ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

ניו זילנד ואוסטרליה מאשרות ייצור ושימוש בהמפ למוצרי מאכל

שתפו את החברים

ממשלות ניו זילנד ואוסטרליה אישרו השבוע שימוש בהמפ ובזרעים המופקים ממנו בתעשיית המזון. החוק החדש כולל מגבלות על שיווק ומיתוג מוצרי המפ, בעקבות חשש ממשלתי לבריאות הציבור, אך כבר בקרוב ייכנס מזון העל החדש לתפריט הלאומי. חוק חדש שנכנס לתוקפו…

ממשלות ניו זילנד ואוסטרליה אישרו השבוע שימוש בהמפ ובזרעים המופקים ממנו בתעשיית המזון. החוק החדש כולל מגבלות על שיווק ומיתוג מוצרי המפ, בעקבות חשש ממשלתי לבריאות הציבור, אך כבר בקרוב ייכנס מזון העל החדש לתפריט הלאומי.

חוק חדש שנכנס לתוקפו השבוע באוסטרליה וניו זילנד, הופך את השימוש בהמפ כתוסף מזון לחוקי, ופותח תעשייה חוקית חדשה בה עומד צמח ההמפ להוכיח את הפוטנציאל הכלכלי האדיר הטמון בו.

במשך למעלה מעשור היו לא מעט הצעות לשינויים בשוק המזון המקומי להכנסת צמח ההמפ וזרעיו לתפריט, ללא הצלחה. זאת מאחר וכמו בישראל ובחוק הפדרלי בארה”ב, גם באוסטרליה וניו זילנד המפ נחשב לקנאביס לכל דבר ועניין, ולכן היה אסור על פי פקודת הסמים המסוכנים.

בחודש אפריל האחרון אושרה הצעת חוק חדשה המתירה את מכירתם של מוצרי המפ למאכל, הן באוסטרליה והן בניו זילנד במהלך מתואם של משרד רגולציית המזון הממשלתי המשותף (FSANZ). מאז, עמד החוק החדש בסטטוס של חוק מאושר שממתין לכניסתו לתוקף, וכיוון שלא ספג ביקורת יוצאת דופן הוא נכנס לתוקפו כמתוכנן בשבוע שעבר.

צמח המפ, אוסטרליה
המפ – תוסף מזון חוקי באוסטרליה וניו זילנד

שמן המפ, המכיל בין היתר CBD וחומצות שומן חיוניות, נמצא יעיל ביותר בטיפול במגוון של בעיות רפואיות שונות, לרבות התקפים אפילפטיים, זיהומים, כאב ועוד. כמו כן, השמן שמופק מזרעי צמח ההמפ מכיל רמות גבוהות של חלבון ויחס מושלם בין חומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6, שהנו מאוזן יותר ממה שניתן למצוא אפילו בשמן זית או בזרעי פשתן איכותיים.

עובדות אלו ויתרונות רפואיים ותזונתיים נוספים של זרעי ההמפ הוצגו לממשלה בדו”ח מפורט על נושא ההמפ לצורך הכנסתו לחוק כתוסף מזון מאושר. הוא הוגש על ידי נציגיהן של מספר חברות שנכנסו לתחום לפני מספר חודשים, כחלק מהבקשה המקורית לניסוח הצעת החוק.

“צמח ההמפ הוא מקור למזון על שהיה כאן ושימש אותנו עוד משחר ההיסטוריה האנושית,” מסר פול בנהיים (Paul Benhaim), מנכ”ל חברת ‘Hemp foods Australia’ שקידמה את החקיקה החדשה, בראיון עם התקשורת המקומית, “הוא מהווה מקור תזונתי בעל ערך גבוה לצריכת חומצות שומן חיוניות וחלבון צמחי איכותי, ואני באופן אישי נרגש לדעת שהוא נמכר כעת לציבור הרחב באופן חוקי.”

פול בנהיים, מנכ"ל חברת המפ אוסטרלית, בשדה צמחי המפ שנשתל בחודש שעבר
פול בנהיים, מנכ”ל חברת המפ אוסטרלית, בשדה שנשתל בחודש שעבר

מאחר ולא מדובר עוד בחומר מסוכן שמקושר לפקודת הסמים האסורים, המסחר בזרעי המפ ובמוצרי מזון המכילים או מבוססים עליהם צפוי להתחיל במהירות, בעיקר באוסטרליה, בה גידול המפ למטרות תעשיתיות חוקי כבר מאז שנת 2008 ובה קיימים כבר לא מעט מטעי המפ רווחיים, שרק יהפכו רווחיים עוד יותר עם פתיחת שוק המזון. סממן אחד ברור למהירות ההתפתחות ניתן לראות ביריד חדשנות ובריאות בעולם ההמפ שייערך באוסטרליה כבר בחודש הבא.

הפרדה בין קנאביס ל-THC, והגבלות פרסום

למרות שהחוק החדש כבר תקף, וכאמור לא מעט חברות כבר מרחיבות בשעות אלו את פעילותן בהתאם אליו, ממשלות אוסטרליה וניו זילנד עדיין מודאגות מההשפעות הפסיכואקטיביות שמזוהות עם צמח הקנאביס, ועקב כך מכל חשש לבריאות הציבור. עם זאת, לזכותה של החקיקה ייאמר שהיא רציונלית וחכמה, ומבדילה בין המילה הכללית “קנאביס” לבין החומר הפעיל THC, שהוא לכאורה “סם אסור ומסוכן”.

בהתאם לחשש, החוקים החדשים שנקבעו דורשים החמרה יתרה על תוויות המזון שיצורפו למוצרים המכילים זרעי המפ, וכן אוסרים בתכלית האיסור על קיום של שאריות THC במוצרי ההמפ המותרים לשיווק. 

אף על פי שהמפ יכול באופן תיאורטי להכיל THC, החומר הפסיכואקטיבי הפעיל בקנאביס, הרמות בהן קיים חומר זה בקנאביס מסוג המפ הן כה מזעריות שהן לא מגיעות אפילו ל 0.03% מתכולת הפרח. זוהי בוודאי לא כמות חומר פעיל שיכולה בכלל למסטל אתכם או אפילו להשפיע בכמויות גדולות, וכפי שמציין בנהיים בהמשך דבריו “אפשר לעשן שדה שלם של החומר הזה ולא לקבל שום דבר מעבר לכאב ראש”.

צמח המפ בהשוואה לצמח קנאביס פסיכואקטיבי המכיל THC
קנאביס פסיכואקטיבי הוא לא המפ – חקיקה רציונלית

בפועל, הרגולציה ככל הנראה תאפשר כמויות מזערית של THC שעשויות להימצא במוצרים שונים המופקים מהמפ, מכיוון שטרם ניתן למנוע באופן מוחלט את קיומו בצמח קנאביס משום סוג שהוא. עם זאת, מוצרים שיחרגו מהגבלה מזערית זו ייחשבו לסחורה לא חוקית.

פרסום מוצרי המפ תחת הרגולציה החדשה דורש הימנעות משימוש במילים כמו קנאביס, מריחואנה ו-THC, וקובע כי יש למתג את צמח ההמפ בתור צמח נפרד שמש לצרכי מאכל ותזונה בלבד. אם הכל ילך כהלכה, האוסטרלים יוכלו להנות ממוצרי המפ על מדפי המרכולים שלהם כבר ממש בקרוב.

במקביל לחקיקה החדשה, בניו זילנד עדיין קיים חוק שאוסר בתכלית האיסור על מכירת זרעי המפ עם רמות נמוכות של THC, מה שיצריך התאמה מיוחדת של החקיקה ואולי אף יעכב במעט את פתיחת המכירות בפועל. עד כה דווח כי תוצרי המפ רשמו עליה בשווקים המקומיים ובתעשיות היצוא של שתי המדינות, אך כנראה שתושבי ניו זילנד עצמם יצרכו לחכות קצת יותר כדי להנות מתוסף המזון החדש והירוק.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות