ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

בעקבות פורטוגל – סמים בקליפורניה הם כבר לא בעיה פלילית

שתפו את החברים

הרשויות בקליפורניה, ארה”ב, חוקקו חוק חדש שמבטל את הסטטוס הפלילי המלא של שימוש בסמים, והופך את המלחמה בהם לנושא בטיפול משרד הבריאות בלבד. במסגרת החוק יוקמו עשרות מרפאות שיאפשרו למכורים גישה לסמים נפוצים רבים כמו קוקאין, הרואין, ספידים וגם משככי…

הרשויות בקליפורניה, ארה”ב, חוקקו חוק חדש שמבטל את הסטטוס הפלילי המלא של שימוש בסמים, והופך את המלחמה בהם לנושא בטיפול משרד הבריאות בלבד. במסגרת החוק יוקמו עשרות מרפאות שיאפשרו למכורים גישה לסמים נפוצים רבים כמו קוקאין, הרואין, ספידים וגם משככי כאבים ותרופות מרשם אופיואידיות, במסגרת מפוקחת ומצומצמת שתסייע להם להיגמל מהם.

הגישה לפיה צריכת סמים היא עבירה פלילית, שכדי לטפל בה יש להשתמש בכוחות המשטרה ומערכת האכיפה דרך הטלת עונשי מאסר וקנסות, כבר הוכיחה את עצמה בתור גישה כושלת ביותר שכבר 8 עשורים הורסת חיי אדם רבים מבלי להניב תוצאות כלשהן.

פורטוגל היא אחת המדינות הראשונות שהבינו לעומק את הכישלון של השיטה הישנה ויצרו שיטה חדשה ויעילה (אי הפללה של כל סוגי הסמים), לפיה הבעיה החברתית של צריכת סמים היא נושא רפואי שיש לטפל בו במסגרת מערכת הבריאות, ללא התערבות משטרתית או חקיקה פלילית.

כעת, מדינת קליפורניה, שעסוקה בחודשים האחרונים באינספור ישיבות חקיקה והכנת הצעות חוק לקראת הבחירות בחודש נובמבר, העבירה חוק חדש שנוסח ברוח “המודל הפורטוגלי” וקובע כי הטיפול במכורים לסמים יתבצע במסגרת גמילה מבוקרת בלבד.

רוצה סמים? המדינה תספק לך

כחלק ממתווה החוק, כל סוגי הסמים עוברים סוג של אי הפללה חלקית ומוגדרים מחדש בתור “גורמי סיכון ממכרים” שהאחראי על מניעתם הוא משרד הבריאות המדיני.

כל סוגי הסמים הללו – ביניהם קוקאין, הרואין, סוגים שונים של סמים ממריצים ואופיואידים שונים – יחולקו למכורים במרפאות “הזרקה בטוחה” חינמיות, שיקומו בעשרותיהן בעיר ובמחוז סן פרנסיסקו מהיום ועד שנת 2022.

במרפאות הללו יעבדו רופאים ואחיות מוסמכים בשירות המדינה, שישגיחו על צרכני הסמים בעת השימוש ולכל אורך זמן ההשפעה שלאחריו, כדי לוודא שלא נגרם להם שום נזק.

כמו כן יועסקו במרפאות פסיכולוגים ויועצים שונים המתמחים בגמילה מהתמכרויות, וכל אדם שירצה לרכוש סמים במרפאה יתחייב לעבור בה גם סדרה של טיפולי גמילה, ייתכן שאפילו באמצעות קנאביס או בשילובו.

במקום כל זה - אפשר קנאביס
סמים – עניין של בריאות ולא של פלילים

מודל מרפאות זה נבחן בעבר על ידי הוואי וניו יורק, ופעיל כיום בהצלחה מרובה במדינות מרילנד, מסצ’וסטס וקולורדו. קליפורניה עומדת להיות המדינה הרביעית שתפעיל מודל זה בשטח, ואם הוא יראה הצלחה דומה לזו שראו המדינות הקודמות, הוא צפוי להפוך במהרה למודל מקובל בקרב מדינות רבות.

“שירותים כאלה המיועדים למניעה של מקרי מוות כתוצאה מנת יתר של סמים, כבר הוכיחו עצמם כיעילים בהשגת מטרה זו ובמקביל גם בקישור המכורים לסמים לשירותי גמילה, ובסך הכל הובילו לירידה במספר מקרי המוות כמו גם בכמות ההידבקות ה-HIV והפטיטיס כחלק משימוש במחטים מזוהמות ברחוב”. מסר נציג ‘ברית מדיניות הסמים’ (DPA), בהצהרה שפורסמה לתקשורת בעקבות אישור החוק החדש בסנאט.

“מחקרים שערכנו בארה”ב הראו שאנשים שקיבלו גישה לתוכנית זו במקום טיפול פלילי, השתתפו יותר בטיפולי גמילה וסיימו אותם באחוזי הצלחה גבוהים יותר”, הוא הוסיף לסיכום. “התמיכה בשיטה זו מתרחבת במהירות ברחבי המדינה בעקבות העלייה במספר מקרי המוות שמקושרים לשימוש בסמים, בעיקר אופיואידים שונים”.

לאחר שהחוק החדש אושר בסנאט ובבית הנבחרים, כעת הוא ממתין לאישור של מושל המדינה ג’רי בראון (Jerry Brown), שצפוי לחתום עליו בשבועיים הקרובים ולתת לו תוקף מיידי.

יש לציין שהחוק החדש לא מבטל לחלוטין את הסטטוס הפלילי של הסמים, אלא רק מאפשר את השימוש בהם באופן חוקי בשטח המרפאות המאושרות. שימוש בסמים בכל מקום אחר, מלבד קנאביס שהנו חוקי בקליפורניה, נותר לא חוקי ועשוי לסבך אתכם עם המשטרה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות