ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס לטיפול בתסמיני PMS (תסמונת קדם וסתית)

סוף לסבל החודשי – האם קנאביס הוא הפתרון נגד תסמונת קדם וסתית?

שתפו את החברים

תסמונת קדם וסתית היא אחת מהתופעות המרגיזות והמתישות שקיימות. מדובר במכלול של שינויים גופניים ונפשיים המתרחשים אצל חלק מהנשים בימים שלפני הופעת הוסת החודשית, ועלולים להיות חמורים מספיק בכדי לשבש את אורח חייהן. השפעותיו של צמח הקנאביס מהוות טיפול יעיל…

תסמונת קדם וסתית היא אחת מהתופעות המרגיזות והמתישות שקיימות. מדובר במכלול של שינויים גופניים ונפשיים המתרחשים אצל חלק מהנשים בימים שלפני הופעת הוסת החודשית, ועלולים להיות חמורים מספיק בכדי לשבש את אורח חייהן. השפעותיו של צמח הקנאביס מהוות טיפול יעיל לשלל תסמיני התופעה, וראוי שכל אחת תכיר את האפשרות הטבעית לשים סוף לסבל החודשי.

לרוב, כאשר אנשים שומעים את המונח ‘תסמונת קדם וסתית‘ (PMS), הם חושבים על התכווצויות קשות או על שינויים קיצוניים במצב הרוח. זה אמנם חלקית נכון, אך יחד עם זאת, התסמונת הקדם וסתית מתייחסת למגוון רחב של סימפטומים המופיעים מספר ימים טרם תחילתו של “הזמן המיוחד שלנו בחודש”.

התסמינים של התסמונת הקדם וסתית משתנים בין אישה לאישה בעוצמתם, סוגם, תדירותם ומידת חומרתם, ובדרך כלל הם כוללים גם תופעות גופניות וגם תופעות נפשיות.

לעיתים כאבי המחזור פוגעים בשגרת החיים באופן משמעותי

תסמינים גופניים: נפיחות ורגישות מוגברת באזור החזה, כאבי ראש, התכווצויות ברחם, חולשה כללית, כאבי גב, עלייה במשקל (הצטברות נוזלים לפני הוסת), כאבי שרירים ומפרקים, ירידה בחשק המיני, שינויים בתאבון, אקנה, בעיות עיכול וכאבי בטן, קשיים ביכולת הריכוז, נדודי שינה ועוד.

תסמינים נפשיים: מתח, חרדה, שינויים בהתנהגות, עצבנות, לחץ, תוקפנות, דיכאון, רגזנות, בלבול ותנודות דרסטיות במצב הרוח.

למרבה הצער, חלק מהתסמינים הללו מוכרים כמעט לכל אישה כחלק מהשגרה, ומרבית הנשים חוות אותם באופן קבוע כמה ימים לפני הופעת הוסת.

למעשה, 40-70% מהנשים סובלות מכאבי מחזור, תופעה המכונה ‘דיסמנוריאה’ (Dysmenorrhea) – התכווצויות חזקות בחלל הבטן. לצד ההתכווצויות, הנפיחות והעייפות הבלתי פוסקת, אפילו ביצוע פעולות שגרתיות יכול להיות הרבה יותר קשה ממה שנדמה, זאת במקביל לתנודות המתסכלות במצב הרוח: רגע אחד את רגועה ומחייכת, ושנייה אחר כך את יכולה להוריד למישהו את הראש.

למה זה קורה? – הגורמים העיקריים לתסמונת קדם וסתית

הגורמים לתסמונת קדם וסתית, ובכללי לתופעות קשות שמלוות את המחזור החודשי, הם שינויים הורמונליים שונים אשר מתרחשים בגוף האישה מדי חודש. שינויים אלו טבעיים וחיוניים לגוף האישה, אך כאשר הם אינם מאוזנים מתרחשת תופעת התסמונת הקדם וסתית.

נשים רבות חוות כאבי מחזור בעוצמות שונות ובתקופות רבות במהלך חייהן. לעיתים מדובר בכאבים קלים מאוד, ולעיתים בכאבי מחזור המקשים על התפקוד היומיומי ופוגעים בהתנהלות באופן משמעותי. במקרים בהם תסמינים אלו מקשים עלינו לנהל שגרת חיים תקינה, הם מקבלים את התואר המפחיד ‘תסמונת קדם וסתית’ (PMS).

משככי כאבים מול קנאביס? התרופה ההיסטורית מכתיבה את העתיד

אצל חלק מהנשים, כאבי המחזור יכולים להתחיל גם שבועיים לפני הופעת המחזור עצמו (מה שמשאיר להן רק שבוע אחד של “מנוחה” בחודש!)

הכאבים בחזה, ההתכווצויות וסערת הרגשות עשויים להיות חמורים כל כך עד שהם מגבילים אותן בשגרת העבודה ובניהול מערכת יחסים, ומקשים עליהן לתפקד כרגיל. מקרים חריפים וקיצוניים של PMS, מכונים ‘הפרעה דיספורית קדם וסתית’ (PMDD).

בנות, לא יעזור כמה שיגידו לנו שזה כאב טבעי ושכל אישה עוברת את זה. מחזור זה פאקינג מבאס. אבל, סוף סוף נמצא פתרון, ואני לא מדברת על נורופן או על תרופות סבתא מפוקפקות, אלא על קנאביס. כן כן, קנאביס לכאבי מחזור.

תרופת הקסם – האם הקנאביס באמת יכול לעזור ל-PMS?

לקנאביס היסטוריה ארוכה בכל הנוגע לטיפול בבעיות שונות בקרב נשים. כבר בשנת 2000 לפני הספירה, רקחו שיקויים עם זרעי קנבוס, זעפרן, נענע ובירה שניתנו לנשים על מנת להקל על כאבן במהלך הלידה הקשה. אחד המקורות לכך הוא כתב סיני רפואי עתיק שנכתב בסוף המאה ה-16, בו צוין שפרחי קנאביס עוזרים נגד הסימפטומים הנלווים למחזור החודשי.

אפילו המלכה ויקטוריה נעזרה בצמח על מנת להקל על התכווצויות הרחם וכאבי המחזור. היא קיבלה כמות נכבדת של קנאביס מזן אינדיקה מדי חודש, הוייתה צורכת אותו בעישון וכן בתצורת שמן.

המלכה ויקטוריה והקנאביס. כי למלכה מגיעה התרופה הטובה ביותר

הפסיכיאטרית ד”ר ג’ולי הולנד (Dr. Julie Holland), מומחית לפסיכופארמקולוגיה המנהלת קליניקה פרטית במנהטן מזה שני עשורים, גילתה כי השפעת הקנאביס עשויה להיות אפקטיבית במיוחד בטיפול בבעיות הורמונליות ורגשיות בקרב נשים. לטענתה, הקנאביס עשוי להיות הפתרון לטיפול בהתמודדות עם התסמינים החודשיים של PMS, כגון התכווצויות כואבות, עצבנות, נדודי שינה, דיכאון וחרדה.

כיום, על אף שהצמח אינו חוקי ברוב מדינות העולם, נשים עדיין משתמשות בו בכדי לטפל בכאבים הקשורים למחזור ולרחם. כמו כן, ישנן אינספור נשים המשתמשות בצמח גם לטיפול בסימפטומים הנלווים להריון, חרף הסיכונים הרפואיים והחברתיים הכרוכים בכך.

לאילו תסמינים הקנאביס מסייע הכי הרבה, וכיצד הוא פועל?

קנאביס מציע פתרון יעיל למרביתן של התופעות המקושרות לתסמונת הקדם וסתית, ויש שיגידו אף לכולן. אלו התסמינים הנפוצים ביותר בהם קנאביס עוזר לטפל:

1. התכווצויות:

גולת הכותרת של כל כאבי המחזור. התכווצויות עשויות להופיע בימים שלפני הוסת ולעתים קרובות ממשיכות איתנו לאורך כל הדרך. התכווצות מתרחשת כאשר ההורמונים גורמים להתכווצויות שרירים ברחם, ויכולה לדמות כאב של צירים קטנים.

התכווצויות ברחם. מופיעות כמה ימים לפני תחילת המחזור וממשיכות עד סופו

המקור לכאבים הוא שחרור של פרוסטגלנדינים הגורמים להתכווצויות של שרירי הרחם מרקמת האנדומטריום. מחקרים קליניים הוכיחו בעבר כי המרכיב הפסיכואקטיבי העיקרי בקנאביס, THC, עוזר להרפיית שרירים.

2. כאבים עזים:

כאבי גב, כאבי פרקים, רגישות מוגברת בחזה וכאבי בטן כלליים הם רק חלק מהתסמינים השכיחים ביותר בתקופת הוסת החודשית. הקנאביס ידוע בזכות יכולותיו המרשימות לשיכוך כאבים. בין אם מדובר בזני קנאביס בעלי אחוזים גבוהים של THC, או בזנים בהם דווקא הקנאבידיול (CBD) הוא הדומיננטי, הקנאביס מחולל פלאים כשזה מגיע להפגת כאב.

3. כאבי ראש ומיגרנות:

נשים עשויות לסבול מסוגים שונים של כאבי ראש במהלך התסמונת הקדם וסתית, או לאורך הוסת עצמה. בין השאר קיימת גם התופעה הארורה “מיגרנה וסתית“. לכן, עבור אלו שסובלות מכאב ראש קשוח, כזה שגורם לכן לתפוס את הראש בייאוש ולהתפלל לאלוהי האקמול, הקנאביס שם כדי לעזור.

לא צריך לסבול או לקחת אקמול. קנאביס הוכיח את יעילותו בכל סוגי המיגרנות

מחקר שנערך בשנת 2016 בחן את השפעת הקנאביס על מיגרנה, לאו דווקא כזו הקשורה לוסת. התוצאות היו מדהימות, השימוש בקנאביס הפחית את מספר המיגרנות החודשיות מ10.4 ל-4.6, ללא ספק הבדל מהותי.

4. שינויים במצב הרוח:

הימים הקודמים לתקופת המחזור עשויים להיות קשים. פרק זמן זה מכונה ‘השלב הלוטאלי‘. במהלך ימים אלו, הגוף עובר לא מעט שינויים על מנת להכין את עצמו להפרשת רירית הרחם.

עבור אלה הסובלות מ-PMDD, או רגישות במיוחד לתסמינים השונים, התנודות ההורמונליות שהגוף עובר יכולות לגרום לשינויים קיצוניים במצב הרוח. נשים רבות נעזרות בקנאביס כדי לעודד את רוחן (ואת סביבתן) ולשמור על מצב רוח חיובי ומרומם.

מחקרים הוכיחו בעבר כי לצריכת קנאביס במינונים קטנים יש השפעות נוגדות דיכאון. מרגישה קצת מבואסת ומוצפת רגשית? תגלגלי לך משהו נחמד שיעודד אותך במהלך הימים הקשים.

5. שינויים בתאבון, בחילות ובעיות עיכול:

לצד כאבים והתכווצויות, נשים רבות המתמודדות עם PMS חוות שינויים בפעילות המעיים והמטבוליזם בזמן המחזור. הוסת החודשית עשויה לגרום לתאבון מוגבר או לחלופין לחוסר תאבון, לבחילות, לעצירות או שלשול וכמעט תמיד מלווה בכאבי בטן.

גם כאן, התרופה הירוקה מציעה מזור. קנאביס לא רק מקל על התכווצויות שרירים ובעל סגולות אנטי דלקתיות, ובכך יכול לסייע במקרים של בעיות עיכול, אלא גם מסדיר את פעילות חיידקי הקיבה ומווסת את פעילות מערכת העיכול כולה מבחינה הורמונלית.

בקרוב אצלנו? טמפונים המכילים THC ונמכרים באירופה

לסיכום, כל הפרסומות למוצרי היגיינה נשית מבטיחות לנו מחזור קליל, מנצנץ ושמח, אבל כמו שכבר הבנתן הן שכחו דבר אחד, שאותו לא תראו בפרסומות בפריים טיים של ערוץ 2 מחמת העובדה שמישהו עדיין מגדיר אותו בתור “סמים”.

אז בפעם הבאה שהמחזור החודשי תוקף ברוב עוצמתו, תלבשי איזו פיג’מה פרוותית, תכיני לך שוקו חם ותגלגלי לעצמך איזה ג’וינט מפנק.

אם אתה גבר וקראת את הכתבה, דבר ראשון, סחתיין. דבר שני, עכשיו כשאתה יודע מה חברה שלך עוברת בכל חודש, הגיע הזמן לגלגל לה משהו נחמד שיעשה לשניכם מחזור קליל ורגוע.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות