ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

עיכוב שעולה ביוקר: קנדה דוחה את הלגליזציה והמניות צונחות

שתפו את החברים

שרת הבריאות הקנדית הודיעה על דחייה של חודש בתאריך התחלת מכירות הקנאביס החוקיות, שנקבע כעת ל-1 באוגוסט וייתכן מאד כי יידחה עד סוף החודש. הסיבה לדחייה היא הצורך של מחוזות רבים לחוקק את התקנות המקומיות שלהם, לצד ההחלטה הפדרלית להתחיל…

שרת הבריאות הקנדית הודיעה על דחייה של חודש בתאריך התחלת מכירות הקנאביס החוקיות, שנקבע כעת ל-1 באוגוסט וייתכן מאד כי יידחה עד סוף החודש. הסיבה לדחייה היא הצורך של מחוזות רבים לחוקק את התקנות המקומיות שלהם, לצד ההחלטה הפדרלית להתחיל את המכירות בקנדה כולה רק לאחר שהמחוז האחרון יסיים את הליך החקיקה. בתגובה להכרזה, מניות חברות הקנאביס המקומיות מגיבות בירידה.

הלגליזציה בקנדה, שכבר עומדת חודשים רבים מעבר לפינה ומספקת לנו כותרות רבות על הכנות וחקיקה, מתרחקת כעת עוד צעד אחד קטן.

לפי ההודעה האחרונה שפרסם הממשל הפדרלי בקנדה בשנה שעברה, יום העצמאות של קנדה, שחל ב-1 ביולי, היה אמור להיות מועד שמח כפליים בו תאושר גם חקיקת הלגליזציה, מה שגרם לאזרחים וצרכני קנאביס רבים לצפות בקוצר רוח לבואו. למרבה הצער, כעת מודיע הממשל כי יש להמתין עם החגיגות לפחות עד תחילת אוגוסט.

איחור לא אופנתי – מדוע דוחים את החוק?

ג’יין טיילור, שרת הבריאות הקנדית

לדבריה של שרת הבריאות הקנדית, ג’ינט טיילור (Ginette Taylor), החתומה על הודעת הדחייה החדשה שהתפרסמה ברשת החדשות ‘ABC’, העיכוב בחקיקת הלגליזציה נוצר עקב הזמן הממושך שצפוי לקחת לסנאט הקנדי על מנת להעביר אותו – לכל המוקדם ב-7 ליוני 2018.

כמו כן, גם לאחר שהחוק יעבור בסופו של דבר במושב הסנאט, מסרה טיילור כי המחוזות הפרובנציאליים והטריטוריאליים הרבים בקנדה, שצריכים כולם ליישר קו עם החקיקה החדשה, זקוקים לתקופת היערכות שככל הנראה תימשך כ-8 עד 12 שבועות, זאת על מנת לארגן את יישומו של החוק ואת הקמתן של עמדות מכירה וחנויות קנאביס בתחומי המדינה.

בהתחשב בלוח הזמנים של התהליכים הבירוקרטיים הארוכים הללו, הצהירה שרת הבריאות על תאריך ריאלי עתידי בו יוכלו האזרחים להנות סוף סוף מקנאביס חוקי, שנקבע כעת לתחילת חודש אוגוסט אך ייתכן מאד כי יידחה עד ל-1 בספטמבר.

בסיום דבריה הוסיפה טיילור כי מכירות הקנאביס החוקי יתחילו בכל שטח קנדה באותו היום, כך שלמעשה כל עיכוב שעלול להיווצר במחוז בודד יהיה בעל פוטנציאל לעיכוב של פתיחת המכירות החוקיות בקנדה כולה.

פרובינציות, טריטוריות ומה שביניהן – ההבדל בחקיקה

קנדה מורכבת מעשר פרובינציות ושלוש טריטוריות. כולן כפופות לממשל הפדרלי, למועצת המלוכה ולפרלמנט הקנדי, אך לכל אחת מהן יש גם שלטון מקומי משלה.

כיוון שקנדה מתכוונת לתפוס את מקומה כמעצמה ירוקה, ולזכות בתואר “המדינה השנייה בעולם שאישרה לגליזציה מלאה של קנאביס” (אחרי אורוגוואי), אך במקביל גם לעשות זאת בצורה אחראית ובטיחותית, מחוקקים ופוליטיקאים מחוזיים העוסקים בלגליזציה המתקרבת, נמנעים מלהתקדם מהר מדי.

למרות שהקנאביס היה בקנדה מאז ומתמיד, השימוש החוקי בו לצרכי פנאי הוא נושא יחסית חדשני, ולמרבה הצער עדיין נחשב לטאבו גם בחלקים לא מעטים מהממלכה הקנדית.

מפת מחוזות קנדה, לפי אחוזי צריכת הקנאביס.

לכן כשמחוקקים חוק כה חדשני, נאור וחלוצי (ביחס לשאר העולם), יש להתחשב בכל חלקי המדינה ובזמן ההיערכות שצפוי לקחת לכל אזור על מנת להתארגן על יישומו בפועל. אחרי הכל, מדובר בהקמה של תעשייה שלמה כמעט מאפס. דבר הדורש זמן ותכנון זהירים והדרגתיים.

נוסף על כך, כל פרובינציה קנדית מחליטה על תקנות משלה בנוגע לאופן צריכת הקנאביס ודרכי המכירה. למשל, ב’אונטריו‘ (Ontario), הפרובינציה המאוכלסת ביותר בקנדה, לממשלה המחוזית תהיה בלעדיות על מכירת הקנאביס, כלומר יהיה ניתן לקנות אותו רק דרכה, בדומה למשקאות חריפים.

לעומת זאת, ב’קולומביה הבריטית‘ (British Columbia), הפרובינציה המערבית ביותר, האזרחים יוכלו לרכוש קנאביס מחברות פרטיות שיפעלו לצד גופים ממשלתיים.

האם ישנם אזורים המתנגדים ללגליזציה?

ראש הממשלה המכהן כעת, ג’סטין טרודו (Justin Trudeau), הוא מנהיג המפלגה הליברלית. לפיכך, מרבית האוכלוסיות השמרניות יותר במדינה, התומכת לרוב במפלגות הרפובליקניות, מתנגדת למודל הלגליזציה.

למרות העובדה שמדובר בעובדה מוגמרת, מספר ערים קנדיות בהן רוב הציבור שמרני, כמו למשל ריצ’מונד (Richmond), עיר חוף בקולומביה הבריטית שמאכלסת כ-220 אלף איש, הביעו התנגדות נחרצת ללגליזציה.

ראש הממשלה טרודו. נאבק במתנגדים ויעמוד בהבטחתו

למרות התנגדותם של אזורים מסוימים, ומגוון הדעות המנוגדות במדינה, הממשלה הליברלית בראשותו של טרודו נשארת מחויבת להבטחתה לאשר את חקיקת הלגליזציה, גם אם זה יקרה חודש או חודשיים מאוחר מן הצפוי.

דחייה שעולה ביוקר – מניות הקנאביס מגיבות בירידה

לרוע מזלם של בעלי המניות, לעיכוב החדש יש מחיר כבד יותר מדחיית שאכטה חוקית, שבא לידי ביטוי דרך מניות של חברות קנאביס קנדיות הנסחרות בירידת שערים מאז פורסמה הידיעה על הדחייה.

המניות של שניים מיצרני ותאגידי הקנאביס הגדולים במדינה, ‘קנופי‘ (Canopy Growth) ו-‘מדריליף‘ (MedReleaf), צנחו משמעותית. התאגיד הראשון ירד ב-6% ואילו השני בלמעלה מ-8%.

מניות הקנאביס. חטפו מכה אך צפויות להמשיך לעלות

למרות ציר הזמן שמרמז על הקשר הישיר להודעת הממשלה, רבים מאמינים כי ירידת המניות לא בהכרח קשורה לדחיית החוק, וטוענים כי אותם יצרנים מוערכים יתר על המידה, כיוון שכיום כבר קיימות חברות גדולות יותר בשווי של פי 100-200 מהכנסותיהם.

ישנם מומחים הרואים את שוק הקנאביס בקנדה כבועת אשליה שנועדה להתנפץ, ואלו מיהרו להגיד כי הירידה הנוכחית מסמנת את תחילתו הידועה של הסוף. לעומתם, מרבית המומחים רואים בדחייה הזדמנות מחודשת לרכוש מניות במחיר נמוך יותר, לפני שיזנקו בחזרה למעלה, מה שסביר להניח יקרה ככל שמועד הלגליזציה קרב. 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות