ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

קנדה וגידול ביתי: הצעת החוק מתירה גידול ביתי של עד ארבעה צמחים

שתפו את החברים

קנדה וגידול ביתי – מודל הלגליזציה שייכנס לתוקפו ביולי 2018 יתיר גידול ביתי של עד 4 צמחי קנאביס וכן צריכת קנאביס מחוץ לבית בהתאם לחוקי הסיגריות המקומיים של כל מחוז. עם זאת, החוק עדיין יפריד מכירת קנאביס מאלכוהול וטבק, ויחייב…

קנדה וגידול ביתי – מודל הלגליזציה שייכנס לתוקפו ביולי 2018 יתיר גידול ביתי של עד 4 צמחי קנאביס וכן צריכת קנאביס מחוץ לבית בהתאם לחוקי הסיגריות המקומיים של כל מחוז. עם זאת, החוק עדיין יפריד מכירת קנאביס מאלכוהול וטבק, ויחייב בהטלת מס בלו על כל גרם ירוק וחוקי, ויאסור באופן מוחלט גידולי חוץ מכל סוג שהוא. דו”ח מצב של הלגליזציה המתקרבת:

בתחילת השנה דיווחנו לכם על הצעת החוק שהוגשה בקנדה ונועדה להסדיר את שוק הקנאביס המקומי לקראת הלגליזציה הרשמית המתוכננת להיכנס לתוקף ביולי 2018. השבוע, הגישה הממשלה הקנדית את תוכנית החקיקה והמיסוי המלאה, שכוללת מספר הגבלות לגבי השוק החוקי אך טומנת בחובה גם הפתעה חיובית שמצוינת לכולנו כתקדים עולמי.

הצעת החוק החדשה תאפשר לכל אזרח לגדל באופן חוקי בביתו עד 4 צמחי קנאביס בגובה של עד מטר אחד. במקביל, מגבילה החקיקה החדשה את הגידול החוקי רק לגידולי פנים (Indoor), באופן מלא המחייב גם תושבי בתים מרוחקים הממוקמים הרחק מהציבור. גידולי חוץ, גם בכמויות קטנות, יישארו פעילות אסורה שהרשויות ימשיכו לפעול לאיתורה ולחיסולה.

קנדה בדרך ללגליזציה
קנדה – הצעת חוק סופית בדרך ללגליזציה

הצעת החוק החדשה הוצעה על ידי נציגי המחוזות אלברטה (Alberta) ומונטנגרו (Montenegro), שבתחילה היו צפויים להיות שני המחוזות המתירניים יותר, אך היא התקבלה בהסכמה מלאה וללא התנגדות משמעותית גם מצד נציגי שאר המחוזות. להלן סיכום הנקודות החשובות שכוללת הצעת החוק:

תקצור מסקנות הצעת החוק:

  • כל משק בית יוכל לגדל 4 צמחי קנאביס, לגובה מרבי של עד מטר אחד.
  • עישון ואידוי בפומבי יהיו תחת חוקי עישון הסיגריות הקיימים.
  • מגבלת החזקה ציבורית של עד 30 גרם (ללא הגבלה על הכמות בבית).
  • המכירות יתקיימו בחנויות ייעודיות, בנפרד מאלכוהול, טבק ותרופות.
  • הגבלה מקסימלית של 30 גרם לאדם לכל רכישה.
  • איסור גורף על צריכת קנאביס (גם בשמן או אידוי) בתוך רכב, כולל הנוסעים.
  • גידולי חוץ יישארו לא חוקיים ויוחרמו על ידי הרשויות.

החקיקה חדשה נוגעת גם בנושא נהיגה תחת השפעת קנאביס, שכמובן אסורה בטווח של שעתיים מרגע צריכת הקנאביס האחרונה. למשטרה תהיה סמכות מלאה לעכב נהגים בצד הכביש ולערוך להם בדיקות רוק שתציג אינדיקציה לגבי רמת הקנאביס הפעילה בגופם, אך במקביל ייבדקו גם סימנים מסורתיים כמו עיניים אדומות וריח של קנאביס.

באופן כללי, ההצעה המלאה תואמת את ההשערות שהיו עד כה לגבי היקף החופש שיינתן לצרכני הקנאביס במדינה, ומהווה תקדים עולמי (רשות פדרלית, בשונה מהלגליזציה במספר מדינות בודדות בארה”ב) לכך שלגליזציה מלאה צריכה לכלול גם אפשרות של גידול ביתי חופשי עבור כל אזרח באשר הוא.

מס של דולר לגרם – עידוד משקיעים

על פי תוכנית המיסוי שנכללת בהצעה, המדינה תגבה ‘מס בלו‘ (ממש כמו כאן בישראל) בסך דולר קנדי אחד (כ-0.79 דולר אמריקאי) לכל גרם של קנאביס, או לחלופין מס של 10 אחוזים מן המחיר הקמעונאי הסופי של המוצר, לפי הגבוה שבהם. עוד גורסת ההצעה כי ההכנסות ממיסוי בתחום הקנאביס יחולקו באופן שווה בין המחוזות של המדינה.

מחוץ לגבולות השוק החופשי, שצפוי כאמור להיפתח ביולי 2018, מס הבלו יוטל גם על קנאביס רפואי הנמכר למטופלים מקומיים בעלי רישיון, זאת, על פי הוגי ההצעה, בכדי למנוע שימוש לרעה במערכת הבריאות ולמנוע תמריצים מאנשים לרכוש קנאביס רפואי רק בגלל שהוא זול יותר. כיום, השוק בקנדה נשלט כמעט ב-100 אחוז על ידי גורמים עברייניים, וזו אחת הבעיות שבאה הלגליזציה לפתור.

בדומה למיסוי על הדלק בישראל, מס הבלו על הקנאביס בקנדה נקבע לפי יחידה ולא אחוז מהמחיר, וכך גם עיקר ההכנסות שיגיעו מגבייתו, כשהמחיר הסופי של מוצרי הקנאביס יקבע במחוז בו הוא יימכר יחד עם תוספת קטנה של מס המכירה. אנשים שחיים במחוזות שלא יחתמו על המודל הזה עדיין יוכלו לקנות קנאביס, עם מס פדרלי של 50 סנט לגרם או 5 אחוזים ממחיר הרכישה, אך ככל הנראה מרבית המחוזות, יחתמו על ההסכם המקורי.

לפי הערכותיו של חבר הפרלמנט הליברלי ביל בלייר (Bill Blair), שהיה בעבר מפקד משטרת טורונטו, ההכנסות ממסים צפויות להגיע לכדי מיליארד דולר קנדי כבר בשנה הראשונה, ולצמוח משם באופן אקספוננציאלי (מתגבר מהר יותר ככל שחולף הזמן). בלייר עצמו מונה מטעם ראש ממשלת קנדה ג’סטין טרודו (Justin Trudeau) לטפל בהצעת החוק ללגליזציית הקנאביס והוא נחשב לתומך נלהב של המהלך.

לפי הדברים שמסר ראש הממשלה טרודו לתקשורת המקומית, הצעת החוק נועדה בכדי “לסייע להרחיק ילדים מצריכה של קנאביס, ולקבל את ההכנסות מהשוק שכיום עוברות לידיים של גורמי פשיעה”. עם זאת, מומחים פיננסיים טוענים כי היטל המס הנמוך שנכלל בהצעה נועד בכדי לעודד משקיעים חדשים מחו”ל להיכנס לשוק הקנדי.

מניות קנאביס קנדה, מס נמוך והשקעות
היטל מס נמוך מושך משקיעים לשוק הקנאביס הקנדי

ברוח זו, מספר מניות של חברות קנאביס קנדיות כמו למשל חברת ‘אורורה’ (ACBFF) זינקו בשערים של למעלה מ-15 אחוזים, וכן נרשמו עליות משמעותיות במניותיהן של מספר חברות נוספות כמו ‘מד-רליף’ (MEDFF) ו,’קאנופי’ (TWMJF).

“אני מרגיש שרמת המיסוי שנקבעה במקרה הזה משיגה את המטרות שלנו לשמור על מחיר נמוך מספיק כדי להיות תחרותי אל מול השוק הלא חוקי, ובמקביל לא ליצור תמריץ לצריכה מופרזת של תרופה זו” סיכם בלייר בסיום דבריו.

כעת נמצאת הצעת החוק החדשה, ובעיקר תוכן תוכנית המיסוי החדשה, במצב של הצעה מאושרת שעומדת למבחן ציבורי. הציבור הקנדי מוזמן לקרוא את ההצעה ולהחזיר לממשל תגובות חיוביות או שליליות לגביה, לפני שתיכנס באופן רשמי לתוקפה החוקי.

בשנה שעברה שופט פדרלי במדינה יצר תקדים בכך שאישר לחולים שמשתמשים בקנאביס רפואי לגדל בעצמם את הצמחים, מכיוון שהמדינה התקשתה לספק את התרופה עבורם. בזמן זה הקציב השופט לרשויות המדינה טווח של 6 חודשים להסדיר את תחום הקנאביס הרפואי, מה שאמנם אושר כעת באיחור אופנתי, אך בהחלט ניתן לסכם ולומר שמדובר בצעד חיובי נוסף בדרך לעולם שכולו לגליזציה וחופש.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות