ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

מחקר: מחסור באומגה 3 יכול להקשות עליכם לחוות את השפעת הקנאביס

שתפו את החברים

מחקר שבחן את ההשפעה של מחסור בחומצה השומן החיונית ‘אומגה 3’ על מערכת העצבים המרכזית, מצא כי הוא מסוגל לגרום לפעילות הורמונלית לא סדירה, שתמנע מהקנאביס להשפיע עליכם בצורה מלאה. איך מונעים את זה? הקפידו לצרוך שומנים טובים על בסיס…

מחקר שבחן את ההשפעה של מחסור בחומצה השומן החיונית ‘אומגה 3’ על מערכת העצבים המרכזית, מצא כי הוא מסוגל לגרום לפעילות הורמונלית לא סדירה, שתמנע מהקנאביס להשפיע עליכם בצורה מלאה. איך מונעים את זה? הקפידו לצרוך שומנים טובים על בסיס יומי.

ישנן לא מעט אגדות אורבניות אודות דרכים לשיפור חוויית ההשפעה של הקנאביס, ובפרט כאלה המפחיתות את הסבילות שגדלה עם הזמן, לאורך שימוש תדיר וממושך. שתיית כוס מיץ תפוזים אמורה לפי אחדים לחזק את ההרגשה, אך במקביל באגדות אורבניות אחרות מיץ תפוזים דווקא מפחית סוטול. 

במסגרת מיתוסית למחצה זו, גם מנגו קיבל שבחים רבים לגבי יכולתו לחזק או להאריך “היי” של קנאביס, ולגביו יש אפילו כמה סימוכין מדעיים, אך תחום זה הוא כולו פחות או יותר “אפור” מבחינת האמינות המדעית. לא בטוח שאתם יכולים למצוא גורם יעיל שבוודאות יחזק לכם את תחושת ה-“היי”, אבל ישנו גורם לא בהכרח ידוע בציבור שעשוי דווקא לפגוע בה.

אומגה 3 חומצת שומן חיונית לבריאות
אומגה 3 – חומצת שומן שחיונית לתפקוד המערכת האנדוקנבינואידית

לעומת האפרוריות של פירות ההדר, משהו שאכן מוכח מחקרית היא חומצת השומן ‘אומגה 3’, שידועה בתרומתה הבריאותית החיונית לגוף האדם, שמסתבר שאינה פוסחת גם על המערכת האנדוקנבינואידית ודרכה על השפעת הקנאביס על גופכם. בדיוק כמו כוס מיץ התפוזים (לפחות בחצי מהסיפורים), מחסור באומגה 3 שקיים בגופכם עשוי בקלות להשפיע לרעה על חוזק ההשפעה.

כחלק ממחקר שבחן את השפעותיו השונות של מחסור בחומצת השומן אומגה 3 על מערכת העצבים (מודל עכברי), בדקה קבוצת המדענים את הקשר הספציפי בין תוצאותיו ההורמונליות של מחסור זה לבין תפקודה של המערכת האנדוקנבינואידית.

מטרתם של החוקרים הייתה להוכיח או להפריך את החשיבות של אומגה 3 בתפקוד מערכת זו, ששולטת או משפיעה למעשה על מערכות רבות אחרות בגוף, דרך בחינה מדוקדקת של הקשר הסציפי בינה לבין מערכת העיכול בהקשר של מגפת ההשמנה העולמית.

ממצאי המחקר מראים באופן ברור כי מחסור בחומצות שומן חיוניות ממשפחת n-3 PUFAs, ובעיקר באומגה 3, גורמים לתפקוד לקוי של הקולטנים האנדוקנבינואידיים האחראיים על יצירת סינופסות (קשרים ביולוגיים המאפשרים העברת אותו חשמליים) במוח, וגורמים עם חלוף הזמן לשחיקה והתנוונות (Synaptic Plasticity Depression) של סינופסות אלה ולפגיעה ביכולתן להעביר מידע על בסיס הורמונלי וחשמלי.

מזון עשיר באומגה 3 - דגים, אבוקדו ובעיקר זרעי המפ
מזון עשיר באומגה 3 – דגים, אבוקדו ובעיקר זרעי המפ

בהסתכלות רחבה על הנגררת של התנוונות זו, לא רק שאותו מחסור באומגה 3 יגרום לפעילות לקויה של המערכת האנדו-קנבינואידית בגוף, ודרכה, כך לפי מסקנות המחקר הראשוניות, גם לסיכון גבוה לעלייה במשקל, אלא שהוא יפגע ביכולתה של מערכת זו ליצור את הוויסות ההורמונלי הדרוש בעת צריכת קנאביס, המתורגמת אצלנו במוח לכדי ההשפעה המוכרת של הצמח.

במילים פשוטות, אם חסר לכם אומגה 3 בגוף, זוהי סיבה מצוינת לכך שאתם מתמסטלים פחות מקנאביס. אם מחסור זה יהיה קיצוני כנראה שגם יהיו לכם ביעות חמורות יותר בחיים, אבל בינתיים גם לשרוף כסף ולא להתמסטל זאת סוג של בעיה. אומגה 3 טוב לבריאות, וטוב גם לראש.

חשוב לזכור כי המחקר נערך בעכברי מעבדה בלבד וממצאיו הנם חלקיים ולא בהכרח תקפים לנסיינים אנושיים. עם זאת, בהתחשב באופי המחקר והבחינה של מערכת העצבים בפרט, הצפי שהציגו המדענים לגבי תוצאות במחקר קליני בבני אדם זהה לזה שנצפה בניסוי הראשוני.

שומרים על בריאות – הרבה אומגה 3

אותם הקולטנים שמושפעים מאומגה 3, ואחראיים כאמור לויסות הורמונלי תקין, אמורים במצב תקין לפעול בצורה מושלמת ולמנוע מחלות נוירולוגיות כמו הנטינגטון, פרקינסון, אצלהיימר ומחלות נוספות, כך שגם אם אתם לא צרכני קנאביס אדוקים, העלאת כמות האומגה 3 בגופכם היא בכל זאת רעיון טוב לשיפור המצב הכללי של בריאות המח.

אם אתם מעדיפים שלא לפנות לשוק תוספי המזון ולצרוך קפסולות מרוכזות ומהונדסות של אומגה 3, ניתן לצרוך חומצת שומן זו בקלות גם ממזון טרי. מזונות שהנם מקור טוב לכמויות גדולות יחסית של אומגה 3 הם שמן דגים, זרעי פשתן, תרד, אבודקו, אגוזי מלך, ופרי האסאי.

מקור טוב נוסף לאומגה 3 שאנו ממליצים עליו אישית הוא זרעי המפ. מעבר לכך שאתם יכולים לשמור על עוצמת הסוטול שלכם באמצעות צריכה של מוצרים שמקורם בצמח הקנאביס, שזה תמיד נחמד, רעים אלו מכילים גם כמות חלבון גדולה ונחשבים באופן כללי למזון-על (Superfood) שמאד כדאי להכניס לתזונה היומית שלכם.

שמן המפ - אומגה 3, אומגה 6 וגם אומגה 9
שמן זרעי המפ – מקור מצוין לאומגה 3, אומגה 6 ואומגה 9

למרבה ההפתעה או שלא, גם זרעי המפ אינם חוקיים בישראל, זאת למרות שאין בינם ובים צמח הקנאביס הממסטל דבר וחצי דבר מלבד מקור גנטי משותף. עם זאת, אתם בהחלט יכולים לרכוש שמן זרעי המפ בחנויות בריאות וטבע העוסקות בתוספי מזון, ולפחות להרוויח חלק מהאיכות התזונתית של זרעים אלו, כולל כמויות גדולות של אומה 3, 6 ו-9.

שוק המזון הישראלי שמתאפיין בתזונה ים תיכונית, עשירה בשמן זית ודגים המכילים אומגה 3 בשפע, הוא יחסית טוב יותר מזה של המערב בהיבט חומצות השומן החיוניות, אך גם כאן אנו לא חפים ממזון תעשייתי ומתזונה לא מאוזנת. השתדלו לצרוך כמה שיותר מזונות איכותיים וטריים ולחטוא כמה שפחות בג’אנק פוד חסר ערך ממשי.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות