ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס ונהיגה

החוק החדש: מטופלי קנאביס רפואי יורשו לנהוג ברכב

שתפו את החברים

תקנות חדשות של משרד הבריאות לגבי מטופלים הצורכים תרופות שמוגדרות בתור “חומרים מסוכנים”, כולל קנאביס רפואי, מבטלות את האיסור החוקי על נהיגה שהוטל עד כה. לפי החוק החדש יוכלו מטופלים בעלי רישיון של עד 50 גרם בחודש לנהוג כ-3 שעות לאחר…

תקנות חדשות של משרד הבריאות לגבי מטופלים הצורכים תרופות שמוגדרות בתור “חומרים מסוכנים”, כולל קנאביס רפואי, מבטלות את האיסור החוקי על נהיגה שהוטל עד כה. לפי החוק החדש יוכלו מטופלים בעלי רישיון של עד 50 גרם בחודש לנהוג כ-3 שעות לאחר הצריכה, אך עקב העובדה שאין למשטרה יכולת לאכוף את הנושא, לא ברור האם היא תקנה לחולים חופש אמיתי.

חולים המטופלים בקנאביס רפואי היו עד עתה אחד מהקהלים המופלים ביותר לרעה בעולם הרפואה. בשל העובדה שהתרופה שלהם מוגדרת בתור “סם מסוכן”, נמנעה מהם היכולת לבצע פעולות בסיסיות ביותר – כגון לצרוך את התרופה באוויר הפתוח, ואפילו לנהוג ברכב במסגרת החוק.

האיסור החוקי על נהיגה שמוטל על מטופלי קנאביס רפואי הוא תוצאה של בעיה בירוקרטית. נהיגה ברכב תחת השפעת קנאביס, כלומר כל עוד קיימים בדם או בשתן של החולה שרידי קנאביס, אסורה בחסות ההיגיון של הימנעות מהפעלת ציוד מכני כבד בהשפעת סמים, אך בפועל, האיסור מונע ממטופלי קנאביס רפואי לנהוג בכל זמן נתון, משום שבגופם תמיד יהיו שרידי קנאביס.

ג'וינט קנאביס רפואי
קנאביס רפואי – השפעה שלא אמורה להשפיע על הנהיגה

לאחר שנתיים בהן נושא מניעת הנהיגה ממטופלי הקנאביס עלה פעמים אחדות לכותרות ולשיח הציבורי, הגיע השינוי המיוחל, או לפחות השלב הראשון שלו: בשבוע שעבר (ג’) חתמו נציגי משרד הבריאות על תקנות תעבורה חדשות שאושרו לאחר מכן על ידי ראש הממשלה, לפיהן מטופלי קנאביס רפואי יוכלו מעתה לנהוג באופן חוקי, תחת מספר קריטריונים מסוימים.

נוהגים לפי התקנון – המגבלות החדשות

לפי התקנות החדשות, נהגים המטופלים דרך קבע בתרופות או סמים שהוגדרו עד כה כ-”חומרים מסוכנים”, ולפיכך לא יכלו לנהוג באופן חוקי כלל, יוכלו לנהוג ברכבם בשעות בהן אינם נמצאים בפועל תחת השפעת הטיפול – לפי הגדרת פרק זמן מינימלי של 3 שעות או יותר לאחר הצריכה.

היתר הנהיגה למטופלי קנאביס רפואי (סעיף 5 בתקנות החדשות) מותנה ב-6 מגבלות עיקריות, שנקבעו, כך על ידי משרד הבריאות, במטרה לשמור על בטיחות ציבורית:

  • חלוף זמן מינימלי של 3 שעות ללא נטילת קנאביס כלל (עבור עישון או אידוי), או 6 שעות עבור מטופלים הצורכים שמן או מוצרים אכילים.
  • הגבלת מינון חודשי מקסימלי של 50 גרם, או 40 גרם עבור קנאביס עם ריכוז THC של עד 20%.
  • ביצוע מעקב רציף על ידי רופא ששמו נקוב ברישיון הקנאביס, אחת לחצי שנה לפחות.
  • הימנעות מוחלטת מנטילת “סמים מסוכנים” (כולל תרופות מרשם מסוימות) או חומרים פסיכואקטיבים אחרים במקביל לטיפול בקנאביס.
  • במקרה של צריכת משקה משכר (בגבול החוקי), פרק הזמן המינימלי ללא צריכת קנאביס הוא 12 שעות.
  • נהיגה ברכב פרטי בלבד.

במסמך התקנות עליו חתם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ציינו נציגי משרד הבריאות כי התיקון לחוק הוא תוצאה של הסתירה בין הגדרתו של הקנאביס בתור “סם מסוכן”, לבין הערך הרפואי שלו, שמוכר על ידי המדינה. מלבד קנאביס, התיקון החדש תקף גם לגבי ‘מתאדון’, ‘בופרנורפין’, ‘קודאין’ ו-‘מתילפנידאט’, וכן כל תכשיר רפואי חוקי שאחד מרכיביו מופיע בפקודת הסמים האסורים.

נהיגה לאחר צריכת קנאביס
נהיגה לאחר צריכת קנאביס – לפחות 3 שעות המתנה

לצד ההכרה בערך הרפואי של הקנאביס, מודגש במסמך כי משרד הבריאות מגדיר את הקנאביס בתור חומר שהשפעתו, תחת תנאים מסוימים, לא אמורה להשפיע לרעה על הנהיגה. דעה זו נתמכה עד היום בלא מעט מחקרים בחו”ל, אך זאת הפעם הראשונה שהיא עולה על הכתב באופן רשמי בממשלה.

התקנות החדשות יחולו על כל מטופלי הקנאביס שהנם בעלי רישיון נהיגה תקף כיום. מטופלים שעדיין אינם בעלי רישיון ומעוניינים להוציא אותו במהלך הטיפול, יידרשו להצהיר על הטיפול בעת הבדיקה הרפואית שקודמת להוצאת הרישיון.

מתחילים ברגל שמאל: אי אפשר לאכוף

התקנה החדשה של משרד הבריאות הייתה אמורה להיות בראש ובראשונה בשורה משמחת מאד עבור מטופלי הקנאביס הרפואי, אך למעשה עוד טרם ברור אם כאשר תיכנס התקנה לתוקף, בעוד 30 יום, יהיה למשטרה מה לעשות איתה בשטח.

הבעיה העיקרית עם בדיקות הקנאביס השגרתיות שעורכת המשטרה לצרכנים, היא חוסר היכולת לבדוק מתי נעשתה הצריכה בפועל – פרק זמן שיכול להשתנות בין שעות אחדות ועד לכדי חודשים שלמים. בפועל, מטופל קנאביס רפואי שייעצר נוהג על ידי שוטר לאחר כניסת התקנה לתוקף, לא יוכל להוכיח בשום דרך שהוא לא צרך קנאביס ב-3 השעות האחרונות.

לפי הערכות של גורמי תקשורת בארץ ובחו”ל, ייתכן מאד כי בשנה הקרובה יצא לשוק מכשיר המכונה “ינשוף קנאביס“, ומיועד כדי לפתור את בעיית הבדיקות ולספק פתרון שיאפשר זיהוי של השפעת קנאביס פעילה על ידי בדיקת נשיפה, ולא שרידים ישנים בשתן או בדם.

לעיון בחוק המלא:

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. שרון פרחי |

    לא הבנתי אז אם יש לי רשיון ל70 גרם זה יפגע לי ברישיון נהיגה או לא?

שינוי גודל גופנים
ניגודיות