ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

קציר קנאביס – המדריך המלא לשלב הכי שמח בגידול

שתפו את החברים

כל מי שאי פעם ניסה לגדל יודע שהשלבים הסופיים של ייצור הקנאביס דורשים סבלנות, ידע וכלים מתאימים. במדריך זה נלמד כיצד לקצור, לייבש כראוי ולאחסן את התוצר הירוק והממסטל שגידלתם, ולהפיק את המקסימום מכל צמח. אם תיקחו שני מגדלי קנאביס,…

כל מי שאי פעם ניסה לגדל יודע שהשלבים הסופיים של ייצור הקנאביס דורשים סבלנות, ידע וכלים מתאימים. במדריך זה נלמד כיצד לקצור, לייבש כראוי ולאחסן את התוצר הירוק והממסטל שגידלתם, ולהפיק את המקסימום מכל צמח.

אם תיקחו שני מגדלי קנאביס, תציידו אותם באותו הציוד, באותם התנאים ובאותם הזנים, לאחר זמן מה כשתבחנו את התבואה – לעיתים קרובות תגלו שהתוצאות שונות בצורה דרסטית אחת מהשנייה, הן בטעם והן באיכות.

בעוד שחלק מההבדלים עשויים להתרחש טרם הקציר, עוד בשלבי הגידול השונים, לאופן בו הקנאביס נקצר, טופל, עובד, יובש ואוחסן יש את המשקל הרב ביותר בקביעת איכותו הסופית.

תחשבו על הניחוח הארומטי של קנאביס שנקצר בזמן הנכון, כזה שחיכו לו בסבלנות ונתנו לו להגיע לבשלות. כל צרכן קנאביס מנוסה ידע לזהות פרח שטופל נכונה, והוא ייתן לו את הכבוד הראוי. לעומת זאת, אם הקנאביס עובד בצורה חובבנית, הצרכן יזהה גם את זה, וסביר להניח שיתאכזב מהחוויה.

אז מה עושים כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר, ומאיפה בכלל מתחילים להקפיד? בואו ללמוד:

שלב ראשון – הבשלת היבול

הדרך לפרחי קנאביס טעימים מתחילה בזיהוי תום תקופת היבול. כאשר מדובר בזמן קציר – כל דקה חשובה. לאחר שהפרחים הגיעו לגודלם המקסימלי, תהליכים ביולוגיים עדיין ממשיכים להתרחש בצמח, וצריך לדעת בדיוק מתי להפסיק אותם.

צמחי הקנאביס יבלו את הימים האחרונים במחזור חייהם שלהם בהעברת אנרגיה לזקיקי הטריכומות הבריאות, המצויות בשפע על פני פרחי הקנאביס הנקביים.

יאללה, מתי זה מוכן כבר?

הטריכומות (קריסטלי השרף) שעל הצמח מהווים אינדיקציה טובה למגדל לזהות מתי הצמח הגיע לשיא בגרותו ועוזרים במציאת הזמן האופטימלי לקצירת היבול. תהליך ההבשלה של הפרחים מתחיל לרוב 7-10 ימים טרם תאריך הקציר הצפוי.

בשלב ההבשלה, יש כמה טיפים שכדאי לאמץ כדי לזרז ולשפר את הבשלת היבול שלכם:

1. רצוי לשמור על טמפרטורה נמוכה. הטמפרטורה האידיאלית היא 23°C בשעות האור ו-17°C במהלך הלילה.

2. יש לשמור על אקלים יבש בסביבת הגידול במשך כל שעות היממה. אחוזי הלחות האופטימליים הם 40%-45%, וחשוב לא לעבור אותם בתקופת ההבשלה.

3. להפחית או להפסיק את השימוש בחומרי דישון, במיוחד באלו המכילים חנקן. פעולה זו היא חלק מהשטיפה של היבול לקראת הקציר.

4. עמעום האורות עשוי לעודד גדילה של פרחים מגובשים יותר. מומלץ להפעיל אור חלש או להשתמש בפונקציית העמעום.

5. הגדלת שעות החושך והפחתת שעות האור גם עשויה להאיץ את ההבשלה. נסו מחזור של 10 שעות אור ו-14 שעות חשיכה ותראו את ההבדל.

שלב שני – זיהוי שלב שיא הבגרות והזמן הנכון לקציר

יש פתגם ישן של מגדלים שאומר: “ברגע שנדמה שניצני הקנאביס שלך מוכנים, יש לחכות שבוע”. בעוד שהסבלנות לרוב משתלמת, במקרה הזה היא עשויה להזיק, מאחר ואם נותנים לפרחי הקנאביס להגיע ליתר בשלות, הדבר גורם להזדקנות הצמח ופוגם באיכות.

טריכומות – חלון לנפש הצמח שיראה לכם את מוכנותו

על מנת לתפוס את האיכות במיטבה, יש להסתכל בתוך ראשי בלוטות השרף שהופיעו על הצמחים בעזרת זכוכית מגדלת או מיקרוסקופ כיס. בכדי לקבל אינדיקציה אחידה, יש לבחון כמה צמחים בגבהים שונים.

בדקו האם רוב הבלוטות הן בצבע לבן חלבי ואטום. אם הבלוטות נראות שקופות וקטנות יחסית, הצמח טרם הגיע לשיא בגרותו. לעומת זאת, אם השמן שבתוך הטריכומות קיבל צבע ענברי והתחיל להתפרק – סימן שהצמח כבר עבר את שיא בגרותו.

שלב שלישי – הכנה לקציר וקבלת החלטות

עבור אלו שמגדלים קנאביס בבית בתור תחביב ולשימוש אישי, ניתן לגשת אל רגע הקציר באופן רגוע – זהו רגע מתגמל והחוויה יכולה להיות נעימה ובריאה. אך עבור ייבולים מסחריים וגדולים יותר, מומלץ להצטייד בכלים הנכונים ובעוד ידיים עובדות שיעזרו לכם לקצור ולייבש את הוויד.

כללי ברזל לקציר נכון

– כחמישה ימים טרם מועד הקציר הצפוי, יש להסיר מהצמח שאריות של עלים המכילים מים. כל עלה גדול וירוק שנועד לצרוך אור שמש, צריך ללכת.

– ודאו שסביבת העבודה שלכם נקייה וסניטרית ונטולת פסולת או גורמים שעשויים להפריע.

– ודאו שיש לכם פחים או מיכלים אטומים לאחסון. אתם תצטרכו כמה בכדי למיין אותם לענפים, עלים, פרחים שאינם טובים לשימוש וכמובן – לתוצר שלכם.

אחרי שעברתם על כללי היסוד והתכוננתם להצלחה, אפשר להמשיך לקראת תהליך הקציר עצמו, אבל לא לפני שמחליטים משהו אחד אחרון.

החלטה ראשונה – גוזמים ענפים או פרחים?

קציר של צמח קנאביס יכול להתבצע בכמה דרכים ולאורך מספר שונה של שלבים בכל דרך, כמו למשל ההבדל בין לגזום צמח שלם ולתת לו להתייבש בשלמותו, או לקצור את הפרחים אחד אחד ולעשות להם גם טרימינג על הדרך.

בתור מגדלים מתחילים, חשוב שתבינו שאין דרך נכונה או לא נכונה לגזום פרחי קנאביס. בסופו של דבר – התוצר ידבר בעד עצמו ויעיד על תהליך הגידול והקציר שלכם. עם זאת, האופן בו אתם בוחרים לעבוד עלול לסבך אתכם או להקל עליכם, ולכן מומלץ להכיר את האפשרויות.

קודם כל, אין משמעות רבה לגיזום הגזע עצמו (מלבד נוחות למען הפרדה מהעציץ), והדבר היחיד שבאמת משנה הוא האם אתם מתכוונים לתלות לייבוש ענפים שלמים שנגזרו מהגזע, או לקצור מהם את הפרחים בעודם טריים.

הסיבה שבגינה כדאי לשקול טיפול בפרחים טריים היא שלאחר שייבשתם את הפרחים, גבעולי הטריכומות התומכים בבלוטות הבולבוס יהפכו לשבירים יותר, ועלולים לגרום לאיבוד חומרים פעילים בתהליך הגיזום.

עם זאת, לקצור ענפים בודדים במקום לבצע מבצע שלם זה פשוט הרבה יותר, ועיסוק בצמחים יבשים הוא נוח ופשוט יותר מאשר עם צמחים טריים ודביקים שלא נשברים ולא נגזרים בקלות.

אם בכל זאת החלטתם ללכת על רטוב, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם בדרך לסיום מוצלח של הקציר:

1. פרח קנאביס בוגר שכעת נגזם נחשב דביק מאוד. יש להקפיד ללבוש כפפות, לשמור על שיער אסוף או מכוסה בכדי למנוע נשירה של פסולת מהבגדים כגון סיבים או שיער של חיות מחמד.

2. חשוב לדעת שטיפול בפרחים שנקטפו זה עתה מייצר ריח עוצמתי. כדאי להיות מוכנים להתמודדות עם הריחות החזקים, ולקחת בחשבון שהם עשויים להיות מורגשים במקומות סגורים, צפופים, או חסרי אוורור.

3. במידה ויש לכם צורך בנטרול הריח, ניתן לרכוש מפיצי ריח אוטומטיים או מטהרי אוויר ייעודיים. כמו כן, ניתן להתקין מסנני אוויר שמופעלים על פחמן בכדי לטהר את הריח בסביבת העבודה, במיוחד במקומות תעשייתיים.

החלטה שנייה – גיזום ידני או גיזום מכני?

אחרי שקוצרים את פרחי הקנאביס, בין אם עשיתם זאת ישר מהענף הרטוב או אחרי תהליך של ייבוש, מגיע השלב בו צריך לעשות להם “טרימינג” עדין ולהיפטר מכל העלים העודפים.

למרבה המזל, בעידן המודרני אנחנו לא חייבים לעשות גיזום עדין כל כך ביד, ולרשותם של מגדלי קנאביס בימינו עומדות מגוון אפשרויות של מכונות קיצוץ וכלי עבודה חדישים.

מכונת טרימינג – יש גם בגודל ביתי

לכל אחת מהאופציות יש את היתרונות והחסרונות שלה: קיצוץ עלים יכול להיות מייגע וארוך מאד (מאד), אבל עבור מגדלים ביתיים שאוהבים את הצמחים שלהם לאורך כל הדרך, זאת גם הדרך המושלמת לומר לו להתראות.

שימוש במכונות הזמירה חוסך הרבה זמן ואנרגיה, ומשפר את המראה של פרחים קטנים יותר. לעומת זאת, כל מכונות הזמירה גורמות לאיבוד של טריכומות – לפחות כ-10% מכלל השרף, שרק בדגמים מסוימים נאסף במכונה.

שלב רביעי – תהליך ייבוש הפרחים

קציר נכון או לא קציר נכון, בסופו של דבר אתם תצטרכו לייבש את הכל, ואם לא תעשו זאת נכון, אתם יכולים לפגוע בניחוח, בטעם ובאיכות הסופית של הפרח שלכם. מומלץ לשמור על סבלנות ולא לזלזל בחשיבות תהליך הייבוש.

קחו בחשבון שלאחר הייבוש, משקל הפרחים יהיה בערך 20% ממשקל הקציר הראשוני. הפרחים צריכים להיפטר מכמויות רבות של לחות לפני שניתן יהיה לעבור לשלב הבא, שלב היישון.

אם מייבשים את הפרחים מהר מדי, לדוגמה במזג אוויר חם ויבש או מול מכשיר הפולט חום – סביר להניח שהם יאבדו את ריחם וטעמם הטבעיים. יתרה מזאת, כאשר ניצנים מיובשים מהר מדי, הם לעיתים קרובות קשים יותר לעישון, ונחשבים פחות איכותיים.

ייבוש קנאביס - השלב האחרון בדרך לאושר
ייבוש – השלב האחרון בדרך לאושר

לעומת זאת, צמחים רטובים צריכים מספיק חילופי אוויר על מנת לאבד את כל הלחות ולמנוע מצבים של ריקבון או עובש. במצב אידיאלי, במשך 24 השעות הראשונות שלאחר הקיצוץ, הניצנים יאבדו את מרבית אחוזי המים שלהם, ולאחר מכן קצב איבוד המים יאט לשארית התהליך. 

רצוי לא לייבש את הפרחים בטמפרטורה גבוהה מ-30°C ולא נמוכה מ-18°C, עם טווח לחות אידיאלי של 30-45%. אחרי הייבוש ניתן להתחיל ליישן את הפרחים. בדרך כלל רצוי לעשות את זה 5-8 ימים לאחר חיתוך צמחים והייבוש. יש לדעת איך להתמודד עם פרחים יבשים, כדי לא לפגוע בטריכומות.

טיפ אחרון לשלב זה: אל תמהרו להעביר את הפרחים היבשים לשקיות ניילון או מיכלי אחסון. זה שהם מרגישים יבשים לא אומר שהם אכן כאלה. ברגע שהם באים במגע עם פלסטיק, הם מתחילים “להזיע” את דרכם החוצה, דבר המוביל לעובש או לטעמים בלתי רצויים.

שלב חמישי – יישון ואחסון הפרחים

יישון (“קיורינג”) הוא תהליך ביולוגי חיוני שתפקידו למצות מהפרח את התכונות הטובות ביותר. לאחר הייבוש, מכניסים את הפרחים למכולות סגורות שתפקידן לסנן את שאריות הלחות שנותרו.

זהו תהליך פשוט ביותר שדורש מעט מאד זמן ואחריות, ולכן חשוב לקחת אותו ברצינות ולא לשכוח אותו, אפילו לא מדי פעם.

אחרי שהצבתם בעדינות את הפרחים בצנצנות (חשוב לא לדחוס!), אוטמים את המכסים למספר שעות. אתם תגלו שהפרחים שהונחו בתחתית מרגישים לחים שוב. לכן יש לסדר שוב בעדינות את הניצנים מחדש כך שהפרחים שהיו קודם למטה יוצבו כעת על גבי שאר הפרחים, וחוזר חלילה עד שנעלמות כל שאריות הלחות.

ישנם גורמים אשר עשויים לפגוע בפרחים בשלב האחסון, כגון: חשיפה מוגברת לאור, תנודות בטמפרטורה, חשיפה לאוויר וכמובן ייבוש לא מוקפד מלכתחילה.

צנצנות זכוכית ייעודיות הן כלי נהדר לשמירת הפרחים בשיאם כל עוד הם בתנאים ובטמפרטורה הנכונה. גם שקיות ניילון עם אטימה נחשבות טובות יותר משאר השקיות, כיוון שהן שומרות על טריות הפרחים, אבל אין תחליף לצנצנת טובה.

שלב היישון הוא שלב ארוך טווח מאד, שבאופן עקרוני יכול שלא להסתיים גם אחרי חצי שנה או שנה, אבל ברוב המקרים נהוג ליישן פרחי קנאביס עד 90 יום לפני השימוש בהם. כל עוד תאחסנו את הפרחים שלכם כמו שצריך, הם יכולים להישאר טובים אפילו לכמה שנים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות