ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
סמים והעיר הגדולה

סמים והעיר הגדולה – על קנאביס ותל אביב, וגם על סמים ותל אביב

שתפו את החברים

סמים והעיר הגדולה, בעיקר קנאביס, אבל גם משני תודעה אחרים. התל אביבים לא נותנים למציאות להעיב על חייהם ונמלטים ממנה בכל הזדמנות. אז איזה סמים עושים בעיר ב-2019 ואיך זה שרובם משמשים גם כתרופות   סמים והעיר הגדולה – המושג…

סמים והעיר הגדולה, בעיקר קנאביס, אבל גם משני תודעה אחרים. התל אביבים לא נותנים למציאות להעיב על חייהם ונמלטים ממנה בכל הזדמנות. אז איזה סמים עושים בעיר ב-2019 ואיך זה שרובם משמשים גם כתרופות

 

סמים והעיר הגדולה – המושג סמים הוא כידוע, מאוד כוללני. גם האלכוהול הכה לגיטימי הוא סם (ואפילו ממכר ומסוכן התנהגותית ובריאותית) גם תרופות רבות לשיכוך כאבים (עם אופיום, מורפין, קודאין ומה לא). הניקוטין והקפאין פחות מזיקים, אולי, אבל ממכרים גם הם ואפילו הסוכר והפחמימות הריקות יכולים להיכלל ברשימה. בכל מקרה, סם יכול להיות גם חומר חוקי לחלוטין.

נתייחס למה שנכלל ב”פקודת הסמים המסוכנים”, אגב מסמך שמקורו בתקופת המנדט הבריטי ונוסח שוב ממש “לאחרונה”, ב-1973. ולמה תל אביב? כי בין שאר תאריה, היא גם העיר הסטלנית בישראל. חשוב לציין, שאין בכתבה משום המלצה להשתמש במי מהחומרים הללו (טוב, חוץ מקנאביס…).  

 

סמים והעיר הגדולה – קנאביס- להירגע, להתרכז, להשתחרר מכאב – ספק אם זה באמת סם, ויחד עם זאת, יש מי שרואים בו כזה

תל אביב אוהבת קנאביס – כולם יודעים את זה, למרות האכיפה הקשוחה יחסית למקומות נאורים יותר קנאביס נמצא בכל מקום בתל אביב.

הקנאביס, גראס, וויד, מריחואנה (כפי שבחרו לכנות אותו בארה”ב, כדי לקשר אותו למהגרים המקסיקנים), צמח עתיק יומין ששימש לריפוי ולהרגעת הנפש בתרבויות רבות בהיסטוריה, הוא המלך הבלתי מעורער והסם (אם חייבים לקרוא לו כך) האהוב ביותר על התל אביבים ולא רק עליהם.

בסקר של TimeOut מינואר השנה, שהשתתפו בו 1,716 גולשים תושבי העיר בגילאי 15-78, השיבו 91.7% מהנשאלים שעישנו קנאביס. 58%, עושים זאת כל יום.

על יתרונותיו והשפעותיו המיטיבות של הצמח כתרופה למגוון מצבים ומחלות וכדרך מהנה ומרגיעה לבילוי הזמן, מיותר להרחיב. מכיוון שכיום קל מתמיד להשיג אותו והלגיטימציה החברתית שלו גדלה, השימוש הולך ומתרחב. כמובן שעד בוא הלגליזציה ובלי רישיון ממשרד הבריאות, מדובר עדיין בצמח אסור לשימוש ולגידול.  

סמים והעיר הגדולה - קנאביס ותל אביב - סיפור אהבה
סמים והעיר הגדולה – קנאביס ותל אביב – סיפור אהבה

סמים והעיר הגדולה – קוקאין – להרגיש כמו מלך

כמעט 60 אחוז מהתל אביבים שהשתתפו בסקר הנזכר לעיל, דיווחו שעשו קוקאין. חמישית מהם, משתמשים באבקה הלבנה בקביעות, כשהם יוצאים לבלות. הקוק, שממותג כסם של בעלי אמצעים, בגלל עלותו ונלקח בהסנפה או עישון, מופק מעלי צמח הקוקה הדרום אמריקאי. בחדרי ניתוח הוא משמש להרדמה, במסיבות (ובמיטה), דווקא להתעוררות.

הוא הפך ללהיט בשנות ה-80 בארה”ב, כשהחל להיות מיובא בכמויות מדרום אמריקה על ידי קרטלי הסמים האימתניים. גם אלינו הוא הגיע בערך באותה תקופה וקנה אחיזה.

קוקאין מדכא את התיאבון, ממריץ את מערכת העצבים ומשרה תחושת אופוריה ומרץ, מצרכים מבוקשים בעולמנו המדכדך והמעייף. מאידך, הוא יקר, הוא ממכר וצריכת יתר עלולה שלא להסתיים בטוב (התקפי חרדה, עליית לחץ דם, הפרעות בקצב הלב ואף מוות) וזה עוד לפני שדיברנו על החומרים הזרים שמערבבים באבקה.

סמים והעיר הגדולה

סמים והעיר הגדולה – MDMA (אקסטזי) – לרקוד ולהתאהב

סם סינתטי שבמקור נראה כמו גביש או אבקה לבנה, סם המסיבות האולטימטיבי, בעיקר למי שמתכוון לרקוד במשך שעות או להתאהב בכל מחיר.

הוא סונתז לראשונה ב-1912 עבור חברת התרופות הגרמנית “מרק”. בשנות ה-70 וה-80 השתמשו בו פסיכיאטרים אמריקאיים לטיפול בפוסט טראומה והפרעות פסיכיאטריות שונות (וכיום קיימים ניסויים חוזרים בנושא), עד שהשימוש בו נאסר. באמצע שנות ה-80, פצח בקריירה של סם מסיבות, תחת השם אקסטזי.

ההשפעה נמשכת 10-12 שעות, בהן רמות המוליכים העצביים שעושים שמח במוח, סרוטונין ודופמין, בשמיים. התוצאה היא אופוריה, ביטחון עצמי, ערנות, אנרגיה, פתיחות לזולת ושחרור עכבות.

ה-MDMA לא ממכר, אבל בבוקר שאחרי יש דאון לא קטן. במינונים גבוהים או במקרים חסרי מזל, יש סכנה למכת חום והתייבשות (או דווקא להרעלת מים בגלל שתיית יתר) וגם להפרעות בקצב הלב, סחרחורת, בלבול, חרדה ותחושת אובדן שליטה. בשימוש קבוע, עלול להיגרם נזק בלתי הפיך, שיתבטא בדיכאון מתמשך. בנוסף, כמו סמים אחרים, החומר יכול להוציא לפועל מחלת נפש חבויה.

סמים והעיר הגדולה – פופרס – להרפות שרירים

פופרס הוא סם מסיבות נוסף, המורכב מקבוצת חומרים כימיים בשם אלקיל ניטריטים, נוזל נדיף שבא בבקבוקונים או אמפולות. עם שבירת האמפולה נשמע ה”פופ” שנתן לסם את שמו ואדי הנוזל  נשאפים היישר לאף.

הפופרס פותח באמצע המאה ה-19 כטיפול בתעוקת לב, מאחר שהוא מרחיב את כלי הדם ומוריד את לחץ הדם. במסיבות של גייז, הוא משמש להעצים את ההנאה מסקס, כי בנוסף לסטלה קצרה, הוא מעורר מינית וגם מרפה שרירים, בהם שריר פי הטבעת.

תופעות הלוואי כוללות כאב ראש, בחילה וקהות חושים, שעלולה להימשך זמן ויש מצב גם לתופעות לוואי קשות יותר, כמו ירידה פתאומית בלחץ הדם, איבוד הכרה, הפרעות בקצב הלב, שבץ ואפילו מוות.

GHB – לעשות סקס (בהסכמה)

גמא הידרוקסי בוטיראט המכונה גם “ג’ינה”, הוא גם כן סם מסיבות ונחשב לאחד מסמי האונס. הוא פסיכו אקטיבי ומדכא את מערכת העצבים. במינונים גבוהים הוא מרדים ומרגיע, במינונים נמוכים גורם לאופוריה והגברת החשק המיני ובניגוד לסמים אחרים, פחות פוגע בזקפה. יש אגב להיזהר במינונים, קצת יותר מדי ואתם עלולים למצוא את עצמכם בחדר מיון.

החומר GHB נמצא באופן טבעי בגוף האדם וקשור בין השאר להורמון הדופאמין במוח. כתרופת מרשם, הוא משמש לטיפול בהפרעות שינה קשות ופיברומיאלגיה ובעבר לקחו אותו מפתחי שרירים, כדי להגדיל נפח שריר ולשפר את שריפת השומן.

הג’ינה נחשב לסם אונס, כי הוא גורם למי שטפטפו לה את זה למשקה, לערפול, עילפון, מצב של חוסר מודעות, איך שתקראו לזה, אך לא משאיר עקבות מפלילות בדם.

אין לו הנג אובר, אבל במינונים גבוהים, הוא עלול להיות מסוכן עד כדי מוות, בעיקר בשילוב עם אלכוהול, תרופות הרגעה ואף כדורים נוגדי אלרגיה. נטילה לאורך זמן, תגרום להתמכרות.  

 

סמים והעיר הגדולה – קטמין – לעוף מהגוף

קטמין, סם הרדמה סינתטי ברפואה, הפך גם הוא לסם פסיכדלי למסיבות, שם קוראים לו K, קיטקט ועוד. הוא סונתז לראשונה ב-1962, כאמור, למטרות הרדמה ובמלחמת וייטנאם נוסה על חיילים אמריקאיים, אך הללו התלוננו על תופעות לוואי מוזרות, בדיוק אלה שקרצו לבליינים.

מחקרים שנעשו מאוחר יותר, הראו את יעילות הטיפול בקטמין, באנשים הסובלים ממחשבות אובדניות, דיכאון והפרעה טורדנית כפייתית (OCD).

כשמדובר בסטלה של החומר, היא נמשכת כשעה וכוללת תחושת ניתוק בין הגוף לנפש, ניתוק מהמציאות, הזיות וכיוצא באלה. כשזה נגמר, לא זוכרים הרבה ועלולה  להישאר פגיעה בחשיבה ובקואורדינציה למשך 18-24 שעות אחר כך. הסם דולף לעיתים ממרפאות וטרינריות, שם משתמשים בו להרדמה או אלחוש של חיות מחמד.

סמים והעיר הגדולה – אייוואסקה – להרחיב את התודעה

סם בראש אחר לגמרי הוא האייווסקה, חליטת תה המורכבת משני צמחים טרופיים דרום אמריקאיים משני תודעה, שאחד מהם מכיל DMT, מהחומרים הפסיכו- אקטיביים החזקים בטבע.

תה האייווסקה שימש ועדיין, להכנסת מאמינים למצב תודעה רוחני, בטקסים שאמאניים של כנסיית ה”סאנטו דאימה” בברזיל, פרו קולומביה ואקוודור. במקביל הוא שימש ברפואה העממית וגם נחקר בתקופה המודרנית, כתרופה לדיכאון.

מהג’ונגלים של האמזונס, יצאה בשורת התה ההלוציגני על ידי תרמילאים, הגיעה לארה”ב וגם אלינו. ההתכנסויות סביב התה הן תמיד טקסיות, עם ישיבה במעגל, שירה, נגינה וריקודים. הטעם של השיקוי כנראה לא משהו, אבל ההשפעה משמעותית. מי שניסו, מדברים על גישה לעל-מודע הכלל אנושי, על מיקוד קשב והזדמנות לפתור בעיות והתלבטויות ועל הרבה אהבה לעולם ולעצמך.

הטריפ נמשך כארבע שעות. יש שיראו בעייתיות בנטייה של החומר לגרום להקאות, אחרים רואים בהן דרך להיטהר. ביום שאחרי אין דאון שאחרי, להיפך, אומרים שהתחושה הטובה נמשכת לאורך זמן.  

סאלוויה דיווינורום – להזות ולצחוק

הסאלוויה דיווינורום, הוא הבן דוד המקסיקני הפסיכו-אקטיבי של צמח המרווה. החומר הפעיל בצמח הוא טרפנואיד בשם סלוונורין, חומר הזייתי חזק, דבר שלא נעלם מעיני השמאנים של שבטי הילידים באמריקה, שהיו לועסים את העלים או מעשנים אותם מיובשים, כדי להיכנס לטראנס ולתקשר עם עולם המתים.

הצמח תועד לראשונה בספרות הבוטאנית המערבית ב-1939. בהמשך נעשו עליו ניסויים כטיפול אפשרי בכאבים, התמכרויות ופוסט טראומה. 

אפשר למצוא את החומר בתמצית, בעלים טריים או מיובשים, לעישון בבאנג, ג’וינט או מקטרת. ההשפעה נמשכת כמה שעות וכוללת הזיות, אובדן שיווי משקל, התקפי צחוק, תחושה גופנית נעימה ואופוריה.

הגוף לא מפתח סבילות לחומר, כך שאין כנראה סכנה להתמכרות פיזית או פסיכולוגית. עדיף לקחת אותו בסביבה שקטה ועם מלווה סאחי, אם זו הפעם הראשונה. לא מדווח על דאון רציני אחרי, אבל יש  שסובלים בימים שאחרי מכאבי ראש, נדודי שינה ועצבנות.

 

סמים והעיר הגדולה – פטריות פסילוסיבין –  לאבד את מימד הזמן

הפטרייה שממנה נגסה אליס בארץ הפלאות, הייתה כנראה אחת מכ-190 סוגי פטריות ההזיה, שהמרכיב הפעיל העיקרי בהן הוא פסילוסיבין. גם הן היו בשימוש בתרבויות קדומות בטקסים דתיים, חיזוי העתיד וריפוי. בספרות המערבית הן נזכרות לראשונה בסוף המאה ה-18 ובשנת 1958, זוהו הרכיבים הפעילים בפטריות, שבהמשך נחקרו כטיפול בדיכאון וב-OCD.

פטריות ההזיה אינן ממכרות וההשפעה שלהן משתנה מאדם לאדם. הן באות מיובשות, כשהכמות לטריפ אחד נעה בין 1-5 גר’. זה נמשך כ-3-8 שעות, תלוי בכמות ובשיטת ההכנה וגם בחילוף החומרים האינדיווידואלי.

מה מרגישים? עלייה בדופק ובלחץ הדם, חוסר תחושה בפה, איבוד תיאבון, רפיון שרירים. האישונים מתרחבים ויש העצמה של צבעים, עיוותי ראייה ושמיעה, תחושת נשימה של עצמים דוממים, איבוד של מימד הזמן. הטריפ מושפע כמובן ממצבו הנפשי של המשתמש, מהציפיות שלו ומהסביבה שבה הוא נמצא ויש המתארים את החוויה כמיסטית ורוחנית.

סמים והעיר הגדולה

סמים והעיר הגדולה – סמי פיצוציות – להתמסטל בכאילו

סמי פיצוציות הוא כינוי למגוון תחליפי סם שנופלים בהם בעיקר בני נוער, הנמכרים בפיצוציות ככדורים, אבקות או תערובות לעישון. המרכיבים שלהם לא כלולים בפקודת הסמים המסוכנים והם נועדו לחקות השפעה של סמים אחרים.

תחליפי סם מיוצרים בעולם החל מימי האיסור בארה”ב על סמים כמו מורפיום וקוקאין, שנת 1925, אז החלו לייצר נגזרות של מורפיום, הבולטת היא ההרואין, שהיו זהות בהשפעה. מאז לא חדלו הניסיונות לסנתז סמים העוקפים את האיסורים.

בישראל נודעו בתחום בעיקר חיקוי האמפטמינים “חגיגת” וחיקויי הקנאביס “נייס גאי”, “מבסוטון” ואחרים, שכבר הוצאו אל מחוץ לחוק. מדובר בתערובות צמחים המרוססות בקנבינואידים סינתטיים וגם בחומרים כמו אצטון, אקונומיקה, חומרי הדברה ועוד.

בין הסיכונים של סמי הפיצוציות: התקפי זעם, פרנויה וחוסר מנוחה והיו מקרים שהסתיימו באשפוזים פסיכיאטריים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות