ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

העיקר הבריאות – האם ניתן לעשן קנאביס סמוך לניתוח?

שתפו את החברים

הרוב יסכימו שהיערכות לקראת ניתוח מלווה בלא מעט חרדה. בין אם מדובר בניתוח רפואי או קוסמטי – מדובר בעניין רציני. צרכני קנאביס רבים בוחרים להפיג את הלחץ על ידי עישון, אבל האם זו בחירה חכמה? אילו סכנות כרוכות בעישון קנאביס…

הרוב יסכימו שהיערכות לקראת ניתוח מלווה בלא מעט חרדה. בין אם מדובר בניתוח רפואי או קוסמטי – מדובר בעניין רציני. צרכני קנאביס רבים בוחרים להפיג את הלחץ על ידי עישון, אבל האם זו בחירה חכמה? אילו סכנות כרוכות בעישון קנאביס סמוך לניתוח? רופא מומחה נותן את חוות דעתו והמלצותיו:

בכדי לחקור את הנושא של צריכת קנאביס לפני ניתוח יותר לעומק, אחד ממקורות המידע הטובים ביותר הוא ד”ר דוד בירמן, מומחה ברפואה קנבינואידית עם קריירה ענפה של טיפול בקנאביס וסיוע בגמילה מסמים.

בנוסף לעבודתו כרופא פרטי, בחלק מזמנו עובד ד”ר בירמן בשירות הבריאות הציבורי של ארה”ב, ופועל למען הקמת האקדמיה האמריקנית לרפואה קנאבינואידית, וקידום מחקר מדויק בקנאביס.

על השאלה המתבקשת: האם בטוח לצרוך קנאביס לפני או אחרי ניתוח? עונה ד”ר בירמן כי התשובה, כפי שניתן לצפות, אינה פשוטה ומסתמכת על כמה גורמים ומשתנים.

ראיון עם רופא – כל מה שצריך לדעת על צריכת קנאביס במועד הניתוח

חשוב לציין שלמרות שד”ר בירמן מספק את חוות דעתו המקצועית, כמו בכל עניין רפואי מומלץ גם להתייעץ עם הרופא או המנתח בנוגע לצריכת קנאביס לפני או אחרי הליך כירורגי.

1. כמה זמן לפני הניתוח יש להפסיק לעשן קנאביס, במידה וצריך?

“ההשפעות הטיפוליות והממסטלות של קנאביס אורכות בדרך כלל בין שעה לשעתיים וחצי. ברוב הניתוחים, המטופלים מגיעים לבית החולים כשלוש שעות לפני הניתוח, לפעמים יותר”.

ד"ר בירמן - מומחה לרפואת קנאבינואידים
ד”ר בירמן – מומחה לרפואת קנאבינואידים

“עם זאת, עישון יכול לגרום לייצור מוגבר של ליחה שעלולה להקשות על הנשימה. מסיבה זו, אני ממליץ לא לעשן קנאביס לפחות כ-4 שעות טרם הניתוח”.

“עבור אלו שצורכים קנאביס באופן אוראלי, באכילה או בשמן, ההשפעה מחזיקה בין 3-6 שעות. ברוב המקרים, בלילה לפני הניתוח מקבלים הנחייה להיות בצום של כ-12 שעות, לכן במידה ואתם עוקבים אחר ההוראות, מומלץ לא לאכול גם מאכלים שמכילים קנאביס”.

2. קיימות סברות לפיהן הקנאביס עשוי להזיק ללב. האם ישנן התוויות נגד שחולי לב צריכים להיות מודעים אליהן?

“אני לא רוצה לפאר את זה ולקרוא לזה מחקר, אבל לפני מספר שנים נערך “מחקר” שטען כי אנשים שמעשנים קנאביס נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בהתקף לב”.

“יש לציין שמדובר במחקר רטרוספקטיבי שספג ביקורת רבה על היעדר אמינות. מעבר לכך, לא נתקלתי בראיות מוצקות שיכולות לאשש את הטענה שלקנאביס יש השפעות לבביות שליליות”.

“השפעותיו של הקנאביס על הלב לא מאוד משמעותיות ותלויות במספר משתנים. על פי דו”ח של המכון לרפואה, השפעות הקנאביס על לחץ הדם עשויות לגרום לעלייה או ירידה של עד 5 מיליגרם. עבור רוב האנשים, זהו שינוי זניח ולא משמעותי, אך חשוב להיות במעקב”.

“כמו כן, שמתי לב כי בקרב חולים הסובלים מלחץ דם גבוה, הקנאביס דווקא סייע בהורדת לחץ הדם לטווח הנורמה. אני חושב שעבור אנשים הסובלים מיתר לחץ דם, מומלץ להימנע משימוש בקנאביס טרם הניתוח רק מכיוון שלא ניתן לצפות מה יהיו ההשפעות”.

לקנאביס יש השפעה על לחץ הדם והדופק, אבל לרוב היא זניחה
לקנאביס יש השפעה על לחץ הדם והדופק, אבל לרוב היא זניחה

“באופן אירוני, הם עשויים לסבול מלחץ דם נמוך במהלך הניתוח. השילוב של הקנאביס עם תרופות להורדת לחץ הדם עשויות לבלבל את הגוף ולגרום ללחץ הדם לצנוח באופן לא בריא”.

“יתרה מזאת, במידה ואתם צורכים קנאביס באופן קבוע חשוב מאוד ליידע את הרופא המרדים, כך שהצוות המטפל יהיה מודע לכל התרופות שאתם נוטלים, כולל קנאביס”.

“מלבד לחץ הדם, לקנאביס ישנה השפעה ישירה גם על הדופק. צריכת קנאביס מעלה את הדופק לזמן יחסית קצר, פחות מחצי שעה. זה לא ביג דיל, סביר להניח שגם ככה לא יתנו לכם לעשן קנאביס חצי שעה לפני שאתם נכנסים לניתוח”.

3. מהי שיטת הצריכה המומלצת ביותר לפני הניתוח?

“כפי שציינתי, כאשר מעשנים ישנה עלייה בייצור הליחה ובצורך להשתעל, לכן עישון זו לא השיטה האידיאלית לפני ניתוח. אם המנותח מעוניין לצרוך קנאביס לפני ניתוח, מומלץ לבחור בשיטת צריכה אחרת כמו אכילה, שמן או אידוי”.

4. האם שימוש בקנאביס כתרופה לאחר ניתוח זו בחירה נכונה?

“כן, אני חושב שקנאביס יכול לשמש כמשכך כאבים יעיל לאחר ניתוח. שוב, לא הייתי מעשן. במיוחד לאחר ניתוח באזור הבטן. זוהי התוויית נגד”.

“לאחר שעוברים הליך כירורגי בבטן, אסור להשתעל או להקיא. הדבר מפעיל לחץ על שרירי הבטן הפנימיים שעלול לפתוח את התפרים הטריים ולגרום נזק”.

לפני ניתוח - עדיף לא לעשן
לפני ניתוח – עדיף לא לעשן

“מלבד זאת, אני בהחלט חושב שקנאביס זוהי דרך יעילה לטפל בכאבים שלאחר הניתוח. אם המטופל מעוניין לצרוך את הקנאביס בשאיפה, ניתן לאדות, אבל הדרך הבטוחה ביותר היא להשתמש בתרסיס או בוריאציות אחרות של מתן אוראלי”.

“באופן מעניין, אם צוללים אל תוך ההיסטוריה של המאה ה-19, וכנראה גם לפני, הקנאביס שימש כחומר הרדמה שניתן לפני לידה. אחד הדברים שאנו יודעים על הקנבינואידים, הוא שלרובם יש תכונות משככות כאבים, במיוחד ל-THC”.

“לסיכום, מומלץ להימנע משימוש בקנאביס במשך מספר שעות לפני הניתוח. לעומת זאת, צריכת קנאביס לאחר הניתוח יעילה לשיכוך הכאב ועשויה להקטין את המינון של תרופות המרשם שייאל. המטופל ליטול”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות