ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

מחקר חדש בקולורדו: קנאביס רפואי מפחית מקרי מוות מאופיאטים

שתפו את החברים

מחקר חדש שנערך על ידי הרשויות בקולורדו מציג ראיות לכך שכמות מקרי המוות הנובעים מצריכת אופיאטים שונים, כולל תרופות מרשם לשיכוך כאב, ירדה בצורה משמעותית מאז תחילת הלגליזציה. המומחים סקפטיים לגבי תפקידו הבלעדי של הקנאביס במהפכה זו, אך העובדות מדברות…

מחקר חדש שנערך על ידי הרשויות בקולורדו מציג ראיות לכך שכמות מקרי המוות הנובעים מצריכת אופיאטים שונים, כולל תרופות מרשם לשיכוך כאב, ירדה בצורה משמעותית מאז תחילת הלגליזציה. המומחים סקפטיים לגבי תפקידו הבלעדי של הקנאביס במהפכה זו, אך העובדות מדברות בעד עצמן – ירידה של 6.5% בשנה אחת בלבד, כמעט מיד מרגע שהפך הקנאביס לחוקי.

מחקר עומק חדש שערכו רשויות המדינה בקולורדו, ארה”ב, וסקר את שוק האופיאטים ובייחוד את ענף התרופות האופיאטיות המשמשות לשיכוך כאבים, מצא כי מאז הלגליזציה הרשמית ופתיחת שוק הקנאביס החוקי במדינה, ירד מספר מקרי המוות המקושר לחומרים אלו.

נתוני המחקר המקיפים כוללים סקירה נרחבת של מטופלים באופיאטים שונים ובעיקר בתרופות לשיכוך כאב בקולורדו בין השנים 2000 ו-2015, ובחינה ספציפית של שינויים בשימוש באופיאטים ובתרופות אלו מאז תחילת הלגליזציה במדינה. הנחת היסוד של החוקרים היה כי יהיה ניתן לראות שינוי מהותי בשנים שלאחר תחילת מכירות הקנאביס החוקי בקולורדו (2014) לעומת שנים קודמות.

קנאביס – תחליף יעיל לתרופות מרשם לשיכוך כאב

ואכן, מסקנות המחקר מראות באופן ברור כי מצא כי מאז סוף שנת 2014 ירדה כמות מקרי המוות המקושרים לצריכה של אופיאטים (מנת יתר ובעיות נוספות) ב-6.5% בשנה אחת בלבד. בחיי אדםזה אומר שכל חודש יש פחות אדם אחד שמת מצריכת אופיאטים.

המחקר פורסם לראשונה בחודש שעבר ועבר מאז בדיקות של חוקרים וממחים בתחום (Peer review), וכעת הוא מפורסם לציבור ברשת וכן בגיליון חודש נובמבר של מגזין הרפואה ‘American Journal of Public Health’, מה שנותן לו תוקף משמעותי בעולם הרפואה. המחקר נחשב למשמעותי עוד יותר מכיוון שהוא נמשך לאורך זמן רב וכולל מידע רב אודות גורמים המשפיעים על צריכת אופיאטיים ובפרט על שימוש לרעה בהם, מה שמחזק באופן ספציפי את השינוי החיובי שנמצא מאז תחילת הלגליזציה.

הרשויות בקולורדו: לא בטוח שזה קנאביס

למרות שהמחקר עמד בכל התנאים האקדמיים הדרושים ואף עומד כאמור להתפרסם במגזין מדעי נחשב (אחד הקריטריונים לאיכות מאמר מדעי), למרבה ההפתעה הוא ספג לא מעט ביקורת, ודווקא מצדם של מקבלי ההחלטות במדינת קולורדו.

לדבריהם של פקידים בכירים במדינה, כמו למשל ד”ר לארי וולק (Larry Wolk) המכהן בתור יו”ר המחלקה המדינית לאיכות הסביבה ובריאות הציבור, מספר הגורמים המעורבים בשימוש בתרופות מרשם הוא רב כל כך שאי אפשר לעשות הבחנה, לבודד גורם אחד בלבד ולייחס לו השפעה מהותית כל כך, כפי שעשו החוקרים עם הלגליזציה.

“חשוב מאד לזכור שהחוקים החדשים לא נמצאים בתוקף בפועל למספיק זמן כדי שיהיה אפשר להסיק מקנות עמוקות,” טוען ד”ר וולק, ומוסיף “כל מחקר שמפורסם בשנים הקרובות יש להתייחס אליו כחלק מהנתונים הראשוניים בלבד.”

ממצאי המחקר – מאז הלגליזציה מת אדם אחד פחות בכל חודש מתרופות מרשם

“ענף התרופות הוא כה סבוך, ומלא בקשרים מורכבים כל כך, שפשוט לא ניתן לעשות בעצמנו קישורים של סיבה ותוצאה,” מסר לתקשורת רוברט ואלוק (Robert Valuck), האחראי על הקונסורטיום המדיני של קולרדו למניעת שימוש ברעה בתרופות מרשם (CCPDAP). “בצורה דומה אי אפשר להטיח האשמות שליליות או לחלק מחמאות חיוביות לגורם ספציפי כזה או אחר בשלב זה.”

עוד התייחסה הביקורת הפקידותית לעובדה שבעוד שיש ירידה של תמותה משימוש לרעה בתרופות מרשם, מצא המחקר גם עליה בתמותה משימוש בהרואין. חלק מהביקורת דרשה להכיר בקשר כלשהו, אך לא קבוצת החוקרים לא הצליחה להוכיח את תקפותו או אפילו את קיומו הישיר.

לסיכום ציינו הרשויות בקולורדו כי למרות ועל אף הרצון לאתר את השפעותיה החיוביות של לגליזציית הקנאביס, טרם קיימים די נתונים שיביאו להכרעה בנושא. במקביל, ימשיכו להתבצע מחקרים מדיניים נוספים שמטרתם לקבוע האם השינוי בחקיקת הקנאביס הוא מקור לתוצאות חיוביות או שליליות עבור החברה ככלל.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות