ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
שיח אחראי על קנאביס

נבדק מחקרית: מדוע אנו במאנצ’יז?

שתפו את החברים

אחת מהתופעות הידועות שבעישון קנאביס היא הגברת התיאבון שמשתמשים רבים מרגישים אחרי או בזמן עישון. תופעה הידועה יותר בשמה הנפוץ: המאנצ׳יז. עבור חולים שמתקשים לאכול כתוצאה מכימותרפיה זה ללא ספק אחד היתרונות הגדולים בעישון. עבור משתמשי פנאי, היתרון הזה גם…

אחת מהתופעות הידועות שבעישון קנאביס היא הגברת התיאבון שמשתמשים רבים מרגישים אחרי או בזמן עישון. תופעה הידועה יותר בשמה הנפוץ: המאנצ׳יז. עבור חולים שמתקשים לאכול כתוצאה מכימותרפיה זה ללא ספק אחד היתרונות הגדולים בעישון. עבור משתמשי פנאי, היתרון הזה גם יכול להיות מאוד מהנה, אם כי פחות על אזור המותניים והבטן.

במשך שנים ניסו מדענים להבין איך המרכיב הפסיכואקטיבי THC מעורר כך את התאבון, ומחקר שפורסם ב-Nature Neuroscience מקרב אותנו לפתרון החידה; צוות מדעני מוח אירופי בראשות ג’ובאני מרסיקאנו Marsicano מאוניברסיטת בורדו, מצאו כי THC בעכברים נקשרים לקולטנים במוח שאחראים על חוש הריח ומגדילים באופן משמעותי את היכולת של בעלי החיים להריח מזון ומוביל אותם בכיוון הריח.

חלק גדול מהסיבה לכך שאתם עלולים לאכול יותר לאחר השימוש במריחואנה, אומר המחקר, היא פשוט כי חוש הריח שלכם נעשה יותר רגיש.

Pizza_with_tomatoes

המרכיב THC משתלב בקולטנים שהם חלק מהמערכת האנדוקנבינואידית הטבעית של המוח, אשר מסייעת לשלוט ברגשות, זיכרון, רגישות לכאב ותיאבון. המוח שלנו מייצר כימיקלים בשם קנבינואידים שמשתלבים לקולטנים אלה, לכן על ידי חיקוי פעילותם, THC יכול לשנות באופן מלאכותי את אותם הגורמים באופן דרמטי.

המדענים החלו לחשוף עכברים (יותר ויותר נעשה שימוש בעכברים במחקרים במדעי המוח בגלל הדמיון הקוגניטיבי המפתיע שהם חולקים עם בני אדם) לשמני בננה ושקדים כמבחן רגישות הריח. תחילה העכברים רחרחו את השמנים באופן נרחב, ולאחר מכן הפסיקו להתעניין, תופעה ידועה בשם הרגל לחוש הריח olfactory habituation.

עכברים שקבלו THC, לעומת זאת, המשיכו לרחרח, דבר שהוכיח את הרגישות המשופרת לריחות. הם גם אכלו יותר כאשר ניתנה להם ההזדמנות והראו תאבון מוגבר.

hqdefault

ההשלכה המעשית של כל זה: אם עכברים מהווים מודל מדויק עבור בני אדם, אחת הדרכים ש THC מגביר את התיאבון זה בכך שהוא הופך אותנו רגישים יותר לריחות של אוכל. ובגלל שריח וטעם כל כך קרובים זה לזה, סביר שהטעם יהיה עשיר יותר.

ממצא חדש זה הוא רק חתיכה מהפאזל שמחבר בין תיאבון ו- THC. מחקר קודם מצא כי קנאביס פועל גם על קולטנים באזור של המוח שנקראים גרעין האקומבנס nucleus accumbens, אשר מגדיל את  השחרור של הנוירוטרנסמיטר דופמין ואת תחושת ההנאה שמגיעה כתוצאה מאכילה תוך כדי עישון.

ועבודה אחרת מצאה כי THC מתקשר עם אותם הסוגים של קולטנים בהיפותלמוס, שמוביל לשחרור של ההורמון גרלין, אשר מגביר רעב. מה שקושר יחד את המנגנונים השונים הללו הוא שהם מערבים את המערכת האנדו-קנבינואידית  הטבעית של המוח. THC וכתוצאה מכך קנאביס -עושה את רוב העבודה שלה על ידי מניפולציה של אותם המסלולים שהמוח משתמש בהם כדי להסדיר את החושים באופן טבעי.

ואולי הדבר המעניין ביותר הוא שהמחקר החדש רומז על מטאפורה משכנעת בדרך ש- THC משפיע על המערכת הטבעית הזאת: הוא מחקה תחושות שאנו מרגישים כשמונעים מאיתנו מזון. כמבחן סופי, החוקרים אילצו מספר עכברים לצום במשך 24 שעות, ומצאו כי זה הגדיל את רמות הקנבינואידים הטבעי באונת חוש הריח. באופן לא מפתיע, העכברים המורעבים הראו רגישות גדולה לריח ואכלו יותר.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות