ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
מנכ"ל משרד הבריאות

רפורמה מסוכנת? מנכ”ל משרד הבריאות לא רוצה לענות

שתפו את החברים

מנכ”ל משרד הבריאות הבריז מראיון שנקבע לו יחד עם חוקרי קנאביס מומחים, ולא סיפק את עמדתו לגבי הבעיות החמורות הרבות שקיימות במתווה הרפורמה ומסכנות את בריאותם של מטופלי הקנאביס הרפואי. “משרד הבריאות עיוות את הטיפול בקנאביס”, טענה ד”ר ברקת שיף,…

מנכ”ל משרד הבריאות הבריז מראיון שנקבע לו יחד עם חוקרי קנאביס מומחים, ולא סיפק את עמדתו לגבי הבעיות החמורות הרבות שקיימות במתווה הרפורמה ומסכנות את בריאותם של מטופלי הקנאביס הרפואי. “משרד הבריאות עיוות את הטיפול בקנאביס”, טענה ד”ר ברקת שיף, ולצידה פרופ’ דדי מאירי קבע כי הרפורמה מנותקת מהמטופלים בשטח ומעולם המדע.

רפורמת הקנאביס הרפואי נכנסה לתוקפה רק לפני חודש וחצי, וכבר הספיקה לגרום להדים תקשורתיים רבים, שנבעו כולם מביקורת ציבורית נרחבת על הפגיעה העתידית שתגרום הרפורמה למטופלי הקנאביס הרפואי – הן בנושא המחירים המאמירים והן בנושא ביטול הזנים, שלמעשה שווה ערך לביטול התרופה עצמה.

הבוקר, סיפקה הרפורמה מבוכה נוספת למשרד הבריאות, כאשר מנכ”ל המשרד, משה בר סימן טוב, נעדר מעימות תקשורתי שנערך לו במסגרת תוכנית הרדיו של רינו צרור בתחנת גל”צ, ולא סיפק מענה לאף אחת מהבעיות החמורות עליהן מתלוננים המטופלים, או גיבוי לתלונות השערורייתיות שלו לפיהן “מרבית מטופלי הקנאביס הם עבריינים”.

היעדרותו של סימן טוב, בין אם קרתה עקב כך שאין למשרד הבריאות שום תשובה טובה (“נס על נפשו”), ובין אם בגלל חוסר עניין וזלזול כפי שנראה היה בוועדת הבריאות האחרונה, לא מנעה משני חוקרי הקנאביס איתם היה עתיד לדון בסוגייה – פרופ’ דדי מאירי וד”ר ברקת שיף-קרן – כן לעלות לשידור, ולהציג פעם נוספת את העוול הנורא שעומד המשרד לעשות לעשרות אלפי חולים.

האזינו לראיון המלא:

“רפורמה מנוגדת לכל היגיון”

פרופ’ דדי מאירי הוא מנהל מעבדת מחקר לסרטן בטכניון, ובעקבות עיסוק נרחב של כ-3 שנים בטיפול במחלה באמצעות קנאביס, הוא נחשב היום לאחד מחוקרי הקנאביס הרפואי הבכירים בעולם.

“אני בא מעולם המדע המדויק, ואני יודע לספר את העובדות ואין לי עמדה משלי”, הוא אמר בתחילת דבריו, בעודו מותח ביקורת על שיטת הסיווג החדשה שמבוססת על אחוזי THC ו-CBD בלבד. “העובדות הן שצמח הקנאביס הוא צמח מאד מורכב, שמכיל מאות חומרים חומרים פעילים, מעל 144 קנבינואידים ו-100 טרפנים שאני יודע לזהות היום במעבדה שלי, וכן מאות זנים, שכל אחד מהם יהיה בעל קומבינציה אחרת של חומרים פעילים שתיצור השפעה רפואית אחרת”.

על בסיס הדברים הללו, טען פרופ’ מאירי כי הרפורמה כולה מבוססת על יסוד לא הגיוני – התייחסות ל-2 חומרים פעילים בלבד – שלא תואם את המסקנות הרפואיות של עולם המדע עד כה, לא במחקרים שנערכו בישראל ולא מחוצה לה, ולמעשה מנוגדת לכל היגיון טיפולי או מדעי. 

קנאביס רפואי במקום כדורים
קנאביס רפואי – “הרסו את התרופה”

“הבעיה העיקרית היא שמתייחסים לשני מרכיבים בלבד, למרות שיש לנו מאות חומרים פעילים שאמורים לטפל במחלות השונות, וללא התייחסות לזן שממנו הופקו החומרים הפעילים”, הוא מסכם. “זן אחר עשוי לגרום לתופעה שונה לחלוטין, ואף מנוגדת לתופעה של הזן הקודם, ובגלל ההתבססות שלנו על זנים, אני לא יודע איך בכלל יכולה הרפורמה להתקיים בלעדיהם”.

בנוסף, סיפר פרופ’ מאירי כי נכון לכרגע, אף אחד ממאות הזנים אותם הוא חוקר, גם לא אלו שידועים ביכולתם לסייע לחולי סרטן עם שיכוך כאבים ובחילות, אינם מתאימים לטבלת המוצרים החדשה של משרד הבריאות, ולפיכך לא יהיו זמינים למטופלים.

“חטא גדול” של כלכלה במקום רפואה

בתגובה לדבריו הנחרצים של פרופ’ מאירי, שהציגו בצורה מצוינת את המצב הלא הגיוני בו מצויה הרפורמה כיום, שאל צרור כיצד בכלל משרד הבריאות יכול היה להתחיל לקדם מהלך שכה מנוגד לעקרונות רפואיים ומדעיים בסיסיים, וסיכם בכך שבפועל מדובר בכלל בנסיגה לאחור ולא בהתקדמות.

“אכן יש פה איזה סוג של ניתוק מהשטח”, אמר פרופ’ מאירי, אך בתגובה ענה לו צרור כי לא הגיוני לגרום למצוקה של עשרות אלפי חולים בצורה כזו.

ד”ר שיף, שהצטרפה להמשך הדיון, מתחה ביקורת חדה על התנהלותו של מנכ”ל משרד הבריאות, וטענה כי הוא “חוטא בחטא גדול” כאשר הוא, שאינו רופא בהכשרתו, מנסה לסגל בכוח מסגרת כלכלית לתחום שאמור קודם כל להיבחן לעומק מבחינה רפואית.

קנאביס בבית מרקחת
בית מרקחת לא הופך את זה לתרופה – וגם לא טבלאות

“בתסמונת סובייקטיבית כמו כאב, היחיד שיכול לדעת אם התרופה עוזרת או לא הוא החולה,” היא הדגישה, “ואם חולה מצא זן שמתאים לו ועוזר לו, לא יכול להיות שמשרד הבריאות יקבע לו שדווקא עכשיו מוצר קנאביס C10/T2 (סיווג לפי THC ו-CBD) וזה מה שיעזור לו”.

לדבריה, הרפורמה, שאמורה להיות השער של הקנאביס אל עולם הרפואה המודרני, למעשה “מנותקת לחלוטין מבסיס מדעי” ואינה עומדת אפילו בקריטריון הבסיסי של שמירה על בריאות ורווחתם של המטופלים, כפי שדורש ארגון הבריאות העולמי (WHO). לפיכך, היא טוענת כי “משרד הבריאות עיוות את הטיפול בקנאביס”, וקוראת לעצירה מיידית של הרפורמה כולה.

“הגישה הכללית של משרד הבריאות, שאומרת בואו נתחיל להצעיד את הקנאביס הרפואי למקום מדויק, מקובלת עליי,” סיכם פרופ’ מאירי, “אבל ההחלטה לבטל את זני הקנאביס וללכת לפי חלוקה לחומרים פעילים בלבד היא מנותקת לחלוטין מהמציאות, ואנחנו אפילו לא יודעים מה יהיו כל ההשלכות שלה”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות