ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

עוד כיוון לקנאביס – רפואת נשים

שתפו את החברים

נשים בכלל ומחלות נשים בפרט, פחות עניינו את המחקר המדעי בשנים עברו. כיום המצב שונה וגם הקנאביס נכנס לתמונה. תרופה חדשה, המבוססת על החומרים הפעילים בצמח ונמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים במעבדה בירושלים, היא התקווה של 10% מנשות העולם בגיל הפוריות….

נשים בכלל ומחלות נשים בפרט, פחות עניינו את המחקר המדעי בשנים עברו. כיום המצב שונה וגם הקנאביס נכנס לתמונה. תרופה חדשה, המבוססת על החומרים הפעילים בצמח ונמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים במעבדה בירושלים, היא התקווה של 10% מנשות העולם בגיל הפוריות. על הדרך, נחשף הקשר המתהווה בין רפואת נשים לקנאביס. ידעתן שמערכת הרבייה הנשית, היא האיבר האנושי העשיר ביותר בקולטני קנבינואידים, אחרי המוח?   

 

למגוון המחלות והמצבים הרפואיים שכבר הוכח מדעית וגם בשטח, שקנאביס מועיל להם ואפילו יכול לרפא, מצטרפת בימים אלה מחלה גינקולוגית בתחום רפואת נשים. לא ממש מוכרת, אבל גם לא לגמרי נדירה.

אנדומטריוזיס, זה השם, תוקפת 10% מהנשים בגיל הפוריות, כלומר, אחת מעשר נשים תחלה בה. ברחבי העולם, סובלות ממנה לא פחות מ-180 מיליון נשים.

המחלה מתבטאת בפלישה של רירית הרחם (הרקמה המצפה את הרחם מבפנים), אל אזורים שמחוץ לו, כמו החצוצרות, השחלות וחלל הבטן. היא חולפת אמנם לרוב בגיל המעבר ובזמן ההריון אינה פעילה, אבל כשהיא שם, היא מכה. זה אומר, כאבי מחזור קשים ודימום רב, כאבים בזמן יחסי מין, כאבים בזמן מתן שתן, הפרעות במערכת העיכול ואף קושי להיכנס להריון.

 

תקן איכות למוצרי קנאביס

ב- Lumir Lab, מעבדת מחקר ופיתוח המתמחה בחקר הקנבינואידים וממוקמת בפארק הביוטכנולוגיה של האוניברסיטה העברית ב”הדסה עין כרם”, החליטו ללכת כפרויקט ראשון, על האנדומטריוזיס ורפואת נשים בכלל.

שותפה למחקר, החברה-בת Gynica בהובלת פרופ’ משה הוד, מומחה בעל שם עולמי לרפואת נשים ונשיא האגודה האירופית למיילדות, המפתחת מוצרים מבוססי קנאביס, לטיפול בתחום רפואת הנשים.

Lumir Lab הוקמה לפני כשנה בהשקעה של 2.3 מיליון דולר והיא מעבדת המחקר הראשונה מסוגה, המספקת תיקוף קליני למחקרים של חברות בתעשיית הקנאביס הרפואי. המדען הראשי הוא פרופ’ לומיר הנוש, מי שהיה לאורך 30 שנה יד ימינו של פרופ’ רפאל משולם, מגדולי חוקרי הקנאביס בעולם ואחראי בעצמו לכמה תגליות.

לדברי יותם הוד, מנכ”ל המעבדה, רוב מוצרי הקנאביס בשוק כיום, אינם מבוססים מדעית ולכן הקהילה הרפואית מסתייגת מהם. “אנחנו רוצים לספק כלים ופתרונות שאינם קיימים בשוק”, הוא אומר, “תוך הצבת תקן איכות בינלאומי בשוק הקנאביס הרפואי. התחלנו במוצרים רפואיים, אבל בהמשך נתרחב גם לתוספי תזונה, תכשירים לטיפול בעור ועוד”.

Ladies First

אז למה רפואת נשים תחילה? כי לדברי הוד, מחקרים הראו שמערכת הרבייה הנשית, מכילה את הכמות הגבוהה ביותר של קולטנים אנדוקנבינואידים, אחרי המוח. “על סמך הידע הזה, הבנו שיש פוטנציאל לטיפול במחלות גינקולוגיות באמצעות קנאביס, במקביל לעדויות רבות, מהארץ ומהעולם, על כך שנשים משתמשות בקנאביס מיוזמתן, לטיפול במגוון של בעיות כאלה”.

הוד מסכים שלאורך השנים, פחות התייחסו לנשים במחקר הרפואי. “יש היום בשוק כמה וכמה תרופות לבעיות תפקוד מיני של גברים, אבל אפילו לא תרופה אחת ייעודית, לכאבי מחזור של נשים. עד לפני 30 שנה, נשים לא יכלו בכלל להשתתף במחקרים קליניים. אין ספק שהן לא קיבלו מענה הולם מהקהילה הרפואית”.

 

תקווה למיליוני נשים

מחלת האנדומטריוזיס נבחרה כיעד הראשון, מכיוון שהיא נפוצה יחסית ומכיוון שהרפואה הקונבנציונלית, לא מציעה לה תרופה ייעודית. לסובלות מהבעיה, מוצע כיום, על פי אתר שירותי בריאות כללית, טיפול תרופתי נוגד כאבים ודלקת ובמקרים קשים ניתוח להסרת הרקמה המיותרת. טיפול מקובל נוסף, הן תרופות הורמונאליות, העוצרות את הופעת המחזור ואיתו התסמינים. במקביל ניתן להיעזר בטיפולים אלטרנטיביים כמו תזונה מותאמת, פיזיותרפיה של רצפת האגן, דיקור סיני, יוגה או פילאטיס.  

“החלטנו להתמקד במחלה הזאת, כי היא פוגעת באחת מעשר נשים בגיל הפוריות ומדובר במיליוני נשים בעולם”, אומר הוד, “ועדיין, אין לה כיום טיפול הולם. ידוע  לנו שכבר היום, נשים משתמשות בקנאביס להקלה על הכאבים ותסמיני המחלה.

“מעניין מאוד לגלות, שהוכח קשר ישיר בין הופעת האנדומטריוזיס, לבין רמות נמוכות של קולטני אנדוקנבינואידים במערכת הרבייה הנשית. מחקרים מוקדמים הראו שקנאביס יכול להקל על תסמיני המחלה, להפחית את הכאב ואף למנוע את הישנותה, כנראה מכיוון שהוא מאזן את החסר הזה”.

  • באיזה שלב נמצא פיתוח התרופה?

“היום אנחנו בעיצומו של מחקר פרה-קליני, כדי להבין מה בקנאביס רלוונטי למחלה הזאת. יש כידוע אינסוף זנים של הצמח ובכל אחד ריכוזים שונים של החומרים הפעילים. המטרה שלנו היא, לבודד את החומרים הפעילים שמשפיעים על המחלה על הצד הטוב ביותר, כדי להרכיב מהם את התכשירים”.

 

בשורה טובה לעכברים

מכיוון שקנאביס, כידוע, נוסה רבות על בני אדם וברור לכול שהוא אינו רעיל, הדרך לאישורן של תרופות מבוססות קנאביס, לא צריכה לעבור במחקר על בעלי חיים. “אנחנו מנסים את החומר על תאי רקמה אנושית ומשם יכולים ישר לקפוץ למחקר קליני על נשים, שייערך כבר בסוף השנה הנוכחית”.

  • איזה תכשירים תפתחו?

“עדיין לא ברור האם זה יהיה נר וגינלי, קרם או מדבקה לעור, כולם טיפולים מקומיים, המשפיעים ישירות על איבר המטרה, מבלי לערב מערכות אחרות בגוף. היעד הוא בראש ובראשונה לטפל בכאבים, אבל גם בשורש הבעיה”.

  • כלומר, לרפא את המחלה?

 “יהיה יומרני לומר את זה. הייתי אומר ‘לטפל בגורמים למחלה’, שהבסיס שלה  הוא דלקתי. יש לציין שאחת ההשלכות הקשות של המחלה, היא קושי להיכנס להריון. אנחנו מאמינים שאם נצליח לטפל בשורש הדלקתי של המחלה, נוכל גם להוריד את שיעורי אי-הפיריון. מעבר לזה, כמובן שהטיפול יחסוך נטילת תרופות נגד כאבים ותרופות מבוססות הורמונים”.  

פלטפורמת הנתונים הגדולה בעולם על קנאביס ונשים

ומה בקנה? בהמשך לכך שכאבי מחזור הם התסמין השכיח של המחלה האמורה, מתכוונים ב-Lumir Lab להמשיך משם לתרופה לכאבי מחזור בכלל, שאמורה לצאת לשוק בשנת 2020. עדיין לא בישראל, למרבה הצער, עד שתיכנס לרשימה ההתוויות של משרד הבריאות.

במקביל, משתפת המעבדה פעולה עם החברה הקנדית Strainprint, העוסקת באיסוף וניתוח נתונים על השפעת קנאביס על מחלות שונות, להקמת פלטפורמת המידע הגדולה בעולם, בנושא השפעת קנאביס על מגוון בעיות רפואיות שמהן סובלות נשים. “מדובר באפליקציה, שמושקת בקנדה כבר בימים אלה”, אומר הוד. “כיום אנחנו עובדים על ההתאמה שלה לעברית ונשיק אותה בישראל בחודשים הקרובים”.

 

השמיים הם הגבול

מכיוון שכאשר מדובר בקנאביס ורפואה, נדמה שהשמיים הם הגבול, הכוונה היא  להתפרס לתחומי רפואה נוספים. “אנחנו בונים שיתופי פעולה עם חברות קנאביס וחברות רפואיות מובילות בעולם, לפיתוח מוצרי קנאביס, תוספי תזונה, תכשירים לבעיות עור ועוד.

 “הניסיון הרב שנצבר בישראל בחקר הצמח, מביא אלינו לא מעט פניות מגופי מחקר, מוסדות אקדמיים ויצרני קנאביס מהארץ והעולם, שמעוניינים שננהל עבורם מחקרים לפיתוח מוצרים מבוססי קנאביס מתקדמים ומוכחים מדעית”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות