ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
שלומי סנדק: "כל תביעה נגד היק"ר היא מכה נוספת בחומת האדישות והאטימות"

שלומי סנדק: “כל תביעה נגד היק”ר היא מכה נוספת בחומת האדישות והאטימות”

שתפו את החברים

משרד הבריאות, לפחות לפי הדעה הרשמית שמפורסמת באתר שלו ורווחת גם בקרב מוביליו בעבר, מקדש את הערך של “שמירת הרצף הטיפולי של כל חולה” וקובע כי זהו ערך עליון שאל למערכת להפר. ובכן? כנראה שלא במקרה של מטופלי הקנאביס הרפואי,…

משרד הבריאות, לפחות לפי הדעה הרשמית שמפורסמת באתר שלו ורווחת גם בקרב מוביליו בעבר, מקדש את הערך של “שמירת הרצף הטיפולי של כל חולה” וקובע כי זהו ערך עליון שאל למערכת להפר. ובכן? כנראה שלא במקרה של מטופלי הקנאביס הרפואי, שכבר זמן סובלים בדיוק מבעיה זו. הפתרון, בינתיים לפחות, הוא תביעות רבות ככל האפשר נגד מערכת הבריאות והטיפול הכושל שלה בבעיה.

בואו נדבר על המונח “שמירת הרצף הטיפולי”, או על הבעייתיות של קטיעת הרצף הטיפולי, בעיקר כאשר מדובר בטיפול יעיל. לאחר שמצא הקלה או מזור למכאוביו, לאחר שהתרגל לתפקד ביום יום בצורה האופטימלית יחסית למצבו הרפואי, מוצא את עצמו החולה – במקרה שלנו בעיקר מטופלי קנאביס רפואי – לפתע ללא הטיפול הרפואי הנחוץ לו.

לא צריך להיות גאון רפואי על מנת להבין שבמצב זה צפוי שהכאבים או הסימפטומים יחזרו ואף ביתר שאת, דבר שישפיע לרעה גם על מצבו הנפשי של החולה וגם על יכולת התפקוד הכללית שלו במשפחה, בעבודה ובחברה.

לכן, משרד הבריאות בהחלט ער לחשיבות שמירת הרצף הטיפולי, לפחות על פי הכתוב באתר האינטרנט של המשרד: “שמירת הרצף הטיפולי מהותית במיוחד עבור קבוצת המטופלים הנזקקת יותר לשירותי בריאות, מטופלים קשישים, חולים הסובלים מבעיות בריאות מורכבות, חולים הפגיעים מבחינה נפשית וחולים הסובלים ממחלות כרוניות”.

לימודי קנאביס בארץ ובעולם - המסלולים לעתיד בתעשייה הירוקה
רצף טיפולי הקנאביס רפואי – חשוב מאין כמוהו להצלחה

אין ספק כי רבים ממטופלי הקנאביס הרפואי אכן נכללים באותה קבוצת מטופלים עבורה שמירת הרצף הטיפולי “מהותית במיוחד”. אז למה הם לא זוכים לכבוד הבסיסי הזה?

בחוזר אחר, שהפיץ משרד הבריאות בשנת 2014 נכתב: “משרד הבריאות הגדיר את קידום הרצף הטיפולי בין הקהילה לבתי החולים, על היבטיו השונים, כנושא בעל חשיבות גבוהה וכיעד מרכזי לקידום בשנת 2014 .יצירת רצף טיפולי משפרת את איכות הטיפול ומונעת בטווח הארוך בזבוז משאבים ואשפוזים חוזרים”.

גם פרופסור רוני גמזו, בהיותו מנכ”ל משרד הבריאות, כתב: “חשוב להוסיף, כי מן הבחינה הרפואית, הפסקת טיפול שהחל הינה צעד בעייתי יותר מאשר אי התחלת טיפול” (!)

שלומי סנדק: "כל תביעה נגד היק"ר היא מכה נוספת בחומת האדישות והאטימות"
מנכ”ל משרד הבריאות לשעבר: אסור להפסיק רצף טיפולי בשום מצב

“…מן הבחינה הרפואית, הפסקת טיפול שהחל הינה צעד בעייתי יותר מאשר אי התחלת טיפול”.

ובכל זאת, בחודשים האחרונים אנו עדים לעשרות אם לא מאות מקרים בהם הרצף הטיפולי נקטע, בעיקר לאחר שחברת “תיקון עולם” הודיעה למטופליה כי תפסיק לספק פרחים. המוני מטופלי קנאביס נופלים בין הכיסאות, ומשרד הבריאות ממש לא ממהר לשמור למישהו על הרצף הטיפולי.

משרד הבריאות מסיר אחריות – לא בודקים ולא מתכננים

למרות שהובטח למטופלים כי מי שירצה לעבור ספק יוכל לעשות זאת בקלות ובבטחה, בפועל נראה כי המערכת של היק”ר פשוט קרסה: אם ביום רגיל הם בקושי מצליחים להתמודד עם 300 פניות, אני מתאר לעצמי את הפאניקה שאחזה בהם כאשר אלפי מטופלי תיקון עולם החלו להציף את המערכת בטלפונים מודאגים, ואף נזעמים…

דו”ח מבקר המדינה האחרון אשר פורסם עוד לפני שאלפי מטופלי תיקון עולם נוספו למערכת, קבע כי הזמן הממוצע של תהליכי קליטת הבקשה עורך חודשים אחדים ולאחר מכן במקרים רבים היחידה מודיעה למטופלים כי המסמכים שלהם כלל לא התקבלו. וזה עוד לפני הקריסה והצפת המטופלים חסרי הפתרון.

מן הראוי היה שמשרד הבריאות, והיחידה לקנאביס רפואי במיוחד, יערכו למצב מבעוד מועד ויעשו כל שביכולתם על מנת למנוע מצב בו חולים ישארו ללא תרופה: הרי חברת “תיקון עולם” הודיעה על הפסקת הספקת הפרחים חודש מראש! אבל הפתרון עדיין באוויר.

'תיקון עולם' נסגרת זמנית בצו משרד הבריאות - על מה ולמה?
תיקון עולם לא מספקת פרחים, והמטופלים תלויים באוויר

הדבר הראשון שהיה צריך לעשות הוא לבדוק האם חברות הקנאביס האחרות ערוכות לקלוט את אלפי מטופלי תיקון עולם. מישהו היה צריך לשאול, האם יש להם במלאי כמות מספקת של קנאביס באיכות רפואית?

במידה וכן, הרי שדי היה בתוספת זמנית של כח אדם על מנת למזער ככל האפשר את הנזק שנגרם עקב הפסקת הפעילות הזמנית של תיקון עולם. במידה ולא, הרי שיש לנהוג כפי שבודאי נוהגים בכל מצב חירום של מחסור בתרופה: מייבאים!

כן, מייבאים. כיום ניתן לייבא קנאביס רפואי מהולנד כאשר ההזמנה עבור החולה מתבצעת בבית המרקחת בארץ, אליו גם נשלחת התרופה – כך על פי האתר של המשרד ההולנדי לקנאביס רפואי. למרות שמשטרת ישראל מאז ומתמיד הודיעה כי מבחינתה, היא מעדיפה יבוא של קנאביס רפואי על פני גידול מקומי, פסל מנהל היק”ר את האופציה, אולי משום שסבור היה כי יש בידי המגדלים הישראלים האחרים מלאי איכותי בכמות מספיקה?

בשורה התחתונה, משרד הבריאות והיק”ר לא פועלים בשום דבר, הרצף הטיפולי של מטופלים רבים נקטע, יש שנותרו ללא תרופה במשך מספר חודשים וכולם עדיין ממתינים בחוסר אונים לתשובה כלשהי מהמערכת.

אז מה עושים? תובעים את משרד הבריאות!

המטופל הראשון שהחליט לפנות לסעד משפטי היה אילן שכטר טומא מפקיעין, והוא עשה זאת עוד לפני קריסת תיקון עולם. אילן ניסח בעצמו את תביעה (בצורה חובבנית למדי) והגיש אותה בבית המשפט לתביעות קטנות:

שלומי סנדק: "כל תביעה נגד היק"ר היא מכה נוספת בחומת האדישות והאטימות"
תובעים את היק”ר – ניסוח פשוט והגשה בבית משפט לתביעות קטנות

 “עקב התנהלות מסורבלת היקר והפגיעה באיכות החיים שלי, אני בקש מבית המשפט לקבל אישור לגידול עצמי בבית” בקש אילן מבית המשפט אולם במסגרת הסכם פשרה לפיו ישלם לו משרד הבריאות פיצויים בסך 4000 שקלים, הסכים אילן לוותר על דרישה זו, לפחות באופן זמני.

שלומי סנדק: "כל תביעה נגד היק"ר היא מכה נוספת בחומת האדישות והאטימות"
התקדים כבר כאן – מטופלים שנפגע להם רצף טיפולי זכאים לפיצוי

למרות שפסק הדין של אילן ניתן במסגרת פשרה, נראה כי בהחלט נוצר כאן תקדים משפטי חשוב שיפצה את החולים על הנזק שנגרם להם עקב כל מקרה של “קטיעת הרצף הטיפולי”. עכשיו אולי סוף סוף מנכ”ל משרד הבריאות יואיל להקציב את תוספת כח אדם לה זקוקה היחידה לקנאביס רפואי על מנת לתפקד בצורה ראויה ועל מנת שלא לככב שוב בדו”ח מבקר המדינה הבא. אחרי הכל, זה יצא לו יותר זול מאשר לשלם פיצויים לאלפי החולים שעתידים לתבוע!

התביעה עצמה היא עניין פשוט מאד. בעוד שבעבר, תהליך הגשת התביעה היה ארוך, מייגע ומצריך הגעה פיזית לכתלי בית המשפט, היום ניתן לנסח את התביעה לבד, כפי שעשה אילן, ולהגיש אותה דרך האינטרנט, מבלי לצאת מהבית.

הפעם, זה בידיים של כל אחד ואחת מאיתנו, ובמרחק קטן של הקלדה מהמחשב: הגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות איננה מצריכה אפילו ייצוג של עורך דין. כל תביעה נגד היק”ר היא מכה נוספת בחומת האדישות והאטימות של ראשי משרד הבריאות, ואת המכה הזאת חייב לתת כל מי שנפגע מהמערכת! 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 4

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אופיר הרשקוביץ |

    חוות תיקון עולם גרמה לכל הבעיות והסבל של החולים בתור אחר מבעלי הרישיונות של קאנביס רפואי בעשר שנים האחרונות אני ב100% בטוח שזה רק בגלל הרצון ליצר כסף על הגב של החולים צריך להחרים את החברה הזאת ולתבוע אותה על עוגמת נפש וסבל מיותר שאנחנו עוברים קורה לכולם להתאחד נגדם

  2. גפן מלכי |

    כל הכבוד !

  3. ליאת |

    קצת אור בעלטה כבדה

  4. שרה איגר |

    מעציב שזה כך.וחבל.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות