ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

מדריך גידול- שלב הצמיחה

שתפו את החברים

בטבע, צמח הקנאביס הוא צמח עונתי. בין האביב לסתיו קנאביס נובט, צומח, מייצר זרעים ואז קמל. צמח הקנאביס יכול לגדול בחצי שנה מזרע לצמח בוגר בגובה 1.5-3 מטר. שלב הצמיחה (גדילה ירוקה) מתחיל לאחר סיום ההנבטה, זהו השלב בו הצמח מכין את התשתית לפריחה…

בטבע, צמח הקנאביס הוא צמח עונתי. בין האביב לסתיו קנאביס נובט, צומח, מייצר זרעים ואז קמל. צמח הקנאביס יכול לגדול בחצי שנה מזרע לצמח בוגר בגובה 1.5-3 מטר. שלב הצמיחה (גדילה ירוקה) מתחיל לאחר סיום ההנבטה, זהו השלב בו הצמח מכין את התשתית לפריחה והוא דורש כמויות גדולות של אנרגיה. שלב הצמיחה מתחיל כאשר גובה הצמח הוא בין 10-15 ס”מ ויש לו 2-3 הסתעפויות של עלים.

כמגדלים חשובה לנו הכמות והאיכות של הפרחים ולא גובה הצמח. זמן הגידול והגובה אליו נרצה להגיע מושפע משטח הרצפה (מטר מרובע) של חלל הגידול ומהגובה שלו. יש גישות שונות לכמה צמחים כדאי לגדל על שטח נתון וכמה זמן כדאי לגדל אותם. בגדול, בגידול חוץ (אאוטדור) , שלב הצמיחה נמשך 4 עד 6 חודשים. בגידול פנים (אינדור) על אדמה זה יימשך חודש-חודשיים . ובגידול על קוקו-פרלייט או גידול הידרופוני, ייחור מושרש היטב יוכל לעבור להפרחה לאחר שבועיים. רצוי לגדל כ6 צמחים למטר מרובע. זמן הצמיחה תלוי סגנון הגידול. כל זה נכון לזני אינדיקה וסאטיבה. זנים אוטומטיים (זנים עם גנטיקה של קנאביס רודרליס)  נובטים במצב של פריחה מושהית ובעצם “מדלגים” על שלב הצמיחה. קחו בחשבון שזנים אוטומטיים נותנים מעט יבול והאיכות שלהם נמוכה יותר.

veg1

מחזור התאורה

מלבד הצמחים ה”אוטומטיים”, קנאביס הוא צמח תלוי מחזור אור (פוטופריודי). בטבע, מחזור החיים של צמח הקנאביס מתחיל באביב ומסתיים בסוף הסתיו. קנאביס יתחיל לפרוח כאשר מספר שעות האור יקטן. כל עוד הצמח מקבל יותר מ12 שעות אור ביממה הוא יישאר במצב צמיחה. צמצום שעות האור ל12 יעביר את הצמח למצב פריחה גם אם הוא עדיין שתיל צעיר.

בשלב הצמיחה 18  שעות אור ביממה הן אידאליות, את התלות של צמח הקנאביס בשעות האור מגדלי פנים מנצלים במספר דרכים:

  • השארת צמחי אם במצב צמיחה תמידי על מנת לקחת מהם ייחורים. (מצמח בפריחה אי אפשר לקחת ייחורים).
  • הפרחה מהירה של ייחורים בעלי שורשים מפותחים וגידול בשיטת הSOG-Sea Of Green, גידול מספר רב של צמחים קטנים.

לטובת הגידול נצטרך שעון שבת שידליק ויכבה את נורות הגידול וכך ניתן לצמח את מחזור שעות האור לפי השלב בו אנו רוצים אותו. ללא טיימר נצטרך להדליק ולכבות את התאורה ידנית וזה מתכון בטוח לטעויות שיפגעו בכמות ואיכות היבול.

עוצמת ואיכות האור

קנאביס הוא צמח הזקוק להרבה אור בעוצמה גבוהה כדי לשגשג. איכות וכמות האור הזמינה לצמח משפיעה ישירות על הגדילה. למגדלים באור השמש יש את האור הטוב ביותר, אבל הם תלויים בעונות השנה. בגידול פנים נורות הגידול מדמות את אור השמש. אור חזק הוא לא הדרישה היחידה. בכל שלב גידול הצמח צריך לקבל את הספקטרום הנדרש של אור, יש בשוק נורות המספקות את הספקטרום הנדרש לכל שלב, צימוח או פריחה.

עוד על תאורת פנים

לחות וטמפרטורה

קנאביס אוהב שמש, אבל אין הרבה זנים שייהנו מטמפרטורת  גבוהות. מעל 35 מעלות, הצמח יתקשה להתמודד עם אידוי המים המהיר ויקצה מעט אנרגיה בצמיחה. בשלב הצמיחה הצמח צריך להיות בטווח של 23-29 מעלות צלזיוס.

בשלב הצמיחה הלחות האופטימלית היא בין 60%-70% , לחות ברמה זו מעודדת את הצמח להפיק שרף. לחות גבוהה יותר תגרום לעלים להתרחב ולהפיק פחות שרף. אויר יבש מדי יקשה על הצמיחה.

טווח הטמפרטורה הרצוי הלילה/חושך הוא 16-20 מעלות צלזיוס.

אוורור 

קנאביס אוהב אויר צח, הרבה פחמן דו חמצני ומשבי רוח המעודדים צמיחה. בחלל הגידול נשתמש במאוררים או מפוחים להכנסת והוצאת אויר ונייצר סירקולציה טובה של אויר.

חומציות המים

חומציות המים (PH) משפיעה על ספיגת חומרי התזונה מהדשן שנספק לצמחים. אפשר להתייחס לחומציות כמלח על צ’יפס- אם צ’יפס מלוח מדי או תפל מדי לא נהנה ממנו. אם הצ’יפס מלוח במידה הנכונה לא נפסיק לאכול ממנו. בגידול על אדמה נרצה שהחומציות תהיה סביב 6. בגידול על קוקו-פרלייט או הידרו רצוי שהחומציות תהיה סביב 5.5. יש להצטייד במד חומציות על מנת לדעת מה חומציות המים ולאזן אותם כדי להתאים למצע הגידול.

רצוי להשקות במים שעמדו לפחות 24 על מנת לאדות מהם את הכלור.

השקיה

צמח הקנאביס אוהב לשתות הרבה אבל הוא לא אוהב לשבת במים. ניתן השקיה טובה, עד שיצאו מים מתחתית העציץ, נחכה כמה ימים עד שהמצע יתייבש לגמרי ואז נשקה שוב. הטעות של רוב המגדלים המתחילים היא השקיית יתר שגורמת לריקבון בשורשים.

דישון

קנאביס הוא צמח “רעב”, הוא חובב דשן במינון נכון של חנקן-אשלגן-זרחן (NPK). רצוי לגדל עם דשן נוזלי לשלב הצמיחה המכיל יותר חנקן ומותאם לסוג המצע עליו מגדלים.

צמחים אוכלים דרך השורשים, אנחנו נרצה מערכת שורשים בריאה ומסועפת. מגדלים מקצועיים מקדישים תשומת לב רבה לשורשי הצמח ומזינים אותם במאיץ השרשה ייעודי. יש לעקוב אחרי טבלאות הדישון של הדשנים בהם נשתמש על מנת להאכיל את הצמח בצורה אופטימלית. חשוב לזכור שדישון יתר מסוכן יותר ממחסור בדשן. מחסור יפגע בצמיחה אבל דישון יתר עלול להרוג את הצמח.

מזיקים

כמו כל צמח, קנאביס חשוף למחלות ומזיקים. גידול נכון בשלב הצמיחה יהפוך את הצמח לעמיד יותר. חייבים לבדוק את הצמחים לעתים קרובות על מנת לגלות מחלות או מזיקים מוקדם ככל האפשר ולטפל בהם בהקדם.

חשוב לזכור דבר אחד: לא סתם קוראים לקנאביס “עשב” כמו כל עשב, הוא “מתוכנת” לשרוד, לצמוח, לפרוח ולייצר זרעים. אם תפעלו לפי הנחיות הפשוטות שנתנו פה תקבלו יבול גדול ואיכותי.

מעט ניסיון ורצון ללמוד יהפכו אתכם מהר מאוד למגדלים מעולים.

גידול קנאביס פורה ומהנה!

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. יובל |

    יש לי שאלה למה יש לי הבשלה מוקדמת של הפרחים וגם אם לא עבים כמו שצריך להיות

שינוי גודל גופנים
ניגודיות