ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
צמח קנאביס מתייבש

על חשבון המטופלים – יצוא הקנאביס הוקפא והשוק הרפואי מתייבש

שתפו את החברים

  ראש הממשלה הודיע על הקפאה מוחלטת של כל התקדמות באישור הייצוא, וחסם בכך את השער להתפתחות רפורמת ליצמן כולה. עד להודעה חדשה, שוק הקנאביס הרפואי נשאר תקוע, מספר הרישיונות לא יעלה, ואפשר לשכוח מכל הפיתוח העסקי שרץ פה בשנים…

 

ראש הממשלה הודיע על הקפאה מוחלטת של כל התקדמות באישור הייצוא, וחסם בכך את השער להתפתחות רפורמת ליצמן כולה. עד להודעה חדשה, שוק הקנאביס הרפואי נשאר תקוע, מספר הרישיונות לא יעלה, ואפשר לשכוח מכל הפיתוח העסקי שרץ פה בשנים האחרונות. ככה עבדו על כולנו, שוב, ובמקום רפורמה, נשארנו ביד עם דג מלוח וחקלאים זועמים שמאיימים לעזוב:

 

הפתעה מוחצת, לא? בפעם המי יודע כמה ברצף, שוב אנחנו קוראים כותרות של כישלון, הפעם בתחום יצוא קנאביס רפואי לחו”ל (מישהו אמר שזה הסעיף הכי מבטיח, כי הוא שווה מיליונים?) שנכון לעתה מוקפא עד להודעה חדשה.

נשמע כמו חדשות ישנות, הרבה דיבורים ומעט מאד חתימה על חוקים אמיתיים. בפועל, החוק בישראל לא השתנה בינתיים ולו במילה, אבל חשוב לפחות להבין מה קרה.

 

מה החשיבות של יצוא קנאביס לחו”ל?

 

מי שזיכרונם טוב מספיק כדי להעלות את פרטי רפורמת ליצמן (רפורמת שוק הקנאביס הרפואי), שעשתה הרבה כותרות ב-2016, יודעים כי מדובר בתכנית שקידם שר הבריאות (לשעבר) לשינוי והרחבת תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל.

התכנית, שכמובן שעדיין לא הפכה לחוק, כוללת שינוי של מבנה השוק כולו, והרבה מאד חדשות טובות למשקיעים, לפחות על הנייר. הבעיה היא שאחד הצעדים הראשונים ברפורמה, שאמור להוות את הבסיס הכלכלי להתנעה שלה, הוא אישור של יצוא קנאביס רפואי לחו”ל.

קנאביס רפואי ישראלי
קנאביס רפואי כחול לבן בחו”ל – בינתיים לא

למרות שמאות חברות ישראליות הגישו עד היום בקשות למשרד הבריאות לקבלת אישורים להתחלת פעילות גידול והפצת מוצרי קנאביס רפואי, וחלק קטן מהן אף קיבלו אישורים אלו, בשורה התחתונה ישנו חסם משמעותי: עד שאין יצוא, אין הצדקה כלכלית לפתוח חוות גידול וחברות חדשות שיכנסו למערך הקיים היום עבור שוק המטופלים המקומי בישראל.

כבר בתחילת השנה הנוכחית הייתה תחזית עגומה לגבי יצוא הקנאביס, שנדחה בן רגע לשנה הבאה. האופטימים חזו את תחילת הייצוא באמצע או סוף שנת 2019, אך רבים אמרו כי כאן רק מתחיל הבלאגן.

אחרי כמה שבועות של שקט יחסי, השבוע עשתה רפורמת הייצוא עוד כותרות, אך הפעם אלו כותרות של כישלון, אולי אפילו ספין, שמראות לנו כמה בלי לגליזציה כולנו מדשדשים בינתיים במקום. מסתבר שהתאריך המעורפל שניתן לשנת 2019 עוד בכלל לא קיים, ונכון לכעת כל הנושא מוקפא כליל על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

בדרך לייצוא עוצרים (שוב)

 

עד להחלטה האחרונה בנושא, הדרך לאישור יצוא הקנאביס הייתה נראית מבטיחה.

לאחר דיונים רבים בנושא, ומענה להתנגדויות רבות שעלו בעיקר מהמשרד לביטחון פנים בראשותו של השר גלעד ארדן (בין היתר דרישות תקציבי עתק והתנגדות להרחבת השוק הרפואי שתאפשר “זליגה” לשוק האזרחי), נמצאה פשרה שתאשר את התחלת הייצוא דרך תיקוני חקיקה בחוק ההסדרים.

בישיבת הממשלה בה נערך דיון בגין התיקונים השונים לחוק, השר ארדן התנגד פעם נוספת לרפורמה. למרות שמשרד האוצר ענה על דרישות התקציב שהציב המשרד לביטחון פנים, טען ארדן פעם נוספת כי פתיחת מאות חוות קנאביס חדשות תגרום לזליגת קנאביס לשוק השחור. לפי פרסומים בתקשורת הוא הציג עדויות עובדתיות לכאורה, לפיהן קיימת זליגה שכזו כבר היום.

ציע "אי הפללה באחריות" מודל גלעד ארדן
השר גלעד ארדן – מציע “אי הפללה באחריות” אבל תוקע את הרפורמה

בנוסף להתנגדות ציין ארדן כי המטרה היא ליצור שוק קנאביס רפואי מצומצם יותר מזה הקיים היום, בהיקף של 2-3 חוות, ולא להרחיב אותו במטרה לפתוח חוות חדשות.

ראש הממשלה כאמור קיבל את המלצותיו של ארדן, והחליט להקפיא את ההחלטה בעניין הייצוא, ולפיכך גם בעניינה של הרפורמה כולה. מה שנקרא “1 2 3 דג מלוח”, וכל השוק עוצר במקום ונשאר תקוע עד הודעה חדשה.

 

החקלאים רועמים, והפיתוח העסקי פוזל לחו”ל

 

תוצאתה הראשונית של החלטת ההקפאה לא איחרה להגיע. תנועת האיחוד החקלאי ואיחוד האיכרים קראו לראש הממשלה להגיע להחלטה מהירה בנושא, מחשש לפגיעה משמעותית בחקלאים שיפסידו פוטנציאל כלכלי חיוני של מאות מיליוני שקלים.

מלבד החקלאים והיזמים שפעלו בחודשים האחרונים לתכנון ואישור חוות גידול עתידיות בשוק הרפואי המורחב, החדשות הרעות לגבי הייצוא נפלו גם על מגדלי הקנאביס הרפואי – אותן 8 חברות שפועלות היום כספקים בלעדיים עבור שוק המטופלים הישראלי – שעסקו בחודשים האחרונים גם הם בפתיחת פרויקטים מעבר לים.

למרות שאף חברה עוד לא פרסמה הצהרה רשמית על עזיבת השוק הישראלי, חלק מהמגדלים מדברים על העברת מרבית הפעילות לחו”ל, ולאחרונה דווח על חברה ראשונה שכבר פרסמה הודעה ראשונה בגין מגעיה עם חברה גרמנית, שהייתה אמורה לשווק את המוצרים הישראלים לקנדה וארה”ב, וכעת עשויה להפוך לזו שתגדל את הקנאביס ותייצר את המוצרים בעצמה.

ג'וינט עם דגל ארה"ב
שוק הקנאביס בארה”ב הולך ומתרחק, והגידול פוזל לאירופה

גורמים מטעם ראש הממשלה פרסמו לאחרונה כי עיכוב רפורמת הייצוא מקורו בעמדת המשרד לביטחון פנים בלבד, וכי מה שהוביל להחלטה להקפיא את הרפורמה היה מידע שנמסר על ידי ארדן ונציגיו לוועדה הממשלתית, לפיו הפוטנציאל הכלכלי שטמון בייצוא הוא קטן, והסיכון שכרוך בו הוא גדול.

החלטת ההקפאה היא אינה סופית, ולאחר התחמקות של כמה ימים ממענה ללחץ הציבורי בנושא, הודיעו גורמים רשמיים כי לאחר בדיקה מקיפה של נושא הייצוא (על ידי היועץ הכלכלי פרופ’ אבי שמחון) ייערך ככל הנראה דיון נוסף בהחלטה, בשבועות הקרובים.

החקלאים מצידם לא מחכים לראש הממשלה, וכבר הגישו עתירה לבג”ץ בנושא הייצוא, אך נכון לכעת השוק נותר כשהיה.

בשורה התחתונה, הרפורמה היחידית שקרתה פה היא רפורמת הרפורמות – במקום לתקן את שוק הקנאביס, ולאשר יצוא, לא לעשות כלום. בינתיים כמובן, עד שיוחלט אחרת.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות