ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
התרופה הירוקה: דריה - קרוהן

“הקנאביס החזיר לי את האופטימיות”

שתפו את החברים

דריה היא צעירה המטופלת בקנאביס רפואי מזה שנה וחצי בעקבות מחלת הקרוהן שהתגלתה אצלה בגיל 22. אחרי אינספור טיפולים מייאשים ועשרות כדורים מיותרים, התחילה דריה לאבד את האופטימיות שלה במצבה. לאחר שנחשפה לקנאביס הרפואי, סיפרה כי הבינה שיש אור בקצה…

דריה היא צעירה המטופלת בקנאביס רפואי מזה שנה וחצי בעקבות מחלת הקרוהן שהתגלתה אצלה בגיל 22. אחרי אינספור טיפולים מייאשים ועשרות כדורים מיותרים, התחילה דריה לאבד את האופטימיות שלה במצבה. לאחר שנחשפה לקנאביס הרפואי, סיפרה כי הבינה שיש אור בקצה המנהרה וכיצד חזר לה החיוך והכוח להמשיך ולהלחם במחלה. כיום היא מספרת שאחרי שנה וחצי של שימוש בקנאביס היא הבינה שאפשר לחיות בשלום גם עם קרוהן.

דריה היא בחורה צעירה בת 26 אשר מטופלת בקנאביס רפואי מזה שנה וחצי בעקבות מחלת הקרוהן שהתגלתה אצלה בגיל 22, מיד עם שחרורה מהצבא.

היא מספרת שהכל התחיל בכאבי בטן מוזרים שהתחילו להתפתח בזמן שירותה הצבאי, שתחילה חשבה שנובעים מאוכל מקולקל, אך מהר מאוד הבינה שאין קשר.

לאחר שפנתה לאינספור רופאים, בין אם במערכת הצבאית ובין אם בזו האזרחית, הבינה כי כל הפגישות מסתכמות בכך שנאמר לה שכנראה שהיא רגישה ללקטוז, או שהאוכל הצבאי עושה לה לא טוב, ואפילו נאמר לה שקיים סיכוי לא מבוטל שהכאב מגיע ממקור פסיכוסומטי עקב אי שביעות רצונה במערכת הצבאית.

מחלת הקרוהן - מחלת מעיים דלקתית
מחלת הקרוהן (Crohn’s disease): מחלת מעי דלקתית שניתנת לטיפול עם קנאביס רפואי

מיד לאחר שחרורה מהצבא, הופנתה דריה לרופא בכיר על ידי חברי המשפחה, שתוך זמן קצר מאוד אבחן אותה כחולת קרוהן. 

דריה הסכימה להתראיין במסגרת פרויקט ‘התרופה הירוקה’ של קאנה ולספר איך לאחר דרך קשה ומייגעת, היא מצאה סוף סוף את התרופה שעושה לה טוב באמת:

1. מהי ההתוויה בגינה את מטופלת בקנאביס רפואי?

“בגיל 22, מיד עם שחרורי מהצבא אובחנתי כחולת קרוהן. זה התחיל בכך שהרגשתי שמשהו לא בסדר עם הבטן שלי בערך כחצי שנה אחרי שהתגייסתי, אבל בתחילה חשבתי שמשהו לא בסדר עם האוכל בצבא, או עם דברים אחרים, ורק אחרי שניסיתי להביא אוכל מהבית הבנתי שאין קשר”.

“לאחר מכן הפסקתי גם לעשות צרכים בשירותים הצבאיים כי חשבתי שאולי יש קשר לחיידקים שמגיעים משם, אך מהר מאוד הבנתי שגם זאת לא הסיבה. ביקרתי אצל המון רופאים במהלך השירות הצבאי שלי, גם בצבא וגם באזרחות, ואף אחד מהם לא נתן לי תשובה ברורה למצב שלי. לאחר שהשתחררתי, פניתי לרופא מומחה בעקבות המלצה של חברי המשפחה והוא אבחן אותי כחולת קרוהן”.

“המחלה באה אצלי לידי ביטוי בעיקר בהתקפים עזים של כאבי בטן משתקים שיכולים להמשך שעות על גבי שעות, בחילות מטורפות מכל ביס שנכנס לי לפה, רגישויות למאכלים מסוימים וכמובן מצב נפשי קשה מאוד עקב המחלה שהופכת אותך כמעט לסיעודית לגמרי”.

2. איך נחשפת לטיפול בקנאביס?

“לאחר שכל הטיפולים התרופתיים שנתנו לי כשלו בזה אחר זה וגרמו לי לתופעות לוואי נוראיות שכללו בין היתר כאבים עזים, ירידה דרסטית במשקל ופריחה מגרדת בכל הגוף, היה לי ברור שאני צריכה למצוא פתרון אחר. היה לי מאוד קשה להרים את עצמי והייתי במצב פיזי ונפשי חמור מאוד, חשבתי שאין שום פתרון למחלה שלי”.

“בערך חודשיים אחרי שהפסקתי עם כל הכדורים, חבר טוב שלי הציע לי לקרוא קצת ולהתעניין בתחום הקנאביס הרפואי, כי הוא קרא איפשהו שזה עוזר לחולי קרוהן“.

התרופה הירוקה: קנאביס היא תרופה
אלפים לא טועים: קנאביס זאת תרופה

“כיוון שידעתי שאין לי מה להפסיד, פתחתי את האינטנט והתחלתי לקרוא. פתאום נגלה לעיניי מידע רב בשפה האנגלית והעברית אודות קנאביס רפואי וקרוהן. לפני זה כלל לא ידעתי שקרוהן מוגדר תחת רשימת ההתוויות של משרד הבריאות כתנאי לקבלת רישיון”.

“החלטתי להעלות את האופציה בפני ההורים שלי. בהתחלה הם לא הסכימו להקשיב לי והגיבו כמו משפחה רוסית פרימיטיבית, אך מהר מאוד הם הבינו שאני מיואשת ושיכול להיות שאין ברירה. כשהם סקפטיים, ואני אפילו עוד יותר, פניתי לרופא מדהים שהגיש עבורי את הבקשה, שלהפתעתי הרבה אושרה אחרי פחות משבועיים”.

3. תארי את התהליך שעברת עד לקבלת האישור, כולל רופאים, תרופות וטיפולים ניסיוניים 

“מיד לאחר שהשתחררתי מהצבא וביקרתי אצל אותו רופא שאבחן אותי כחולת קרוהן התחלתי סדרת טיפולים בכדורים שניתנו לי על ידי אותו רופא. אני יכולה להעיד שבמשך חודש המצב שלי באמת השתפר מעט והכאבים פחתו, אך חודש לאחר תחילת הטיפול לא רק שהכאבים חזרו, הם נהיו אפילו יותר ויותר חזקים”.

“כאשר חזרתי לאותו רופא וסיפרתי לו שהכדורים החמירו את הכאבים שלי הוא נתן לי אחרים בטענה שכנראה שיש לי רגישות לכדורים הקודמים. את הכדורים החדשים שהוא לקח לי לקחתי במשך שבוע בדיוק והפסקתי, כי פשוט לא הפסקתי להקיא”.

“אחרי שהגעתי לרופא נוסף מטעם קופת החולים שלי, קיבלתי סדרה חדשה לחלוטין של כדורים שעדיין לא הכרתי. בערך חודש לאחר תחילת הכדורים התחילו לי תופעות לוואי נוראיות שבאו לידי ביטוי בכאבי בטן עזים, שלשולים, הקאות ואפילו פריחה מאוד מגרדת על הגוף, מיד זרקתי את הכדורים בייאוש מוחלט ונכנסתי לדיכאון שכנראה שאין פתרון למצב שלי”.

כדורים נרוקטיים לטיפול בקרוהן
“עשרות כדורים, אפס שיפור במצב”

“חודשיים בערך אחרי שהפסקתי את כל הכדורים והמצב שלי הידרדר עוד יותר עד כדי כך שירדתי 18 קילו בזמן קצר מאוד ואפילו אושפזתי פעמיים בבית החולים, חבר טוב שלי הציע לי לנסות ולחקור לבד על קנאביס רפואי כי הוא שמע שזה עוזר מאוד למחלת הקרוהן, וכך עשיתי”.

“השכלתי קצת לגבי הטיפול של קנאביס רפואי לקרוהן ומהר מאוד מצאתי עצמי יושבת מול רופא מדהים שהגיש עבורי את הבקשה. אחרי זמן קצר מאוד, בערך כשבועיים, אושרתי”.

4. תארי את השיפור באורח החיים שלך מאז תחילת הטיפול בקנאביס

“השיפור במצב שלי ובאורח החיים שלי השתנה מקצה לקצה. בתור מישהי שהייתה מעבירה לילות לבנים של כאבים עזים, בכי והקאות אני יכולה להגיד שאת התקף הכאב האחרון שלי חוויתי לפני ארבעה חודשים, ולמרות הכל הוא היה הרבה יותר נסבל ועבר תוך פרק זמן קצר מאוד”.

“ממצב של לילות על גבי לילות ללא שינה, כבר שנה וחצי שאני ישנה כמו תינוקת כל לילה. העליתי חזרה בצורה בריאה ותקינה את כל המשקל שהורדתי וכמובן שאני כבר שנה וחצי לא זוכרת את עצמי מקיאה ומשלשלת”.

“כמו כן, כבר שנה וחצי שאני עובדת בעבודה מסודרת ומפרנסת את עצמי ובשנת הלימודים הקרובה אני אפילו מתחילה ללמוד באוניברסיטה. הקנאביס ללא ספק החזיר לי את החיים למסלול והחזיר לי את האופטימיות. עכשיו אני יודעת שאפשר לחיות בשלום גם עם קרוהן”.

5. האם את מטופלת בקנאביס בלבד, או נוטלת תרופות נוספות במקביל?

“מאז תופעות הלוואי הנוראיות שנאלצתי לחוות הבטחתי לעצמי שאני לא לוקחת שום תרופה. אפילו כשסתם ככה כואב לי הראש, אני יודעת שהקנאביס זה הפתרון בשבילי”.

6. אילו עצות יש לך לתת לחולים שמנסים לקבל אישור?

“אני מודה שאני מרגישה שבורכתי בתהליך שלי. אושרתי כל כך מהר שאפילו לא שמתי לב שאושרתי. אני באמת לא יודעת איזה עצות קונקרטיות אני יכולה לתת. מה שכן, אני מבינה שמדובר בתהליך לא פשוט ולכן אני ממליצה לתפוס את עצמכם בידיים ולדרוש את התרופה שמגיעה לכם. אל תתנו לאנשים לגרום לכם לקחת רעל”. 

7. האם יצא לך לסבול הטרדה מצד המשטרה בקשר לתרופה?

“לשמחתי הרבה לא”.

8. איפה את חושבת שהיית כעת אילולא הרישיון לקנאביס?

“באיזשהו מקום אני ממש מפחדת לחשוב על זה. לפני שקיבלתי את הרישיון הייתה תקופה מאוד ארוכה בה הייתי שרויה במצב פיזי קשה מאוד ומצב נפשי נוראי. נכנסתי לדיכאון, הפסקתי לעבוד לחלוטין והפסקתי לבלות. אני לא רוצה לומר סתם שהייתי מתה, אבל ללא ספק שהייתי הופכת לאדם קשה ותלותי מאוד, מה שלא מתאים בשום צורה לבחורה בת 26”. 

9. מה את חושבת על גידול קנאביס ביתי, והאם את חושבת להתחיל לגדל בעצמך?

“הלוואי והייתי יכולה לגדל לעצמי, אני חושבת שזאת אופציה מופלאה וכולם כבר יודעים את זה. אז נכון, יש אנשים שמגדלים בבית למרות הכל ובאיזשהו מקום אני מאוד מעריכה ומסכימה עם זה. אני מודה שאני פחדנית מאוד, ואני מפחדת מאוד על הרישיון שלי ולכן אני לעולם לא אגדל בבית”.

10. מה דעתך על צריכת קנאביס למטרות פנאי, ומהי עמדתך לגבי לגליזציה?

“אני מודה שאני הייתי בחורה מאוד חנונית שלעולם לא נחשפה לקנאביס לפני הרישיון, אפילו לא דרך חברים. תמיד הסתכלתי על קנאביס כעוד סם שאסור לקחת. היום אני מבינה איזה טעות הייתה לחשוב כך. מדובר בצמח קסום ומופלא שחייב להיות חוקי בכל העולם ובמדינה שלנו בפרט. אנחנו מדינה קטנה עם בעיות של מדינה ענקית ואין שום מצב שכל אזרח ואזרח כאן לא צריך איזה שאכטה בסוף היום כדי להירגע”.

לגליזציה מלאה
לגליזציה: צעד גדול לכלכלה ולכולנו

“כשאני מסתובבת בחוץ ורואה את כל האלימות שיש ברחובות כתוצאה מסמי פיצוציות ואלכוהול, אני באמת שואלת את עצמי לא פעם ולא פעמיים איך האלכוהול חוקי והקנאביס לא”.

“המחשבה שהקנאביס יוביל לסמים קשים יותר היא בזויה ולא נכונה בעייני. אני חושבת שאם תיהיה לגליזציה והקנאביס יחליף את האלכוהול, הנוער שלנו יהיה הרבה יותר טוב, הרבה יותר רגוע והמדינה שלנו תראה קצת יותר טוב ממה שהיא נראית היום”.

סיפורה של דריה פורסם כחלק מפרויקט ‘התרופה הירוקה‘ של קאנה. מטופלים שמעוניינים לחשוף את סיפורם לקהל הרחב במטרה להעלות את המודעות הציבורית לטיפול רפואי בקנאביס, מוזמנים לפנות אלינו במייל (media@canna.co.il) או בהודעה לדף הפייסבוק שלנו.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. עידו |

    מרגש. מאחל לך רק בריאות ואושר

שינוי גודל גופנים
ניגודיות