ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
חוק קנאביס - אי הפללה

קנס במקום הפללה – בדרך לאישור הממשלה בשבוע הבא

שתפו את החברים

מדיניות הקנסות המהווה את מודל “אי הפללה באחריות” של השר גלעד ארדן, צפויה להיות מאושרת בממשלה בשבוע הבא, ולהיכנס לתוקף מלא בתוך כמה שבועות. המדיניות קובעת ענישה באמצעות קנסות של אלפי שקלים במקום פתיחת תיק פלילי – עבור אלו הנתפסים…

מדיניות הקנסות המהווה את מודל “אי הפללה באחריות” של השר גלעד ארדן, צפויה להיות מאושרת בממשלה בשבוע הבא, ולהיכנס לתוקף מלא בתוך כמה שבועות. המדיניות קובעת ענישה באמצעות קנסות של אלפי שקלים במקום פתיחת תיק פלילי – עבור אלו הנתפסים עם קנאביס בפעמיים הראשונות בלבד – וצפויה להכניס למדינה מאות אלפי שקלים בכל שנה, על ידי מה שכונה “הונאה של צרכני הקנאביס”.

מודל “אי הפללה באחריות” שהציג השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שאמנם אינו קרוב להיות אי הפללה אמיתית אך מהווה לפחות צעד ראשון בכיוון הנכון, צפוי להיות מאושר בשבוע הבא (יום א’) בוועדת השרים לענייני חקיקה של הכנסת.

עיקרו של המודל סובב סביב החלפת הענישה הפלילית (חקירות ומעצרים במטרה לתביעה) המוטלת כיום על צרכני קנאביס, לענישה בדמות קנסות גבוהים – 1,000 שקל בפעם הראשונה ו-2,000 שקל בפעם השנייה – מתוך מטרה לצמצם את החומרה בה נשפטת צריכת קנאביס, כעבירה מסוכנת לכאורה.

ציע "אי הפללה באחריות" מודל גלעד ארדן
מודל “אי הפללה באחריות” על שולחן הממשלה

מאחר והשר ארדן היה ונשאר לכל אורך הדרך המתנגד היחידי לרפורמת האי הפללה (בגרסתה המקורית שהוצעה על ידי ח”כ שרן השכל), חתימתו הסופית על מתווה ההצעה הראשוני שהוצג לפני שבועיים, מהווה למעשה את מעבר המשוכה האחרונה בדרך. שלא כמו רפורמת הייצוא התקועה, ותוכנית ליצמן כולה שעומדת באוויר, עכשיו ניתן סוף סוף להכריז רשמית על תחילתה של אי ההפללה, לפחות במודל חלקי וראשוני.

אישור ההצעה בוועדת השרים הוא צעד ראשון, בדרך לאישורה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת (תוך 5-15 יום), ניסוח מחדש של סעיפיה בתיאום עם המחלקה המשפטית של הכנסת, אישורה בקריאה שנייה ושלישית ולבסוף הטמעתה בחוק על ידי נוסח פקודת הסמים הישנה.

התהליך כולו צפוי לקחת כמה חודשים, אך ישנן הערכות אופטימיות כי מדובר בתקופה של חודש לכל היותר עד שההנחיות החדשות יכנסו לתוקף מעשי בשטח.

טריק בדמות מתנה?

בדיוק כמו הקפאת הייצוא, גם מודל אי ההפללה הייחודי של ארדן ספג ביקורת תקשורתית רבה, ואף נטען כי הצעת החוק לא רק שאינה מקלה על צרכני הקנאביס, אלא למעשה מקשה עליהם, לטובת ניפוח הקופה הציבורית שתגדל עם התחלת מדיניות הקנסות – מה שכונה “הונאה של צרכני הקנאביס” בפי מספר עורכי דין מומחים שבחנו את נוסח ההצעה.

המתנגדים להצעת החוק טוענים כי ארדן בישל “טריק בדמות מתנה”, ולמעשה מתכנן בסך הכל להגביר את “יעילות” האכיפה כנגד צרכני הקנאביס, מבחינת שיקולי עלות/תועלת. כלומר שלא בהכרח תרד כמות העבירות, או התפיסות, אלא במקום זאת יעלה התקציב הציבורי שיתקבל כתוצאה מהן, וירדו במעט גם עלויות הטיפול המשטרתי ב-“עבריינים”.

קנאביס רפואי ישראלי
קנאביס – עדיין לא חוקי בישראל

בעיה קריטית נוספת במודל שספגה ביקורת זהה, היא העובדה שצריכת קנאביס הייתה ונשארת עבירה פלילית. עבירה הצריכה בסך הכל הפכה במודל החדש מעבירה שדינה הוא דין פלילי מלא, לעבירה המוגדרת “עבירת קנס מיוחדת” בפקודת הסמים (עבירה פלילית), ולכזו שניתן לאכוף באמצעות קנס בפעמים הראשונות בו היא מתבצעת.

בנוסף לכך, האופציה של הליך הטיפול הכלכלי תלויה בכך שצרכן הנתפס על ידי המשטרה חייב להודות מיד בעבירה המיוחסת לו בלי זכות לערער על כך, ואם לא יעשה כן אז יועבר להמשך טיפול פלילי רגיל, או לכל הפחות לטיפול גמילה מחייב (חד פעמי לפני מאסר) שילווה גם הוא בקנס של 2,000 ש”ח ומעלה וייתכן שגם בשלילית רישיון הנהיגה.

אם הצעת החוק אכן תעבור את אישור הממשלה כצפוי, בשבוע הבא צפויה להחל גם התקופה בה יתחילו תיקים פליליים על שימוש עצמי בקנאביס, להיות מסומנים למחיקה עתידית במקרה של שינוי מקל נוסף בנוסח החוק.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות