ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
סיכום שנה בקנאביס

סיכום שנה בקנאביס

שתפו את החברים

שנת 2019 הייתה בעיקר השנה של רפורמת היק”ר הכושלת, של זעקת מטופלי הקנאביס הרפואי ושל העתירות לבג”ץ, אבל בשנה החולפת חזינו גם בנפילת טלגראס והכרזתה כארגון פשיעה, מול נהירה של פוליטיקאים, גנרלים ומדענים לתעשייה המבטיחה רווחים. אז מה היה לנו…

שנת 2019 הייתה בעיקר השנה של רפורמת היק”ר הכושלת, של זעקת מטופלי הקנאביס הרפואי ושל העתירות לבג”ץ, אבל בשנה החולפת חזינו גם בנפילת טלגראס והכרזתה כארגון פשיעה, מול נהירה של פוליטיקאים, גנרלים ומדענים לתעשייה המבטיחה רווחים. אז מה היה לנו השנה, סיכום שנה בקנאביס.

 

ינואר – מאשרים יצוא קנאביס

ממשלת ישראל מאשרת יצוא של קנאביס רפואי, לאחר שתיקון לפקודת חוק הסמים עבר את אישור הכנסת חודש קודם. לפי הערכות הממשלה, היקף השוק העולמי הכולל של קנאביס רפואי הוא יותר מ-100 מיליארד שקל בשנה. הפוטנציאל הכלכלי של יצוא מישראל, עומד על למעלה מ-4 מיליארד שקל בשנה.

 

פברואר – תיקון עולם יוצאת בהכרזה

חברת תיקון עולם, יצרנית הקנאביס הגדולה בישראל, מודיעה שלא תוכל לספק תפרחות קנאביס עד יולי, כי לא הספיקה להעביר את מלוא פעילותה לחווה העומדת בתקני האסדרה החדשה. החברה מבטיחה למטופליה עזרה בהסבת הרישיונות לחברות אחרות.

 

מרס –  המדענים מתגייסים, ביבי מבטיח, עמוס נעצר והמטופלים הולכים לבג”ץ

פרופ’ רפאל משולם, חתן פרס ישראל לכימיה ומחלוצי חקר הקנאביס בעולם, ממונה ליו”ר הוועדה המדעית המייעצת של חברת  “קנביט”. חברת “פנאקסיה ישראל”, ממנה באותו חודש את חתן פרס נובל לכימיה, פרופ’ אהרון צ’חנובר, לחבר בכיר בוועדה המייעצת שלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מודיע שהוא בוחן את נושא הלגליזציה של הקנאביס, על רקע התחזקות מפלגת “זהות” בסקרים של מערכת הבחירות הקודמת. את הדברים אומר נתניהו בשידורי “הליכוד טי וי”, בתשובה לשאלה של גולש בנושא. “אתן תשובה בקרוב”, הוא מבטיח.

42 חברים ברשת טלגראס, בהם הקודקוד, עמוס דב סילבר, שהופל על ידי סוכן סמוי, נעצרים ביום אחד, במבצע של יחידת להב 433 ומואשמים בניהול ארגון פשיעה. סילבר יוסגר בהמשך מאוקראינה שבה נעצר, לישראל.

עמותת מטופלי הקנאביס מגישה עתירה לבג”ץ נגד הרפורמה של היק”ר, שעדיין לא נכנסה רשמית לתוקף, בדרישה להוציא נגדה צו מניעה בשל היעדר סימון זנים, זינוק במחירים ומחסור בתוצרת. בעקבות כך, מאפשר משרד הבריאות לאסדרה הישנה להמשיך ולהתקיים במקביל. 

 

אפריל – הרפורמה פורצת

הרפורמה של היק”ר במשרד הבריאות נכנסת לתוקף, לאחר שנה של פיילוט. המטופלים, שעד כה רכשו את הקנאביס ישירות מהספקיות ובמחיר קבוע לחודש, נאלצים לקנות אותו מעכשיו רק בבתי המרקחת ובמחירים גבוהים בהרבה. די מהר יתבררו כשלים נוספים של הרפורמה, כמו חוסרים ואיכות חומר ירודה.

 

מאי – מדיקליצזיה ושינוי פקודת הסמים

ראש היק”ר יובל לנדשפט, מכריז שהרפורמה היא מדיקליזציה, לא לגליזציה. המטרה היא, לדבריו, רגולציה והנגשה של תחום הקנאביס לתעשייה הפרטית, שעושה דברים מהר וטוב.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מודיע שהחליט לפעול לשינוי פקודת הסמים המסוכנים, כך שהקנאביס הרפואי, בהתוויות רפואיות מסוימות, יימכר במרשם כמו כל תרופה ולא יצריך רישיון ממשרד הבריאות. ההתוויות המדוברות הן סרטן, מחלות מעיים דלקתיות, אפילפסיה, פרקינסון ואיידס. בנוסף, יוחרגו לדבריו מפקודת הסמים מוצרים שאינם כוללים THC.

 

יוני – מי אשם במחסור

המחסור בקנאביס ומוצריו מתחיל להיראות בבתי המרקחת. הרוקחים מאשימים בכך את ספקיות הקנאביס, שלטענתם לא מעבירות מספיק סחורה לבתי המרקחת. ספקיות הקנאביס מצידן, מאשימות במחסור את הבירוקרטיה שבאה עם האסדרה החדשה ומציעות לרוקחים לוותר על אחוזי התיווך, שמקפיצים את המחירים. 

המטופלים, שהרצף הטיפולי שלהם נפגע, מתחילים להתקומם ויוצאים להפגנות. בעמותת מטופלי הקנאביס הרפואי אומרים, שכל החששות מהרפורמה התממשו והמטופלים הפכו לבני ערובה בין כוחות השוק למשרד הבריאות.

 

יולי – פיקוח על מחירים וחזרה לתיקון עולם

בעקבות מחאת המטופלים, משרד הבריאות פונה לוועדת המחירים הבין משרדית, להחיל פיקוח על מחירי הקנאביס הרפואי, כמו על כל תרופה אחרת בישראל. בפנייה מציין מנכ”ל המשרד, שהוא מקדם גם קביעת מחיר מרבי לביקור רופא בקופ”ח לצורך ניפוק או חידוש רישיון. בחברות הקנאביס טוענים שהפתרון הוא הגבלת העמלה שלוקח בית המרקחת מהמטופל.

מטופלי קנאביס רפואי, חותמים על עצומה הדורשת להחזיר אותם לחברת “תיקון עולם” ממנה נותקו בחודש מרס, כדי להמשיך ולקבל את הטיפול אליו התרגלו. ב”תיקון עולם” טוענים שהיק”ר לא מאפשר להחזיר אליהם את המטופלים שאולצו לעבור לחברות אחרות. בית המשפט המחוזי בירושלים מאפשר לאחד המטופלים, שהועבר ל”שאיפה לחיים”, לחזור ל”תיקון עולם” וקובע תקדים עבור 8,000 מטופלים שהועברו לספקיות אחרות.  

 

אוגוסט – מצטרפים לבג”ץ ומקבלים רישיונות גידול

חברת תיקון עולם מצטרפת לבג”ץ שהוגש על ידי עמותת מטופלי הקנאביס במרס, נגד הרפורמה. בחברת הקנאביס הוותיקה טוענים, שהמחסור נגרם באשמת משרד הבריאות, שלא ביצע את הרפורמה בהדרגה.

שבעה מגדלי קנאביס רפואי חדשים, מקבלים רישיונות ממשרד הבריאות ואמורים להתחיל להעביר תוצרת לבתי המרקחת עד סוף 2019. מנכ”ל משרד הבריאות אומר שהמחסור בבתי המרקחת הוא מלאכותי, מכיוון שחברות הקנאביס ממשיכות למכור חלק מהתוצרת ישירות למטופלים, במקום להעביר לבתי המרקחת. כניסת מגדלים חדשים, תציף לדבריו את השוק ותוריד את המחירים.

היק”ר שולח מסמך “הנחיות והבהרות לעיסוק בקנאביס” לכל מגדלי, יצרני וספקי הקנאביס הרפואי בישראל, בו נאמר שכל המלאי המאוחסן אצלם, נחשב ל”תפוס” בהתאם להוראות האמנה לסמים נרקוטיים. התוצרת תשוחרר, על פי המסמך, רק לאחר שביק”ר ישתכנעו שהספקיות מעבירות סחורות לבתי המרקחת, בכמויות המבוקשות.

עוד נודע ליצרני הקנאביס, שעליהם לעמוד החל מ-1 בספטמבר בתקינה החדשה, המתחייבת להכנסת החומר לבתי מרקחת. סחורה שלא תעמוד בה, תושמד. בעמותת מטופלי הקנאביס טוענים, שההנחיה סותרת את הבטחת המדינה לאפשר רכישת קנאביס גם במסגרת האסדרה הישנה, עד סוף 2019.

 

ספטמבר- תיקון עולם בבתי מרקחת והחרגת CBD

חברת תיקון עולם, ממובילות מחאת ספקיות הקנאביס נגד הרפורמה, מודיעה למטופליה שהם יכולים לרכוש מעכשיו את מוצריה בבתי המרקחת, במסגרת האסדרה החדשה. התקווה היא, שהמהלך יקדם את פתרון המחסור.

משרד הבריאות מבקש להחריג מפקודת הסמים המסוכנים, כל מוצר קנאביס תרופתי או תוסף מזון, שיכלול עד  0.2% של THC . המשמעות היא, התרת השימוש בקנאבידיול (CBD) במוצרי פארמה ותוספי מזון, ללא רישיון מהיק”ר. יו”ר פורום הקנאביס במוצרי הצריכה והמזון של התאחדות התעשיינים, מבקש להרחיב את ההיתר גם למוצרי קוסמטיקה ומזון. 

 

אוקטובר – מוצרים ישנים במחירים חדשים

עמותת מטופלי הקנאביס הרפואי דורשת מארגון הרוקחים להחזיר לספקיות הקנאביס הרפואי את הסחורה שבידם, שיוצרה במסגרת האסדרה הישנה. המטופלים תובעים ליישם את החלטת בג”ץ, שהאריכה את תנאי האסדרה הישנה עד סוף הרבעון הראשון של 2020. לדבריהם, על בתי המרקחת להחזיר את המוצרים  (שהועברו אליהם בכפייה) בחזרה לספקיות, או למכור אותם בעצמם למטופלים ב-370 ש’ לחודש.

 

נובמבר – בחינה של יבוא קנאביס ודרישה לשיווק ישיר

 המשנה למנכ”ל משרד הבריאות והממונה הרפואי העליון בנושא קנאביס רפואי בישראל, מודיע שהמשרד בוחן יבוא קנאביס מחו”ל לישראל, עקב המחסור בשוק. לדבריו, היכולת הישראלית טמונה במחקר ופיתוח ופחות בגידול או ייצור, והיבוא ייתן מענה למחסור. במקביל, יש להקל לדבריו במגבלות הרגולטוריות על הספקיות הישראליות, כדי לאפשר אספקה גבוהה ומהירה יותר.

עמותת מטופלי הקנאביס הרפואי עותרת לבג”ץ בתביעה לאפשר למגדלים לספק להם את הקנאביס ישירות, בלי לעבור דרך מפעלי הייצור ובתי המרקחת ולאפשר גידול וייצור של מוצרי קנאביס רפואי, שאינם תחת התקינה החדשה. יו”ר הסתדרות הרוקחים אומר בתגובה, שבתי המרקחת אינם אלה שמייקרים את מוצרי הקנאביס.   

 

דצמבר – האם ייצוא קנאביס הוא תשובה

בג”צ מקפיא את הרפורמה בגלל עליית המחירים. השופטים מבהירים שחברות הקנאביס הרפואי פעלו בניגוד להנחייתם, כשהפסיקו לשווק קנאביס ב-370 ש’ בחודש והפנו את המטופלים לבתי המרקחת ולכן החל מה-15.12, עליהן לחזור ולמכור במחירים הישנים עד מרס 2020. 

פורום חברות הקנאביס הרפואי בהתאחדות התעשיינים, מאיים להגיש בג”ץ נגד המדינה ומשרד הבריאות, על רקע כישלון הרפורמה, המחסור בבתי המרקחת ועליית המחירים החדה. החברות דורשות ליישם את החלטת הממשלה מחודש ינואר, להתיר ייצוא קנאביס לחו”ל. הייצוא יהיה לדבריהן הפתרון למשבר בענף, מכיוון שהוא יגדיל את היצע הקנאביס גם בארץ ויוביל להורדת מחירים.

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות