ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

מחקר: שימוש בקנאביס מקושר למניעת מחלת הכבד השומני

שתפו את החברים

מחקר בינלאומי חדש מציג ראיות לכך שצריכת קנאביס מסייעת להימנעות ממחלת הכבד השומני, שפוגעת היום בעשרות מיליוני אנשים בארה”ב בלבד. נתוני המחקר מראים כי אנשים הצורכים קנאביס באופן תדיר הנם בעלי סיכון הנמוך בעד 42% ללקות במחלה לעומת אנשים שאינם…

מחקר בינלאומי חדש מציג ראיות לכך שצריכת קנאביס מסייעת להימנעות ממחלת הכבד השומני, שפוגעת היום בעשרות מיליוני אנשים בארה”ב בלבד. נתוני המחקר מראים כי אנשים הצורכים קנאביס באופן תדיר הנם בעלי סיכון הנמוך בעד 42% ללקות במחלה לעומת אנשים שאינם צורכים קנאביס. “שימוש פעיל בקנאביס מספק אפקט המגן כנגד התפתחות מחלת הכבד השומני,” כתבו מובילי צוות המחקר.

מחקר בינלאומי שנערך בארה”ב ובדרום קוריאה מציג ראיות לכך שצריכת קנאביס מקושרת באופר ישיר עם מניעה של שומניות הכבד, הנקראת גם מחלת הכבד השומני.

מחלת כבד שומני שאינה כתוצאה מאלכוהול, היא מחלת הכבד הנפוצה ביותר בעולם, ועל פי ההערכות לוקים בה כ-30% מהאוכלוסייה בארה”ב, כלומר מעל מאה מליון איש. מחלה זו מקושרת לסוכרת וכן לתופעת ההשמנה המרכזית, ובשל פוטנציאל הסיכון הגבוה שלה היא נחשבת לאחת מהמגפות של העידן המודרני. למרות שמחלת הכבד השומני מזוהה עם אלכוהוליזם, בפועל מדובר על מחלה קטלנית שמזוהה מאד עם כלל תרבות המערב ועשויה להיות תוצאה טבעית וישירה של אורח החיים הכולל מזונות מעובדים, תרופות רבות, סוכרים ושומנים ממקורות סינתטיים ועוד.

מחלת הכבד השומני - אחת המגפות של העידן המודרני
מחלת הכבד השומני – אחת המגפות של העידן המודרני

במסגרת המחקר, שעבר ביקורת עמיתים מקיפה ולאחריה פורסם בחודש שעבר בירחון המדעי המכובד ‘PLoS One’, צוות משולב של חוקרים מאוניברסיטת סטנדפורד (קליפורניה, ארה”ב) ואוניברסיטת סאול הלאומית לרפואה (דרום קוריאה) בחן את היחס בין צריכת קנאביס לבין לקות בתופעת כבד שומני שאינה נובעת מצריכת אלכוהול (NAFLD).

המחקר כלל למעלה מ-22,000 מבוגרים שאינם צורכים אלכוהול במידה רבה (אחד הגורמים העיקריים להתפרצות מחלת הכבד השומני), ובחן את שכיחות המחלה בקרבם תוך כדי בחינה מדוקדקת של רמות צריכת הקנאביס שלהם.

צרכני קנאביס: עד 42% ירידה בסיכון
הנחת היסוד של החוקרים הייתה כי כי צריכת קנאביס, הידועה בתור גורם המשפיע על המטבוליזם (חילוף החומרים) וכחלק ממנו על קצב שריפת השומנים בגוף, תסייע לכל הפחות באופן עקיף למנוע או לצמצם תסמינים של מחלת הכבד השומני, אך התוצאות שהעלו הנתונים במחקר מרשימות הרבה יותר.

בהשוואה לנבדקים שלא צרכו קנאביס מעולם, ניתן לראות כי אלו שהשתמשו בקנאביס לפחות פעם אחת בעברם נמצאו כבעלי סיכון קטן ב-5-10% ללקות במחלת הכבוד השומני, ואילו בקרב נבדקים שהנם צרכנים קבועים של קנאביס המשתמשים בו גם בהווה נמצא כי ההפרש עומד על 20-42%, ללא חריגה משמעותית בתוצאות הקולקטיביות.

צמח קנאביס עם עלה רחב
צריכת קנאביס מורידה בעד 42% את הסיכון ללקות במחלת הכבד השומני

מדובר בתוצאות סטטיסטיות בלבד ולא במחקר קליני, אך העובדה כי מדובר במחקר בין לאומי בהיקף נרחב מסייעת להעלאת איכותם של הנתונים שנצברו. בכל מקרה, התוצאות המרשימות מצביעות על מגמה ברורה שככל הנראה תיבחן לעומק במחקרים נוספים בעתיד.

“שימוש פעיל בקנאביס מספק אפקט המגן כנגד התפתחות מחלת הכבד השומני באופן שאינו תלוי בגורמי סיכון מטבוליים”, כך קבעו מובילי צוות המחקר בשלב סיכום המסקנות. “עם זאת, הפתולוגיה המדויקת בה קשורים שני הגורמים אינה ידועה, ודורשת מחקר עומק נוסף.”

ממצאי המחקר החדש דומים מאד לאלו שעלו במחקר קודם שהתפרסם באותו הירחון בחודש מאי האחרון. באותו מחקר טענו החוקרים כי אינדיבידואלים הצורכים קנאביס באופן תדיר הנם בעלי סבירות נמוכה ב-52% לפתח את תסמיני המחלה ביחס לאלו שלא צורכים קנאביס כלל, וכי בקרב צרכנים אקראיים עומד ההפרש בסבירות על כ-15% לטובת הקנאביס.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות