ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

קנאביס הוא לא תעלומה – המדע ברור!

שתפו את החברים

בורות וקנאביס – מארק קליימן, פרופסור לשעבר באוניברסיטת UCLA ו”צאר המריחואנה” לשעבר של מדינת וושינגטון, אמר בראיון ללוס אנג’לס טיימס,   שאנחנו כחברה, במידה רבה בורים לחלוטין כשזה מגיע לנושא הקנאביס. בשיחה עם העתינואי פת מוריסון, קליימן הצהיר, “אני כל הזמן…

בורות וקנאביס – מארק קליימן, פרופסור לשעבר באוניברסיטת UCLA ו”צאר המריחואנה” לשעבר של מדינת וושינגטון, אמר בראיון ללוס אנג’לס טיימס,   שאנחנו כחברה, במידה רבה בורים לחלוטין כשזה מגיע לנושא הקנאביס. בשיחה עם העתינואי פת מוריסון, קליימן הצהיר, “אני כל הזמן אומר, אנחנו לא מכירים קנאביס כפי שפילסברי מכירה את הרכב הבראוניז שלה.”

הטענה של קליימן – שצמח המריחואנה והשפעותיו על החברה עדיין נשארו במידה רבה בגדר תעלומה, היא פזמון שכיח למדי. אבל רחוק מלהיות מדויק.

למרות האיסור בן מאה השנים של ממשלת ארה”ב על הצמח, קנאביס הוא בכל זאת אחד החומרים הטיפוליים הפעילים הנחקרים ביותר בהיסטוריה. נכון להיום, יש מעל ל-20,000 מחקרים שפורסמו או ביקורות בספרות המדעית המתייחסות לצמח הקנאביס ולקנבינואידים. כמעט מחצית מהמחקרים יצאו לאור בחמש השנים האחרונות, לפי חיפוש מילת מפתח על פי PubMed Central, המאגר של ממשלת ארה”ב לסקרי מחקר מדעיים. מעל 1,450 מסמכי ביקורת פורסמו בשנת 2013 לבד. לעומת זאת, חיפוש מילת המפתח “hydrocodone”, משכך כאבים מסוכן הנרשם לעיתים קרובות, יעלה כ-600 אזכורים בלבד בכל הספרות המדעית הזמינה.

איזה מידע אלפי מחקרים על קנאביס מספקים לנו? בתור התחלה, הם מגלים כי קנאביס ומרכיביו הפעילים, הנקראים קנבינואידים, בטוחים יחסית ויעילים כתרכובות טיפוליות ו/או לשימוש פנאי. בניגוד לאלכוהול ורוב תרופות המרשם או תרופות הנמכרות ללא מרשם, קנבינואידים הם בלתי רעילים בעליל לתאים בריאים או לאיברים והם אינם מביאים למנת יתר קטלנית. שלא כמו אופיאטים או אתנול, קנבינואידים אינם מדכאים את מערכת העצבים המרכזית ואינם יכולים לגרום לכשל נשימתי. למעשה, מחקר מקיף מ-2008 שפורסם בכתב העת של איגוד הרפואה הקנדית, דיווח כי תרופות המבוססות על קנאביס היו כמעט לחלוטין ללא תקריות יוצאות דופן או תופעות לוואי רציניות בלמעלה מ-30 שנה של שימוש מבוקר.

מחקרים עוד מגלים, כי צמח המריחואנה מכיל בנוסף כ-60 חומרים פעילים שסביר להניח שיש להם תכונות טיפוליות ייחודיות. הסקירה האחרונה זיהתה כ-30 מאפיינים טיפוליים שונים – נוגדי סרטן, תכונות אנטי סוכרתיות, הגנה עצבית, ומאפיינים נוגדי שבץ – המושפעים מקנבינואידים אחרים מ-THC. רובם אך לא כולם, שוחזרו בניסויים קליניים.

סקירה שבוצעה לאחרונה על ידי חוקרים בגרמניה, דיווחה כי בין השנים 2005-2009 בוצעו 37 מחקרים מבוקרים להערכת הבטיחות והיעילות של הקנבינואידים, שכללו 2,563 נבדקים. לאחרונה, ניסויים מאושרי FDA של אוניברסיטת קליפורניה, העריכו את הבטיחות והיעילות של שאיפת קנאביס בכמה מאות נבדקים והגיעו למסקנה: “בהתבסס על ראיות זמינות, הסיווג של הקנאביס כחומר מסוכן מהמעלה הראשונה בפקודת הסמים המסוכנים, ללא ערך רפואי ושמידע על בטיחותו לוקה בחסר, הוא בלתי מבוסס ולא מדויק.” לעומת זאת, תרופות רבות שאושרו כחוק, הוכנסו לשוק על בסיס פחות ניסויים עם פחות נבדקים.

ארגון הבריאות העולמי, הזמין צוות מומחים להשוות את ההשלכות הבריאותיות והחברתיות של שימוש במריחואנה ביחס לחומרים אחרים כמו אלכוהול, ניקוטין ואופיאטים. לאחר כימות הנזקים הקשורים לכל חומר, חוקרים הגיעו למסקנה: “בסך הכל, רוב הסיכונים הללו (הקשורים למריחואנה) הם קטנים עד בינוניים בגודלם. במצטבר, לא סביר שהם מייצרים בעיות בריאות ציבוריות הדומות לאלה המיוצרות כיום על ידי אלכוהול וטבק . על דפוסים קיימים של שימוש, קנאביס מהווה בעיה פחותה בהרבה מבעיות בריאות הציבור הנגרמות עקב השימוש באלכוהול וטבק בחברות המערביות.”

האם זה אומר כי צריכת מריחואנה נטולת סיכון לחלוטין או שאין צורך במחקרים מדעיים על הפרמקולוגיה של הצמח? כמובן שלא! אבל ברור שעכשיו אנחנו יודעים על קנאביס יותר ממה שאנחנו יודעים על אלכוהול, טבק ותרופות מרשם רבות. ובוודאי שאנחנו יודעים מספיק על קנאביס ועל  הכישלון שבאיסור עליו, כדי להפסיק לעצור מבוגרים שצורכים אותו בצורה אחראית.

רועי ג.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות