ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס רפואי - רישיון נהיגה- מפתחות רכב

בית המשפט לא מחכה לחוק: רישיון הנהיגה של מטופל קנאביס לא ישלל

שתפו את החברים

בית המשפט לתעבורה בחדרה קבע כי מטופל קנאביס רפואי שנתפס על ידי המשטרה עם התרופה ברכבו, ואיבד את רישיונו לאחר שהודה בצריכה ועבר בדיקת שתן, יקבל את רישיונו בחזרה באופן מידי. השופטת פסקה כי הימצאות קנאביס ברכבו של מטופל היא…

בית המשפט לתעבורה בחדרה קבע כי מטופל קנאביס רפואי שנתפס על ידי המשטרה עם התרופה ברכבו, ואיבד את רישיונו לאחר שהודה בצריכה ועבר בדיקת שתן, יקבל את רישיונו בחזרה באופן מידי. השופטת פסקה כי הימצאות קנאביס ברכבו של מטופל היא לא רלוונטית, ועקב העובדה שלמשטרה אין יכולת לבדוק מתי נצרך הקנאביס בפועל, אין לה יכולת לאכוף את החוק באופן מעשי.

עוד לא התייבשה הדיו על התקנות החדשות של משרד הבריאות לגבי היתרי נהיגה למטופלי קנאביס רפואי, שבמשך שנים כלל לא יכלו לנהוג ברכב באופן חוקי עקב שרידי הקנאביס בגופם, וכבר ניתן לראות שמערכת המשפט תיאלץ ככל הנראה לגבות את אוזלת ידה של המשטרה בתחום האכיפה.

בית המשפט לתעבורה בחדרה פסק בתיקו של חולה פיברומיאלגיה המטופל בקנאביס רפואי, שרישיון הנהיגה שלו נשלל ממנו לאחר שנתפס על ידי שוטרי סיור כשברכבו מספר שקיות של קנאביס רפואי, ונאלץ לעבור בדיקת שתן לגילוי שרידי סמים.

לאחר שבבדיקה התגלו, כצפוי, שרידי קנאביס, נשלל רישיונו של המטופל לתקופה של 30 יום עד לסיום ההליך נגדו, עקב אישומים של “נהיגה תחת השפעת סמים”, וזאת למרות שהצהיר כי לא צרך קנאביס כמעט 24 שעות.

“חבל על הבדיקה” – אפליה נגד מטופלי הקנאביס

מעצרו הראשוני של המטופל התרחש לאחר שעוכב עם רכבו לבדיקה על ידי סיור משטרתי בעיר קיסריה. טרם לעיכוב, המטופל ישן ברכבו בצד הדרך, לאחר שהרגיש עייף מכדי לנהוג והעדיף להישאר לנוח ברכבו מאשר להמשיך בדרכו.

לאחר שמאבטחים מקומיים זיהו אותו, הם ניגשו אליו עם פרמדיקית, וכחלק מההליך המקובל במקום עבודתם גם הזמינו למקום משטרה. המטופל, שקץ משנתו והיה כשיר לדבריו לנהוג, שוחרר לדרכו תוך זמן קצר על ידי הפרמדיקית, אך נעצר לאחר כשתי דקות על ידי השוטרים שהגיעו למקום.

בלו צ'יז blue-cheese
קנאביס רפואי – תרופה נגד נהיגה

השוטרים טענו כי המטופל היה “נשמע מסטול, מתנדנד מעט ולא יציב”, ולאחר שהודה בפניהם שהוא צורך קנאביס רפואי הם ביצעו חיפוש ברכבו, מצאו בו את התרופה וכלי העישון המסופקים לו במרשם, ועיכבו את המטופל למעצר מנהלי וחקירה בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים. במעמד זה שלל קצין המשטרה הבכיר בזירה את רישיון הנהיגה של המטופל לתקופה ראשונית של 30 יום.

פרקליטו של המטופל,  עו”ד יוסף יעקובי, טען כי כל ההליך המשטרתי היה מיותר מיסודו, מאחר והחוק ואמצעי האכיפה מפלים לרעה את כל מטופלי הקנאביס הרפואי בישראל, ומונע אפשרות בהם יצאו זכאים מאשמת נהיגה תחת ההשפעה.

“חבל על הבדיקה, מדובר באדם שכמוהו יש  נהגי במדינת ישראל, כולם צורכים את התרופה, כולם ימצאו עם נוכחות של סמים בכל רגע ורגע נתון.” מסר פרקליטו של הנאשם, בעת הדיון בנוגע לבדיקת השתן שעבר המטופל לאחר מעצרו. “למעשה אסור לו לנהוג, מה יותר פשוט מזה שמשרד הבריאות או משרד התחבורה יזמינו אותו ויגידו לו אדוני, אתה לא יכול לנהוג.”

ביטול ההרשעה – אין יכולת לאכוף

בדיון הראשון בתיק, שנערך לאחר 9 ימים מתחילת השלילה, מצא בית המשפט לנכון לקטוע את שלילתו להחזיר למטופל את רישיונו ולסגור את התיק לאלתר.

השופטת מיכל דוידי קיבלה את הטענה לפיה אין שום רלוונטיות להימצאות הקנאביס ברכב, או לריח הקנאביס שנדף ממנו, מאחר ומדובר באדם שסביר שיהיה קנאביס בסביבתו הקרובה בכל שעות היום, ושלא ניתן לשלול את זכותו לנהוג ברכב בשל כך.

בנוסף, קבעה השופטת כי העובדה שמעבר לזיהוי השרידים הישנים אין למשטרה יכולת לקבוע מתי נצרך הקנאביס בפועל, פירושה שאין לה יכולה מעשית לאכוף את החוק בנוגע לנהיגה תחת השפעה סמים בקרב אוכלוסיית מטופלי הקנאביס הרפואי.

ינשוף קנאביס - בקרוב בישראל?
ינשוף קנאביס – בקרוב בישראל?

השופטת התייחסה בין היתר גם לטענתו של עו”ד יעקובי, לפיה המילים “בעת השימוש”, המופיעות בתנאי הרישיון של מטופלי הקנאביס ואוסרות על ביצוע של פעולות מסוימות, כגון נהיגה, בעת הצריכה עצמה, הן חסרות משמעות מדויקת ולא די בהן כדי לאכוף פרק זמן לא מוגדר שלאורכו לא יכולים המטופלים לנהוג.

לפיכך, החליטה השופטת לבטל את השלילה שהטילה המשטרה, וקבעה כי ללא ראיות חדשות ההליך נגד המטופל יופסק.

נראה, אם כך, שלמרות שהתקנות החדשות של משרד הבריאות אמורות לפתור בעיות כאלו, הבעיה האמיתית לא נמצאת בחוק היבש אלא בחוסר יכולתה של המשטרה לאכוף אותו בצורה אמיתית. גם במתווה החדש שייכנס לתוקפו בעוד פחות מחודש, צפויות לצוץ אותן בעיות בדיוק, עד שתימצא דרך אמינה לפסוק האם שרידי קנאביס הם תוצאה של צריכה שהתבצעה לפני זמן קצר או לא.

עד אז, מטופלי קנאביס רפואי ימשיכו ככל הנראה לסבול מאפליה לרעה. ולא יוכלו לנהוג ברכב ללא בעיות של ביטוח או מחוץ לצלו של איום תעבורתי ואף פלילי.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות