ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

פורטוגל וקנאביס – מה קרה בפורטוגל אחרי 16 שנים של אי הפללה?

שתפו את החברים

בסוף שנות התשעים פורטוגל הגיעה לנקודת משבר מול הכמות העצומה של המכורים לסמים קשים, צפיפות בתי הסוהר, ומחלת האיידס שעברה במהירות – והמדינה הייתה זקוקה לפתרון מידי. השינוי התרחש כאשר בשנת 2001, פורטוגל יצאה למודל ניסיוני של אי הפללה לכל סוגי הסמים….

בסוף שנות התשעים פורטוגל הגיעה לנקודת משבר מול הכמות העצומה של המכורים לסמים קשים, צפיפות בתי הסוהר, ומחלת האיידס שעברה במהירות – והמדינה הייתה זקוקה לפתרון מידי. השינוי התרחש כאשר בשנת 2001, פורטוגל יצאה למודל ניסיוני של אי הפללה לכל סוגי הסמים.

אי הפללה זה עדיין לא לגליזציה – וסוחרי הסמים עלולים עדיין לשאת בעונשים, אבל הרעיון היה להפנות מחדש את משאבי האכיפה, ולמנוע את הצפת בתי הסוהר בעבריינים לא אלימים. כיום, לאחר 16 שנים בהם המודל הזה מתקיים בדקנו מה התוצאות של המודל הזה ואיך זה השפיע על תחומים שונים בחברה.

בפורטוגל, סמים הם עדיין בלתי חוקיים, אבל כל משתמש הנושא כמות של חומר לא חוקי שמספיקה ל-10 ימים יוחרם לו החומר, ולאחר מכן הוא יעבור ראיון הערכה עם עובד סוציאלי, פסיכולוג ועורך דין שממליצים על טיפול או קנס. רק חלק קטן מהמשתמשים יקבלו עונשים מחמירים יותר, שיכולים לנוע בין כמה ימים של שירות קהילתי ועד לצו הרחקה ממקומות בהם ניתן להשיג את הסמים. מקרים מסוימים שנמצאים בסיכון גבוה עשויים להידרש לעבור טיפול גמילה.

מרכז לצריכה ולשימוש בטוח בסמים של משרד הבריאות הפורטוגלי

בשנים האחרונות פורטוגל ראתה שינוי חיובי משמעותי בתחום מניעת מחלות, עם שיעורי הדבקות ב-HIV ברחבי הארץ שיורדים באופן דרמטי מאז תחילת מודל אי ההפללה.

המיקום הגיאוגרפי של פורטוגל הפך אותה למקום פופולרי לסחר בסמים בין אירופה לאפריקה. שוק ההרואין גדל במהירות במהלך שנות השמונים, ולמרות יישום תכניות ממשלתיות שניסו למנוע את התפשטות המחלה, היא הלכה והתפשטה אף יותר בשנות ה-90.

למרות שנראה כי המדינה צרכה סמים בשיעורים נמוכים בהרבה משכנותיה, עדיין שיעור ה-HIV היה הגבוה ביותר בקרב משתמשים בסמים בהזרקה בכל האיחוד האירופי, הערכות של ה-CIA היו כי עד 2001, יותר מ -22,000 אנשים התמודדות עם HIV / איידס ברחבי המדינה.

עם זאת, ההחלטה על מודל האי הפללה לא הייתה פשוטה. בתחילה טענו כי המדינה תהפוך למרכז תיירות סמים. אך בסופו של דבר, המפלגה הסוציאליסטית הצליחה לדחוף את החוק בשל הרוב שלה בפרלמנט באותם ימים.

מי שדאג להעביר את החוק הוא מזכ”ל האו”ם החדש אנטוניו גוטיירס (Antonio Guterress) ששימש בשנת 2001 כראש ממשלת פורטוגל, וייתכן שהוא גם יביא לשינוי בכל הנוגע לאמנת הסמים הבינלאומית שנכתבה על ידי האו”ם, ומהווה את החסם העיקרי ללגליזציה בעולם.

 

ההשפעות של מודל האי הפללה של פורטוגל

 

המודל של פורטוגל שימש גם לתמיכה וכמענה לבעיות חברתיות שונות. בעוד שרבים מהנתונים הללו יכולים להיות קשים למדידה ולפרשנות, נראה כי לאי ההפללה יש לא מעט השפעות חיוביות. בואו נסתכל על כמה מהם.

מניעת מחלות

איידס (HIV) פורטוגל ראתה שינוי חיובי משמעותי בתחום מניעת מחלות, עם שיעורי HIV ברחבי הארץ שיורדים באופן דרמטי מאז תחילת המודל. בשנת 2014 רק 40 משתמשים בסמים בהזרקה נבדקו חיוביות ל-HIV, לעומת 1,482 בשנת 2000.

הקמה של מרכזי צריכה בטוחים עבור המכורים הקטינו משמעותית את מספר הנדבקים באיידס

הפטיטיס C לאחר שנים עם תוצאות לא טובות, ממשלת פורטוגל התחייבה לפתור 100% של המחלה. מאז 2001 ועד היום 96% מאלו שסיימו טיפול נרפאו באופן יעיל.

שיעורי שימוש בסמים

תומכים רבים של מודל האי הפללה טוענים כי פורטוגל הצליחה להפחית את השימוש בסמים, אבל זה תלוי איך אנחנו בוחרים לפרש את הנתונים הסטטיסטיים. משתמשים בסמים (המוגדרים כאנשים שניסו לפחות סוג אחד של סמים, אפילו פעם אחת) עלו למעשה מ-8% ל-12% בין השנים 2001 – ל-2007 ולאחר מכן ירדו שוב ל -9.5% ב-2014.

אצל משתמשים ‘בעייתיים’ – אלה שנעצרו בעבר על ידי המשטרה או שהיו במתקני מעצר בשל הרגל הסמים שלהם, הייתה ירידה של יותר מ -10%. צריכת הסמים הכללית נותרה נמוכה, כאשר רק 5% מבני 18-24, השתמשו בקנאביס בחודש האחרון.

השוואת פורטוגל לשכנותיה, לעומת זאת, מעמידה אותה באור חיובי. לדוגמה, נכון לשנת 2012, השימוש של קוקאין בפורטוגל לנפש היה בערך עשירית מזה של ספרד וחמישית מזה של צרפת.

שיעורי פשיעה

אחוזי הפשיעה בהחלט השתנו. אמנם מספר המאסרים עלה מעט מ-2001 ועד 2012 אבל אחוז הכלואים כעת על פשעי סמים עומד על חצי ממה שהיה. התומכים במודל האי הפללה מצביעים על נתון זה כסימן לכך שהמשטרה מתפנה מאכיפה של עבירות סמים קטנות, וכעת התפנה להם כוח אדם להתמודד עם פשעים חמורים יותר.

מוות ממנת יתר

גם בקטגוריה זו פורטוגל מציגה את המספר הנמוך ביותר באירופה שעומד על 3 מקרי מוות למיליון איש, לעומת גרמניה (17 מקרי מוות למיליון איש) ושבדיה (69 מקרי מוות למיליון איש)

לכל מדינה יש מודל משלה

המודל הפורטוגלי נבדק גם בישראל על ידי משרד הבריאות ומשרד המשפטים, ואפילו הרשות למלחמה בסמים הודיעה בשנה שעברה כי היא תומכת במדיניות אי הפללה של עד 25 גרם קנאביס לשימוש עצמי, ולמעבר למדיניות של טיפול ותמיכה במכורים – בדומה למודל הפורטוגלי.

צריך לציין שההצלחות שהושגו בפורטוגל לא היו בשל מודל אי ההפללה בלבד – לפורטוגל יש גם מודעות חברתית גבוהה בנושא של בריאות הציבור, אשר שונה מאוד ממה שאנו רואים אצלנו.

לבסוף, חשוב לזכור כי שינוי חברתי בקנה מידה גדול שכזה לא קורה ברגע אחד. פורטוגל, כמו שאר העולם, עדה לשינוי חסר תקדים מאז 2001, אבל צריך לבחון גורמים נוספים כמו המהפכה הטכנולוגית, הצמיחה של האיחוד האירופי, והמשבר הכלכלי שהיו באותם שנים. עם זאת, כל מי שדוגל במודל אי ההפללה צריך לנתח את התוצאות בזהירות, כשמתוך נתונים אלה, אפשר לראות ולצפות את ההשלכות החיוביות והשליליות שיגיעו מהחלטה שכזו.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות