ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
פרויקט התרופה הירוקה - עמית חולת קרוהן

“במבט לאחור, הקנאביס הציל אותי”

שתפו את החברים

עמית היא צעירה שמטופלת בקנאביס רפואי בעקבות מחלת הקרוהן שהתפרצה אצלה בעת שירותה הצבאי. אחרי שנתיים של כאבי בטן עזים ולא ברורים, היא אובחנה סוף סוף כחולת קרוהן והתחילה לחפש אחרי הטיפול המתאים לה ביותר. אחרי אינספור כדורים, זריקות וטיפולים…

עמית היא צעירה שמטופלת בקנאביס רפואי בעקבות מחלת הקרוהן שהתפרצה אצלה בעת שירותה הצבאי. אחרי שנתיים של כאבי בטן עזים ולא ברורים, היא אובחנה סוף סוף כחולת קרוהן והתחילה לחפש אחרי הטיפול המתאים לה ביותר. אחרי אינספור כדורים, זריקות וטיפולים היא מצאה את התרופה שלטענתה “הצילה לה את החיים” – קנאביס.

עמית היא צעירה בת 26 המטופלת בקנאביס רפואי קרוב ל-5 שנים, בעקבות מחלת הקרוהן שהתפרצה אצלה בעת שירותה הצבאי. אחרי שנתיים של כאבי בטן לא ברורים, שלשולים, הקאות וחולשה כללית בכל הגוף, היא סוף סוף אובחנה במחלת מעיים בשם קרוהן (Crohn’s disease).

מאז אבחונה עברה עמית אינספור טיפולים בתצורת כדורים וזריקות, שבמקום להועיל רק גרמו ליותר נזקים והביאו איתם תופעות לוואי קשות כמו עלייה דרסטית במשקל, תגובות אלרגיות, חום גבוה, הזיות ואפיסת כוחות. 

מחלת מעיים - קרוהן
קרוהן (Crohn’s disease): מחלת מעי דלקתית

יום אחד התנסתה עמית בעישון ג’וינט לראשונה בחייה. כעבור חצי דקה לערך היא הבינה שמצאה את התרופה היחידה שבאמת יכולה להציל לה את החיים ולתת לה קצת נחת ושלווה יחד עם המחלה שלה. 

עמית הסכימה להתראיין במסגרת פרויקט ‘התרופה הירוקה’ של קאנה ולספר על הצמח שלטענתה הציל אותה ממוות בטוח:

1. מהי ההתוויה בגינה את מטופלת בקנאביס רפואי?

“אני מטופלת בקנאביס רפואי בעקבות מחלה הקרוהן שהתגלתה לי בתקופת השירות הצבאי. בתחילת הטירונות, התחילו לי כאבי בטן חזקים שלא יכולתי להבין, והייתי נופלת על הרצפה בלי יכולת לנשום או לעשות משהו. הייתי ילדה מאוד בריאה ומלאה, כך שאף אחד לא ראה או לא הצליח להבין את הכאבים שלי”.

“אחרי כמעט שנתיים בצבא, סוף סוף אבחנו אותי וגילו שיש לי מחלת מעיים הנקראת קרוהן. המחלה התאפיינה בשלשולים, הקאות וכאבים עזים בכל הגוף”.

2. איך נחשפת לטיפול בקנאביס?

“אחרי חודשיים של טיפולים בכדורים שלא הועילו למצבי הרפואי, המשפחה שלי חיפשה כל דבר שיוכל לעזור לי ולהקל עלי. יום אחד אחי ביקר אצל חבר שלו שקיבל בדיוק רישיון לקנאביס רפואי, הוא התייעץ איתו ושאל האם זה עלול לעזור לי, והוא ענה שכן”.

“יום אחד אחי חזר עם ג’וינט מגולגל, ואמר לי לשמור אותו בצד, ולנסות לעשן אותו כשיתקפו אותי כאבים ולבדוק האם זה עוזר למצב שלי. התלבטתי המון וחששתי, גם כי זה לא חוקי וגם כי בחיים לא צרכתי קנאביס בעברי למטרות פנאי”.

“לאחר מספר שבועות המצב שלי החמיר והגיע לכדי מצב שלא יכולתי להכניס שום דבר לפה, עברתי קולונוסקופיה ולקחו לי ביופסיות מהמעיים. כתוצאה מהטיפולים הללו לא הצלחתי לתפקד במשך שבועיים. כאשר אמא שלי ראתה את המצב שלי, היא הייתה חסרת אונים והציעה לי לנסות את הג’וינט שאחי הביא לי”.

צריכת קנאביס למחלת הקרוהן
“עישנתי, וכל הכאבים נעלמו תוך פחות מחצי דקה”.

“בתמיכה של אמא שלי, הלכתי והבאתי את הג’וינט והתיישבתי לעשן אותו. אמא שלי טענה שאחרי כ-15 שניות הצבע חזר לפנים שלי, החיוך התפרש שוב על השפתיים שלי וכל הכאבים נעלמו כלא היו אחרי פחות מחצי דקה”.

“זה היה פשוט אלוהי. הייתי כל כך רעבה סוף סוף והמצב שלי השתפר פלאים. יום למחרת ההורים שלי כבר היו אצל הרופאים הרלוונטיים, מילאו טפסים ולאחר כחודש הבקשה שלי לקנאביס רפואי אושרה”.

3. תארי את התהליך שעברת עד לקבלת האישור, כולל רופאים, תרופות וטיפולים ניסיוניים 

“מהרגע שאובחנתי כחולת קרוהן, התחילו ישר לתת לי סטרואידים. הייתי מטופלת בסטרואידים מעל חצי שנה ותופעות הלוואי שלהם היו נוראיות. סבלתי מחוסר שינה, תאבון מופרז ולא טבעי ועצבים. הרגשתי שזה עשה אותי אדם אחר לחלוטין”.

“בנוסף לסטרואידים קיבלתי כדור ראשוני למחלה שלא הועיל גם הוא למצבי הרפואי. בשלב זה הרופאים התחילו להתלבט אם יש לי בכלל קרוהן והוחלט שאני צריכה ללכת לטיפול פסיכיאטרי. הלכתי לטיפול הפסיכיאטרי אשר בסופו החליטו שאני לא סובלת משום בעיה פסיכיאטרית”. 

“כשהגעתי למשקל של 80 קילו, כתוצאה מתופעת לוואי של הכדור הראשוני, החליטו להתחיל איתי טיפול ביולוגי. נתנו לי ‘אימורן’ שגרם לי לתגובה אלרגית חריפה שבסופה הביאה אותי לכיסא גלגלים עם חום גבוה מאוד, הזיות ואי שליטה במפרקים”.

קרוהן - טיפול בסטרואידים
סטרואידים – טיפול ראשוני לקרוהן ללא שום פשרות

“לאחר שהפסקתי עם הכדורים הנוראיים הללו, התחלתי ללכת שוב. הפעם הוחלט שאני צריכה להתחיל טיפול חדש – התחלתי לקבל ‘יומירה’, שזה זריקות לבטן והירך. במהלך הטיפול הזה הגעתי קרוב ל-99 קילו ומיד דרשתי מהרופא להפסיק את הטיפול”. 

“גם הטיפול בזריקות לא עזר לי, והחליטו להעביר אותי לטיפול ביולוגי אחר בשם ‘רמיקייד’, גם כן זריקות שהפעם ניתנו לי בבית החולים באשפוז יום יחד עם טשטוש על מנת שלא אפתח תגובה אלרגית נוספת. במשך שנה וחצי הייתי מטופלת בטיפול הזה ללא שום הקלה במצבי הרפואי. בסופו של דבר, החליטו לשלוח אותי לבדיקת הקולונוסקופיה, שבעקבותה ניסיתי את הקנאביס הרפואי”.

4. תארי את השיפור באורח החיים שלך מאז תחילת הטיפול בקנאביס

“לאחר שחרורי מהצבא, לא הצלחתי להחזיק בעבודה אחת מעל מספר שבועות בודדים. פוטרתי כל פעם מחדש כי היו ימים שלא הצלחתי לצאת מהבית עקב רצון תכוף ללכת לשירותים או אפיסת כוחות מוחלטת בגוף”.

“בתקופה ההיא הלילות לא היו לילות והימים לא ימים, הייתי מקיאה לפחות 8 פעמים ביום ורצה לשירותים מעל 28 פעמים ביום. בנוסף, התפתחו לי טחורים ופיסורות”.

קנאביס רפואי כטיפול למחלת הקרוהן
“הקנאביס החזיר לי את הצבע לפנים”

“אחרי שהתחלתי עם הקנאביס, היציאות לשירותים פחתו באופן משמעותי וסוף סוף הצלחתי לישון שינה רצופה וטובה. חזרתי לאכול כמו בן אדם והתחלתי לרדת במשקל בצורה בריאה ותקינה. התחלתי דיאטה שבניתי לעצמי בשילוב עם הקנאביס וחזרתי להרגיש כמו בן אדם”

“התקבלתי לעבודה שאני מחזיקה בה כבר קרוב ל-4 שנים, אני מתקדמת ומצליחה להוכיח את עצמי. למרות שיש לפעמים ימים פחות טובים ונפילות, אני יכולה לגמרי להגיד שהקנאביס שינה את חיי. היום יש לי עבודה קבועה, גבר מדהים, ועכשיו במבט לאחור אני מבינה שהקנאביס הציל אותי”.

5. האם את מטופלת בקנאביס בלבד, או נוטלת תרופות נוספות במקביל?

“בנוסף לקנאביס אני מקבלת טיפול ביולוגי בשם ‘סטילרה’ שזוהי זריקה לבטן פעם ב-6 שבועות וכדור ‘לנטון’ שמטרתו להוריד את החומציות בקיבה”.

6. אילו עצות יש לך לתת לחולים שמנסים לקבל אישור?

“אני פונה לכל חולי הקרוהן באשר הם. במידה והרופא שלכם אינו תומך בקנאביס אני ממליצה לעבור לגסטרולוג אחר שכן תומך בטיפול. לפי מיטב זכרוני חובה לעבור שני טיפולים ביולוגיים ולאחר מכן לבקש את הקנאביס”.

“אין באמת דרך אמיתית לזרז את העניין, בייחוד עם הרפורמה החדשה שבעקבותיה הכל עובד בצורה מזעזעת. אני ממליצה להיות סבלניים, לדרוש כמה שיותר חוות דעת עד שתמצאו את הרופא הנכון שיתמוך בכם”.

7. האם יצא לך לסבול הטרדה מצד המשטרה בקשר לתרופה?

“לא. אני מתייחסת לקנאביס כתרופה לכל דבר, אני לא משוויצה בזה ולא מעשנת בסביבת אנשים. כל אחד שיפנה אלי לעולם לא ידע שאני מטופלת קנאביס רפואי או שיש לי מחלה כלשהי. אני נוהגת לפי החוקים שרשומים לי ברישיון ולכן אין סיבה שהמשטרה תטריד אותי”.

8. איפה את חושבת שהיית כעת אילולא הרישיון לקנאביס?

“אני חושבת שהייתי מתה מתת תזונה. הגוף שלי לא היה מצליח להחזיק את עצמו וככל הנראה הייתי מתה מקריסת מערכות. ללא הקנאביס לא הייתי מגיעה לעולם למצב של שקט במחלה שלי”.

9. מה את חושבת על גידול קנאביס ביתי, והאם את חושבת להתחיל לגדל בעצמך?

“אני חושבת שלכל אחד צריך להיות את האישור לגדל קנאביס בבית שלו. כתוצאה מהרפורמות הקנאביס הרפואי רק הולך ומידרדר ואני מאמינה שאם יכולתי לגדל קנאביס היה לי את האיכות והכמות שאני זקוקה לה באמת”.

גידול קנאביס ביתי
גידול קנאביס ביתי – זכותו של כל מטופל

“עם זאת, באופן אישי אני לא אגדל קנאביס כי זה לא חוקי, אך ביום שזה יאושר אני אהיה הראשונה לרוץ ולשתול זרעים”.

10. מה דעתך על צריכת קנאביס למטרות פנאי, ומהי עמדתך לגבי לגליזציה?

“אני לחלוטין בעד צריכת קנאביס למטרות פנאי, לא רק בגלל שזה סממן של חופש אלא בעיקר בגלל שזה לגמרי עדיף אפילו על לשתות בירה”.

“אני תומכת בלגליזציה, מדובר בצמח שהטבע יצר ואין שום סיבה שמישהו בעולם יחליט שהוא אסור. כמו כל מני צמחי מרפא, גם הקנאביס הוא סגולה רפואית של הטבע. אני מאמינה שיום אחד האנשים מלמעלה יתפכחו ובסופו של דבר גם לנו תהיה לגליזציה”.

סיפורה של עמית פורסם כחלק מפרויקט ‘התרופה הירוקה‘ של קאנה. מטופלים שמעוניינים לחשוף את סיפורם לקהל הרחב במטרה להעלות את המודעות הציבורית לטיפול רפואי בקנאביס, מוזמנים לפנות אלינו במייל (media@canna.co.il) או בהודעה לדף הפייסבוק שלנו.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. רונה |

    מהממת עמית❤
    רק בריאות

  2. אביב |

    אישה חזקה עלי והצליחי אוהבים אותך כל עם ישראל ❤❤❤

שינוי גודל גופנים
ניגודיות