ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
הרפורמה הרפואית בפתח - קנאביס בבתי מרקחת מאפריל 2019

הרפורמה הרפואית בפתח – קנאביס בבתי מרקחת מאפריל 2019

שתפו את החברים

משרד הבריאות הודיע היום לחברות הישראליות המגדלות קנאביס רפואי כי תאריך היעד הסופי ליישום המלא של רפורמת ליצמן – במסגרתה יעברו כל מכירות הקנאביס להתבצע בבתי מרקחת בלבד – הוא ה-1 לאפריל 2019, ועד אז כולן צריכות לעמוד בקריטריונים החדשים…

משרד הבריאות הודיע היום לחברות הישראליות המגדלות קנאביס רפואי כי תאריך היעד הסופי ליישום המלא של רפורמת ליצמן – במסגרתה יעברו כל מכירות הקנאביס להתבצע בבתי מרקחת בלבד – הוא ה-1 לאפריל 2019, ועד אז כולן צריכות לעמוד בקריטריונים החדשים של היק”ר או לעמוד בפני סכנת סגירה. איך נראה העתיד עבור החברות הקיימות, ומה יהיה עם המטופלים? ערפל קיומי.

בשעות הבוקר נערכה היום (ה’) פגישה של נציגי משרד הבריאות מיחידת היק”ר (היחידה לקנאביס רפואי) ונציגיהן של כל החברות הישראליות המגדלות קנאביס רפואי ברישיון המשרד, בה נקבע רשמית תאריך היעד ליישום המלא של רפורמת ליצמן, שתחל בחודש אפריל 2019.

התאריך שנקבע מסמן את סיומו של שלב הפיילוט (כולל רשימת בתי המרקחת) הנוכחי בו נמצאת הרפורמה כיום, שנכון לכעת לא מציב תוצאות מרהיבות בלשון המעטה ופועל במתכונת מצומצמת ביותר שאינה קרובה אפילו לספק את צרכיהם של מטופלי הקנאביס בכל הארץ.

קנאביס רפואי - המלצת רופא
הרפורמה הרפואית – היעד החדש הוא אפריל 2019

בחמשת החודשים שנותרו עד לתאריך היעד, משרד הבריאות טוען כי תצורה זו תתרחב ותגיע לפריסה של כ-100 מוקדים בכל רחבי הארץ שיהיו נגישים לכל המטופלים הזקוקים להם – מה שאותם מטופלים מאד מקווים שאכן יקרה, משום שבתי המרקחת יהפכו במסגרת הרפורמה לאפשרות היחידה שלהם לרכוש קנאביס רפואי.

כעת באופן רשמי אפשר להגיד שרפורמת ליצמן מתחילה, אמנם באיחור של חצי שנה מהתאריך המקורי אך בכל זאת מוקדם מכפי שציפו המתנגדים לה, שעד היום דיברו על עצירה והקפאה מוחלטת שלה בשם ההגנה על המטופלים.

מה קורה עם חברות הקנאביס? ערפל קיומי

לדברי היק”ר כפי שנמסרו היום בפגישה, כל הפעילות של חברות הקנאביס הישראליות צריכה להתאים עצמה לתקנים החדשים (GAP לחוות גידול ו-GMP למפעל ייצור) עד לתאריך ה-31.3.19, אשר יאוחר ממנו חווה שלא תעמוד בקריטריונים לא תורשה להמשיך לפעול.

לפי פרטים שנמסרו על ידי נציגי החברות עצמן, שדיווחו במהלך הפגישה על רמת מוכנותן לתחילת יישום הרפורמה המלאה, ישנן רק 5 חברות – ‘BOL’ (שאיפה לחיים), ‘IMC’, ‘קאנדוק’, ‘שיח’ ו-‘פנאקסיה’ – שמחזיקות נכון להיום בחווה או מפעל ייצור העומדים בתקן החדש.

כלומר, שאר החברות בשוק הקנאביס הישראלי , כולל חברת ‘תיקון עולם’ שפועלת כרגע בהמתנה לתוצאות הבדיקות של משרד הבריאות בתחילת השבוע הבא, נמצאות נכון לכרגע בערפל קיומי, שבסיומו ייתכן כי משרד הבריאות ימנע את המשך פעילותן במתווה החדש.

קנאביס איכותי מול קנאביס "חשאב" (לא איכותי)
לא עומדים בתקן? מספר חברות עלולות להפסיק פעילות

מלבד חברת ‘תיקון עולם’ שנמצאת כרגע בתהליכי מעבר לחווה חדשה שאמורה לעמוד בקרוב בתקן GAP, לא ידוע מה יעלה בגורלן של שאר החברות עם תחילת הרפורמה בחודש אפריל.

מחברות ‘פארמוקן’, ‘טבע אדיר’ ו-‘בטר’ נמסר כי חוות הגידול נמצאות בימים אלו בתהליכים של התאמה לקריטריונים החדשים, ותקני ה-GAP שהן אמורות לקבל צפוים להתקבל עד תום תקופת הפיילוט.

ראש יחידת היק”ר יובל לדנשפט, הודיע לחברות הקנאביס הרפואי כי האישור התקופתי (כל חצי שנה) שניתן לחברות בפעם האחרונה בחודש ספטמבר הוא האחרון שיינתן לחברה שאינה מחזיקה במתקני ייצור וגידול בתקנים החדשים, וכי חידוש הרישיון בחודש מרץ יינתן רק לחברות שיעמדו בהן.

ומה עם המטופלים? “רחמנא ליצמן”, אבל בקלות

אם עד עתה התלוננו המטופלים על “גזירות הרפורמה” – הכוללות בין היתר עליית מחירים, סיכון גבוה לביטול מרבית הזנים וביטול (לא על הנייר, רק בפועל) של תפרחות הקנאביס שלמות לטובת תפרחות גרוסות ומוצרי מיצוי שונים – אז עכשיו מגיע רגע האמת, בו נראה כיצד משרד הבריאות מצליח לעמוד ביישום הרפורמה מבלי לגרום לפגיעות הללו, או לפחות מצליח למצוא למטופלים פתרון אלטרנטיבי.

נכון לכרגע לא מסתמן כי תהיה למטופלי הקנאביס אפשרות חלופית, ואם לא תוגש תביעה בבג”צ נגד הרפורמה או ייעשה מהלך אחר כדי להקפיאה, כל המטופלים יחויבו לעבור לשיטת החלוקה החדשה עד ה-1.4.19 או לחלופין בתום תוקף הרישיון הנוכחי שלהם, המאוחר מבין השניים.

גם מטופלים שתוקף הרישיון שלהם נגמר אחרי תאריך זה, ויוכלו עד אז לקבל את הקנאביס שלהם במרכז החלוקה או במשלוח הרגיל של החברה כפי שהיה עד היום, יהיו חייבים לעבור לבסוף לשיטת החלוקה בבתי המרקחת, כך שבתוך כחודש נוסף צפוים כל המטופלים בארץ לעבור לשיטה החדשה.

"רחמנא ליצמן" - מאות הפגינו בת"א נגד רפורמת הקנאביס
עד עכשיו הייתה מחאת מנע – עכשיו הבלאגן יתחיל

למרות הכל, מהפגישה הבוקר יצאו גם חדשות טובות לחולים. הדבר הראשון הוא שמשרד הבריאות מסר כי רשימת ההתוויות שמזכות בקנאביס רפואי תתרחבבעת תחילת הרפורמה ותכלול עוד כמה התוויות חדשות, בין היתר היתרים מיוחדים שיקלו על האוכלוסייה המבוגרת (75 ומעלה) לקבל מרשם מהיר לקנאביס רפואי.

דבר נוסף שנמסר על ידי נציגי משרד הבריאות, ורלוונטי לכל ציבור המטופלים, הוא שייערך שינוי מהותי בתהליך הוצאת וחידוש הרישיון, שיהפוך אותו לפשוט ומהיר, דרך האינטרנט וללא צורך בהגעה פיזית לרופא לצורך הגשת הבקשה.

לסיכום, הדרך לרישיון תהיה קלה יותר, הן עבור מטופלים חדשים והן עבור כאלה המחדשים את רישיונם, אבל ממש לא בטוח שאחרי התהליך תהיה להם אפשרות להגיע לתרופה שהם זקוקים לה במחיר הגיוני, אם בכלל.

אז יותר טוב או פחות טוב? רק הזמן יגיד

בעקבות הערבוב של הקשחות והקלות שקיבלו הבוקר המטופלים, רבים מהם זועמים על שמשרד הבריאות דואג לבירוקרטיה והסדרת תהליכים, אך לא לאיכות וזמינות התרופה שם באמת זקוקים לה, מה שיוצר מצב של “קבלה נוחה ומהירה של תרופה שלא עוזרת לאף אחד” כפי שניסח זאת אחד מהם בפרסום ברשתות החברתיות.

אז מה באמת יהיה עם הרפורמה ותחילת יישומה המלא? בינתיים אין לדעת, ובתור מהלך שעוכב כרגע בחצי שנה נוספת אי אפשר באמת לדעת אפילו שלא תהיה דחייה נוספת, בין אם בגלל חוסרים מצד המגדלים או התגברות עומס ולחץ מצד המטופלים.

עם זאת, סביר להניח שמשרד הבריאות אכן מתכוון הפעם לסגור אחת ולתמיד את “השיטה הישנה” של חלוקת הקנאביס ולהעביר את כל המטופלים למערכת החדשה, בתקווה שעד אז היא תעבוד כראוי.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. דון עמוקה |

    קפה מי-לף .

שינוי גודל גופנים
ניגודיות