ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
השקעות קנאביס בשוק ההון

מפולת המזומנים – רשויות המס בארה”ב טובעות בגלל חוסר לגליזציה

שתפו את החברים

רשויות המס האמריקאיות מתחילות לקרוס תחת עומס הכסף המזומן שמשלמים כל עסקי הקנאביס החוקיים באומה, שאינם מבוטחים או מקבלים אשראי מהבנקים ולכן חייבים להתנהל במזומן בלבד, ונוצר מצב בו מושקעים מאות אלפי דולרים בשירותי ספירת כסף עבור ערימת הכסף המזומן…

רשויות המס האמריקאיות מתחילות לקרוס תחת עומס הכסף המזומן שמשלמים כל עסקי הקנאביס החוקיים באומה, שאינם מבוטחים או מקבלים אשראי מהבנקים ולכן חייבים להתנהל במזומן בלבד, ונוצר מצב בו מושקעים מאות אלפי דולרים בשירותי ספירת כסף עבור ערימת הכסף המזומן שהצטברה, וכספי משלם המיסים מתבזבזים על מערכת איסוף המיסים עצמה. חצי לגליזציה וחצי קרקס תקציבי.

הלגליזציה של צמח הקנאביס בארה”ב מתרחבת בהתמדה כבר למעלה מ-4 שנים מאז החלה ב-2014 בוושינגטון וקולורדו, וכיום ישנן 10 מדינות לצד עיר הבירה וושינגטון די.סי שמאשרות שימוש חוקי בקנאביס למטרות פנאי.

למרות שבכל אותן מדינות קיימות היום למעלה מ-2,000 חנויות קנאביס (כולל קנאביס רפואי) פעילות שמוכרות לציבור עצום של קונים הנמנה במאות אלפי צרכנים בכל מדינה, והשוק עצמו מגלגל מאות מיליוני דולרים בכל חודש, החוק הפדרלי שתקף בארה”ב כולה קובע כי קנאביס הוא עדיין “סם אסור ומסוכן” שהעיסוק בו אסור לגופים שפועלים בכל או במרבית מדינות ארה”ב.

קנאביס מכונת המזומנים של המשטרה
אין אשראי או בנק, והמזומן מקריס את המערכת

בעקבות איסור זה, הגופים החשובים ביותר שאינם עובדים עם תעשיית הקנאביס החוקית הם הבנקים וחברות האשראי והשירותים הפיננסיים, שאינם מספקים לחברות הקנאביס – חוות גידול, ספקים וחנויות כאחד – אף שירות בנקאי, כולל אפילו קו אשראי או דברים בסיסיים שמוצעים היום אפילו לבית עסק פרטי וקטן.

לפיכך, כמעט כל תעשיית הקנאביס האמריקאית נאלצת להתמודד עם תפעול שוטף במזומן בלבד, שחלק ממנו כולל גם תשלום מיסים, לפעמים בסדר גודל של עשרות ומאות אלפי דולרים, במזומן בלבד. תשלומים אלה נחשבים חריגים במיוחד במערכת המיסים המודרנית שמושתתת על העברות בנקאיות וקווי אשראי, ולאחרונה הפכה הבעיה למשבר של ממש ברשויות המס האמריקאיות.

מבזבזים כסף על ספירת כסף – הרשויות טובעות (לרעה) בשטרות

תהליך תשלום המיסים של עסקי הקנאביס החוקיים בארה”ב, עד כמה שיישמע הדבר מוזר ואפילו בגדר הזוי בשנת 2018, מתבצע בסניף הפיזי של רשות מס ההכנסה הקרוב ביותר לבית העסק. החברה קובעת פגישה לתיאום התשלום, ושולחת את כולו במזומן לצורך ספירה והגשה שמתבצעת אל מול 3 סוכני מס הכנסה.

הספירה המתבצעת במתקן מאובטח של רשויות המס, באמצעים ידניים בלבד ובנוכחות מתמדת של 3 נציגי הרשות וכל נציגיו הבכירים של העסק שמפקיד את התשלום, ונערכת לעיתים מספר שעות ואפילו יום שלם במקרה של חברה שמפקידה כמעט מיליון דולר במזומן.

לא קשה להבין כיצד שיטת התשלום העתיקה הזו פוגעת בבתי העסק ובבעליהם, שנאלצים להפסיק את עבודתם במשך יום שלם ולעיתים אף במשך ימים נוספים במקרה שנמצאו אי-התאמות או בעיות עם הספירה, אבל דו”ח שפרסמה החודש ענקית המדיה ‘McClatchy’ מראה לנו באופן מפתיע כי השיטה פוגעת יותר מכל במערכת עצמה.

כסף - קנאביס
שופכים כסף על לספור כסף – מחדל שלטוני בחסות השלטון

הבעיה מתחילה כאשר תהליך ההפקדה והעברת הכסף שתואר קודם לכן, מתבצע במקביל מול עשרות אלפי בעלי עסק וחברות בארה”ב כולה, וכ-70% מהכסף מוזרם במזומן לאפיק בודד בתוך רשויות מס ההכנסה.

מכיוון שרשות המס אינה מסוגלת להתמודד עם כל כך הרבה כסף, כמו לדוגמה כ-4.7 מיליארד דולר שנכנסו במזומן בשנת 2017 מעסקי הקנאביס בארה”ב כולה, נוצר מצב אבסודרי בו היא הקצתה תקציב (1.7 מיליון דולר בשנה) עבור חברה שמספקת שירותי ספירה והפקדה של חלק נכבד מהכסף.

מלבד העובדה שחלק גדול מציבור משלמי המיסים לא שמחו מכך שכספם הולך על לספור את עצמו, והביאו מחאה רשמית נגד רשויות המס, גם רשויות המס בעצמן פנו לתקשורת וציינו כי ההעדפה היא לפעול במערכת הבנקאית המקובלת בעזרת תשלומים אלקטרוניים.

למרות שהמצב בשטח פוגע בכל הצדדים – בספקים, ברשויות ובמיוחד במשלם המיסים – בינתיים, החוק הפדרלי עדיין אוסר על “מימון פעילות סחר בסמים”, שמשום מה עדיין תקפה כלפי סחר חוקי בקנאביס. עד שיהיה שינוי בחוק, ככל הנראה גם בשנה הבאה נוכל לראות מישהו שמקבל כסף כדי לספור כסף שהבנק לא מוכן לספור.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות