ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
ימית פורמוזה - קנאביס ואפילפסיה

“הקנאביס החזיר לי את הביטחון לצאת מהבית”

שתפו את החברים

ימית פורמוזה היא צעירה שאובחנה בגיל 14 כחולת אפילפסיה. אחרי מסע לא פשוט בעקבות התרופה שתסייע לה באמת, במהלכו ספגה נזק חמור שנגרם לגופה לאחר התקף שעברה, הבינה ימית שצריך מהר מאוד למצוא פתרון חלופי לכל התרופות הנרוקטיות. מאז, 3…

ימית פורמוזה היא צעירה שאובחנה בגיל 14 כחולת אפילפסיה. אחרי מסע לא פשוט בעקבות התרופה שתסייע לה באמת, במהלכו ספגה נזק חמור שנגרם לגופה לאחר התקף שעברה, הבינה ימית שצריך מהר מאוד למצוא פתרון חלופי לכל התרופות הנרוקטיות. מאז, 3 וחצי שנים שהיא מטופלת בקנאביס, מייצגת את הקהילה האפילפטית בכנסת ומספרת על הצמח שהחזיר לה את הביטחון לצאת מהבית לא חשש.

ימית פורמוזה היא צעירה בת 28, שאובחנה בגיל 14 כחולת אפילפסיה. למחלת האפילפסיה יש מספר דרגות, וימית סובלת מאפילפסיה חמורה מאוד המאופיינת בפרכוסי’טוני קלוני‘.

לאחר מסע ארוך ומפרך בין שלל רופאים שלא הסכימו אפילו לשמוע אותה, טסה ימית לאמסטרדם. במהלך החופשה יצא לה להתנסות בקנאביס ולעשן המון זנים שונים, וכך נוכחה לדעת שסוגים מסוימים של קנאביס אכן עוזרים לה ומעלימים לה את ההתקפים כמעט לגמרי.

ימית פורמוזה - קנאביס ואפילפסיה
אפילפסיה – הפרעה נוירולוגית המאופיינת בעיקר בפרכוסים

אחרי הטיול היה לה ברור שהיא מצאה את התרופה שיכולה להציל לה את החיים, ומאז החליטה ימית לעשות כל שביכולתה ולהילחם עד קבלת הרישיון, מה שנמשך חודשים ארוכים אך הסתיים בהצלחה.

מאז קבלת הרישיון שלה, החליטה ימית להפוך לפעילה בתחום הקנאביס, בעיקר בתחום האפילפסיה, והיום היא אחת הפעילות המוכרות ביותר בכנסת ועוזרת בהתנדבות מלאה בליווי חולים בתחילת דרכם בדרך לקבלת הרישיון המיוחל.

ימית הסכימה להתראיין במסגרת פרויקט התרופה הירוקה בשיתוף עם קאנה, ולספר על הצמח המופלא שהצליח לעשות מה שמגוון רחב מאוד של כדורים נכשלו בו הרבה זמן.

1. מהי ההתוויה בגינה את מטופלת בקנאביס רפואי?

“בגיל 14 אובחנתי כחולת אפילפסיה. אני חולת אפילפסיה בדרגה חמורה מאוד, והאפילפסיה ממנה אני סובלת מאופיינת בפרכוסי ‘טוני קלוני’. לחולים בסוג זה של אפילפסיה יש סיכון לעילפון ופרכוס בכל מקום ובכל שעה ביום ללא שום התראה מוקדמת”.

2. איך נחשפת לטיפול בקנאביס?

“התעניינתי במאמרים שונים ברשת עוד לפני שהתחילו לתת טיפול לאפילפטים, וככה השכלתי ולמדתי הכל בכוחות עצמי אודות הטיפול בקנאביס רפואי לאפילפסיה”.

“בהמשך טסתי לאמסטרדם על מנת לראות האם הקנאביס באמת יכול לעזור לי. טסתי ללא הכדורים שלי וניסיתי מגוון רחב מאוד של זנים, ולמרות חוסר בתרופות לכאורה, במהלך כל השהות שלי שם לא היו לי שום ניתוקים ושום התקפים. בשלב הזה הבנתי שאני אעשה כל מה שצריך על מנת לקבל רישיון לקנאביס, שהיה הדבר היעיל ביותר שנתקלתי בו עד עכשיו”. 

3. תארי את התהליך שעברת עד לקבלת האישור, כולל רופאים, תרופות וטיפולים ניסיוניים

“עברתי מסע לא פשוט בכלל בחיפוש אחר הרופא שיהיה מוכן להקשיב לי ולעזור לי. בעבר, הקנאביס הרפואי לא היה בהתוויות לאפילפטים וכל רופא אליו הגעתי התנגד נחרצות לרעיון הזה, בדומה למה שקורה היום אך בצורה מוחלטת הרבה יותר”.

“המחשבה שאני יודעת שיש בוודאות תרופה שעוזרת לי, אך אין באפשרותי להשיג אותה, הכניסה אותי לדיכאון כבד. לקחתי מגוון של תרופות במינון גבוה מאוד של 10,000 מ”ג ליום, כמו ‘דפלפט כרונו’ ו’קפרה’ שלא הועילו לי בכלום ואף החמירו את מצבי עם התופעות לוואי הנוראיות שיש לכדורים הללו”.

קנאביס ואפילפסיה - ימית פורמוזה
תרופות נרקוטיות – המכשול של כל מטופל בדרך לרישיון

“תוך שאני נוטלת את התרופות הנרוקטיות שכביכול היו אמורות לעזור לי, עברתי התקף קשה שבמהלכו נפלתי ושברתי את הלסתות באזור מעלה הפנים והסנטר, וגם את האף וחלק מהשיניים”.

“בסופו של דבר הגעתי לפרופסור בכיר בתחום הנוירולוגיה שהיה מוכן להמליץ ולהגיש עבורי את הבקשה ליק”ר, כיוון שהמצב שלי היה חריג וקשה מאוד, ולהפתעתי מהר מאוד אושרתי”. 

4. תארי את השיפור באורח החיים שלך מאז תחילת הטיפול בקנאביס

“השיפור באורח החיים הוא מדהים. מאז תחילת הטיפול בקנאביס הצלחתי ללמוד לימודי תעודה בהנהלת חשבונות ועברתי אותם בהצלחה. לפני תחילת הטיפול בקנאביס רפואי לא הייתי מעלה על דעתי להירשם ללימודים או לנסות לאמץ כל דבר שהוא שגרה מחוץ לתרופות וייסורים”.

“ההתקפים שלי הופחתו בצורה משמעותית. פעם היו לי כחמישה התקפים בשבועיים, ומאז הטיפול בקנאביס זה ירד להתקף אחד בחודש בערך. הקנאביס פשוט החזיר לי את הביטחון העצמי בדבר הכי בסיסי של לצאת מהבית בלי חששות”.

5. האם את מטופלת בקנאביס בלבד, או נוטלת תרופות נוספות במקביל?

“אני מטופלת בקנאביס רפואי בשילוב תרופה הנקראית ‘טגרטות’, והיום אני חופשיה מכל התרופות הרבות שטופלתי בהן בעבר”.

6. אילו עצות יש לך לתת לחולים שמנסים לקבל אישור?

“מי שמכיר אותי יודע שאני פעילה מאוד בתחום הקנאביס בישראל, בעיקר בתחום האפילפסיה, ואני מייצגת חולים אפילפטים בכנסת ועושה כל מה שביכולתי על מנת לעזור לאנשים לקבל את הרישיון שלהם”.

“אין לי עצות קונקרטיות לגבי זירוז קבלת הרישיון, הרי בסופו של דבר משרד הבריאות לוקח את ההחלטה הסופית. מה שאני יכולה לעשות הוא להציע את עצמי כתמיכה, ליווי וייעוץ עד לקבלת הרישיון, וכמובן בחינם לכל מי שצריך”.

7. האם יצא לך לסבול הטרדה מצד המשטרה בקשר לתרופה?

“בעבר, כשהאפילפסיה עוד לא נכנסה לרשימת ההתוויות לקבלת טיפול בקנאביס רפואי, הייתי משיגה את הקנאביס לעצמי. לא הייתה לי שום ברירה, כי ידעתי שמצאתי את התרופה היחידה שעושה לי טוב”.

משטרה מטרידה מטופלי קנאביס רפואי
ההטרדות מצד המשטרה לא נפסקות

“היה מקרה מאוד לא נעים בעבר, בו חוויתי אלימות פיזית מצד המשטרה, לאחר שהמשטרה תפסה אצלי בבית קנאביס ללא רישיון, אבל מאז שהוצאתי רישיון הכל הסתדר”. 

8. איפה את חושבת שהיית כעת אילולא הרישיון לקנאביס?

“פשוט הייתי ממשיכה לסבול מכמות התקפים מטורפת, בלי שום רצון להמשיך לחיות”.

9. מה את חושבת על גידול קנאביס ביתי, והאם את חושבת להתחיל לגדל בעצמך?

“הלוואי והייתי יכולה לגדל לעצמי. אך לצערי הרב במדינה שלנו אם אתה מגדל לעצמך אתה עלול להיחשב לסוחר ומיד מסתבך בפן הפלילי, אז אני מעדיפה שלא לעשות את זה עד שהחוק ישתנה”.

10. מה דעתך על צריכת קנאביס למטרות פנאי, ומהי עמדתך לגבי לגליזציה?

“צריכת קנאביס למטרות פנאי זה לא רע, להיפך, זה יכול מאוד לעזור להרבה אנשים שדוחפים להם תרופות לא מועילות שגורמות ליותר נזקים מתועלת. אך לדעתי הכל צריך להיות מבוקר ומסודר”.

“אם תיהיה לגליזציה בישראל, המון חולים יפסיקו לסבול בהרבה מאוד פרמטרים, בין אם זה במינון שלא מספיק ובין אם זה בזנים שכבר לא קיימים בשוק”.

סיפורה של ימית פורסם כחלק מפרויקט ‘התרופה הירוקה‘ של קאנה. מטופלים שמעוניינים לחשוף את סיפורם לקהל הרחב במטרה להעלות את המודעות הציבורית לטיפול רפואי בקנאביס, מוזמנים לפנות אלינו במייל (media@canna.co.il) או בהודעה לדף הפייסבוק שלנו.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות