ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס רפואי - טבליות קנאביס בבית מרקחת

הרפורמה מתחילה – קנאביס רפואי בבית מרקחת החל מה-20 לאפריל

שתפו את החברים

רפורמת הקנאביס הרפואי, שנגררה מ-2016 ועד היום ואפילו עמדה במספר סימני שאלה קיומיים, יוצאת לדרך באופן רשמי ב-20 לאפריל. במסגרת הפיילוט הראשוני שייערך בכמה עשרות בתי מרקחת נבחרים, יוכלו המטופלים לקבל שמן, מיצויים שונים ואפילו שקית פרחים. בעקבות התחלת הרפורמה,…

רפורמת הקנאביס הרפואי, שנגררה מ-2016 ועד היום ואפילו עמדה במספר סימני שאלה קיומיים, יוצאת לדרך באופן רשמי ב-20 לאפריל. במסגרת הפיילוט הראשוני שייערך בכמה עשרות בתי מרקחת נבחרים, יוכלו המטופלים לקבל שמן, מיצויים שונים ואפילו שקית פרחים. בעקבות התחלת הרפורמה, שווי שוק הקנאביס הרפואי בישראל מזנק מ-100 מיליון שקל, למיליארד שקל בשנה.

בשורה אדירה למטופלי הקנאביס בישראל: רפורמת ליצמן להסדרת שוק הקנאביס הרפואי, שעלתה על שולחן הכנסת בשנת 2016 ומאז נגררה ואפילו עמדה לפני ביטול או עיכוב משמעותי, יוצאת לדרך ביום הקנאביס הבין לאומי, ה-20 לאפריל, ביום שישי הבא.

תחילתה של הרפורמה יתקיים בתצורת פיילוט, שיכלול בינתיים רק כ-22 בתי מרקחת שנבחרו על ידי נציגי משרד הבריאות, מרביתם שייכים לרשת “סופר פארם”. בבתי מרקחת אלו, יוכלו מטופלי הקנאביס סוף סוף לקיים את מה שהובטח להם לפני שנתיים – קנאביס במרשם רופא.

קונים קנאביס בבית המרקחת

רפורמת הקנאביס הרפואי שיוצאת כעת לדרך, היא בעצם חלקה העיקרי של הרפורמה המלאה, ללא החלק שנוגע לייצוא מוצרים לחו”ל, ולפיכך גם ללא החלק שנוגע לפתיחתן של עשרות חוות קנאביס חדשות. שני נושאים אלה עדיין ממתינים להחלטת ראש הממשלה.

המטרה מאחורי חלקה הראשון של הרפורמה, היא להעביר את ההתנהלות של מטופלי הקנאביס, שהיום מתמודדים מול מערכת אטומה שמערימה עליהם קשיים רבים בדרך לקבל הרישיון והטיפול, לעבוד אל מול בתי המרקחת, בדומה לכלל החולים שצריכים תרופות או טיפולים ממשרד הבריאות.

קנאביס בבית מרקחת - הפרטים המלאים | מקור: כלכליסט
קנאביס בבית מרקחת – הפרטים המלאים | מקור: כלכליסט

מוצרי הקנאביס שיעמדו על המדפים בבתי המרקחת בשבוע הבא אינם שונים מאלו הקיימים היום אצל ספקי הקנאביס הרפואי השונים, ובעיקר מדובר בשקיות של תפרחת או בקבוקוני שמן (מיצוי) בריכוזים שונים. בנוסף, יימכרו גם טבליות קנאביס לבליעה, שכיום לא קיימות בשוק.

בסך הכל מדובר ב-19 מוצרים חדשים שיעלו על המדפים בבתי המרקחת בשבוע הבא, מתוכם 11 זני קנאביס שיימכרו בתצורת תפרחת, ו-8 סוגים של מיצויים בריכוזים שונים. בין המוצרים החדשים יכללו גם כאלו בעלי ריכוז גבוה של חומרים פעילים המיועדים לחולי סרטן ולסובלים מכאבים כרוניים, וגם מוצרים בעלי ריכוז נמוך של חומרים פעילים.

הרפורמה החדשה הופכת את ישראל לאחת המדינות הראשונות בעולם שעורכות שינוי רשמי בסדר גודל כזה במערכת הקנאביס הרפואי שלהן, ולמדינה העצמאית (לא כולל מדינות ארה”ב) השנייה בעולם אחרי אורוגוואי שמציעה לציבור מטופליה מוצרי קנאביס בבית מרקחת. בהמשך לכך, ישראל שואפת להיות המדינה הראשונה בעולם שתתחיל למכור מוצרי קנאביס בתור מוצרים אפויים לכל דבר, המיוצרים בתקן GMP עבור התוויות רפואיות מסוימות.

קנאביס - תרופה במרשם רופא
קנאביס – תרופה במרשם רופא

“קנאביס היה בשימוש רפואי לפני שנים רבות, אך באמצע המאה הקודמת הוא הוכרז כסם מסוכן. זה עצר את המחקר והשימוש הרפואי כך שכיום אין די הוכחות מדעיות הנוגעות אליו.” מסר בראיון פרופ’ ארנון אפק, לשעבר מנכ”ל משרד הבריאות שהוביל את תהליך יישום הרפורמה. “הקמנו ועדת התוויות רפואיות שבה דנו בכל המידע הקיים, כגון היותו מסייע לאפילפסיה ולמחלות מעי דלקתיות, וכן שיש לו פוטנציאל תיאורטי לסייע עם אוטיזם ולעוד סוגים של בעיות רפואיות.”

מבחינה כלכלית, השינוי במערכת הקנאביס הרפואי צפוי לגרום לזינוק מהותי בשווי השוק של התעשייה הירוקה בישראל, מסף המוערך היום בכ-100 מיליון שקל לשנה, לרף תחתון של מיליארד שקל בשנה תוך 3-5 שנים, וכמעט פי 5 מכך אם יאושר גם הייצוא לחו”ל.

הבעיות – מחיר ונגישות

למרות שהרפורמה נשמעת מבטיחה מאד, עולות בה שתי בעיות עיקריות. הבעיה הראשונה והמהותית ביותר היא מחיר התרופה הגבוה, מאחר ונכון לכעת מוצרי הקנאביס החדשים אינם נמכרים בסבסוד מדיני או דרך קופות החולים, ולפי נתונים שפורסמו לתקשורת, מחירם צפוי להגיע עד לכדי 500 ש”ח לשקית תפרחת (10 גרם) או בקבוקון שמן בודד.

תמחור המוצרים מהווה בעיה חמורה ביותר בעיקר עבור חולים בעלי מרשם לכמות גדולה של קנאביס, וכן לחולים החיים במצב סוציו-אקונומי נמוך. למרות שטרם נמסר מחירם הסופי של המוצרים מטעם משרד הבריאות, וכן טרם ידוע האם הם יסובסדו כבר בתחילת המכירות, נראה כי המחיר הוא אחד הגורמים שישפיעו באופן ישיר על הצלחת או כישלון הרפורמה.

לצד בעיית המחיר, שתעלה לדיון בוועדת סל התרופות לשנת 2018 וצפויה להיפתר שם על ידי סבסוד מדיני, קיימת גם העובדה שטרם הוכשרו מספיק רופאים ורוקחים שיפעילו את מערכת הקנאביס החדשה. מי שמורשים לקנות קנאביס בבתי המרקחת הם רק חולים שקיבלו לכך מרשם מאחד מתוך כ-80 הרופאים שהוכשרו עד כה, ועד שיהיו מספיק רופאים בכל רחבי הארץ, המודל החדש לא יהיה רלוונטי למרבית החולים.

הבעיה הגדולה: מחיר גבוה ללא סבסוד

נכון לכעת לא ידועים פרטים נוספים לגבי התקדמות תהליך ההכשרה של הרופאים והרוקחים על ידי משרד הבריאות, אך על פי הערכות מדובר בחודשים בודדים בלבד, שלאחריהם יעבור שוק הקנאביס הרפואי בישראל למתכונת החדשה באופן סופי. 

עד לשינוי הסופי, שיביא איתו גם את סגירת מוקדי החלוקה הקיימים כיום לשירותם של מטופלי הקנאביס הרפואי, ישנה כעת תקופה של חצי שנה, בה יוכלו כל המטופלים להמשיך ולקבל את הטיפול שלהם בדרך הרגילה.

בעוד כחצי שנה, צפויה הרפורמה להיכנס להילוך גבוה, וכלל הספקים שעובדים כיום יחדלו לספק את התרופה ישירות לחולים, וימכרו אותה רק לבתי המרקחת.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 7

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. משתמש כרוני |

    בעוד כחצי שנה, צפויה הרפורמה להיכנס להילוך גבוה, וכלל הספקים שעובדים כיום יחדלו לספק את התרופה ישירות לחולים, וימכרו אותה רק לבתי המרקחת.

    ?!?!? האם זה נכון? האם המטופלים יצטרכו לשלם הון תועפות על התרופה שלהם?

    1. ג'וני סלומון |

      כרגע לא ידוע האם זה יהיה מסובסד או לא, אבל אם באמת לא, אז יהיה לכך מחיר כלכלי גבוה מאד.

  2. דוד |

    אם המחיר יהיה 500 שח ל 10 גר’, המחיר בשוק השחור יזנק לשחקים, מעט אנשים יוכלו לעמוד בזה

    1. ג'וני סלומון |

      אכן, סדום ועמורה

  3. אני |

    האם כבר ניתן לפנות לרופאים שהוכשרו, על מנת לקבל מרשם לקנאביס רפואי? או שעדיין צריך להמתין חודשים לתור במרפאת כאב? שכן, גם דרך מרפאת כאב ההמתנה לאישור ממשרד הבריאות היא עוד כמה חודשים. תודה

    1. ג'וני סלומון |

      אפשר לפנות ליק”ר כדי שיפנו אותך לאחד הרופאים. הם כבר פועלים, עד ה-20.4 כבר יהיו מרשמים שניתנים לחולים

  4. עדנה סטרוז |

    לא הבנתי מה המחיר הזה .נראה פסיכי ולא מפורסם מראש יש לפרסם ולדרוש גילוי נאות מראש חולי סרטן או מחלימי סרטן הם אנשים שאיבדו את היכולת להשתכר ולעבוד ומוכרים כחסרי יכולת השתכרות ע״י ביטוח לאומי.
    היום הכמות של 30 גרם עולה כ400 שקל בעתיד כמות כזו תעלה1500 שקל זה נשמע פסיכי ולא הגיוני לעלות פי 4 ויותר.אני יורדת להפגין בכבישים נו…..

שינוי גודל גופנים
ניגודיות