ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
לגליזציה באילינוי

סילבסטר ירוק – לגליזציה באילינוי – כל מה שרציתם לדעת

שתפו את החברים

תושבי מדינת אילינוי בארה”ב, צפויים למתנה מיוחדת לעשור החדש ולראש השנה 2020 – לגליזציה מלאה של קנאביס. כתבה שפורסמה לאחרונה ב”שיקגו טריביון”, מתארת איך זה הולך להתבצע. הכניסו את שיקגו לרשימת היעדים   לגליזציה באילינוי – כשהדיספנסרי הפופולרי ביותר בשיקגו…

תושבי מדינת אילינוי בארה”ב, צפויים למתנה מיוחדת לעשור החדש ולראש השנה 2020 – לגליזציה מלאה של קנאביס. כתבה שפורסמה לאחרונה ב”שיקגו טריביון”, מתארת איך זה הולך להתבצע. הכניסו את שיקגו לרשימת היעדים  

לגליזציה באילינוי – כשהדיספנסרי הפופולרי ביותר בשיקגו לקנאביס רפואי, יתחיל למכור את תוצרתו לכל דורש בערב ראש השנה האזרחי המתקרב, הוא יתנהל כמו מסעדה בשעת השיא. כך מעריך רוברט מק’קופין, כתב ה”שיקגו טריביון”, בכתבה שפרסם ב-29 בנובמבר האחרון.

כדי להתמודד עם המתקפה הצפויה, מדווח מק’קופין, המסקר את נושא הקנאביס לעיתים קרובות, מפעילי “דיספנסרי 33”, זהו שמו, מתכוונים לקחת את פרטיהם של המתגודדים בתורים מול החנות, כדי להודיע להם טלפונית בבוא העת, שההזמנה מוכנה.

 

המדינה ה-11 בארה”ב

הלגליזציה במדינת אילינוי, תיכנס לתוקף ב-1.1.20, בשעה 6:00 בבוקר ויש להניח ששיקגו, העיר הגדולה במדינה והמרכז הכלכלי והתרבותי שלה, תחגוג את כניסת השנה החדשה והעשור החדש, בשמחה יתרה.

מדינת אילינוי תהפוך למדינה ה-11 בארה”ב, שתתיר לכל אדם מעל גיל 21, להשתמש בקנאביס, החלטה שאושרה לפני כמה חודשים בבית הנבחרים במדינה שבשליטת הדמוקרטים. היא תהיה המדינה השנייה בארה”ב שאישרה את הלגליזציה בהחלטת בית הנבחרים בלבד, אחרי ורמונט בשנה שעברה. במדינות אחרות, הכריעו במשאל עם.

מושל אילינוי, ג’יי בי פריצקר, התחייב כבר בקמפיין הבחירות שלו, שיפעל למען לגליזציה של הקנאביס. למה? כי היא תעלה את הכנסות המדינה ממסים ותשחרר את המשטרה לעסוק בפשע אמיתי.  

פריצקר העריך, שכבר בשנה הראשונה, הלגליזציה תביא להכנסה של 170 מיליון דולר מדמי זיכיונות. כשהתעשייה תהיה מבוססת, היא תכניס עוד מיליארד דולר בשנה ממסים. “תהיה לכך השפעה אדירה על המדינה שלנו”, אמר, “זה יצור הזדמנויות בקהילות שזקוקות לכך ויעניק לרבים הזדמנות שנייה”.

 

הסטלנים ינהרו בהמוניהם

ובחזרה לחגיגות השנה החדשה, שצפויות להערכתו של מק’קופין, ללבוש אופי של חגיגות הקנאביס של 20 באפריל. אבל לצד השמחה, ספקי הקנאביס קצת חרדים מההתנפלות. אביגיל ווטקינס, מנהלת השיווק של “דיספנסרי 33”, מביעה חשש בכתבה, שהדרישה העצומה והמיידית לחומר, תהיה גדולה עליהם.

כדי לקדם את המצב החדש, מגדלי קנאביס באילינוי כבר התחילו להתרחב, חנויות השתפצו והמחוקקים עמלים על כל ניואנס בחוק, אבל פעילים למען ונגד הלגליזציה כאחד, תוהים האם המדינה והתעשייה יצליחו לבצע את המעבר בצורה חלקה.

במדינת אילינוי פועלות כיום 55 חנויות לממכר קנאביס רפואי והזכיינים יורשו להרחיב את הפעילות במיקום הנוכחי, ו/או לפתוח חנויות במקומות נוספים. מאידך, מציין מק’קופין, הוענקו עד כה רישיונות מכירה רק ל-29 חנויות, בזמן שקהל הקונים הצפוי עומד על מיליון משתמשים, ברחבי המדינה. התוצאה תהיה, ככל הנראה, תורים ארוכים ומוצרים שיאזלו מהר מאוד מהמלאי.

 

לגליזציה באילינוי יקרה

אבל זול זה לא יהיה. האספקה המצומצמת יחסית עדיין, פירושה מחירים גבוהים. באילינוי כבר היום, מחירי הקנאביס הרפואי הם מהגבוהים בין מדינות ארה”ב, בממוצע 18 דולר לגרם ו-300 דולר ל Ounce-(אונקיה, כ-28.3 גר’).

הקנאביס החוקי, יהיה אף יקר יותר. מס של 10% יתווסף למחירו של קנאביס המכיל עד 35% THC, מס של 20% יושת על אכילי קנאביס ומס של 25%, על מוצרי קנאביס המכילים מעל 35% THC.

אגב, כשמגיעים לחנות כזאת, יש להצטייד בכסף מזומן. חנויות לממכר קנאביס באילינוי לפחות, לא מקבלות צ’קים או כרטיסי אשראי.

לגליזציה באילינוי

לא עומדים בקצב

מהצד של הייצור, מתוך 21 מפעלי קנאביס, הרגולטורים באילינוי העניקו עד כה רק ל-14 מהם רישיונות לגידול הצמח למטרות בילוי והנאה, אבל מגדלים רבים כבר מתרחבים, כדי להתמודד עם הביקוש הצפוי בעקבות לגליזציה באילינוי.

המגדלים מחויבים אמנם לשמור בצד אספקת מוצרים עבור מטופלים בקנאביס רפואי, אבל מטופלים באילינוי מעידים, שחלק מהמוצרים כבר אינו בנמצא (והם בוודאי נשמרים לחגיגת המכירות שבפתח).

היועצת הבכירה למושל אילינוי בענייני קנאביס והסנאטורית לשעבר, טוי האצ’ינסון, לא מודאגת. לדבריה, הרגולטורים יעמדו בדד ליין של הוצאת התוכנית לפועל ועדיין, היא צופה שכמו במדינות אחרות שהחילו לגליזציה, גם באילינוי הלקוחות ייאלצו לחיות עם חוסרים, כשהמכירות יתחילו.    

 

אולי השמחה קצת מוגזמת

אז מה אומר החוק החדש? ובכן, מבוגרים מעל גיל 21, שהם אזרחי אילינוי, יורשו להחזיק ולהשתמש בכמות של עד 30 גר’ של פרחים, 5 גר’ של קנאביס מרוכז ו-500 מ”ג של THC במוצרי קנאביס, כמו סוכריות או עוגיות.

מי שאינו אזרח המדינה, יוכל להחזיק ולהשתמש רק במחצית מהכמות. קנאביס יישאר בלתי חוקי עבור אלה שלא הגיעו לגיל 21. עדיין לא יהיה חוקי לנהוג תחת השפעה, למרות שלא נקבעה כמות סף ואין מבחן קביל בבית המשפט, שידגים את מידת ההשפעה של הקנאביס, בבדיקת רוק או הבל פה.

ויש עוד. אסור יהיה להעביר קנאביס מהמדינה ואליה באמצעות הדואר וצריכת קנאביס לא תורשה במקומות ציבוריים, כולל פארקים, בתי ספר, בנייני ממשל וגם לא בנוכחות מי שצעיר מגיל 21. ובכלל, אסור להשתמש בחומר בכל מקום שבו מישהו אחר יכול לצפות בך, אפילו אם זאת החצר האחורית שלך.

כל בעל בית, בעל עסק ומנהל מוסד אקדמי, יוכל לאסור על שימוש בקנאביס בתחומי הבית או המוסד ואנשים המועסקים על ידו, צפויים להיתקל באפס סובלנות על שימוש בקנאביס. כמו כן, ייאסר על עובדים לבצע משימה כלשהי תחת השפעה, תוך סיכון שהדבר יגרום להזנחה, לטעות בשיקול הדעת או לרשלנות.

 

לעשן רק בבית

מאחר שהקנאביס נשאר בלתי חוקי על פי החוק הפדרלי של בארה”ב, צריכתו אסורה במתחמים השייכים לממשל הפדרלי ואסורה על המועסקים על ידו, כל עוד הם בתפקיד. כל זה כולל גם מוסדות הממומנים או מאושרים על ידי הממשלה הפדרלית, כמו בתי חולים ובנקים.

שימוש בקנאביס אסור גם בכל סוגי כלי הרכב, ציבוריים ופרטיים כאחד. הרשויות המקומיות אמנם לא יאסרו על בתי ממכר לקנאביס לפעול בתחומן, אבל יתכן שבשכונות או פרוורים רבים, יאסרו על עסקים כאלה לפעול.

מכל האיסורים והתקנות הללו עולה, שמי שירצה להשתמש בקנאביס, יוכל לעשות זאת רק בין כותלי ביתו, בחלונות סגורים, מלבד פינות אירוח לעישון, שייפתחו בחנויות לממכר קנאביס, שיקבלו אישור לכך.  

 

הזדמנות לקהילה השחורה

לקראת הלגליזציה, עולה באילינוי גם שאלת החלוקה ההוגנת של רישיונות לסחר בקנאביס בין בני גזעים שונים והדרישה לפצות את חברי הקהילה השחורה, זו שסבלה הכי הרבה לאורך שנות המלחמה בסמים.

כיום מי ששולטים בחנויות הממכר לקנאביס רפואי באילינוי, הם גברים לבנים והם אלה שיקבלו את ההזדמנות הראשונה לעשות רווחים, מה-1 בינואר 2020. אנשי הקהילה השחורה בשיקגו מחו על כך ודרשו לקבל קדימות במתן רישיונות.

היועצת למושל מרגיעה גם בעניין הזה. לדבריה, במהלך התהליך ההדרגתי של כניסת התעשייה למדינה, יהיה מקום גם לעשיית צדק חברתי בתחום, לפני שייווצרו מונופולים.

75 חנויות קנאביס חדשות יקבלו את רישיונן לדבריה במאי 2020. 40 מגדלים חדשים ו-40 יצרנים של מוצרי קנאביס וחברות המשנעות את המוצרים הללו, יקבלו רישיון ביולי 2020. “אנחנו עוד לא שם”, סיכמה. “זהו רק תחילתו של תהליך לגליזציה, ואנחנו נעשה אותו בשלבים”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. גולי |

    רק מטופלים עם רישיון רפואי זכאים לגדל בביתם עד 5 צמחים.
    אזרח אילינוי ללא רישיון רפואי לא יכול.

    תודה על הכתבה.

  2. קול ההיגיון |

    מתי אצלנו
    עד מתי רשעים יעלוזו לגלזציה עכשיו

שינוי גודל גופנים
ניגודיות