ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
מצע גידול

שטיפת מצע הגידול – מתי ואיך לעשות זאת כמו שצריך?

שתפו את החברים

התזונה של צמח הקנאביס משתנה במהלך שלבי הגידול השונים והיא נקבעת בהתאם לשלב או למצב בו הצמח נמצא – צמיחה, פריחה, טרום קציר או עודפי וחוסרי דישון. במצבים כאלו מומלץ ‘לשטוף’ את מצע הגידול ולנקות את שרידי הדשן. אבל מהי…

התזונה של צמח הקנאביס משתנה במהלך שלבי הגידול השונים והיא נקבעת בהתאם לשלב או למצב בו הצמח נמצא – צמיחה, פריחה, טרום קציר או עודפי וחוסרי דישון. במצבים כאלו מומלץ ‘לשטוף’ את מצע הגידול ולנקות את שרידי הדשן. אבל מהי שטיפה? מתי צריך לבצע ניקוי למצע הגידול ואיך עושים זאת נכון?

קיימים כמה מצבים בהם רצוי ואף חובה לשטוף את מצע הגידול. תחשבו על צלחת האוכל שלכם, הייתם משתמשים בה שוב אם שאריות המנות הקודמות היו בה? כמובן שלא. לכן  כדי לאפשר לצמחים לחדש את התזונה המתאימה להם, אנחנו מנקים את מצע הגידול ממלח ושאריות דשן ומאפשרים למצע הגידול לחזור לחומציות הדרושה (5.5 עד 6.5) כדי לספוג תזונה חדשה.

מתי צריך לשטוף את מצע הגידול?

ישנם שלושה מקרים בהם יש צורך לשטוף את מצע הגידול:  

  • מעבר מצמיחה להפרחה
  • דישון יתר
  • טרום הקציר

מעבר בין צמיחה לפריחה

לצמח הקנאביס יש צרכים תזונתיים שונים לאורך שלבי הגידול השונים; בשלב הצמיחה הוא דורש תזונה עשירה יותר בזרחן ואילו בשלב הפריחה יש צורך בדשן שעשיר יותר באשלגן – ניקוי מצע הגידול מהדשן הישן יגרום לו להתמקד במעבר מהיר יותר מצמיחה לפריחה. 

עודף דשנים

במידה ולא נקפיד על רמת חומציות (PH) תקינה למי ההשקיה, השורשים לא יספגו את חומרי התזונה בשלמותם ומצע הגידול עלו להגיע למצב של הצטברות עודפי מלח ודשן סביב השורשים.

שטיפת מצע הגידול
עלים צהובים – כנראה מעודף דישון

שטיפה של מצע הגידול תסיר את העודפים ויאפשרו למצע הגידול להגיע לחומציות הדרושה מחדש ולספוג חומרי תזונה באופן תקין.

טרום קציר

שטיפה בסוף הפריחה ולקראת הקציר תאלץ את הצמח להשתמש בחומרי התזונה שנמצאים כבר בתוכו ולנצל אותם עד תום. קיימת מחלוקת בקרב המגדלים האם שטיפה משפיעה על הטעם והריח של הפרחים אך אין ויכוח על כך שתהליך זה משפר את התחושה החלקה בגרון בזמן שאיפה או עישון.

לאחר השטיפה בדקו היטב את הצמח, במקרים מסוימים עלי המניפה עשויים להפוך לצהובים בתוך לילה אחד ובמצבים מסוימים גם לסגולים או אדמדמים – מה שבדרך כלל אופייני לזמן הפריחה, אבל כדאי לקצור את הצמח לפני שהעלים הקטנים שעל הפרחים הופכים גם הם לצהובים. לאחר השטיפה הפרחים יאבדו קצת מצבעם הכהה ויהפכו לבהירים יותר ועם פחות כלורופיל.

חשוב מאד להקפיד שלא לבצע שטיפה לפני שהפרחים מוכנים. שטיפה לפני הזמן עלולה לפגוע בטעם הפרחים שלכם וגרום לצמח שלכם לחוסר תזונה דווקא בשלב בו הוא הכי זקוק להם. הקפידו לתזמן את השטיפה עד שבוע לפני מועד הקציר הסופי ולא יותר. במצע אדמה (לא קוקוס) ניתן לבצע את השטיפה עד כשבועיים לפני הקציר.

קראו גם: מתי הפרחים מוכנים לקציר?

איך לבצע שטיפה למצע הגידול?

המשמעות של שטיפת מצע הגידול היא להעביר בכל עציץ כמות גדולה של מים נקיים בחומציות המתאימה למצע הגידול שלכם וללא דשן. כדי לעשות זאת נעביר כמות מים עד פי 2 מנפח העציץ עד שיצאו מהתחתית מים נקיים. לדוגמה, בעציץ של 15 ליטר נעביר 30 ליטרים מים.

מצע גידול - שטיפה
שטיפה לפני הזמן עלולה לפגוע בטעם הפרחים

הכינו מראש מיכל מים עם חומציות מאוזנת בכמות גדולה פי 2 מכל עציץ, חשוב להקפיד על חומציות תקינה מכיוון שחומציות גבוהה או נמוכה מדי עלולה לגרום לצמח לצרוך כמות גדולה יותר של אלומיניום ומלח ולפגוע בצמח כתוצאה מכך.

במים אלו אנחנו נבצע את השטיפה כפי שמשקים את הצמח, רק שכמות המים תהיה הפעם גדולה במיוחד.

אם זה מתאפשר לכם, ניתן להעביר את העציץ לאמבטיה ולבצע שם את השטיפה. במידה ואתם מגדלים עם טכניקת קשירה או רשת או אם העציץ גדול מדי לתזוזה – כדאי להשתמש במגש ניקוז ולשאוב את שאריות המים באמצעות משאבת מים פשוטה.

אפשר גם להגביה את הצמח ולשים מתחתיו כלי רחב שיכיל כמה שיותר מים ולרוקן אותו בסיום השטיפה.

עבור מצע הידרופוני מומלץ להשתמש במים עם חומציות של 5.5 עד 6.2 ובמצע אדמה מומלץ להתאים את רמת החומציות ל-5.8 עד 6.5.

כדי לדעת האם מצע הגידול שלכם נקי מחומרי תזונה ומלחים תוכלו להשתמש במד מוליכות ולמדוד את המים שניגרו מהעציץ – ככל שהתוצאה תהיה קרובה יותר למים איתם אתם שוטפים כך תדעו שמצע הגידול שלכם נקי ומוכן.

קיימים חומרים שיסייעו לכם להסיר מינרלים ומלחים ממצע הגידול ויבטיחו לכם שטיפה יעילה ויבול נקי וחלק בגרון. ניתן להשתמש בחומרים אלו גם בשטיפה שבהלך הגידול.

  • FloraKleen (ג’נרל הידרופוניקס)
  • Advanced Nutrients – Flawless Finish
  • GROTEK – Final Flush

מתי לא לשטוף?

במקרה שאתם מגדלים באדמה אורגנית לא מומלץ לבצע שטיפה מכיוון שזה עלול לפגוע במערכת האקולוגית העצמאית במצע הגידול. מיקרואורגניזמים בקרקע מזינים ישירות את הצמחים על פי הצורך ואין עודפי תזונה במצעי גידול מסוג זה. מעבר לכך, ההשקיה במצעי גידול כאלו היא נקיה וללא דישון כך שעודפי דישון אינם קיימים.

סיימתם לשטוף? עכשיו ממתינים בסבלנות עד לייבוש של מצע הגידול בטרם נמשיך להשקיה הבאה או לקציר – תלוי בסיבת השטיפה.

הכתבה נכתבה בשיתוף עם חברת “הידרושופ – ציוד גידול ואביזרי עישון.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. שוש |

    האם עושים שטיפה אחת בלבד עד לייבוש האדמה ואז קציר או יש צורך לעוד שטיפה? בד”כ אחרי 4ימים האדמה מתייבשת

שינוי גודל גופנים
ניגודיות