ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
ג'וינט במטווחים - מיומנו של חייל סטלן

ג’וינט במטווחים – מיומנו של חייל סטלן

שתפו את החברים

ראש או שניים על הבוקר לפני המסדר, הפסקה לצרכים מבצעיים וג’וינט בכל עצירה במטווחים – אלו החוויות היומיות שלי בתור חייל קרבי שמשרת בצה”ל אבל לא ממש מצליח לשמור על החוק המציק הזה לגבי וויד. אז כן, אמנם פעם או…

ראש או שניים על הבוקר לפני המסדר, הפסקה לצרכים מבצעיים וג’וינט בכל עצירה במטווחים – אלו החוויות היומיות שלי בתור חייל קרבי שמשרת בצה”ל אבל לא ממש מצליח לשמור על החוק המציק הזה לגבי וויד. אז כן, אמנם פעם או פעמיים זה העמיד אותי בסכנה (רק מהצד שלנו) אבל בכל זאת אני לא מתכוון לוותר על מה שמחזיק אותי יציב, רגוע ובעיקר מחויך למרות לא מעט דברים מלחיצים שקורים בשגרה.

מאת: בני סבג (בדוי)

כולם כנראה יודעים שאסור לעשן קנאביס בצה”ל וזה לא ממש חדש שאסור לחיילים לעשות “סמים” משום סוג שהוא ולא משנה איפה הם משרתים או מה הם אמורים לעשות בשגרה שלהם. גם אם הנגד של הבסיס עושה ראשים במחסן, רוב החיילים חיים בסרט של “כל הסמים זה אסור ומסוכן”.

לא אני. אני תמיד הסתכלתי על דברים קצת אחרת ובטח שלא התכוונתי לתת לצבא לגרום לי להפסיק לעשן בלית ברירה, כמו שהוא מנסה לעשות הכל בלית ברירה כדי שנרגיש חלק מהמערכת. לא התכוונתי לתת לאף אחד להפסיק את הצד שלי שמביא לי הכי הרבה שמחה וחיוך, בעיקר לא בלי היגיון ורק לפי ספר חוקים מיושן.

ג'וינט במטווחים - מיומנו של חייל סטלן
ביד אחת ג’וינט וביד השנייה נשק והרבה אחריות

התחלתי את השירות שלי במיונים לסיירות אבל הצלחתי לקבל רק מעט אופציות שלא התאימו לי, וכמו רבים אחרים ששאפו לעשות קצת יותר בשירות שלהם, בחרתי ללכת לקרבי ולמצוא את עצמי באחת מיחידות השדה. נשמע כמו בחירה מוזרה למישהו שרגיל לעשן וויד כל הזמן? אז זהו שבכלל לא.

למעשה, אם רק חצי מהאנשים שראיתי וחוויתי בשירות שלי (שאפילו לא נגמר בינתיים) היו מכירים ויודעים מה זה קנאביס ומה הוא יכול לעשות, לטובה ולרעה, כנראה שהיו פה קצת יותר פרצופים מחויכים וקצת פחות סבל. ואיך זה הולך ביחד כשביד השנייה יש נשק והרבה אחריות? הכל טוב, ותודה ששאלתם.

חוסר אחריות? יותר כמו אחריות לנפש

הדבר הראשון שאני שומע כשאני אומר לאנשים שאני מעשן וויד זה שאני חסר אחריות. אני, לכאורה חייל קרבי למופת בצה”ל שאמור להיות ערכי ואחראי, חוטא כביכול במשהו שכל כך “מבלבל” את כל החושים שהוא עלול לסכן אותי או את מי שסביבי.

אז קודם כל, בואו נעשה קצת סדר. קנאביס הוא אמנם “סם” לפי הממשלה, אבל הוא ממש לא מסוכן, בטח למי שאוהב אותו ונרגע בעזרתו. זה לא סם שמפריע לנהוג או להתנהג, ואין הבדל אם יש לך מדים וקסדה ואתה מגלגל את הג’וינט על הצד של הנשק, או לא.

לגלגל ג'וינט על הנשק במטווח - חייו של חייל סטלן
לגלגל ג’וינט על הנשק במטווח – חייו של חייל סטלן

רגע רגע רגע, אמרתי וויד ונשק באותו משפט? אוי ואבוי עוד עלולים לחשוב שזה פשע מאורגן, כמו שהמשטרה אוהבת לחשוד. נכון, אסור לערבב בין שום סוג של סמים, חזקים או לא, לנשק, ואני ממש לא ממליץ על כך, אבל מישהו בכלל עשה משהו פעם תחת השפעת קנאביס והרגיש לא מספיק מפוקס בשביל זה? בסופו של דבר, הכי תלוי בהרגשה האישית שלכם, והמקבצים שלי במטווח אחרי ג’וינט יכולים להעיד על כך.

אוקיי, אז זה לא מסוכן, אבל במה זה מועיל? לדעתי, זה הדבר הכי מרגיע שהתנסיתי בו בחיים שלי, ובעיקר בסיטואציות בהן מתח הוא דבר שבשגרה, זה נותן לך פרספקטיבה אחרת והרבה יותר נכונה. זה מוריד את הלחץ, החרדה ואת שאר הדברים שמאפיינים מצבים רבים במהלך השירות הקרבי הממוצע, ומפקס את המוח על דברים טובים וחיוביים.

מי שיגיד שזה חוסר אחריות, שיגיד. חוסר אחריות זה לעצור חיילים שמקדישים את החיים שלהם למען המדינה, בגלל משהו שמעולם לא פגע באף אחד ורק מועיל לכולם. בין אם מתוך הכרה בכמה וויד זה טוב או מתוך הכרה בחופש של חיילים בוגרים להתנהל על פי שיקול דעתם כפי שמצופה מהם בסיטואציות מורכבות בהרבה – הגיע הזמן שזה יפסיק להיות כזה טאבו.

מה הדבר הכי טוב בהשפעה של הקנאביס עליך? ומה פחות?

“ללא ספק הדבר הכי טוב זה הרוגע הנפשי והפיזי. גם בזמנים הכי מלחיצים, ולא חסרים כאלה בצבא, שאכטה או שתיים מספיקות לי כדי להרגיש הרבה יותר נינוח ובטוח בסיטואציה, שלא לדבר על רגוע ושלו יותר לאחריה”.

הקשר בין קנאביס לשפעת - איך הוא עוזר לנו בחורף?
וויד בצבא – משמח, אבל מסכן

“מה שקצת פחות טוב בלעשן וויד במסגרת צבאית זה שלפעמים יש הפתעות לא צפויות כמו למשל מסדרים ובדיקות פתע של קצינים, ולמצוא את עצמך במצב כזה שאתם מסטול ואין לך כוח זה ממש לא חוויה נעימה, בעיקר לא כשאתה חייב לשמור על רצינות ולא להראות לאף אחד שאתה מסטול”.

אתה לא מפחד להיעצר בזמן השירות?

“לא ממש. אולי קצת כמו כל אחד, אבל אני יודע שהם לא ממש יכולים לעשות לי יותר מדי בתור חייל. אני יודע שלי אישית לא יקרו בעיות עם זה, כמו שהיה כבר שנים, וכל עוד אין בעיות אני אישית לא רואה בהתנהגות “הלא חוקית” שלי משהו בעייתי”.

יש זמנים או מצבים בצבא בהם אתה לא מעשן וויד בכלל?

“בוודאי. בתור חייל קרבי, בעיקר בימים חמים של פעילויות או מבצעים גדולים, יש הרבה הזדמנויות שלא רק שאין זמן לעשן, יש איזו הרגשה של חשיבות יתרה שלא מאפשרת לעשן בנינוחות”.

“הסיבה העיקרית לכך היא שבכל זאת מדובר בתפקיד חשוב מאד ולא סתם איזו עבודה שאפשר להיות בה קצת מסטול מול לקוח. לפעמים יש דברים מאד חשובים ואני מרגיש אני לא יכול באמת להיות מסטול בראש שקט”.

ספר לנו על מקרה שלילי אחד שקרה לך עם קנאביס בצבא

“הסיבה שאני אף פעם לא מעשן לפני משהו חשוב היא בגלל שפעם אחת עישנתי לפני שמירה, וגם הגזמתי קצת, ובסופו של דבר עליתי לשמירה מסטול מאד ומצחקק, לא בצורה רצינית שבה חייל קרבי אמור לשמור על המדינה שלנו”.

מסצ'וסטס שברה שיא: חצי מיליון דולר ביום אחד של לגליזציה
ג’וינט בשמירה – מעלה את מצב הרוח, אבל גם את החרדה

“למזלי הרב לא קרה בשמירה הספציפית הזו שום דבר מותח או רציני מדי, אבל אני בתוך הסטלה שלי קיבלתי קצת התקף פרנויה ובסופו של דבר הסתובבתי סביב עצמי 3 שעות וכל הזמן הרגשתי כאילו מסוכן וכאילו עומד לקרות משהו. הייתי לחוץ מדי כל השמירה והבנתי שאסור לי לעשות את זה יותר בשום מצב שדורש רצינות מלאה”.

אתה מכיר חברים שהסתבכו עם הצבא בגלל וויד?

“אני מכיר כמה אנשים שנתפסו על ידי משטרה צבאית עם וויד אבל בדרך כלל לא קורה להם כלום מעבר לכמה ימים בכלא צבאי. בדרך כלל סוגרים את זה כמעט מיד בלי כלום, אבל לפעמים יש סיפורים מיוחדים”.

“סיפור אחד כזה קרה לחבר שלי, שעף מקרבי אחרי שתפסו אותו עם וויד ובול אחד של LSD. למרות שזאת הייתה סתם תפיסה, המשטרה הצבאית האשימה אותו גם באלימות או משהו כזה ושפטו אותו לכמה חודשים בכלא ולאחר מכן להדחה. אני לא יודע אם זה רק בגלל הקנאביס אבל זה היה חמור בכל מקרה”.

האם אתה מתכוון להמשיך לעשן וויד לאורך כל השירות? ומה אחר כך?

“אני לא מתכוון להפסיק לצרוך וויד אף פעם, ולגבי עישון שלו אני יודע שמתישהו זה יהיה התלבטות רפואית אבל עד אז אפשר להסתדר. בכל מקרה, אני יודע שאני הולך לעשן וויד לכל החיים, וכל מי שניסה את זה יודע בדיוק למה”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. טום |

    יא גבר
    תודה שאתה שומר עלינו
    אחלה כתיבה !! אהבתי ✌🏻❤️

שינוי גודל גופנים
ניגודיות