ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
מחקר: קנאביס רפואי עוזר לחולי פיברומיאלגיה יותר מכדורים

מחקר: קנאביס רפואי עוזר לחולי פיברומיאלגיה יותר מכדורים

שתפו את החברים

מחקר חדש שפורסם בירחון אמריקאי העוסק בתחום הראומטולוגיה, ובחן את השפעתו של קנאביס רפואי על מצבם הרפואי של חולי פיברומיאלגיה הסובלים מכאבים חזקים, מצא כי הוא מסייע לשיכוך כאביהם והטבת אורך חייהם הכללי יותר מאשר הכדורים הקונבנציונליים. עוד נמצא כי…

מחקר חדש שפורסם בירחון אמריקאי העוסק בתחום הראומטולוגיה, ובחן את השפעתו של קנאביס רפואי על מצבם הרפואי של חולי פיברומיאלגיה הסובלים מכאבים חזקים, מצא כי הוא מסייע לשיכוך כאביהם והטבת אורך חייהם הכללי יותר מאשר הכדורים הקונבנציונליים. עוד נמצא כי מטופלים בקנאביס רפואי הפחיתו במידה משמעותית עד לגמרי בכמות התרופות הכימיות שהם צורכים, בעקבות ההקלה שסיפק להם הקנאביס הרפואי.

טיפול בקנאביס רפואי מראה יעילות בלא מעט תחומים ואל מול מספר לא מבוטל של מחלות ומצבים רפואיים, שרובם אפילו מוכרים על ידי משרד הבריאות בתור “התוויות מאושרות” לקבלת רישיון לקנאביס רפואי.

אחד המצבים הרפואיים הפחות “קונרטיים” שלעיתים לא תמיד מזכים את החולה ברישיון לקנאביס הוא במקרה של פיברומיאלגיה, וזאת מעצם הגדרתה הבעייתית כקובץ תופעות (דאבת) ולא כמחלה או תסמונת אחידה.

משכך כאבים טבעי - עדיף בהרבה על כדורים ממכרים ומסוכנים
משכך כאבים טבעי – עדיף בהרבה על כדורים ממכרים ומסוכנים

הבעיה העיקרית שמטרידה חולי פוברומיאלגיה היא כאבים, שלעיתים עלולים להיות עוצמתיים וארוכי טווח שאינם שוכחים עם הזמן כמו כאב ממקור טבעי, זאת בעקבות ליקויים במערכת העצבים ובמרכז עיבוד הכאב במוח.

במקרה זה, כך עולה ממחקר חדש (וגם מעדויות רבות של חולים) שפורסם בירחון מדעי אמריקאי העוסק בתחום הראומטולוגיה (רפואת מפרקים ורקמות חיבוריות), קנאביס רפואי יכול להיות פתרון אידיאלי בהרבה לעומת משככי כאבים רגילים.

תרופות זה לא מספיק – קנאביס אחראי על עיקר השיפור

המחקר בחן את איכותו של הטיפול בקנאביס רפואי בקרב 31 חולי פיברומיאלגיה מאובחנים, שמרביתם סובלים בעיקר מכאבים חזקים בעמוד השדרה, אזור הגב התחתון והאגן (LBP) במשך מספר שנים לפחות.

מדובר במחקר תצפיתי פיזי שכלל טיפול תרופתי מפוקח ולא במחקר סטטיסטי. במהלך המחקר עברו כל הנבדקים טיפול קונבנציונלי במשככי כאבים (‘אוקסיקודון’) במשך 3 חודשים לפחות, ולאחר מכן כמחצית מהם (16) עברו גם טיפול של 6 חודשים בקנאביס רפואי, במקביל לטיפול במשככי הכאבים.

קנאביס לפיברומיאלגיה וכאבים כרוניים
פיברומיאלגיה ( Fibromyalgia ) – תסמונת הגורמת לכאבים בנקודות שונות בגוף

במהלך כל תקופת המחקר, משתתפיו נבחנו לפי כמה קריטריונים העוסקים בהערכת רמות כאב, נוחיות, פעילות ואיכות חיים כללית (FIQR, VAS, ODI), על בסיס דיווח עצמי של המטופלים עם בקרה של צוות המחקר.

ממצאי המחקר, כך לפי סיכום שכתב צוות החוקרים, מראים לנו לי כי בעוד הטיפול התרופתי הרגיל הוביל לאחר 3 חודשים לשיפור מינורי לעומת נתוני הבסיס עליהם דיווחו המטופלים לפני תחילת המחקר, הוספת הקנאביס הרפואי “לתפריט” היא זו שגררה את השיפור החיובי העיקרי.

בהשוואה למשככי הכאבים, שלא סייעו כלל בשיפור טווח התנועה ורמת גמישות המפרקים של החולים והצליחו להביא לשיפור יציב רק ב-1 מתוך 3 המדדים העיקריים שנבחנו, הקנאביס הביא עמו שיפור משמעותי בהרבה, בכל 3 המדדים וכן בשיפור טווח התנועה – כאשר שיעור השיפור הכולל מוערך במאות אחוזים, כלומר שיפור שאי אפשר להשוות בינו ובין זה שמביאים הכדורים לבדם.

"רשמו לי עשרות משככי כאביים ממכרים במקום צמח אחד" - עדות שכיחה בקרב חולי פיברומיאלגיה
“רשמו לי עשרות משככי כאביים ממכרים במקום צמח אחד” – עדות שכיחה בקרב חולי פיברומיאלגיה

כמו כן נמצא כי בעוד השיפור שהביא הטיפול במשככי הכאבים מיצה עצמו לאחר 3 חודשים והחל להסב למטופלים יותר נזק מאשר תועלת, הטיפול בקנאביס רפואי הראה תוצאות טובות יותר עם הזמן ונשאר רלוונטי גם בתום המחקר, לאחר חצי שנת טיפול רציפה.

“התוצאות ממחישות לנו עד כמה השילוב של הטיפול הקונבנציונלי עם קנאביס רפואי עדיף על הטיפול התרופתי לבדו, וכעת יש לבדוק זאת בהיקף נרחב יותר”, סיכמו החוקרים בשלב מסקנות המחקר. “דרוש מחקר קליני רנדומלי (“דאבל בליינד”) שיעסוק בשאלה האם ניתן לשחזר את התוצאות שמצאנו בקנה מידה נרחב שיהיה רלוונטי עבור כלל אוכלוסיית החולים בפיברומיאלגיה”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 7

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אבי |

    חולים פיבו צריכים לחפש בגוגל “5HTP”.

  2. קרן |

    כן מרגישה כעס שאפשר להקל על חולי הפיברומיאלגיה בלתת קנביס שפחות מזיק והרבה יותר מועיל מהכדורים האחרים שרק גורמים נזק ושום תועלת.. הגיע הזמן שיכירו בזה שקנביס היא תרופה שיכולה לעזור מאוד מבלי לגרום נזק להרבה חולים.

  3. עידן |

    אפשר בבקשה לקבל קישור למחקר?

    1. ג'וני סלומון |

      כמו תמיד המחקר מופיע בכתבה עצמה בלינק

  4. חולה שמזיינים אותו שנים |

    חולה פיברו פה ואני מקבל מהמדינה קנאביס עם עובש. אם הייתי יכול הייתי חוזר חזרה בזמן ומשגיע את המאמץ בהשגת קנאביס בערוצים אחרים.

  5. אריאלה סרנה |

    יש לי פיברומיילגיה כבר כמה שנים. לא יושנת כמעט, כאבים בגב בשרירים, בפרקים, בידיים, הראומטולוג בירושלים נפטר….. רוב הזמן אני מוטשת ורוצה לישון. אני מקבלת סימבלטה כדי לקום בבוקר בלי שיטוק בידיים… רק הייתי רוצה לקבל קנביס רפואי בתיפות ולא אישון… אני לא מאשנת… רק רוצה לישון לילה שלם בלי להרגיש כאבים ולהתורר בבוקר כמו בן אדם בריא.

  6. אריאלה סרנה |

    יש לי פיברומיאלגיה כואבים בפרקים ושירים.כאבים בגב התחתון כולל רגליים…מקבלת אנטי דפרסור וביקשו לעשות מסכים ואתמלות קלה…נימס לי מי כל זה,אני רוצה לנסות קנביס רפואי בטיפות….איפו לאביב?

שינוי גודל גופנים
ניגודיות