ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
זני קנאביס

סאטיבה, אינדיקה ורודראליס – היכרות

שתפו את החברים

צמח הקנאביס מתחלק ל-2 זנים עיקריים: סאטיבה ואינדיקה, אך ישנו זן נוסף של קנאביס שמוכר מעט פחות: הרודראליס. שלושת הזנים נבדלים זה מזה במראה החיצוני, בטעם, בריח, במקור הגיאוגרפי ובכמות היבול שהם מניבים, אך לא כל כך בסוג ועצמת השפעתם…

צמח הקנאביס מתחלק ל-2 זנים עיקריים: סאטיבה ואינדיקה, אך ישנו זן נוסף של קנאביס שמוכר מעט פחות: הרודראליס. שלושת הזנים נבדלים זה מזה במראה החיצוני, בטעם, בריח, במקור הגיאוגרפי ובכמות היבול שהם מניבים, אך לא כל כך בסוג ועצמת השפעתם על הצרכן. כדאי להכיר: שלושת זני הקנאביס העיקריים והמאפיינים שלהם.

בניגוד לדעה הרווחת בקרב צרכני קנאביס שרגילים לחלוקה של אמסטרדם, זני קנאביס הם נושא מורכב, שלא ניתן להבין אותו באמצעים פשוטים של חלוקה ל-2 של סאטיבה ואינדיקה. בפועל, ישנם בעולם עשרות זני קנאביס שונים ומאות הכלאות גנטיות ביניהם, וכיום לא ניתן לקבוע כי זן מסוים משפיע כך או אחרת משום שהוא שייך לגנטיקה מסוימת.

מרבית הזנים הקיימים כיום בשוק החופשי והרפואי מסביב לעולם הם תוצאה ישירה של הכלאות גנטיות רבות מחזורים, שגמרו לכך שכיום כמעט ולא ניתן למצוא אינדיקה או סאטיבה טהורה, וכן לא ניתן לאפיין את השפעה. עם זאת, החלוקה הזו כן רלוונטית במאפיינים מסוימים – כמו למשל צורה חיצונית או מקור גיאוגרפי – ולכן כדאי להכיר אותה באופן בסיסי.

קנאביס סאטיבה

קנאביס סאטיבה הוא הזן הקדום יותר של הקנאביס, שמקורו הגיאוגרפי הוא במזרח אסיה וחלקים מאירופה. בשל מקורם הגיאוגרפי, זני סאטיבה מתמודדים עם טמפרטורות גבוהות ולחות טוב יותר מזני אינדיקה, מה שמהווה בישראל שיקול משמעותי ביותר.

זמן הפריחה של זני סאטיבה ארוך יותר מזמן הפריחה של זני אינדיקה, והם גדלים לרוחב בצורה משמעותית הרבה יותר, כך שצורתם הכללית מזכירה יותר “שיח” מאשר קנה אחד גבוה. בגידול ביתי של סאטיבה תצטרכו לחכות יותר זמן, אך אתם צפויים לקבל יותר יבול.

סאטיבה, אינדיקה, רודראליס והגניטיקה האוטומטית
קנאביס סאטיבה

נהוג לומר כי לסאטיבה יש השפעה מרוממת, יצירתית ואנרגטית המורגשת יותר בראש מאשר בגוף, ולכן אמנים רבים משתמשים בקנאביס סאטיבה על מנת שיהיה להם קל יותר לכתוב, להלחין, לצייר, לפסל וכדומה.

עם זאת, ההבדל בין סאטיבה לאינדיקה מבחינת השפעה נעוץ, עד כמה שידוע היום לעולם המדע, בקיומו (או חוסר קיומו) של טרפן בשם מירצין (Myrcene), שאחראי על ההשפעה הכבדה והמרדימה של הקנאביס. זני סאטיבה דומיננטיים נוטים להכיל פחות מירצין, ולכן השפעתם היא בדרך כלל קלה יותר.

קנאביס אינדיקה

מקורה הגיאוגרפי של האינדיקה הוא מאזור פקיסטן, אפגניסטן והודו. צמחי קנאביס אינדיקה נוטים להיות גבוהים ודחוסים, עם מעט מאוד מרווח בין צומת לצומת, ועלים רחבים וקצרים יותר הנראים כמו מניפות קטנות, כאשר מרחוק נראה הצמח כמו “עמוד” אחד גבוה של קנאביס.

אינדיקה - "עמוד" של קנאביס
אינדיקה – “עמוד” של קנאביס

זני אינדיקה גדלים ופורחים מהר יותר מקנאביס סאטיבה, ובעבר הם לרוב היו מכילים יותר CBD ופחות THC מאשר זני סאטיבה, אם כי הבדל זה כבר לא קיים, ואחוזי החומר הפעיל נקבעים לפי תת הזן הספציפי שתבחרו.

השפעתה של האינדיקה מרגיעה את השרירים, עוזרת לבעיות שינה, מפחיתה חרדות ומשרה אווירה נינוחה על הצרכן, אך כאמור מדובר בעובדה שזני אינדיקה מכילים לרוב יותר מירצין, מה שמקנה להם את ההשפעה הכבדה.

רודראליס והגניטיקה האוטומטית

זהו תת זן מוכר פחות, שזכה אפילו לכינוי “הבן דוד הרחוק של הקנאביס”, מגיע אלינו מהאזורים הצפוניים והקרים יותר ברוסיה, סין וצפון אמריקה. צמחי קנאביס רודראליס הם קטנים, בעלי גזע מרכזי ומעט ענפים, ועליהם צומחים עלים השונים במראם בכללי מעלי קנאביס מחומשים.

צמחי רודראליס צומחים מהר מאוד, ופורחים תוך תקופה קצרה וללא קשר למחזור האור אליו הם חשופים, אבל מספקים מעט מאוד פרחים שבדרך כלל מכילים אחוז נמוך מאוד של קנבינואידים. 

בשל העובדה שפריחתו של הרודראליס אינה תלויה בשעות האור, מגדלים רבים הכליאו אותו עם זני סאטיבה ואינדיקה כדי ליצור “זנים אוטומטיים“, שגדלים מהר, נשארים קטנים יחסית ולא זקוקים לשינוי שעות אור וחושך על מנת לפרוח – כלומר אידיאליים לגידול בבית.

רודראליס והגניטיקה האוטומטית
קנאביס רודראליס – המקור לגנטיקה “אוטומטית”

חוסר התלות במחזור האור נובע מכך שצמחי קנאביס רודראליס נובטים במצב של “פריחה מושהית”, וכמה שבועות לאחר הנביטה הם מתחילים לפרוח מעצמם בכל תנאי אור בהם יהיו.

מעבר ליבול קטן המכיל פחות חומרים פעילים, החיסרון העיקרי שטמון בגנטיקה האוטומטית הוא שאי אפשר לייחר אותה. כלומר, לא ניתן לקחת ייחורים מצמח קנאביס “אוטומטי” מאחר והם ייכנסו למצב פריחה באותו זמן כמו הצמח ממנו הם נלקחו, ואין אפשרות להמשיך ולגדל אותם. 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות