ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
בני הנוער מעשנים קנאביס, ולא נעצרים

מחקר: אי הפללה של קנאביס שיפרה את מצב הנוער

שתפו את החברים

מחקר שנערך ב-5 מדינות אמריקאיות בהן קיימת אי הפללה מלאה של קנאביס, מצא כי בניגוד לתחזיות המהלך לא גרם לעלייה בשימוש בקנאביס בקרב נערים באף חתך אוכלוסיה, ולמעשה מצבם של בני הנוער רק השתפר עקב הפסקת הפעילות הפלילית נגדם. אחד…

מחקר שנערך ב-5 מדינות אמריקאיות בהן קיימת אי הפללה מלאה של קנאביס, מצא כי בניגוד לתחזיות המהלך לא גרם לעלייה בשימוש בקנאביס בקרב נערים באף חתך אוכלוסיה, ולמעשה מצבם של בני הנוער רק השתפר עקב הפסקת הפעילות הפלילית נגדם.

אחד מהטיעונים של מתנגדי הלגליזציה ואי ההפללה (האמיתית, לא זו של ארדן) היא שביטול המעמד הפלילי של צמח הקנאביס יגרום לפריקת עול כללית בחברה ועלייה חדה בשימוש בו, בעיקר בקרב אוכלוסיית בני הנוער.

מחקר חדש שנערך על ידי צוות חוקרים משותף של אוניברסיטת וושינגטון, אוניברסיטת אוהיו סטייט, אוניברסיטת אילינוי ובית הספר לרפואה של מזרח וירג’יניה, בדק את הקשר בין מדיניות אי הפללת צרכני קנאביס לבין רמת השימוש בקנאביס בקרב בני נוער, כאשר הצפי הראשוני שהציגו החוקרים היה להפריך את המיתוס ולהראות שאין קשר בין השניים.

ואכן, הממצאים מראים בדיוק את ההפך המוחלט ממה שטוענים המתנגדים לאי ההפללה, ומצביעים על כך שמדובר במהלך חיובי גם עבור האוכלוסייה הצעירה.

בכל המדינות – אי הפללה לא גרמה לעלייה בשימוש

המחקר בחן את ההשפעות ארוכות הטווח של אי הפללת צרכני הקנאביס על אוכלוסיית הנוער ב-5 מדינות בהן קיימת אי הפללה כבר מספר שנים – מסצ’וסטס (2008), קונטיקט (2011), רוד איילנד (2013), ורמונט (2013), ומרילנד (2014) – וערך השוואה של הנתונים מ-10 השנים האחרונות (סקרים של ארגון YRBS) במטרה לגלות האם אכן חל שינוי מהותי בכמות בני הנוער המשתמשים בקנאביס.

במקביל, בחן המחקר גם את כמות המעצרים בהם הנאשמים הם בני נוער, במטרה להציג את הצד החיובי של אי ההפללה ואת העול המשמעותי שהיא מורידה מכתפיהם של בני נוער רבים וממערכת המשפט גם יחד, ולבדוק עד כמה השפעתה בפן זה היא ממשית ובעלת ערך.

אי הפללה של קנאביס
אי הפללה לא גורמת לעלייה (או ירידה) בשימוש בקנאביס

ממצאי המחקר מראים כי “לא נמצא כל קשר בין מדיניות אי הפללה של קנאביס לבין עלייה בכמות הקנאביס הנצרכת על ידי נערים, לא בחתך רוחבי של כל מדינות ארה”ב ולא בחתך צר של מדינות אי ההפללה בלבד”, ובסיכומם לא נמצאה ראיה לכך שמסגרת האכיפה נגד צרכני הקנאביס גורמת לשינוי בכמות או תכיפות הקנאביס שהם צורכים.

מסקנתם של החוקרים היא שכלל לא קיים קשר בין הסיווג הפלילי של קנאביס ומדיניות האכיפה שמתלווה אליו, לבין רמת השימוש הממוצעת בקנאביס בקרב האוכלוסייה הכללית, וכן מדובר בעוד מיתוס שאינו מגובה בעובדות.

כל נתוני המחקר עברו השוואה (DDRF) ל-5 מדינות אחרות שלא קיימים בהם חוקי לגליזציה או אי הפללה, במטרה לבדוק האם המגמות שנמצאו אכן מייחדות את חוקי אי ההפללה או שהן יכולות להיות מקושרות לסיבות חוקיות או דמוגרפיות אחרות הקיימות במדינות שנבחנו, וכל הממצאים אכן אומתו.

בלי הפללה – צניחה חופשית בכמות המעצרים

נתון מרשים נוסף שנמצא במחקר הוא ההפרש בין מספר התיקים הפליליים וכמות המעצרים של בני שמקושרים לעבירות שימוש עצמי בקנאביס, לפני ואחרי אי ההפללה.

מהנתונים עולה כי במדינות שחוקקו אי הפללה חלה צניחה של 75% בכמות המעצרים של בני נוער בגין עבירות קנאביס, שמהווה ירידה של כ-40% בכמות המעצרים הכללית של בני נוער במדינות אלו.

קנאביס ובני נוער – לאכיפה אין שום השפעה

לכל הדעות מדובר בהפרש קיצוני ביותר, ולדברי החוקרים הוא מעיד על כך שאי ההפללה למעשה מקדמת את האינטרסים של בני הנוער ומשפרת את מצבם על ידי ביטול האכיפה הפלילית נגד אלו מהם שצורכים קנאביס, וימשיכו לצרוך קנאביס גם תחת משטר ההפללה.

לסיכום קבעו החוקרים כי ההשפעות העיקריות של אי ההפללה מתבטאות במקום בו הן צריכות להתבטא – בצמצום פעילויות האכיפה והענישה – וכי ככל הנראה אין לה השפעות אחרות בתחום החברתי או ברמות הצריכה הממוצעות.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות