ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

סטלה רעה – מדוע “נייס גאי” כל כך ממכר ומסוכן?

שתפו את החברים

למעלה ממיליון אנשים בישראל נהנים מדי יום משאכטה ירוקה, אך החוק שעדיין מגדיר אותה כעבירה פלילית גורם לחלק מהם לקחת את הסיכון הבריאותי החמור ולהשתמש במקום זאת בסמי פיצוציות כמו “נייס גאי”. סמים אלו נקראים גם “קנאביס סינתטי”, אך למעשה…

למעלה ממיליון אנשים בישראל נהנים מדי יום משאכטה ירוקה, אך החוק שעדיין מגדיר אותה כעבירה פלילית גורם לחלק מהם לקחת את הסיכון הבריאותי החמור ולהשתמש במקום זאת בסמי פיצוציות כמו “נייס גאי”. סמים אלו נקראים גם “קנאביס סינתטי”, אך למעשה אין להם כל קשר לצמח או לחומריו הפעילים, ושימוש בהם ישלח אתכם לבית החולים במקרה הטוב.

המודעות הציבורית לנזקים החמורים שכרוכים בשימוש ב”נייס גאי” ובשאר סמי הפיצוציות, המכונים גם “קנאביס סינתטי” (למרות שאין בהם ולו זכר לקנבינואידים), נמצאת כיום בשיאה.

למרות זאת, ולמרות העובדה שכל אחד יכול לגדל קנאביס בבית או לפתוח משתמש ב”טלגראס” ולהשיג כמה פרחים יותר מהר ממשלוח פיצה, החוק שעדיין מגדיר את הקנאביס בתור סם אסור ומסוכן, גורם ללא מעט צרכנים לבחור במקום זאת בתחליף הכימי והמסוכן.

סמי פיצוציות: רעל מסוכן וממכר

אל תטעו: “נייס גאי”, או סמי פיצוציות מכל סוג אחר, הוא רעל מסוכן ביותר שלא דומה לקנאביס ולא קשור לקנאביס בשור צורה. ההשפעה שלו מאוד שונה מהסטלה הטבעית של קנאביס, וכך גם הסכנות החמורות שכרוכות בשימוש בו.

למה “נייס גאי” כל כך מסוכן?

החומרים הפעילים בסמי הפיצוציות השונים הם “קנבינואידים סינתטיים”, שהם חומרים שהונדסו במעבדה במטרה לחקות את פעילותם של החומרים הפעילים בקנאביס, ולאחר מכן רוססו על תערובת עשבים לעישון.

חומרים אלו משמשים כאגוניסטים (יוצרים קשר חשמלי) מלאים עבור קולטני הקנבינואידים CB1 ו-CB2 המצויים במוחנו ובמערכת העצבים שלנו. כלומר, הם מצליחים להיקשר באופן מלא לקולטנים ולהפעיל את המערכת האנדוקנבינואידית במלוא עוצמתה.

לעומת זאת, THC ושאר הקנבינואידים הטבעיים שנמצאים במריחואנה, הם אגוניסטים חלקיים בלבד לקולטנים אלו, ומפעילים את המערכת האנדוקנבינואידית בצורה מתונה ומבוקרת. מה שאומר שלקנבינואידים סינתטיים ישנן השפעות פסיכואקטיביות מוגזמות החזקות במספר מונים מאלו של קנאביס אמיתי.

ילד שאושפז בעקבות צריכת סמי פיצוציות

בגלל השפעתם העוצמתית של חומרים אלו, וההלם העצבי שהיא גורמת לקולנטים, סמי פיצוציות נחשבים לממכרים מאוד. לדבריו של צעיר שהתאושש לאחר שימוש ב-K2, סוג של קנאביס סינתטי: “החומר הזה יותר מזכיר קראק מאשר קנאביס, ואי אפשר להפסיק איתו”.

בשל השפעות אלו, הפסקה מיידית של שימוש בקנאביס סינתטי יכולה לגרום לפרכוסים, בחילות והתקפי חרדה. למרבה המזל (והאירוניה), קנאביס אמיתיי יכול דווקא להקל על תהליך ההתאוששות מהשפעתם של הקנבינואידים הסינתטיים.

לצערנו הרב, עד כאן סיכמנו רק את הנזק התיאורטי שכרוך בשימוש בקנבינואידים סינתטיים שבאמת יצאו ממעבדה מקצועית ומבוקרת. בפועל, סמי הפיצוציות שנמכרים ברחוב הוכנו במרתפים חשוכים ורוססו במגוון רחב של חומרי הדברה לצמחים ושאר רעלים מסוכנים כמו רעל עכברים וספריי נגד ג’וקים.

מיותר לציין שחומרים אלו מסוכנים עוד יותר מהקנבינואידים הסינתטיים עצמם, וביחד, ההשפעה על צרכנים חסרי מזל עשויה לא רק להוביל אותם לבית החולים אלא אף להיות קטלנית.

יותר מדי קנאביס סינתטי זה לא כמו יותר מדי וויד

לכולנו מהדהדת בראש האמרה המרגיעה הזו שאי אפשר לקבל אובר-דוז מוויד, כלומר אי אפשר למות מצריכת קנאביס בשום מצב. אז במקרה של קנאביס סינתטי (גם בלי חומרי הדברה), אפשר בקלות להגזים, וזה לא משחק ילדים.

כשמעשנים יותר מדי קנאביס רגיל, לרוב מרגישים קצת ישנוניים, מטופשים, רעבים או במקרה הכי גרוע – פרנואידים. תופעות אלו שכיחות ולרוב חולפות לאחר מספר שעות עם מאנצ’, מקלחת טובה ושינה.

לעומת זאת, יותר מדי קנאביס סינתטי יכול לגרום להשפעות שמזכירות טריפ רע של סמים קשים. המצב היחיד בו קנאביס סינתטי מומלץ זה אם הבילוי החביב עליכם הוא להרגיש מיוזעים, נסערים, עצבניים ולחוצים במשך יומיים וחצי, ולשרוף המון תאי מוח חיוניים בתהליך.

אי אפשר לצפות את ההשפעה של קנאביס סינתטי

מאחר והוא מיוצר במעבדות מפוקפקות, ההשפעות והסכנות של הקנאביס הסינתטי אינן עקביות. היצרנים, שממוקמים לרוב באסיה, פשוט בוחרים בחומרים רנדומליים שמזכירים קנבינואידים, ומרססים.

אין שום דרך לדעת בוודאות אילו קנבינואידים סינתטיים אתם מקבלים, גם אם מדובר באותו ה”מותג”, ומה שתקנו מחר לא בהכרח יהיה זהה למה שקניתם היום.

לצורך ההברה, 84 קנבינואידים סינתטיים חדשים זוהו על ידי המעבדה הלאומית לזיהוי פלילי בשנת 2015 בלבד, לעומת 2 בלבד בשנת 2009. בעתיד הקרוב, צפוי מספרם של קנבינואידים סינתטיים אלה לעלות, ובהתאם צפויה לעלות גם זמינותם ונפוצותם של סמי הפיצוציות.

ככל שהחקיקה מתפתחת, מתפתחים גם הסמים

מכיוון שבאופן אבסורד לחלוטין, קנבינואידים סינתטיים נחשבים חוקיים במקומות רבים בעולם ונמכרים כמעט בכל פיצוציה במרכז הארץ, היצרנים כמעט ולא צריכים להתאמץ כדי להתחמק מהמשטרה. כל פעם שהחוק הופך קנבינואיד סינתטי אחר לאסור, מיד משנים היצרנים את “המתכון” ומביאים חומר אחר וחוקי, שיחליף אותו.

שינוי החומרים הסינתטיים לא אומר שהם דווקא הפכו לבריאים יותר או למסוכנים יותר, אבל כימיקלים חדשים עשויים להיבדל מהקודמים במרכיבים ובהשפעותיהם. כל זה, כמובן, ללא שום מחקר או בקרה, ובדרך כלל במקומות שלא מזכירים אפילו מעבדה נטושה.

ומה קורה בשטח עם התחלפות הכימיקלים? לאחרונה באילינוי, הסם ‘ספייס’ (Spice), סוג נפוץ של קנאביס סינתטי בארה”ב, הוביל לארבעה מקרי מוות ולפחות 122 מקרים של דימום פנימי. מהחקירה עולה כי אותו סם היה נגוע בברודיפקום, שהוא חומר נוגד קרישה חזק המשמש כרעל עכברים.

לצערנו, עדיין עולים לכותרות עוד ועוד סיפורים של צעירים וצעירות שנפלו קורבן להשפעות סמי הפיצוציות ושאר סוגי הקנאביס הסינתטי, ומהווים כל הזמן תזכורת כואבת לאחד המאפיינים הגרועים ביותר של חוסר לגליזציה. עם זאת, הפצת המודעות הציבורית לגבי תכולתם, אופיים האמיתי והשפעותיהם של סמי הפיצוציות, עשויה לפחות להקל במעט את התופעה החברתית החמורה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אביתר סיימן |

    מזעזע

שינוי גודל גופנים
ניגודיות