ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

רשימת ההתוויות – מחלות שמזכות ברישיון קנאביס רפואי

שתפו את החברים

קנאביס רפואי מהווה פתרון יעיל למחלות ומצבים רפואיים רבים, בין היתר לשיכוך כאבים, צמצום התקפים אפילפטיים, מניעת התקפי חרדה ומזעור נזקי מחלת הסרטן והטיפולים הכימותרפיים. במאמר זה תוכלו למצוא את כל הקריטריונים הרפואיים לפיהם משרד הבריאות קובע אילו חולים זכאים…

קנאביס רפואי מהווה פתרון יעיל למחלות ומצבים רפואיים רבים, בין היתר לשיכוך כאבים, צמצום התקפים אפילפטיים, מניעת התקפי חרדה ומזעור נזקי מחלת הסרטן והטיפולים הכימותרפיים. במאמר זה תוכלו למצוא את כל הקריטריונים הרפואיים לפיהם משרד הבריאות קובע אילו חולים זכאים לקבל רישיון קנאביס (“רשימת ההתוויות”), ואת כל התנאים המדויקים שעל החולה לעמוד בהם:

קנאביס רפואי, שקיבל עד לא מזמן מעולם הרפואה המודרני יחס של טיפול מפוקפק, הופך אט אט לאחד הטיפולים המומלצים, הבטוחים והיעילים ביותר לטיפול במגוון רחב של מחלות, סימפטומים ומצבים רפואיים.

מחקרים רבים שבחנו את סגולותיו הרפואיות של צמח הקנאביס עד היום, איששו את הטענה כי החומרים הפעילים (קנאבינואידים) שקיימים בו עשויים לסייע לטיפול וריפוי בעיות הקשורות הן לגוף והן לנפש. מטיפול בתופעות הלוואי של כימותרפיה, דרך התקפים אפילפטיים ועד לשיכוך חרדות הנובעות מתסמונת פוסט טראומטית (PTSD).

קנאביס מסייע בין היתר בטיפול במחלות כגון:

– מחלות עוויתיות המלוות בכאב: כגון טרשת נפוצה, אפילפסיה, פרקינסון או פגיעות בחוט השדרה
– בחילות והקאות: כתוצאה מרדיותרפיה, כימותרפיה ותופעות לוואי של תרופות נגד הפטיטיס C ואיידס
– כאב כרוני (במיוחד ממקור עצבי/נוירופטי)
– הפרעות נפשיות: כגון דיכאון, חרדה, תסמונת פוסט-טראומטית ותסמונת טורט
– מחלות מעי דלקתיות: כגון קוליטיס כיבית ומחלת קרוהן
– פגיעה עצבית כגון גלאוקומה, מחלות ריאומטיות ודלקתיות

למרות שהטיפול בקנאביס מראה הצלחה משמעותית בקרב חולים רבים, במקביל לכמעט אפס תופעות לוואי, לטענת משרד הבריאות אין להחשיב את הקנאביס ל”תרופת פלא”, שכן הוא אינו יכול לרפא כל דבר.

לא קסם, אבל אחלה תרופה

כדי להנגיש את הטיפול בקנאביס עבור החולים שכן יכולים להיעזר בו, משרד הבריאות ניסח קריטריונים מדויקים לזכאות לרישיון קנאביס רפואי, המאוגדים במה שנקרא “רשימת ההתוויות” (בתוך נוהל 106 של משרד הבריאות) ומגדירים בדיוק מי זכאי לקבל קנאביס רפואי, מתי ובאילו תנאים.

מי זכאי לקבל רישיון קנאביס? – רשימת ההתוויות של משרד הבריאות

רק חולים העומדים בקריטריונים הרשומים מטה במלואם, יכולים להתחיל בתהליך להוצאת רישיון קנאביס, שכולל קבלת המלצה מרופא מומחה והגשת הבקשה ליק”ר (יחידת הקנאביס הרפואי) במשרד הבריאות.

להלן הקריטריונים הנוכחיים (אוקטובר 2018), לפי נוהל 106 של משרד הבריאות:

בתחום האונקולוגיה:

1. למטופלים בזמן טיפול בכימותרפיה ועד חצי שנה מסיומו לצורך הקלה בבחילות, בהקאות או בכאבים הקשורים לטיפול (גם ללא מיצוי טיפולים מקובלים להקלה בבחילות).

2. במקרים בהם הרופא המטפל סבור כי יש להמשיך בטיפול בקנאביס בחלוף חצי השנה – ורק כאשר אותו רופא יפרט את הסיבות להמשך הטיפול ולאיזו תקופה לדעתו יש להמשיכו.

3. לצורך שיכוך כאב ממקור סרטני בשלב גרורתי ולאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות.

בתחום הגסטרואנטרולוגיה:

למטופלים הסובלים ממחלת מעי דלקתית פעילה ומוכחת (קרוהן או קוליטיס) אשר עונים לקריטריונים הבאים:

א. מוצו ונכשלו טיפולים תרופתיים מקובלים לתקופה של חודשיים לפחות.
ב. שלילת האופציה לטיפול ניתוחי של הסרת קטע מעי חולה קצר.

ההמלצה לטיפול בקנאביס תוגש ע”י מומחה בגסטרואנטרולוגיה, המטפל בחולה לפחות חודשיים, וזאת בצירוף:

א. תיעוד מפורט של הטיפולים הנ”ל.
ב. פירוט הסיבה לשלילת אופציית הטיפול הניתוחי.

בתחום הכאב:

1. למטופלים הסובלים מכאב נוירופטי ממקור אורגני ברור, המטופלים במרפאת כאב מוכרת בתקופה של שנה לפחות טרם הגשת הבקשה, וזאת רק לאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות ובהמלצת מרפאת הכאב בה הם מטופלים.

בכל מקרה, ההמלצה תוגש רק בצירוף שאלון BPI מלא (Brief pain inventory), אשר ישמש ככלי למעקב אחר המטופל בהקשר של יעילות הטיפול בקנאביס.

בתחום מחלות זיהומיות:

1. למטופלים המאובחנים בכשל חיסוני נרכש (איידס), לאחר מיצוי טיפול תרופתי מקובל אשר סובלים מירידה קיצונית במשקל של מעל 10% אובדן משקל גוף, לצורך שיפור תאבון או לצורך הקלה בהקאות ותסמיני מערכת העיכול.

בתחום הנוירולוגיה:

1. למטופלים המאובחנים בטרשת נפוצה (MS) במצבים ספסטיים אשר לא הגיבו לטיפול מקובל.

2. למטופלים המאובחנים בפרקינסון, המטופלים במשך שנה לפחות וסובלים מכאב כרוני או לא הגיבו לטיפול מקובל בכאב.

בשני המקרים ההמלצה לטיפול ע”י קנאביס רפואי תוגש על ידי הנוירולוג המטפל המתחייב לביצוע מעקב רפואי מדי שלושה חודשים לפחות.

קנאביס רפואי – לחולי כאב, אפילפסיה, סרטן, קרוהן, איידס, טרשת נפוצה ועוד

3. למטופלים בגירים המאובחנים בתסמונת טורט, הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית בחיי היומיום ולא הגיבו לטיפולים מקובלים.

במקרה זה, ההמלצה לטיפול ע”י קנאביס רפואי תוגש על ידי הנוירולוג המטפל, בצירוף המלצה של פסיכיאטר שבדק את המטופל.

*בשנת הטיפול הראשונה הרישיון יוגבל לתקופות של שלושה חודשים בכל פעם וחידוש הרישיון יותנה בבחינה והמלצה משותפת של הנוירולוג והפסיכיאטר המטפלים בכל פעם. החל משנת הטיפול השנייה – הרישיון יוגבל לתקופות של עד שנה בכל פעם.

בתחום האפילפסיה:

1. מאובחנים כחולי אפילפסיה קשה לפחות שנתיים הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית – התקפים אפילפטיים הגורמים למוגבלות כולל התקפים קלוניים כלליים, התקפים מסוג חלקי-מורכב והתקפים מוקדיים אחרים אם הם גורמים לסכנת נפילה.

2. במקרים של אפילפסיה עמידה לטיפול, לאחר כישלון של לפחות חמש תרופות אנטי-אפילפטיות רשומות כמונותרפיה או כמשלב תרופות, ומאופיינת בתדירות התקפים של לפחות התקף אחד לחודש תוך טיפול תרופתי מתועד.

*ההמלצה לטיפול תוגש על ידי נוירולוג מומחה המטפל בחולה במרפאת אפילפסיה באחד מהמרכזים הרפואיים, בה המטופל נמצא במעקב לפחות בששת החודשים שקדמו להגשת הבקשה, עם תיעוד של כישלון לפחות 3 תרופות תוך תקופת הטיפול במרפאה זו, ותוך התחייבות של הנוירולוג לביצוע מעקב רפואי ובצרוף המלצה של פסיכיאטר שבדק את המטופל.

גם לאפילפסיה – שמן קנאביס עדיף לעיתים על תרופות

טיפול באפילפסיית ילדים:

1. למטופלים קטינים הסובלים מאפילפסיה קשה בלתי נשלטת, לאחר כישלון טיפולים מקובלים בלפחות חמש תרופות/טיפולים ובכללם עמידות או אי-הצלחה באחד או יותר מהבאים: דיאטה קטוגנית, קוצב וגאלי, ניתוח.

*ההמלצה לטיפול תוגש על ידי נוירולוג ילדים המטפל המתחייב לביצוע מעקב רפואי מדי שלושה חודשים לפחות.

*בתחילת הטיפול בקנאביס על החולה ליטול באופן קבוע לפחות שתי תרופות מוכרות נוגדות פרכוסים במינון מלא, ולהמשיך את הטיפול בהן ללא הורדת מינון למשך תקופה של שישה חודשים ללא פרכוסים, שרק לאחריה ניתן יהיה לשקול הורדה והשארת המטופל בל תרופה אחת נוגדת פרכוס והקנאביס.

בתחום הטיפול הפליאטיבי:

למטופלים סופניים – בעלי תוחלת חיים צפויה של חצי שנה.

בתחום הפסיכיאטריה:

למטופלים בגירים המאובחנים בהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) והעונים לקריטריונים הבאים:

1. הפרעת דחק בדרגת חומרה בינונית ומעלה ועונה לקריטריונים של 30% נכות לפחות, הנמשכת מעבר לשנתיים ומאופיינת במצוקה נפשית רבה.

2. מוצו לפחות 3 התערבויות תרופתיות מקובלות לפרקי זמן מינימאליים של חודשיים וכן מוצו 3 התערבויות פסיכולוגיות מקובלות.

*ההמלצה לטיפול בקנאביס תוגש ע”י פסיכיאטר מומחה המטפל בחולה, על גבי נספח לבקשה לטיפול מסייע בקנאביס לחולי PTSD.

א. תיעוד מפורט של הטיפולים.
ב. הצהרת הפסיכיאטר המומחה הממליץ, המאשר כי הסביר לחולה את סיכוני הטיפול.
ג. התחייבות הפסיכיאטר המומחה הממליץ, להמשיך במעקב הרפואי בכל משך תקופת הרישיון.

לא רק לגוף - קנאביס רפואי גם למוח ולנפש
לא רק לגוף – קנאביס רפואי גם למוח ולנפש

*בשנת הטיפול הראשונה: רישיון השימוש בקנאביס יוגבל לתקופה של עד שישה חודשים בכל פעם, וחידוש הרישיון יותנה בדיווח של הפסיכיאטר המטפל על תוצאות הטיפול עד למועד הגשת הבקשה והמלצתו להמשך טיפול.

*החל משנת הטיפול השנייה: רישיון השימוש בקנאביס יוגבל לתקופה של עד שנה בכל פעם, וחידוש הרישיון יותנה בדיווח של הפסיכיאטר המטפל על תוצאות הטיפול עד למועד הגשת הבקשה והמלצתו להמשך טיפול.

זכאות דרך ועדת חריגים – מקרים המצריכים התחשבות מיוחדת

רשימת ההתוויות היא מדויקת ומוגדרת בצורה ברורה, אך לא כל המצבים הרפואיים שקנאביס יכול לעזור להם אכן נמצאים בתוכה. לכן, גם אם אינכם עומדים בקריטריונים לקבלת רישיון קנאביס רפואי, אפשר תמיד להגיש בקשה חריגה.

בקשה לקבלת היתר לשימוש בקנאביס עבור מטופלים שמצבם או מחלתם אינה בין ההתוויות, ידונו בוועדת חריגים של היק”ר לאחר שהרופא הממליץ ינמק בצורה מפורטת ובצירוף אסמכתאות רפואיות מקובלות, את הבסיס לסברה כי השימוש בקנאביס עשוי לסייע למטופל.

כמו כן, על הרופא הפונה לפרט בבקשה פרמטרים וכלי מעקב להערכת יעילות הטיפול ולהתחייב לביצוע המעקב בפועל אם הבקשה תאושר. במקרה של בקשה לאישור שימוש בהתוויה שלא נדונה בעבר, רשאי המנהל טרם קבלת ההחלטה לפנות לוועדת התוויות, שמונתה על ידי מנכ”ל משרד הבריאות, לקבלת המלצתם.

ככלל, לא תאושר בקשה של מטופל שפנה לראשונה למרפאת כאב, רק לצורך הגשת בקשה לאישור שימוש בקנאביס, או שאינו מטופל תקופה של שנה לפחות במרפאת כאב.

יתרה מזאת, ניתן להגיש בקשה לאישור שימוש למטופל שאינו מטופל במרפאת כאב לתקופה של שנה לפחות, אך היא תידון רק אם הבקשה נתמכת על ידי מנהל המרפאה וכוללת נימוק מפורט של מנהל המרפאה לצורך באישור החריג.

למי אסור קנאביס? – התוויות נגד מתן קנאביס רפואי

בדיוק כמו שישנה רשימה של התוויות מאושרות שהופכות חולה לזכאי לרישיון קנאביס, ישנה רשימה מקבילה של “התוויות נגד”, אשר אינן מאפשרות שימוש בקנאביס ומהוות מניעה אוטומטית להגשת הבקשה עבור חולה מסוים.

התוויות נגד לקנאביס – מקרים שגורמים לרופאים לחשוש

התוויות הנגד היחסיות למתן קנאביס כוללות: אי ספיקת לב, פסיכוזה, מצב פסיכוטי בעבר, הפרעה חרדתית קשה, ותורשה פסיכיאטרית משמעותית בקרוב משפחה מדרגה ראשונה, במיוחד במטופלים צעירים עד גיל 21 בעלי היסטוריה של התמכרות או שימוש לרעה בסמים.

באופן עקרוני גם אנשים שקיימת אצלם התווית נגד יכולים להילחם במשרד הבריאות על ידי הליך ארוך של ערעורים חוזרים ונשנים, אך בסופו של דבר הסיכוי לקבלת רישיון במקרה כזה הוא נמוך ביותר.

עומדים בקריטריונים ורוצים ללמוד איך להוציא רישיון קנאביס רפואי? – לחצן כאן
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אבנר |

    מה עם אוטיזם/אספרגר/PDD?
    מדוע אין יותר פירוט על קבלת קנאביס רפואי לטיפול במחלות אלו למרות שיש מספר רב של לוקים המטופלים באמצעותו

  2. חיים שלום כהן |

    בקיצור אומר הפוסט
    “סתתתתתם, עבדנו עליכם”
    עד שימצאו זכיין “מהמשפחה”
    שיגזור קופונים של מליארדים
    אז זה יהפך לממוסד וחוקי.
    עד אז זה מסוכן

שינוי גודל גופנים
ניגודיות