקית לעומק של כסנטימטר אחד, ומיד לסגור את מכסה הפרופוגטור.

חשוב מאוד לזכור להשפריץ מים פעמיים ביום על הדפנות הפנימיות של הפרופוגטור ולפתוח את התריסים למספר דקות ביום, על מנת לשמור על לחות כמה שיותר גבוהה ומקביל לא להגיע לרמה מסוכנת שמאפשרת התפתחות עובש.

לאחר מספר ימים, בתלות בחוזקו ואיכותו של הזרע שבחרתם לזרוע, תתחילו לראות סימנים ראשונים של שורשים והנבטה מוצלחת. בשלב הזה יש להעביר את הזרעים כמו שהם, יחד עם דיסקיות הג’יפי לעציץ הגדול שמיועד לשלב הצמיחה.

סרטון הדרכה: הנבטת זרעי קנאביס בעזרת דיסקיות הנבטה

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. שלמה כהן |

    תודה רבה !

  2. מיה |

    שאלה
    אם אשים זרע נקבי בתוך בננה. האם זה יהפוך אותו לזכר כי הבננה נקבה?

שינוי גודל גופנים
ניגודיות