ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
האם בקרוב הפרחים הרפואיים יהיו נחלת העבר? - מאת שלומי סנדק

האם בקרוב פרחים רפואיים יהיו נחלת העבר? – מאת שלומי סנדק

שתפו את החברים

פרחיו של צמח הקנאביס הם המקור לחומרים הפעילים שבו כגון THC ו-CBD, שמהם מופקות כל הסגולות הרפואיות שמוכרות כל כך טוב לעשרות אלפי חולים בישראל. אם הפרחים הם המקור, איך ייתכן שמשרד הבריאות מעלים (בעיקר גורס) אותם בשיטתיות מהמדפים והופך…

פרחיו של צמח הקנאביס הם המקור לחומרים הפעילים שבו כגון THC ו-CBD, שמהם מופקות כל הסגולות הרפואיות שמוכרות כל כך טוב לעשרות אלפי חולים בישראל. אם הפרחים הם המקור, איך ייתכן שמשרד הבריאות מעלים (בעיקר גורס) אותם בשיטתיות מהמדפים והופך אותם למצרך נדיר שלא כל מטופל זוכה לראות בתקופה האחרונה. האם בקרוב הפרחים הרפואיים יהפכו לנחלת העבר וכולנו נכיר רק שמן ומיצויים בקופסה

אני יכול להבין רופאים שמתקשים לתת המלצות לעישון, למרות שמדובר בקנאביס ולא בטבק. עבורם, להמליץ לחולה על עישון זה קשה בדיוק כמו שקשה יהיה למסעדן חרדי להמליץ לסועד על המבורגר עם גבינה… עישון (של כל חומר אורגני) מבחינתם הוא שלילי, נ-קו-דה.

מחודש לחודש, משנה לשנה, יותר מטופלי קנאביס חדשים מקבלים המלצות אך ורק למיצוי (שימוש בשמן) או אידוי (של חומר גרוס), וישנה הרגשה ברורה שהתצורה הטבעית של קנאביס – פרחים שלמים, יפים וריחניים – נעלמת מהעולם.

אני משער כי השאיפה של משרד הבריאות היא להכין אותנו לכך שבבוא הזמן, לא ניתן יהיה יותר לקבל פרחי קנאביס לעישון אלא רק בצורה של שמנים (כדוגמת השמן של ‘רפא’ שזמין היום לבדו בבתי המרקחת), תרסיסים, כמוסות, נרות – ואם כבר פרחים, אז בסיגריות מגולגלות או כחומר גרוס בלבד, על מנת שהכמות הנצרכת על ידי החולה תהיה מדידה ככל האפשר כמקובל לגבי התרופות הסינטטיות והכימיות, מה שלדברי רופאים רבים יקל עליהם להמליץ על הטיפול.

לא רק בשוויץ - משלוחי פרחים ומוצרי CBD חוקיים בארה"ב
הרבה לפני שמן – לא לשכוח שזה פרח

כפי שמאשר סקר קטן שערכתי בעצמי בין מאות צרכני קנאביס רפואי בישראל, מרבית הצרכנים מעדיפים לצרוך את הקנאביס בצורת פרחים לעישון או אידוי משום שלטוב או לרע – זו צורת הצריכה היעילה ביותר של הצמח. ואכן, 16% בלבד (מתוך 671 משתתפים/ות מאומתים שענו) העדיפו לצרוך את הקנאביס בצורת שמן.

לעומתם, מרביתם המוחלטת של החולים מעדיפים לצרוך את התרופה שלהם, זו שאמורה לעזור להם ולהתאים לצרכיהם האישיים, בתצורת פרחים אמיתיים ושלמים. לא רק בשביל האיכות של מוצג מוזיאוני שעומד להיעלם, אלא בעיקר וקודם כל בשביל הבריאות שלהם, עליה משרד הבריאות אחור להגן אם אינני טועה.

מה רע בסיגריות מוכנות או בקנאביס גרוס?

לפני שאני ממשיך לטעון בזכותם הטבעית של הפרחים, כדאי שאתחיל ממה שבעצם כל כך פחות טוב בתצורה האחרת שמעדיף משרד הבריאות להגיש בינתיים בבתי המרקחת.

מטופלים רבים מעידים כי הסיגריות המוכנות והקנאביס הגרוס הנם חלשים יותר ואף גורמים לעיתים לכאבי ראש או בחילות, וזאת ממש לא סתם הרגשה.

הסיבה לכך נעוצה באופן הכנת הסיגריות או התערובת הגרוסה: הסיגריות המוכונות נוצרות במכונה אוטומטית, ובתוכה הפרחים מנוערים, מעורבלים ונקצצים היטב בתהליך אגרסיבי.

טריכומות - צריכות להיות שקופות-לבנות ולא כתומות מדי
טריכומות – בלי זה איבדתם את מרבית ההשפעה

ניעור אינטנסיבי ופראי זה גורם לכמות גדולה של טריכומות לנשור מהפרח, כאילו היו תפוחים שנושרים מהעץ המנוער בחוזקה: לטריכומות הללו, מהן אגב ניתן להכין חשיש, מייחסים סגולות רפואיות רבות ובלעדיהן הקנאביס הרבה פחות יעיל מבחינה רפואית ונפשית, כפי שמעידים מטופלים רבים שניסו והתאכזבו.

כמו כן במסגרת הסקר עולה כי גם מרבית האנשים שמעדיפים שמן בכל זאת רוצים את הפרחים שלהם שלמים. בסך הכל 95% מתוך 651 המשתתפים העדיפו לקבל את הקנאביס שלהם בצורת פרחים, ורק 5% בלבד העדיפו לקבל את הקנאביס גרוס, בעיקר מטופלים שמכינים מהקנאביס עוגיות.

חבל שמשרד הבריאות, שהיום בבוקר מיהר להודיע כי “הרפורמה המלאה” תיכנס לתוקף סופי ב-1.4.19 ללא שום איחורים, לא מפיק את הלקח מהניסיונות הקודמים שנעשו עד כה ליצור “צורת צריכה אחרת”.

כבר כשלו בזה קודם – קנאביס במעבדה זה לא עסק

קנאביס סינתטי ומפוקח, שנוצר בתנאי מעבדה ואמור לשמש בתור תרופה מדויקת ומדידה מאד, הוא לא רעיון חדש שמשרד הבריאות שלנו המציא. למעשה, זה נוסה ובעיקר נכשל כבר פעמים רבות בעבר.

למשל, ישנה תרופה בשם מרינול המכילה קנאביס סינטטי, שנמצאת בשוק מזה שנים ולא זוכה להצלחה כלשהי. כמוה ישנו גם תרסיס ה-‘Sativex‘ למשל, שאני אישית לא מכיר ולו מטופל אחד שרכש אותו בפעם השנייה לאחר שהתנסה בו וגילה שהוא לא עוזר בכלום.

שמן קנאביס - אילוסטרציה
שמן קנאביס – זה לא מוצר מעבדה

הוכחה נוספת לחוסר יעילותו של התרסיס, אשר לכאורה הוא תמצית מעבדתית מדודה ומדויקת של כל מרכיבי הצמח, היא היעדרותו הבולטת והמוחלטת מהשוק השחור. לא תמצאו בקבוקוני ‘Sativex’ למכירה אפילו בקבוצות הטלגרם וגם לא אצל סוחרי התרופות באיזור התחנה המרכזית, היכן שניתן להשיג החל מרטלין ועד למדבקות מורפיום!

למה? אין לזה ביקוש משום שזה פשוט מאד לא עובד, או במקרה הטוב זה הרבה פחות יעיל מאשר הצמח בצורתו הטבעית, כולל צמח מסכן שגדל בבית בתנאים הכי מינימליים בלי שום ציוד.

ועדיין, משרד הבריאות שבוי בחלום שיצליח לשפר את עבודת הבורא ולסנטז את הצמח לפי התקנים השונים שלו, כך שניתן יהיה לצרוך אותו לא בעישון, ורצוי גם ללא ההשפעה הפסיכוטרופית. בסך הכל נשמע הגיוני לא? בשטח נראה שלפחות המטופלים סבורים שלא.

ואיך נסתדר? בטלגראס או באוהל בבית

משרד הבריאות בוודאי בונה על כך שאנחנו, ציבור המטופלים, מסתגלים מהר לשינויים, מאיימים בתגובות חריפות מול המקלדת או בהפגנה התורנית אבל בפועל, בולעים את הגלולה כמו ילדים טובים.

כך למשל היה בשנת 2010, כאשר משרד הבריאות החל לבטל את הרישיונות לגידול עצמי שניתנו עד אז לחולים (כל חולה רשאי היה לגדל לעצמו עד 10 שתילים), וכך היה בכל פעם שהוא הוריד את המינון ההתחלתי לטיפול, בהדרגתיות מ- 100 גרם בחודש בשנת 2009 עד ל 20 גרם בחודש בלבד כיום.

אז מה הפלא שמשרד הבריאות מניח שגם הפעם, ציבור המטופלים יסתגל לצורות הצריכה החדשות? הם מניחים מראש שאנחנו נסתדר, ונבלע גם הפעם את כל השינויים כולל עליית המחירים ובעיקר ביטול הזנים, שכרגע מסתמן מאד בתור ביטול מוחלט של תצורת התפרחת השלמה.

בריטניה מתקדמת: רופאים יוכלו לרשום שמן קנאביס לחולי כאב
משרד הבריאות לא אוהב פרחים – אבל המדיקליזציה לא עובדת

אם כך יהיה והפרחים הרפואיים לעישון יהיו בקרוב נחלת העבר, צפוי משבר מסיבי בשוק הרפואי, שכבר עכשיו אין בו מספיק דאגה שלטונית למצוקת החולים, הלכה למעשה כפי שראינו שוב השבוע אצל מטופלי ‘תיקון עולם’ שנשארו תלויים באוויר למשך כמה ימים.

משבר כזה יגרור באופן בלתי נמנע מעבר מסיבי של חולים לטלגראס או לאפיק הגידול העצמי, ובעקבות כך מספר הבקשות לשימוש בקנאביס רפואי ירד באופן חד (לשביעות רצונם של הפקידים וחלק מהרופאים) – אבל המאבק למען השחרור המוחלט של הצמח, קרי לגליזציה, יהפוך למאבק עממי שהממסד לא יוכל לעוד להתעלם ממנו.

עכשיו הגיע הזמן שהממסד יראה לנו את הקלפים שלו, ובקרוב ככל הנראה נדע אם אנחנו הולכים לעתיד רפואי קלוקל שצפוי להחיות את אש מאבק הלגליזציה, או שברגע האחרון מישהו במשרד הבריאות יבין את גודל המהומה הצפויה וימצא כרגיל איזה פתרון ביניים זמני או דחייה, בתקווה שהיא תכלול פרחים בתצורה שהבורא התכוון לשווק אותם.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 3

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. ד"ר אלן פלשמן |

    מילים כדורבנות, שלומי.
    אוסיף כמי שמטפל בילדים אוטיסטיים עם שמן קנביס, ושם משרד הבריאות משתדל להיות פחות או יותר סיבר, צריך להכיר בכישלון המוחלט של משרד הבריאות בניהול מערכת קנביס שעומד בקריטריונים המינימאליים של שירותי בריאות. אין שקיפות, יש הקפדה על פשע רפואי מובהק באופן סיטמתי בכך שרופא (של היק”ר) מרשה לעצמו להפריע לטיפול של מומחה מבלי שהוא בודק את במטופל, מחייבים שייכות של רישיון לספק אחד, ויוצרים פאניקה לגבי רצף הטיפולי. מערכת בריאות שמנתהלת כך דינה להיסגר. מצד שני היק”ר איפשר מספיק ניסיון עם הקנביס המלא – הפרחים – כדי להוכיח שהוא לא סם מסוכן – לפי הגדרה תועלת רפואית שוללת הגדרת סם מסוכן. גם ארדן וביבי יודעים זאת. אין סיבה להמתין לרפורמה שרפורמה לא ההקרוב ולא זה שאחריו. הקנביס מרפא, משרד הבריאות אינו מסוגל לההל אותו, אין שום רשות למדינה להגביל חולים מגישה לתרופה שאינה מסוכנת, זה הזמן עכשיו לדרוש לגליזציה.

  2. דרור זנדמן |

    אין גבול לשתלטנות, לבורות ולרשעות בנושא זה. ספק אם מישהו יתעורר אפילו אם חולה יצית את עצמו

  3. אלון |

    שלומי למה לא מדברים על זה שתיקון עולם מרסס את הקניבס והוא מגיע יבש בלי סי בי די בכלל ללא אפקט רפואי מה שמקבלים שם זה שלד של קניבס +ריסוס מקבלים גונגלחים כאלה קטנים ואפילו פרח אחד נורמלי אן זה לא תרופה זה כרתה. וזה האמת המרה לצערנו עושים מהחולים צחוק.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות