ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

קנאביס בתעשייה: 7 משרות מעניינות שנוספו למעגל התעסוקה

שתפו את החברים

לצד הכנסות ישירות של מאות מיליוני דולרים במיסים הנכנסים לקופה הציבורית, תעשיית הקנאביס החוקית בארה”ב מייצרת מקומות עבודה רבים מלבד מכירת פרחים או גידול הצמחים. הנה 7 משרות חדשות שפרחו באמריקה ואולי יגיעו גם אלינו בשנים הקרובות: לקראת סוף שנת…

לצד הכנסות ישירות של מאות מיליוני דולרים במיסים הנכנסים לקופה הציבורית, תעשיית הקנאביס החוקית בארה”ב מייצרת מקומות עבודה רבים מלבד מכירת פרחים או גידול הצמחים. הנה 7 משרות חדשות שפרחו באמריקה ואולי יגיעו גם אלינו בשנים הקרובות:

לקראת סוף שנת 2017 כבר ניתן היום למצוא קנאביס חוקי, חופשי או רפואי, במספר הולך וגדל של מדינות בארצות הברית ומחוצה לה, כשמדי פעם יוצא לתקשורת דו”ח מפוצץ נוסף שמציג את ההכנסות האסטרונומיות ממסים שהלגליזציה מביאה איתה.

לאחרונה פרסמה מחלקת המיסים של קולורדו דו”ח שמציג את סך ההכנסות ממכירות של קנאביס מתחילת השנה ועד לחודש אוגוסט, שהגיעו ללמעלה ממיליארד דולר – סכום שהעשיר את קופת המדינה ביותר מ-150 מיליון דולר במיסים ואגרות שונות – ומראה שחור על גבי לבן תועלת כלכלית ברורה, שעד כה מהווה גורם עיקרי לשינוי החוקי שעברו אותן המדינות.

כסף קנאביס, רווחי הלגלזיציה במיסים
רווחי הלגליזציה – מאות מיליוני דולרים במיסוי ואלפי מקומות עבודה חדשים

לצד ההכנסות הישירות ממיסוי המכירות לציבור, שכאמור מוזכרות לא פעם בתקשורת, ישנה תועלת מהותית נוספת שלא ניתן לזלזל בתרומתה לחברה, לכלכלה ולתעשייה, והיא יצירת אלפי מקומות עבודה חדשים. לא רק כסף שמגיע ממיסוי הכנסות, אלא יצירת הכנסות חדשות עבור אזרחים פשוטים.

7 מקצועות חדשים בתעשיית הקנאביס

בחסות המעטה הירוק והחוקי, משרות שהיו בעבר נחלתם של “עבריינים” שעסקו בהן באופן לא חוקי, הפכו למשרות לגיטימיות ואפילו מכובדות, שמכניסות לבעליהן לא מעט כסף. מעבר למשרות הברורות מאליהן, כמו מגדל צמחים או מוכר בחנות, משגשגת במדינות אלו תעשייה של משרות היקפיות המציעות שירותים כאלה או אחרים הנדרשים בתעשייה החדשה.

אצלנו כולם עדיין עבריינים, אבל מבט מעבר לים מאפשר לנו לקבל הצצה לתעשייה חוקית שמתפתחת בקצב מסחרר לכל הכיוונים. הנה 7 משרות חדשות שנפתחו בשנתיים האחרונות במדינות ארה”ב ששינו את חקיקת הקנאביס:

1. אמני זכוכית – הכנת כלי עישון

ייצור באנגים ופייפים, ובכלל כלי עישון מזכוכית שיעודם הברור הוא ‘שימוש בסמים’, הוא תהליך שהיה מתבצע עד היום רחוק מעיניי הציבור והמשטרה, וגם בישראל נמצא בעיקר מתחת לפני השטח.

במדינות הלגליזציה לעומת זאת, תעשיית הזכוכית משגשגת בזכות השימוש המגוון בה בתעשיית הקנאביס – החל מבאנגים בצורות, צבעים וגדלים שונים, דרך אביזרים למכשירי אידוי אומנותיים ועד לפייפים מסוג חדש כמו ‘באבלר‘ ואף צנצנות זכוכית ייעודיות לאחסון קנאביס.

באנג מעוצב מזכוכית
באנג זכוכית מעוצב – כלי עישון נפוץ בקליפורניה
פייפ זכוכית עבודת יד
פייפ זכוכית עבודת יד
אמנות זכוכית: כלי עישון שמגרים את העין

תחום זה שייך אמנם לקהילת האמנים והיוצרים העצמאיים, וכמובן שלא כל אדם חסר ניסיון יכול להחליט שהוא מייצר עכשיו באנג, אך מאז תחילתו של עידן הלגליזציה הביקוש לאמני זכוכית בארה”ב עלה בצורה דרמטית.

2. שליחים

בעידן הנוחות הביתית וה-VOD, אפשר להגיד שזהו אחד המקצועות ההכרחיים ביותר חוץ מהמגדל והסוחר. השליח הוא חלק משרשרת האספקה והתפקיד שלו הלך והשתכלל עם השנים במקביל לתעשיית השליחויות הרגילה.

שליחויות קנאביס – כמו ‘טלגראס’ אבל חוקי

במדינות המתירות מכירת קנאביס לצרכי פנאי או רפואה, ניתן לקבל את מוצרי הקנאביס באמצעות משלוח עד הבית, וברוב המקרים מהר יותר מהפיצה שתזמינו.

בישראל שירות המשלוחים היחיד שמורשה על פי חוק לשנע קנאביס ברכבים מאובטחים מהספקיות למטופלים שייך לחברת ‘בזלת’, אך במדינות אורגון וקולורדו למשל פועלות עשות חברות כאלו, שמשנעות את הקנאביס אפילו באופנועים מיוחדים. בגלל הדרישה הגבוהה, זהו אחד המקצועות בהם מועסקים כיום הכי הרבה אנשים בתעשייה כולה.

3. מומחי אבטחה ומאבטחים

אחד הענפים שפורח בעיקר בשנה האחרונה בעקבות הקמת חוות חדשות ופתיחת חנויות ממכר רבות בקולורדו, אורגון וקליפורניה, הוא ענף האבטחה המקצועית שמגנה על מקומות אלו מפני השוק השחור, שנלחם כעת על שארית חייו תחת החוקים החדשים.

הצורך באבטחה כיום מתפרש על מגוון מקומות – החל משומרים בכניסה לנקודות החלוקה והחנויות, דרך מאבטחים המלווים את הובלת הקנאביס ועד למערכות אבטחה מתוחכמות המוקמות בחוות הגידול עצמן ומהוות מוקד בקרה ושליטה כפי שמחייב החוק. סביב צורך זה, נפתחו עשרות רבות של חברות המציעות אבטחת חוות קנאביס, ומעסיקות מאות עובדים בכל המדינות המתירות גידול קנאביס לצרכי רפואה.

אבטחת חוות קנאביס רפואי
אבטחת חוות קנאביס – תעשייה משגשגת שמתחרה בשוק השחור

בעתיד מעריכים המומחים בתעשייה כי תחום יפחת באופן טבעי, בעיקר בגלל שזהו תפקידה של הרגולציה, שנועדה להוריד את המחירים על ידי איזון התחרות במשק, מה שיוריד את המחירים ויהפוך את הגניבה של מוצר חקלאי כזה ללא משתלם.

תחום האבטחה בשוק הרפואי בישראל קיבל ברפורמה של ליצמן מקום מיוחד ותקן משלו, בעיקר בגלל החשש מארגוני פשיעה שינסו לשים את ידם על הסחורה היקרה. עם זאת, עד שיעבור החוק בפועל ייתכן ויהיו שינויים גם בצרכי האבטחה.

4. טועמי זנים מומחים

ללא ספק אחת העבודות הנחשקות בתחום הקנאביס, שבמקביל גם דורשת ניסיון רב ומומחיות במגוון נושאים הקשורים להשפעה, גידול, גנטיקה ועוד. לא בדיוק חלום ריאלי עבור סטלן ממוצע, אבל בכל מערכת של אתר או בלוג מקצועי תוכלו למצוא אדם מאושר אחד שהגשים את החלום.

המבחר העצום של זני הקנאביס וההכלאות הגנטיות השונות ביניהם שקיים היום בשוק הוא אדיר, עם קשת רחבה מאד של מקורות, טעמים, ריחות, טרפנים דומינטטיים, סוגי השפעה ועוד פרמטרים רבים לסיווג כל זן.

טועם זני קנאביס, עבודה בתחום הקנאביס
טועם זנים מומחה – עבודת החלומות?

הצורך במתן ציון מדויק לפרח או למוצר קנאביס מסוים על פי קריטריונים כמו ריח, טעם, ארומה, מראה ופרמטרים נוספים, הופך את המקצוע הזה לדומה במיוחד ל-‘טועם יין’. מומחים כאלו מועסקים כ’באד טנדר’ (Budtender – מוכר קנאביס, על משקל “ברמן”) בדיספנסרי’ס של ארצות הברית ואירופה או כיועצים ומדריכי מטופלים לקנאביס הרפואי.

מיפוי המידע על זני קנאביס נמצא בחזית ההשקעה הפיננסית לא רק בעולם האמיתי אל גםג ברשת, וישנם מספר אתרים גדולים כמו ‘Wikileaf’ או ‘leafly’ שמעסיקים מומחים כאלו משל עצמם. בסך הכל, מסתכם מספרם בכמה עשרות בכלל המדינות בארה”ב.

5. אנשי תוכנה

כחלק מהמעבר משוק שחור ונחבא לשוק מפוקח וחוקי שדורש ניתוח נתונים ותחרות עיסקית, הצורך בתוכנות וממשקי עבודה וניהול לחנויות או חוות נעשה הכרחי, במיוחד לאור הדרישות הספציפיות מצמח הקנאביס שתעשיית החקלאות אינה מכירה.

משום מה, ישראל, שנחשבת למעצמה בתחום ההיי-טק עדיין לא מתבלטת בשוק התוכנה העישר שצומח אט אט סביב עולם הקנאביס, אך חברות אמריקאיות רבות כבר השתלטו על הענף וגייסו מתכנתים רבים לשורותיהם, במטרה לגרוף במהירות כמה שיותר פרויקטים בחוות שונות.

תוכנות לניהול חנויות ומשלוחים שלקנאביס
תוכנות לניהול חנויות ומשלוחים של קנאביס
אפליקציות לגידול קנאביס
יש גם יישומונים לגידול קנאביס

המתכנתים יובילו בשנים הקרובות את שוק הקנאביס, בדיוק כמו כל שוק אחר בעידן המחשבים והדאטא של היום, ויהיו חלק מפרויקטים רבים כמו חנויות צריכה וציוד גידול, ממשקים לניהול מלאי, תוכנות להסדרת תהליכי גידול ופיתוחים אנליסטיים לצרכי מחקר.

כאן בישראל פיתחה לאחרונה הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית תוכנה מיוחדת לניהול מחזורי גידול ומעקב אחר היבול, ואפילו בקבוצת ‘טלגראס’ מגיייסים מתכנתים, כפי שפורסם בשבועות האחרונים. שוק התוכנה הירוקה עדיין לא הגיע אלינו, אבל ניתן להניח שאחרי שינוי החוק המוח היהודי והישראלי יפעל בכל כוחו וידביק במהירות את הפערים לחו”ל.

6. יועצים עסקיים מקצועיים

כמו בכל תעשייה מודרנית, גם בתעשיית הקנאביס נדרשים שירותי ייעוץ במגוון תחומים, וישנם לא מעט יועצים עסקיים ואפילו חברות ייעוץ שמעסיקות שכירים רבים שעבודתם היא ליווי היזמים והחקלאים בתהליכי הפיתוח, או ייעוץ רפואי למטופלים וליווי בדרך לרישיון או למציאת המינון הנכון ושיטת הטיפול המתאימה – פנים אל פנים או אפילו באמצעות האינטרנט.

קבלת ייעוץ רפואי לקנאביס: גם באמצעות המחשב

תחום ספציפי שפורח בתעשיית הייעוץ, בצורה לא מפתיעה, או התחום המסחרי ותיעול המכירות. יועצי שיווק שקיימים בעשרותיהם בכל עיר גדולים מסייעים לחברות ועסקים חדשים לפנות אל קהל היעד שלהם בצורה הטובה ביותר, ונחוצים בייחוד כשמדובר בנושא רגיש שכפוף להגבלות פרסום שונות.

ייעוץ בתחום הקנאביס דורש ידע מיוחד שבדרך כלל בא יד ביד עם ידע מקצועי מענף אחר כמו רפואה או משפטים, וכן דורש ידע וניסיון מקצועי רב בעולם הקנאביס, שהיה עד לאחרונה עולם לא חוקי. המתאימים לתפקיד זה גורפים אלפי דולרים בחודש ומקבלים לקוחות חדשים בכמות שרק הולכת ועולה מחודש לחודש.

7. שפים לבישול עם קנאביס

בישול עם קנאביס ברמה המקצועית הוא עניין לא פשוט, בעיקר בגלל המבחר העצום של הזנים וההשפעות, זמני ההשפעה ואופיי הפעולה השונים של החומרים בגוף, אך לאלו שטבלו ידם במחבת ומנוסים בתחום, ישנה כעת עבודה מבטיחה במקומות רבים.

משקאות כמו בירה, יין, וקוקטיילים שונים ניתנים לחיזוק על ידי קנאביס, וך כמובן גם עוגיות, מאפים, ממתקים ואפילו ארוחות שלמות שמבושלות על בסיס קנאביס. מלבד התחום הפרטי והיוקרתי של מסעדות גורמה שפונות לקהל העמיד יותר, תחום זה מתקדם כיום גם ברמה המסחרית.

בישול עם קנאביס
בישול עם קנאביס – ענף מסחרי שפונה גם לקהל היוקרתי

למרות התרחבותו, תחום זה נמצא עדיין בוויכוח משפטי בחלק מהמדינות, ופועל תחת הגבלות שונות כמו איסור על אריזות שמושכות ילדים, חיוב בסימון כל רכיב וכמובן גם את מינון החומר הפעיל על האריזה. עם זאת, הגבולות החוקיים הולכים ומתגמשים, והיצירתיות של החברות המייצרות את המוצרים הולכת וגדלה.

כיום השכר בעבודה כזו, למשל כטבח במפעל לייצור מאכלי קנאביס (Edibles) בקולורדו, זהה לשכר כטבח רגיל, אך העיסוק בתחום מביא איתו הזדמנויות רבות להתקדם ולהתפתח בתחום החדש שרק עכשיו מכה שורשים ראשונים בארה”ב. גם כאן עדיין חסרים ישראלים בתמונה, אך ישנם כבר חלוצים ראשונים שפותחים את הענף לקהל הצרכנים הרחב.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות