ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
גוני - מטופלת קנאביס רפואי

“ערב אחד עישנתי, ופתאום הבנתי שלא כואב לי”

שתפו את החברים

גוני היא בחורה צעירה הסובלת מתסמונת גמישות יתר במפרקים שנחשבת ללא כל כך מוכרת בעולם הרפואה, וגורמת לדלקות וכאבים קשים עקב שחיקת יתר של המפרקים. היא מספרת שלפני הטיפול בקנאביס לא עבר עליה יום אחד ללא משככי כאבים, והיום, כמה…

גוני היא בחורה צעירה הסובלת מתסמונת גמישות יתר במפרקים שנחשבת ללא כל כך מוכרת בעולם הרפואה, וגורמת לדלקות וכאבים קשים עקב שחיקת יתר של המפרקים. היא מספרת שלפני הטיפול בקנאביס לא עבר עליה יום אחד ללא משככי כאבים, והיום, כמה טיפות של אופטלגין במקרים של כאבים עזים זה המקסימום שהיא נאלצת להתמודד איתו. 

גוני היא מטופלת קנאביס רפואי טרייה בת 30, שקיבלה את רישיונה לפני 3 חודשים עקב אבחון בתסמונת “אהלרס דנלוס” (תסמונת גמישות יתר) – תסמונת נדירה יחסית הגורמת לשחיקת מפרקים מהירה וכתוצאה מכך מביאה עימה כאבים חזקים ודלקות כואבות במיוחד.

בנוסף לתסמונת גוני סובלת גם ממחלת האנדומטריוזיס, שהיא מחלה גניקולוגית בה תאים של רירית הרחם מתיישבים במקומות שגויים בגוף, וכתוצאה מכך יוצרים דלקות וכאבים ממקור כרוני נשנה.

תסמונת גמישות יתר
תסמונת אהלרס דנלוס Ehlers-Danlos – תסמונת גנטית הפוגעת ברקמות החיבור בגוף

גוני קיבלה את רישיון הקנאביס שלה כתוצאה מכאב גב חמור מאוד המקרין לרגל, שלא ידוע אם נובע מאחת מהמחלות או משתיהן ביחד. מאז, כבר 3 חודשים שהיא חווה שיפור בשגרת חייה, ומספרת על שיפור משמעותי במצבה, שמחיל ברמת כאבים נמוכה עד בלתי מורגשת וממשיך ביכולת לנהל שגרת חיים רגילה כבחורה צעירה. 

גוני הסכימה להתראיין במסגרת פרויקט התרופה הירוקה בשיתוף עם קאנה ולספר על הצמח שבתחילה חששה ממנו, אך מהר מאוד הבינה שמדובר בתרופה המדהימה ביותר שהיא הייתה יכולה לאחל לעצמה.

1. מהי ההתוויה בגינה את מטופלת בקנאביס רפואי?

אני סובלת מתסמונת לא כל כך מוכרת בשם “אהלרס דנלוס” (Ehlers-Danlos) המוכרת יותר בשם תסמונת גמישות יתר. מה שקורה הוא שכל המפרקים שלי בגוף לא מוחזקים טוב כי יש בעיה בחלבון הקולגן והיא מגמישה את הרצועות יתר על המידה, וכתוצאה מכך המפרקים נשחקים יותר, נפרקים בקלות ומוחלשים מול דלקות מתפתחות”.

“בנוסף אני גם חולה באנדומטריוזיס (Endometriosis) שהיא מחלה גניקולוגית בה תאים של רירית הרחם נודדים מסיבה לא ברורה בגוף ומתיישבים באזורים אחרים ויוצרים דלקות, הידבקויות, כאב ועוד שלל סימפטומים. את הרישיון קיבלתי על כאב גב שמקרין לרגל בעצב הסיאטי – שעוד לא ברור מאיזו מחלה הוא נובע”.

2. איך נחשפת לטיפול בקנאביס?

תמיד ידעתי שזאת אופציה, אבל רק בשנים האחרונות הכאב שלי החמיר כל כך עד שהתרופות הפסיקו לעזור בשיכוך הכאבים, ולכן התחלתי את התהליך להוצאת הרישיון. אני חברה בקבוצות פייסבוק של חולים בשתי המחלות ורבים שם מדווחים על שיפור משמעותי במצב לאחר שימוש בקנאביס רפואי”.

3. תארי את התהליך שעברת עד לקבלת האישור, כולל רופאים, תרופות וטיפולים ניסיוניים 

מגיל 15 אני סובלת מכאבים כרוניים בברכיים. כל הרופאים אצלהם ביקרתי זילזלו בי ודחו את התלונות שלי בטענה שאני “סתם ילדה קטנה שמחפשת תשומת לב ומדמיינת כאבים”. למזלי רופאת המשפחה שלי שבמקרה היא גם ראומטולוגית, התייחסה לתלונות שלי בכובד ראש, ובזכותה אובחנתי עם מה שאז היה נקרא תסמונת גמישות יתר מפרקית”.

“אחרי אינספור רופאים נוספים שפגשתי בדרך הגעתי לפני שנתיים לד”ר יעל גזית בביה”ח איכילוב, שהיא המומחית היחידה בארץ לאהלרס דנלוס, והיא איבחנה אותי עם התסמונת”.

“את האנדומטריוזיס לא ידעתי שיש לי. אז המודעות הייתה כמעט ולא קיימת. הגלולות שנטלתי ייצבו את מצבי עד שעברתי בדיקת US שבה התגלתה לי ציסטה (שהתבררה כלא קשורה לאנדו’ אבל זה כבר ביש מזל שלי), אחרי חודש עברתי ניתוח שבו גילו מוקדים של אנדו’ – שזו הדרך היחידה לאשר במאה אחוז אנדומטריוזיס”.

“לפני כשנתיים, שמתי לב להידרדרות במצב הרפואי שלי ולא הייתי יכולה לצאת מהבית בלי בית מרקחת קטן בתיק. התחלתי תהליך רפואי במרפאת כאב בה ניסיתי מגוון רחב מאוד של תרופות שונות, נוגדי דיכאון ואופיואידים שהיו מרדימים אותי לימים שלמים. הייתה תרופה אחת שאפילו גרמה לי להזיות ברמה שכמעט הלכתי לאיבוד”.

“אחרי דרך ארוכה של טיפולים לא מוצלחים, התייעצתי עם הרופאה שלי שהייתה מאוד סקפטית לגבי הקנאביס אבל הסכימה להגיש בשבילי המלצה, גם הגניקולוג שלי הגיש עבורי המלצה ובעזרת שלומי סנדק, נשלח מכתב המלצה ליק”ר, ולאחר כמה חודשים אושרתי. כעת אני בהליך של הארכת הרישיון”.

 

4. תארי את השיפור באורח החיים שלך מאז תחילת הטיפול בקנאביס

התחלתי להשתמש בקנאביס רפואי לפני כשלושה חודשים. תחילה חששתי, לא ידעתי איך זה ישפיע עלי ולא הייתי מוכנה לעשן כשאני לבד, אבל בזכותכ תמיכה של בן זוגי, התחלתי לעשן לאט לאט כשהוא משגיח עלי ולאחר תקופה שחררתי את הפחד”.

עישון קנאביס לשיכוך כאב
“ערב אחד עישנתי ופתאום שמתי לב שלא כואב לי”

“אני זוכרת שערב אחד עישנתי וראיתי טלוויזיה, ופתאום הבנתי שלא כואב לי. זאת תחושה הזויה, וקלטתי שאני לא זוכרת יום בלי כאב כבר 15 שנים. הקנאביס מאפשר לי להוריד את סף הכאב ברמה כזאת שהצלחתי לצאת להליכות ולעשות פיזיותרפיה, מה שלא הצלחתי כבר שנים, וכיום אני משלבת את כל זה עם תזונה מותאמת, דיקור סיני וטיפול CBT”.

5. האם את מטופלת בקנאביס בלבד, או נוטלת תרופות נוספות במקביל?

לרוב אני מטופלת בקנאביס רפואי בלבד, אבל ברגעים של התקפי כאב קשים מדי אני משלבת טיפות אופטלגין. אני חייבת לציין שלפני הקנאביס הייתי לוקחת משככי כאבים חזקים הרבה יותר על בסיס כמעט יומי, ובשלושת החודשים האחרונים אני יכולה לספור את כמות הפעמים שלקחתי תרופות כאלה על יד אחת”.

6. אילו עצות יש לך לתת לחולים שמנסים לקבל אישור?

בעצת חברה למחלת האנדו’ אני פניתי לשלומי סנדק, שמלווה חולים בתהליך לקבלת הרישיון. הוא ענה לי על כל השאלות, והיו לי הרבה, באדיבות, בסבלנות ובמקצועיות רבה. בעזרתו הצלחתי להשיג תור לרופא שנתן לי המלצה. זה קיצר לי את ההמתנה לרופאת כאב ספציפית אליה הייתי אמורה ללכת רק החודש. פשוט לא היה לי מושג איך להתנהל נכון בתהליך והוא פישט לי את הכל וזה עזר מאוד”.

7. האם יצא לך לסבול הטרדה מצד המשטרה בקשר לתרופה?

לא חוויתי כה מקרה והאמת שגם לא שמעתי על מקרה כזה שקרה למישהו אחר”.

8. איפה את חושבת שהיית כעת אילולא הרישיון לקנאביס?

אני בעלת עסק עצמאי ללימוד תפירה לאנשים עם צרכים מיוחדים ואני סטודנטית לעבודה סוציאלית. בלי קנאביס, כמות ימי המחלה שהייתי צריכה לא היו מאפשרים לי לשרוד כלכלית או להשלים את התואר”.

קנאביס רפואי: תרופה טבעית
בזכות פרח: חזרה לשגרת חיים מלאה

“עדיין יש לי ימים קשים, אבל אני בתקופה של עבודה קשה על שיפור הבריאות. הקנאביס אפשר לי לפרוץ את ה”לופ” שבו הייתי שרויה במשך שנים ולזרז את הטיפול העצמי שלי”.

9. מה את חושבת על גידול קנאביס ביתי, והאם את חושבת להתחיל לגדל בעצמך?

אני לא מסוגלת לגדל כוסברה כמו שצריך אז בטח שלא אגדל קנאביס”.

10. מה דעתך על צריכת קנאביס למטרות פנאי, ומהי עמדתך לגבי לגליזציה?

אני בעד לגליזציה, כי אני מאמינה שלאלכוהול יש תופעות לוואי חמורות יותר מאשר לקנאביס, והוא כן חוקי, ככה שלא צריך להיות הבדל. זה צריך להיות משולב עם חוקים ברורים לגבי נהיגה וכדומה, כשם שיש לגבי אלכוהול, ולהיעשות בצורה מסודרת”.

“אני מקווה שהמדינה שלנו תשכיל להבין שקנאביס מציל חיים, גם חיים של חולי כאב עם מחלות “שקופות” עליהם לא רואים את מקור הכאב ולרוב מזלזלים בהם. אני רואה איך זה משפיע לטובה על קרובי משפחה שלי ועל חברים למחלה, ואין ספק שתרופה כזו חייבת להיות חוקית. לגבי שימוש למטרות פנאי, אני חושבת שאם הכל במידה אז אין סיבה שלא, בדיוק כמו אלכוהול”.

סיפורה של גוני פורסם כחלק מפרויקט ‘התרופה הירוקה‘ של קאנה. מטופלים שמעוניינים לחשוף את סיפורם לקהל הרחב במטרה להעלות את המודעות הציבורית לטיפול רפואי בקנאביס, מוזמנים לפנות אלינו במייל (media@canna.co.il) או בהודעה לדף הפייסבוק שלנו.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. גל גרינברג |

    טוב.. קודם כל, גוני- שמחה שדאגת להעלות מודעות לתסמונת אהלרס דנלוס.
    אני רק רוצה לשים כמה דברים על דיוקם- תסמונת אהלרס דנלוס היא תסמונת שיש בה פגיעה בקולגן. אצל אנשים כמונו, הסובלים מהתסמונת, ישנה בעיה בכל מקום שישנו קולגן, שזה אומר, בעצם, שיש פגיעה בכל איזור בגוף. ישנם 14 תת- סוגים של התסמונת, כשהנפוץ מבינהם, הוא סוג גמישות יתר.
    לא מדובר בתסמונת גמישות יתר אלא בתסמונת נפרדת.

    אני מטופלת בקנאביס כבר מעל 6 שנים, ורק בזמן האחרון גיליתי עוד כמה יתרונות מלבד הטיפול בדלקת הנלווית לכל פריקה (לפחות 3 פריקות ביום, במפרקים שונים בכל פעם).
    הקנאביס מסייע גם בהחזרת המפרק למקום, בכך שהוא מקל על כיווץ השרירים האוטומטי שקורה בעת פריקה.
    כבר שנים שלא נגעתי בשום משכך כאבים בזכות הקנאביס ואני שמחה על כך.
    לפני כן, הרופאים נתנו לי מורפיום בשלל כדורים למשך שנתיים וחצי, והגמילה ממנו הייתה נוראית.

    שוב, שמחה על העלאת מודעות, אך הייתי שמחה עוד יותר אם היה דיוק בעובדות.

  2. דנה |

    כל הכבוד גוני על החשיפה !
    Eds כבר לא נחשבת לתסמונת נדירה-פשוט המודעות אליה בקרב רופאים היא די אפסית וגוררת הרבה זלזול.היא חלק מקבוצה נרחבת ושכיחה של בעיות והפרעות גמישות יתר הדורשות אבחון וטיפול מותאם-אותו ניתן למצוא כיום גם בארץ.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות