ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס: שלבי גידול

מהנבטה לקציר – שלבי הגידול של צמח הקנאביס

שתפו את החברים

כל מגדל קנאביס ביתי יודע שלאחר נביטת הזרע ושתילתו באדמה, נותר רק ליהנות מהדרך, להיאזר בהמון סבלנות ואהבה ולקבל את פניהם של הפרחים השמנמנים והדביקים להם אנו מחכים כל כך. מחזור חייו של צמח הקנאביס מורכב ממספר שלבים, החל מהיותו…

כל מגדל קנאביס ביתי יודע שלאחר נביטת הזרע ושתילתו באדמה, נותר רק ליהנות מהדרך, להיאזר בהמון סבלנות ואהבה ולקבל את פניהם של הפרחים השמנמנים והדביקים להם אנו מחכים כל כך. מחזור חייו של צמח הקנאביס מורכב ממספר שלבים, החל מהיותו זרע בריא ועד ליום הקציר המשמח של פרחיו העסיסיים, וחשוב מאד שכל מגדל ילמד להכיר אותם.

צמח הקנאביס, כמו צמחים רבים אחרים בטבע, חי ומת בתהליך מחזורי קצר. תהליך זה מתחיל בקיומו בתור זרע שמחפש להכות שורשים, ונמשך כמה חודשים עד לסיומו של שלב הפריחה ותחילת הקציר.

מרגע ההנבטה ועד לקציר החגיגי, עובר הצמח מספר תהליכי גדילה חיוניים. כמובן שכולנו מחכים לרגע שבו הצמח יתחיל להעמיס ולמלא עצמו בפרחים שמנמנים, מלאים בשרף וריח משגע, אך אסור לנו לשכוח לדאוג ולטפל בצמח שלנו בכל השלבים הקודמים לקציר המיוחל.

הנה פירוט מלא של כל שלבי ההתפתחות שעובר הצמח שלנו בדרכו לגדולה, יחד עם תיאור התהליכים המתרחשים בו והערכת זמן להתרחשותם:

שלב א’ – הנבטה

במהלך הנביטה, זרע הקנאביס נבקע, ושורש קטן מתחיל לבצבץ ממנו. השורש מבסס את עצמו בקרקע ודוחף את הנבט עם קליפת הזרע אל פני הקרקע.

הנבטת זרע קנאביס
שורשון קטן מבצבץ מזרע הקנאביס

כשנבט מגיע אל פני הקרקע, נפתחים מראשו שני עלים קטנים הנקראים ‘פסיגים’ שתפקידם להתחיל ולספוג אור לתהליך הפוטוסינתזה. לבסוף הפסיגים ידחפו את קליפת הזרע, והיא תנשור.

משך שלב ההנבטה: כ- 10 ימים. 

שלב ב’ – שתיל צעיר

לאחר שהפסיגים מתחילים לספוג אור, הצמח יתחיל לפתח עוד סט עלים. העלים האלה שונים מהפסיגים, והם נראים יותר כמו ה”חמסות” המפורסמות שכולנו מכירים.

שתיל קנאביס צעיר
שתיל קנאביס צעיר מפתח עלים

ככל שהצמח גדל הוא יצמיח עוד צמתי עלים, והגזע שלו יתחיל להתעבות ולהתארך. בשלב זה הצמח ניזון מחומרי התזונה הקיימים בזרע, המספיקים לרוב לשבועיים.

משך שלב השתיל הצעיר: 1-3 שבועות, עד הגיעו לגובה 10-15 ס”מ או 3 ‘קומות’ של עלים.

שלב ג’ – שלב הצמיחה

בשלב זה הצמח בונה את התשתית לפריחה והוא זקוק לאור אור, המים חומרי התזונה שהוא יכול לספוג. בשלב זה נתחיל לדשן את הצמח על פי טבלת הדישון המצורפת לסדרת הדשנים בה בחרנו להשתמש.

צמח הקנאביס - שלב הצמיחה
צמח קנאביס בשלב הצמיחה

במהלך שלב הצמיחה הגזע ימשיך להתעבות והצמח ימשיך לגבוה, ובסופו הצמח יתחיל להראות סימני מין ראשוניים. בשלב זה נשתמש במחזור תאורה יומי של 18 שעות אור ו-6 שעות חושך.

משך שלב הצמיחה: 3-20 שבועות, תלוי בגודל חלל הגידול או הפריחה ובסוג הגידול, פנים או חוץ.

שלב ד’ – טרום פריחה

תת שלב בתוך שלב הצמיחה, שמעיד על כך שהצמח שלנו מוכן לפריחה. בשלב זה יופיעו בצמתי העלים סימנים ראשונים למין הצמח, אותם כדאי לנו לחפש בהקדם. לרוב אלו יהיו שתי עלים קטנים הנקראים ‘עלי לוואי’, או שערות לבנות וקצרות.

טרום פריחת קנאביס
סימני מין ראשוניים בצמח

לאחר הופעת סימני מין ראשונים, הצמיחה של הצמח לגובה תואט, והוא יחל להתפתח בעיקר לצדדים על ידי הצמחת ענפים ועלים נוספים. שלב זה מתרחש בסוף שלב הצמיחה, ומכין את הצמח (ואותנו) לקראת פריחתם של הפרחים.

שלב ה’ – שלב הפריחה

זהו השלב בו פורחים פרחי הצמח, שגודלם וצורתם יעידו על מין הצמח. בשלב הפריחה סימני המין של הצמח יהיו ברורים ויהיה ניתן לקבוע בוודאות אם מדובר בצמח נקבי שיניב פרחים שמנמנים או בצמח זכרי שצריך להוציא מיידת מחלל הגידול.

גידול קנאביס - שלב הפריחה
שלב הפריחה – השלב שצומחים הפרחים השמנמנים

על פרחים נקביים יהיו שתי שערות לבנות ארוכות, שיוצאות מגביע קטן, ולעומת זאת פרחים זכריים נראים כמו אשכול כדורונים מקובצים יחדיו. 

אם צמח נקבי לא מואבק, הוא ימשיך לגדול ולייצר עוד שרף דביק וממסטל, שיכול לטפטף גם על העלים. בסופו של דבר צבע השערות של הפרחים יתחיל להשתנות ולהפוך מלבן לחום אדמדם, שינוי המעיד על סיום תהליך הבשלת הפרחים.

משך שלב הפריחה: 5-20 שבועות, תלוי בעיקר בזן הנבחר והוא מסתיים בשטיפת מצע הגידול.

שלב ו’ – קציר, טרימינג, ייבוש ויישון

השלב האחרון במחזור הגידול, שמתחיל בעת זיהוי סימני הקציר האופטימליים, אותם מחפשים על הפרחים בעזרת זכוכית מגדלת או מיקרוסקופ כיס.

קנאביס - יישון
יישון קנאביס בצנצנות זכוכית אטומות

קציר – קטיף הפרחים הבשלים, תוך כדי קיצוץ של גוף הצמח.

טרימינג – ניקוי הפרחים מעלים מיותרים, על מנת לשפר את איכות הייבוש והתוצר הסופי. את העלים שהסרנו ניתן ורצוי למצות מהחומרים הפעילים שהפרחים טפטפו עליהם. 

ייבוש – לאחר הטרימינג נייבש את הפרחים בחלל מאוורר היטב על מנת לייבש עודפי לחות מהפרחים. לתהליך הייבוש חשיבות מכרעת על האיכות הסופית של הפרחים השמנמנים שלנו.

יישון – פירוק הכלורופיל המיותר על הפרחים. תהליך המשפר את הטעם הסופי שלהם. יישון איכותי מינימלי יימשך כשלושה שבועות.

בתום מחזור חייו של צמח הקנאביס, הצמח המבוגר שסיים את פריחתו ימות בתהליך מהיר, ויהפוך לאחלה דשן אורגני בו אתם יכולים להשתמש לקראת המחזור הבא. מומלץ שלא לשתול צמח נוסף באדמה משומשת בה סיים צמח אחר את מחזור חייו, אלא להשתמש באדמה נקייה בכל מחזור מחדש.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות