ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

מלטה תאפשר לכל רופא לרשום קנאביס רפואי למטופלים

שתפו את החברים

ממשלת מלטה פרסמה השבוע את טיוטת החקיקה למודל ה-‘מדיקליזציה’ שלה, שצפוי לעבור בחוק בשבועות הקרובים. החוק החדש יאפשר לכל רופא במדינה לרשום קנאביס רפואי למטופלים, מה שכיום נעשה רק באמצעות רופא מומחה ועבור מחלות ספציפיות בלבד. לפי דברים שחשף ראש הממשלה,…

ממשלת מלטה פרסמה השבוע את טיוטת החקיקה למודל ה-‘מדיקליזציה’ שלה, שצפוי לעבור בחוק בשבועות הקרובים. החוק החדש יאפשר לכל רופא במדינה לרשום קנאביס רפואי למטופלים, מה שכיום נעשה רק באמצעות רופא מומחה ועבור מחלות ספציפיות בלבד. לפי דברים שחשף ראש הממשלה, התכנון לעתיד כולל לגליזציה מלאה.

שבוע אחד בלבד לאחר השינוי החוקי שעשתה מדינת לסוטו לטובת הקמת ענף הקנאביס הרפואי, השינוי לטובת צרכני התרופה הירוקה מגיע גם לאי מלטה.

ממשלת מלטה הודיעה אמש (יום ב’ 20.11) על אישורה של חקיקה חדשה, הפותחת באופן רשמי את שוק הקנאביס הרפואי במדינה. לפי החוק החדש, כל רופא מוסמך (PD) במדינה יוכל לרשום טיפול בקנאביס רפואי לכל מטופל שיכול לדעתו להרוויח מטיפול זה, מה שבפועל פורץ את המחסומים הרגולטוריים שהגבילו עד כה את המבקשים לקבל את הטיפול.

כמו בקליפורניה – כל רופא יכול לרשום

המצב החדש אליו נכנסת מלטה דומה לזה בו הייתה נמצא עד לאחרונה מדינת קליפורניה בארה”ב, שרק בשנה שעברה החליטה לחוקק לגליזציה מלאה. עד כה התנהלה התעשייה בקליפורניה במודל שדרש מכל רוכש בחנויות להיות בעל אישור רפואי תקף, אך במקביל אפשר כמעט לכל עובר אורח (אפילו לתיירים) להוציא אישור זמני מרופא פרטי תמורת כ-50 עד 100 דולר.

שר הבריאות של מלטה, כריס פיירנה (Chris Fearne), הצהיר כי החקיקה החדשה נועדה כדי לסייע לתושבי המדינה לקבל גישה אמיתית למערכת הקנאביס הרפואי, שהייתה עד כה עמוסת בירוקרטיה ולא יעילה, ומנעה ממטופלים רבים את הגישה לתרופה.

ראוי לציין כי מערכת זו לא נבנתה ביום ולמעשה הייתה קיימת במשך מספר שנים בתיאוריה, מאז שנת 2015 בה עבר במדינה תיקון לחוק הסמים שהתיר את הטיפול בקנאביס רפואי (The Drug Dependency Act), אך היא דרשה מהמטופלים תהליך כה ארוך ומסובך שעד כה לא הונפק דרכה אפילו אישור קנאביס רפואי אחד.

חולים במלטה מפגינים בעד קנאביס רפואי (2016)
חולים במלטה מפגינים בעד קנאביס רפואי (2016)

הצעת החוק החדשה קוראת לביטולו של סעיף 10 בחוק, שקובע כי רק רופא מומחה יוכל לרשום למטופל טיפול במוצרי קנאביס רפואי.

“הממשלה הסכימה על חקיקה חדשה שתשפר את הגישה לקנאביס רפואי עבור מטופלים שדורשים אותו.” מסר ראש ממשלת ג’וזף מאסקט (Joseph Muscat) בהצהרה שמסר לעיתונאים, “היא נועדה בעיקר כדי להקל על אנשים הסובלים ממחלות כמו סרטן, אשר עד כה היו צריכים להתאמץ במיוחד כדי לקבל להשיג את הקנאביס הרפואי.”

בשנים האחרונות העיתונות המרכזית במדינה דיווחה בהרחבה מספר פעמים אודות קשייהם של החולים להשיג קנאביס, וככל הנראה הלחץ עשה את שלו, במדינה קטנה כמו מלטה, השמועה עברה במהירות, וכעת הממשלה מיישר קו ועונה לצרכיהם באופן אמיתי.

החקיקה הרפואית החדשה, שאושרה באופן כללי על ידי הקבינט במדינה בשבוע שעבר, ממתינה כעת לאישור סופי של הפרלמנט, שצפוי להתקבל בשבועות הקרובים ללא כל התנגדות. לאחר אישור זה, המכירות צפויות להתחיל באופן מיידי מאחר שהמוצרים כבר קיימים בשוק.

עם זאת, ישנה הגבלה חשובה אחת שככל הנראה לא תשתנה בזמן הקרוב, והיא האיסור על טיפול בפרחי קנאביס בצורתם הטבעית. נכון לכעת מגביל החוק במדינה את הטיפול למוצרי קנאביס מלאכותיים (“סאטיבקס” למשל) או מיצויי קנאביס בריכוזים מדויקים.

צמח קנאביס
הגלולה המרה – איסור על טיפול בתפרחת טבעית

“אף רופא לא ירשום לחולים משהו לעשן, וכל המוצרים המדוברים יירכשו אך ורק בבתי המרקחת ובעזרת רישיון תואם,” מסר פיירנה בסיכום דבריו.

העתיד – ייצוא ורמיזות ללגליזציה

בשבוע שעבר (יום א’ 12.11) רמז ראש הממשלה מאסקט, כי לאחר שיאפשרו שימוש רפואי בקנאביס לכל דורש, הוא מתכנן לעבור למדיניות רפואית מתקדמת לצורכי ייצוא, עם חזון עתידי להפוך למרכז ייצור עולמי של תרופות מבוססות קנאביס.

מפלגת הלייבור (Labour Party) במלטה שבראשה עומד מאסקט, התחייבה בבחירות האחרונות להביא שינוי חוקי גדול בתחום הקנאביס עם מטרת על של לגליזציה מלאה. בראיונות שנערכו השבוע לא התחייב ראש הממשלה על המילה “לגליזציה”, אך הוא רמז שהדיון הציבורי במהלך שינוי חוקי הקנאביס נמצא כעת “בעבודה רציפה ומדוקדקת”.

על פי הדברים שנמסרו לתקשורת, בשעה זו נערכת הממשלה להתחלת העבודה עם חברות הקנאביס הרפואי שכבר נמצאות במשק המקומי, בעוד שר הכלכלה כריס קרדונה (Chris Cardona) פועל כעת כדי לחפש מגעים עם חברות חדשות מחו”ל שיתעניינו בכניסה לשוק המתפתח.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות